روی موج خبر

۱۳۹۹/۰۵/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۰۰۰۵

افزایش نرخ سود سپرده بانک‌ها نزد بانک مرکزی به 14 درصد

آخرین اطلاعات به دست آمده از عملکرد بخش واقعی اقتصاد نشان می‌دهد، رشد اقتصادی بدون نفت در مسیر صعودی قرار گرفته است. از طرف دیگر، نرخ تورم از تورم هدف اعلام شده (22 درصد) فاصله دارد. به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، بر این اساس، هیات عامل این بانک در راستای اجرای قانون پولی و بانکی کشور برای حفظ ارزش پول ملی، در جلسه چهارشنبه 22 مردادماه 1399 چارچوب‌های جدید اجرای سیاست پولی را تصویب کرد. هیات عامل بانک مرکزی بر اساس مواد (6) و (11) دستورالعمل «عملیات بازار باز و اعطای اعتبار در قبال اخذ وثیقه توسط بانک مرکزی»، نرخ سود سپرده‌گذاری بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی نزد بانک مرکزی را با 1 واحد درصد افزایش، 14 درصد تعیین کرد و بدین‌ترتیب دامنه نرخ سود در بازه 22-14 درصد قرار گرفت. این تصمیم با هدف کاهش دامنه دالان نرخ سود، افزایش نرخ سود در بازار بین بانکی و هدایت نرخ تورم به سمت نرخ تورم هدف اتخاذ شده است و از روز شنبه 25 مردادماه 1399 اجرا می‌شود. لازم به یادآوری است بانک مرکزی برای دستیابی به تورم هدف از تمام ابزارهای پولی در اختیار استفاده خواهد کرد. پیش از این هیات عامل بانک مرکزی در روز پنجشنبه مورخ 12 تیرماه 1399، کف دالان نرخ سود را از 12 به 13 درصد افزایش داده بود.

افزایش فروش سفته و برات نسبت به سال گذشته 

بانک مرکزی از فروش ۶۲ میلیارد ریال سفته و برات در خرداد ماه ۹۹ در شهر تهران خبر داد. براساس آمار بانک مرکزی در خردادماه ۹۹ بالغ بر ۶۲ میلیارد ریال سفته و برات در شهر تهران فروخته شد که در مقایسه با ماه قبل ۴.۹ درصد کاهش و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۲۸.۷ درصد افزایش یافت. در سه ماه اول سال ۹۹ حدود ۱۴۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال سفته و برات در شهر تهران فروخته شد که در مقایسه با دوره مشابه سال قبل ۵.۹ درصد افزایش نشان می‌دهد. طبق آمار شعبه واخواست دادگستری استان تهران در خردادماه ۹۹ معادل ۵۰۰ برگ سفته و برات به مبلغی معادل ۱۵۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال در شهر تهران واخواست شد. در این ماه شاخص‌های تعداد و مبلغ سفته و برات واخواست شده به ترتیب به اعداد ۶۷.۵ و ۸۲.۱ رسید که در مقایسه با ماه قبل هر دو شاخص مذکور به ترتیب ۳۴.۵ درصد و ۲۷.۱ درصد کاهش داشت و نسبت به ماه مشابه سال قبل از لحاظ تعداد ۲۲ درصد کاهش و از لحاظ مبلغ ۳۳.۵ درصد افزایش نشان می‌دهد. شاخص متوسط مبلـغ یک برگ سفته و برات واخواست شده در خردادماه ۹۹ به عدد ۱۲۱.۷ رسید. عدد شاخص مذکور در خردادماه ۹۸ معادل ۷۱.۱ بوده است. در سه ماه اول سال ۹۹ معادل ۱۶۰۰ برگ سفته و برات به مبلغی معادل ۳۹۰ میلیارد و ۱۰۰ میلیون ریال در شهر تهران واخواست شد. در این دوره، متوسط شـاخص‌های تعداد و مبلغ سفته و برات واخواست شده به ترتیب به اعداد ۶۵.۹ و ۷۰.۵ رسید که نسبت به دوره مشابه سال قبل از لحاظ تعداد ۹ درصد کاهش و از لحاظ مبلغ ۱۹.۹ درصد افزایش نشان می‌دهد. شاخص متوسط مبلغ یک برگ سفته و برات واخواست شده در سه ماه اول سـال ۹۹ به عدد ۹۷.۷ رسید. عدد شاخص مذکور در سه ماه اول سال ۹۸ معادل ۸۱.۵ بوده است.

کاهش جرایم مالی  و کلاهبرداری اینترنتی

کلاهبرداری‌های مالی اینترنتی با یک کار جمعی و فعال‌سازی رمزهای یک‌بارمصرف کاهش یافته است عمده جرایم در فضای مجازی مربوط به کلاه‌برداری‌ها به روش‌های مختلف است و چنانچه روی ارتقای آگاهی‌های عمومی تمرکز شود، می‌توان از وقوع این نوع جرایم پیشگیری به عمل آورد .صمد سلامی رییس اداره پیشگیری از جرایم سایبری معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه گفت: قبل از اینکه سرویس‌ها همه‌گیر شود، باید به عنوان حاکمیت و جامعه پیشگیری، تدابیر پیشگیرانه را تبیین کنیم. وی ضمن تأکید بر اینکه چند راهبرد در موضوع پیشگیری از وقوع جرم در معاونت اجتماعی قوه قضاییه تعریف شده، گفت: ارتقای آگاهی‌ها عمومی، سلب فرصت از افراد برای ارتکاب جرم، افزایش خطر دستگیری، کاهش گمنامی و پیشگیری‌های ﺳﺰﺍﮔﺮﺍﻳانه است.

سلامی یکی از مهم‌ترین راهبردهای قوه قضاییه را ارتقای آگاهی‌های عمومی دانست و افزود: باید پذیرفت چنانچه شخصی که مورد آماج جرم قرار می‌گیرد، آموزش‌ها و اطلاع‌رسانی‌های لازم را ندیده باشد به مجرم به ارتکاب جرم، کمک می‌کند.یک انتظار مهمی که از مردم می‌توان داشت، بحث مسوولیت‌های اجتماعی است که افراد حس مسوولیت‌پذیری داشته باشند و نسبت به وقوع جرایم در فضای مجازی بی‌تفاوت نباشند و چنانچه به جرمی در این فضا برخورد کردند با مراجعه به سایت معاونت اجتماعی قوه قضاییه یا پلیس فتا آن را گزارش دهند. براساس این گزارش، علی‌محمد رجبی رییس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا هم گفت: امروز مردم زمان زیادی را به حضور در فضای مجازی اختصاص می‌دهند و پلیس فتا تلاش می‌کند با هشدارهای لازم در مقطع زمانی که در آن قرار داریم (شیوع ویروس کرونا) همزمان با افزایش استفاده از فضای مجازی، متناسب با موضوع‌های مختلف همچون فضای کنکور یا ثبت‌نام وام ودیعه مسکن و... به مردم هشدار دهیم تا نسبت به سوءاستفاده‌ها آگاهی پیدا کنند.

 

ارسال نظر