اخبار

۱۳۹۹/۰۵/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۹۹۱۹

بیت‌کوین، هر روز  جذا‌ب‌تر می‌شود

در شرایطی به سبب تشدید بیماری مرگبار کرونا در کشورهای مختلف، اقتصاد جهانی در کما فرو رفته، بهای محبوب‌ترین ارز دیجیتال جهان یعنی بیت‌کوین رو به افزایش است و هر روز بر جذابیت آن افزوده می‌شود.

قیمت بیت‌کوین در هفته گذشته با رکوردشکنی تاریخی از میانگین قیمت چند ماه گذشته خود فراتر رفت و مسیر را برای حرکت به سوی مرز معامله هر بیت‌کوین به ارزش ۱۳ هزار دلار هموارتر کرد.

به گزارش راشا تودی، بیت‌کوین در هفته گذشته رکورد سال ۲۰۱۹ میلادی را شکست و به بالاتر از ۱۲ هزار دلار صعود کرد.

این ارز دیجیتالی محبوب در ماه گذشته میلادی نیز ۲۴ درصد افزایش بها را تجربه کرده بود. بهای بیت‌کوین در ماه جولای (تیر-مرداد) بیشترین بهای ماهانه برای این ارز مجازی از ۲۰۱۷ یعنی زمانی که قیمت بیت‌کوین به بیشترین رقم رسیده بود.

بر اساس شاخص‌های قیمتی بیت‌کوین، در حال حاضر بیت‌کوین در بیشترین سطح دامنه قیمتی خود در ماه‌های اخیر قرار گرفته است.

پیش از این بیت‌کوین پس از چندین هفته معامله با قیمت‌های نزولی، در ۶ مرداد ماه جاری مرز ۱۰ هزار دلار را برای اولین‌بار از ابتدای ماه ژوئن (خرداد-تیر) شکست.

به باور کارشناسان بهای بیت‌کوین تا پایان ۲۰۲۰ به حدود ۲۰ هزار دلار افزایش خواهد یافت.

چرا قیمت بیت‌کوین ناگهان صعودی شد؟ آمارها نشان می‌دهد میزان تقاضا برای خرید بیت‌کوین و سایر ارزهای دیجیتال دیگر در ۶ ماه نخست سال جاری میلادی در میان سایر فلزات گرانبها مانند طلا، نقره و پلاتین با افزایش بیشتری روبرو شده است. در نیمه نخست سال جاری میلادی، بیت‌کوین بیش از ۲۷ درصد رشد داشت.

اگر چه طلا در مدت زمان مذکور با رشد ۱۵ درصدی روبرو شده بود و موفق شد به بالاترین سطح خود در مدت زمان ۸ سال گذشته برسد، ولی عملکردی ضعیف‌تر از بیت‌کوین داشت. این در حالی است که نقره و پلاتین در این نیمه نخست ۲۰۲۰ رشد منفی داشتند.

ارز دیجیتال در ایران: استخراج ارزهای دیجیتال به خصوص نوع بیت‌کوین نیاز به مصرف بالای برق دارد به گونه‌ای که برای استخراج هر واحد بیت‌کوین نیاز به ۷۲ مگاوات ساعت برق است و بسیاری از سودجویان در ایران به استخراج ارز دیجیتال با برق ارزان اقدام می‌کنند. این در حالی است که ارز دیجیتال تولید شده با این شیوه به بالاترین نرخ در جهان خرید و فروش می‌شود.

تقویت ارزش دلار  در برابر سایر ارزها

شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۲۸ درصد افزایش نسبت به روز چهارشنبه در سطح ۹۳.۴۵۹ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوییس نیز معادل ۱.۰۹۳ دلار اعلام شد.  در تازه‌ترین دور از معاملات، پوند با ۰.۲۸ درصد افزایش نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۳۰۸ دلار مبادله شد. یورو ۰.۲۶ درصد پایین رفت و با عقب رفتن از کانال ۱.۱۸ به ۱.۱۷۵ دلار رسید. در معاملات بازارهای ارزی آسیایی، هر دلار با ۰.۳ درصد افزایش به ۱۰۵.۸۷۶ ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار امریکا به ازای ۱.۳۹۶ دلار مبادله شد. همچنین نرخ برابری دلار معادل ۶.۹۶۱ یوان چین اعلام شد.

به گزارش رویترز، داده‌های منتشر شده توسط وزارت کار امریکا نشان می‌دهد نرخ بیکاری بزرگ‌ترین اقتصاد جهان تا پایان ماه جولای باز هم کاهشی شده و رقم ۱۰.۲ درصد را ثبت کرده است. این نرخ بیکاری که ۰.۹ درصد کمتر از ماه قبل است باعث افزایش امیدها به تک رقمی شدن نرخ بیکاری در ماه جاری شده است.

انتظار نمی‌رود دست‌کم در کوتاه‌مدت وضعیت اقتصاد امریکا به سرعت به حالت قبل برگردد و همانطور که انتظار می‌رفت، سه ماهه دوم امسال شاهد ثبت پایین‌ترین رشد فصلی ثبت شده در طول تاریخ امریکا تاکنون بود و طبق اعلام وزارت بازرگانی امریکا، نرخ رشد اقتصادی این کشور منفی ۳۲.۹ درصد اندازه‌گیری شده که این رقم ۲۴.۵ درصد کمتر از رشد سه ماهه قبل و ۲.۲ درصد بیشتر از نرخ رشد پیش بینی شده قبلی بوده است.

ادوارد مویا- تحلیلگر بازار ارز در موسسه اواندا گفت: به نظر می‌رسد شاهد روزهایی هستیم که تاج پادشاهی از سر دلار افتاده است و با تداوم این وضع، انتظار ما این است که بانک مرکزی امریکا برای توقف روند فعلی دست به کار شود. اخبارهای رسیده، احتمالا بیانگر این هستند که خبری از یک احیای رشد اقتصادی سریع هم در سطح اتحادیه اروپا و هم در امریکا نخواهیم بود. 

اخبار مربوط به پیشرفت در ساخت واکسن کرونا نیز دیگر خبر مهم در صدر کانون توجه 

معامله گران بوده است. دانشگاه آکسفورد اعلام کرده که واکسنش با موفقیت، سطح ایمنی افراد آزمایش شده در آفریقای جنوبی، انگلیس و برزیل را افزایش داده و حالا قرار است کار آزمایش روی یک نمونه نسبتا بزرگ در امریکا انجام شود که در صورت موفقیت‌آمیز بودن آن، احتمالا از اواخر امسال شاهد تولید انبوه این محصول برای عرضه جهانی آن خواهیم بود. تاکنون انگلیس، هلند، فرانسه و امریکا خواستار دریافت این واکسن شده‌اند.

 

ارسال نظر