افزایش 400 تومانی قیمت ارز در صرافی ها

۱۳۹۹/۰۵/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۹۶۷۸

گروه بانک و بیمه | محسن شمشیری |

روز دوشنبه نرخ خرید و فروش دلار و یورو ۴۰۰ تومان افزایش یافت و صرافی‌های بانکی هر دلار امریکا را به قیمت ۲۰ هزار و ۳۰۰ تومان می‌خرند و معادل ۲۱ هزار و ۹۰۰ تومان نیز می‌فروشند. همچنین، این صرافی‌ها هر یورو را معادل ۲۳ هزار و ۸۰۰ تومان می‌خرند و به قیمت ۲۵ هزار و ۷۰۰ تومان نیز می‌فروشند. بانک‌ها نیز هر دلار امریکا را به قیمت ۲۰ هزار و ۲۹۰ تومان و هر یورو را معادل ۲۳ هزار و ۸۸۰ تومان می‌خرند. تابلوی صرافی‌ها برای فروش یورو افزایش قیمت ۵۰۰ تومانی را نشان دادند و بهای آن را ۲۵ هزار و ۸۰۰ تومان ثبت کردند. بهای فروش یورو هم افزایش قیمت ۳۰۰ تومانی داشت و به بهای ۲۳ هزار و ۷۰۰ تومان معامله شد.در بازار آزاد ارز نیز نرخ خرید و فروش روندی افزایشی داشته است. در حالی که روزیکشنبه خرید و فروش نقدی دلار در این بازار زیر مرز ۲۳ هزار تومان انجام شد، روز دوشنبه نرخ این ارز از حدود ۲۳ هزارتومان آغاز و تا ۲۳ هزار و ۳۰۰ تومان معامله شد. 

همچنین در سامانه سنا نیز میانگین بهای فروش دلار و یورو ثبات را نشان می‌دهد. در بازار معاملاتی روز یکشنبه این سامانه برای فروش هر یورو مبلغ میانگین ۲۶ هزار و ۳۹۴ تومان را نشان می‌دهد و بهای میانگین فروش دلار نیز رقم ۲۲ هزار و ۴۲۵ تومان ثبت شد.

علاوه براین در سامانه نیما نیز هر حواله فروش یورو با میانگین قیمت ۲۱ هزار و ۶۳۱تومان به ثبت رسید. بهای فروش حواله دلار نیز میانگین قیمت ۱۸ هزار و ۳۰۳ تومان را نشان داد که حاکی از افزایش حدود ۶۰۰ تومانی یورو و ۳۰۰ تومانی دلار است. اختلاف دلار نیما و سنا نیز به 4120 تومان رسیده است. 

     افزایش اندک قیمت سکه

در بازار سکه و طلا نیز با اعلام اونس به قیمت 1973 دلار و دلار به قیمت 23300 تومان، قیمت طلا و سکه افزایش یافت شاهد افزایش ۷۵ هزار تومانی قیمت‌ها بود و سکه تمام بهار آزادی به بهای ۱۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان معامله شد.

سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز به قیمت ۱۰ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان معامله شد. نیم سکه پنج میلیون و ۵۵۰ هزار تومان، ربع سکه سه میلیون و ۲۵۰ هزار تومان و هر قطعه سکه یک گرمی یک میلیون و ۷۵۰ هزار تومان تعیین قیمت شد.همچنین یک گرم طلای خام ۱۸عیار نیز به ارزش یک میلیون و ۸۶ هزار تومان فروخته شد و هر مثقال طلا نیز با بهای چهار میلیون و ۷۰۵ هزار تومان به فروش رسید.

     بیت‌کوین بالای 11 هزار دلار 

ارزش بیت‌کوین نتوانست در محدوده ۱۲ هزار دلار باقی بماند. به گزارش سی ان بی سی، همانطور که پیشتر نیز انتظار می‌رفت، موفقیت بیت کوین در شکستن کانال ۱۰ هزار دلاری باعث صعود بیشتر این ارز دیجتالی شد تا جایی که بهای هر بیت کوین به بالای ۱۲ هزار دلار نیز صعود کرد اما تشدید عرضه پس از این اتفاق باعث شد تا بیت کوین به کانال ۱۰ هزاردلاری وارد شود. این ریزش پایان کار نبود و در نهایت در یک رفت و برگشت، بیت کوین در معاملات امروز با ۳.۹۲ درصد کاهش به ۱۱ هزار و ۲۲۲ دلار رسید. 

