اونس جهانی بار دیگر به 2013 دلار افزایش یافت

۱۳۹۹/۰۵/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۰۱۷۸

گروه بانک و بیمه |

ابراهیم محمدولی رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران از ممنوعیت ضرب سکه توسط واحد‌ها غیر از بانک مرکزی خبر داد و افزود: بازار طلا آب شده رونق اندکی نسبت به بازار مصنوعات دارد. ابراهیم محمدولی درباره ضرب سکه توسط برخی واحدهای طلافروشی توضیح داد: ضرب سکه تنها در اختیار بانک مرکزی است و اگر واحدی غیر از بانک مرکزی سکه‌های رایج کشور را ضرب کند، خلاف است البته برخی سکه‌ها با عیار ۱۸ و به شکلی غیر دایره امکان تولید وجود دارد و اصطلاحا به آن سکه گفته می‌شود که ایرادی ندارد. وی در ادامه درباره اقدام برخی طلافروشان و تقاضای دریافت وجود طلا فروخته شده به صورت کارت به کارت یا نقدی، گفت: در برخی موارد به عنوان مثال برای پرداخت بدهی یا حساب با سایر واحدهای همکار ایرادی ندارد زیرا درآمد این واحد نیست اما به عنوان یک ورودی به حساب آنها منظور می‌شود که به مرور در قالب قوانین مربوط به مالیات اصلاح خواهد شد.بازار مصنوعات راکد است و با توجه به نوسانات فعلی متقاضی خرید وجود ندارد و نوسانات موجب شده تا طلا آب شده و سکه بازار بهتری نسبت به مصنوعات دارد و اندک مشتری نیز در این بازار وجود دارد. هر قطعه سکه تمام بهار آزادی در یک ماهه منتهی به ۲۶ مردادماه ۱۳۹۹ بازدهی منفی ۲.۸ درصدی داشته است. معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق بازرگانی تهران در گزارشی نوشته است: در حالی که هر قطعه سکه تمام بهار آزادی در یک ماهه منتهی به ۲۶ مردادماه از ۱۰ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان در بازار آزاد به ۱۰ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان کاهش یافته که ۲.۸ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

این در حالی است که قیمت هر اونس طلای جهانی طی این مدت از ۱۸۱۱ دلار در ۲۵ تیرماه به ۱۹۴۴ دلار در ۲۵ مردادماه افزایش یافته و رشدی ۷.۳ درصدی داشته است. براساس این گزارش بازدهی نیم سکه نیز طی یک ماهه منتهی به ۲۶ مردادماه منفی ۱.۹ درصد بوده و از ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان به ۵ میلوین و ۳۰۰ هزار تومان کاهش یافته است. هر قطعه ربع سکه بهار آزادی نیز طی این مدت از ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به ۳ میلیون و ۵۰ هزار تومان کاهش یافته و افتی ۴.۵ درصدی را تجربه کرده است. با این حال میانگین قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار طی این مدت ثابت بوده و بدون تغییر یک میلیون و ۴۰ هزار تومان بوده است.

سکه امامی از 10 میلیون و 900 هزار در 26 تیر به 10 میلیون و 600 هزار در 26 مرداد رسیده و 2.8 درصد کاهش داشته است. نیم سکه از 5.4 به 5.3 میلیون رسیده و 1.9 درصد کاهش داشته است. ربع سکه از 3.2 به 3.05 میلیون رسیده و 4.7 درصد افت کرده است. طلای 18 عیار ثابت مانده و 1 میلیون و 40 هزار تومان بوده و تغییری نداشته است. همچنین اونس جهانی طلا در این یک ماه از 1811 به 1944 دلار رسیده و 7.3 درصد افزایش داشته است.  صرافی‌ها بانکی قیمت خرید و فروش دلار را افزایش دادند و با افزایش 100 تومانی 22 هزار و 550 تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت 22 هزار و 450 تومان خریداری می‌کنند. قیمت فروش یورو در صرافی‌های بانک‌ها نیز با 150 تومان افزایش 26 هزار و 750 تومان اعلام شده است؛ قیمت خرید یورو در این صرافی‌ها 26 هزار و 650 تومان درج شده است.  با اعلام هر اونس طلا به قیمت 2002 دلار و قیمت دلار ۲۲ هزار و ۷۰۰ تومان، قیمت سکه و طلا افزایش یافت و هر مثقال طلا 4میلیون و 650 هزار تومان طلای 18عیار هر گرم یک میلیون و 73 هزار تومان، سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۱۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان، قیمت سکه طرح قدیم 10 میلیون و 600 هزار تومان است، قیمت نیم‌سکه بهار آزادی 5میلیون و 400 هزار تومان، ربع‌سکه بهار آزادی 3 میلیون و 80 هزار تومان و سکه گرمی یک‌میلیون و 700 هزار تومان تعیین شد. به دنبال تضعیف ارزش دلار قیمت طلا روز سه شنبه شاهد افزایش بود، هرچند تقویت شاخص‌ها در بورس امریکا و نشانه‌هایی از ترمیم فعالیت‌های اقتصادی سبب شد تا رشد قیمت طلا محدود شود. بر اساس این گزارش، قیمت هر اونس طلا با 0.33 درصد افزایش به 1991 دلار و 94 سنت رسید. قیمت فلز زرد در معاملات آتی امروز برای تحویل در ماه دسامبر با 0.18 درصد رشد به 2002 دلار و 30 سنت رسید. شاخص ارزش دلار با 0.2 درصد کاهش به پایین‌ترین رقم بیش از یک هفته گذشته رسید و موجب ارزان‌تر شدن طلا برای خریدارانی شد که از ارزهای غیردلاری استفاده می‌کنند.

 

ارسال نظر