به گفته تحلیلگران، تشدید تنش‌ها بین چین و امریکا و همچنین رکوردشکنی طلا در رسیدن بیت کوین به قله ۱۰ ماهه خود موثر بوده‌اند. از سوی دیگر شمار مبتلایان به کرونا در جهان بار دیگر روند صعودی به خود گرفته است و بسیاری از کارشناسان نگران بروز موج دوم در پاییز هستند. تاکنون بیش از ۶۵۷ هزار نفر در سراسر جهان جان خود را بر اثر ابتلا به کووید-۱۹ از دست داده‌اند.میکا ارستلینگ، تحلیلگر ارزهای دیجیتالی در موسسه “ جی‌اس آر “ گفت: بازار به‌شدت نگران خبرهای مربوط به کرونا، تنش‌های بین امریکا و چین و زمانبر بودن عرضه واکسن است. صعود ارزهای امن نظیر طلا در معاملات اخیر، معامله گران بیت‌کوین را به این نتیجه رسانده که بازار ارزهای دیجیتالی در حال حاضر مقصد جذابی در مقایسه با بازارهای سنتی‌تر هستند. البته ریزش قیمت‌ها در بازار ارزهای دیجیتالی محدود به بیت‌کوین نبود و قیمت بسیاری از ارزهای دیجیتالی دیگر نزولی بود؛ به گونه‌ای که اتریوم با ۲.۴۸ درصد کاهش به ۳۸۴.۸۶ دلار، بیت کوین کش با ۷.۷۱ درصد ریزش به ۲۹۰.۱۱ دلار، لایت کوین با ۴.۷۹ درصد کاهش به ۵۷.۷۸ دلار، مونرو با ۱.۸۱ درصد کاهش به ۸۶.۳۷ دلار، دش با ۵.۸۶ درصد کاهش به ۸۶.۴۴ دلار، زدکش با ۴.۱۷ درصد کاهش به ۸۳.۸۷ دلار و میکر با ۱.۵۵ درصد کاهش به ۵۷۲.۴۷ دلار رسید.

    روز خوب دلار در بازارهای جهانی

شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۲۹ درصد افزایش نسبت به روز قبل و در سطح ۹۳.۴۳۵ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوییس معادل ۱.۰۹۵ دلار اعلام شد. در تازه‌ترین دور از معاملات، پوند با ۰.۰۳ درصد کاهش نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۳۰۷ دلار مبادله شد. یورو ۰.۱۲ درصد پایین رفت و با ماندن در کانال ۱.۱۷ به ۱.۱۷۷ دلار رسید.در معاملات بازارهای ارزی آسیایی، هر دلار با ۰.۰۸ درصد افزایش به ۱۰۵.۸۵۵ ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار امریکا به ازای ۱.۴۰۱ دلار مبادله شد. همچنین نرخ برابری دلار معادل ۶.۹۷۵ یوان چین اعلام شد.شاخص دلار معاملات هفتگی را با صعود آغاز کرد. به گزارش رویترز، همان‌طور که انتظار می‌رفت سه ماهه دوم امسال شاهد ثبت پایین‌ترین رشد فصلی ثبت شده در طول تاریخ امریکا تاکنون بود و طبق اعلام وزارت بازرگانی امریکا، نرخ رشد اقتصادی این کشور منفی ۳۲.۹ درصد اندازه‌گیری شده که این رقم ۲۴.۵ درصد کمتر از رشد سه ماهه قبل و ۲.۲ درصد بیشتر از نرخ رشد پیش بینی شده قبلی بوده است.از سوی دیگر انتظار می‌رود شاهد روزهای تیره و تارتری در روابط پکن و واشنگتن باشیم. وانگ ای- وزیر خارجه چین در گفت‌وگو با همتای فرانسوی خود، امریکا را به تلاش برای سلطه بر جهان متهم کرده و گفته است اگر در برابر زورگویی‌های امریکا مدارا کنیم، تنها این کشور جسورتر خواهد شد. وزیر خارجه چین همچنین امریکا را به تفرقه افکنی بین دولت و مردم این کشور متهم کرده و افزوده است: چین همواره ترجیح می‌دهد حداکثر خویشتنداری را از خود نشان دهد اما در برابر یکجانبه گرایی امریکا پاسخ متناسب و منطقی خواهد داد. از سوی دیگر احتمال تحریم برخی از بانک‌های چینی توسط امریکا، باعث نگرانی معامله‌گران شده است. پیشتر کنگره و سنای امریکا با تصویب لایحه‌ای دولت را مکلف به تحریم بانک‌های چینی کرده بودند که با مقامات چینی در خصوص لایحه جنجالی امنیتی هنگ کنگ همکاری داشته‌اند. کمیسیون اروپا اعلام کرد ۷۵۰ میلیارد یورو به مجموع اعتبارات قبلی خواهد افزود که این منابع صرف حمایت از بخش‌های مختلف اقتصادی به شکل وام یا کمک هزینه خواهد شد و میزان تخصیص آن به هر کشور نیز بستگی به‌شدت شیوع کرونا در آن خواهد داشت. 

 

ارسال نظر