اخبار

۱۳۹۹/۰۵/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۹۵۴۹

هشدار گلدمن ساکس به کاهش سلطه دلار

بانک امریکایی گلدمن ساکس نسبت به خطر پایان سلطه دلار بر بازارهای جهانی هشدار داد. به گزارش بلومبرگ، در شرایطی که ویروس کرونا کماکان در بزرگ‌ترین اقتصاد جهان پیشروی می‌کند و قربانی می‌گیرد، کنگره امریکا به زودی در خصوص تصویب یک بسته حمایتی بزرگ دیگر تصمیم‌گیری خواهد کرد که اعتبار آن احتمالا بیش از یک تریلیون دلار خواهد بود. با این حال آن طور که بانک گلدمن ساکس- یکی از پنج بانک بزرگ امریکا هشدار داده، چاپ پول و تزریق بی‌رویه نقدینگی می‌تواند جایگاه دلار را در جهان به‌شدت تضعیف کند. در روزهای اخیر دلار در برابر دیگر همتایان مهم جهانی خود به‌شدت در موقعیت دفاعی قرار گرفته و معامله گران نگران‌اند کنترل تورم امریکا به زودی از دست بانک مرکزی این کشور خارج شود. طلا که همواره امن‌ترین پناهگاه سرمایه داران بوده، اکنون به بالاترین سطح تاریخی خود رسیده است و همین مساله نشان می‌دهد حس اضطراب تا چه حد بر بازارهای مالی حاکم است. بانک مرکزی امریکا محدوده تورم را در سطح دو درصدی هدف‌گذاری کرده است اما انتظار می‌رود با توجه به فشارهای تورمی موجود، سد مقاومتی شکسته شود و آن طور که بانک گلدمن ساکس هشدار داده، این مساله در کنار بر هم خوردن وضعیت تعادلی ترازنامه بانک مرکزی، زیر پای دلار را خالی کند. شاخص دلار در ماه ژوییه در بدترین وضعیت یک دهه اخیر خود قرار گرفته و با توجه به اجرایی شدن بسته حمایتی اتحادیه اروپا، ممکن است این وضعیت باز هم بدتر شود. اکنون نسبت بدهی به تولید ناخالص داخلی امریکا از ۸۰ درصد هم عبور کرده و به گفته بانک گلدمن ساکس، این مساله خود می‌تواند فشاری بر روند تورم باشد.  دلار کماکان پرکاربردترین ارز خارجی در تراکنش‌های بین‌المللی است به گونه‌ای که حدود سه چهارم تراکنش‌های بین‌المللی در سطح جهانی تماما بر حسب دلار یا قسمتی از آن بر حسب دلار است.

سناریویی تکراری برای اپلیکشین‌های پرداخت 

درحالی که به تازگی متنی در فضای مجازی منتشر شده بود که از هک شدن حساب‌های بانکی برخی از مردم خبر می‌داد، توضیحات مسوولان یکی از اپلیکیشن‌های پرداخت و همینطور بانک مرکزی این گمانه‌ها را رد کرد.به گزارش ایسنا، به تازگی در فضای مجازی متنی منتشر شده مبنی براینکه حساب ۲۰۰ نفر از مشتریان بانک‌های کشور هک شده و رییس کل بانک مرکزی هم به مردم هشدار داده که فعلا از اپلیکیشن‌های پرداخت بانکی همچون آپ و هفت هشتاد استفاده نکنند.در پی طرح این موضوع، یکی از مسوولان این اپلیکیشن به ایسنا اینگونه پاسخ داد که این متن نمونه مشابه همان متنی است که پارسال هم منتشر شده و تکرار مجدد آن جهت‌دار بودن اینگونه پیام‌ها را نشان می‌دهد، زیرا در اپلیکیشن آپ هیج کدام از اطلاعات مربوط به کارت بانکی همچون رمز دوم ثبت نمی‌شود؛ بنابراین امکان افشای آنها هم وجود ندارد. همچنین با وجود رمز پویا، فردی که قصد دسترسی به حساب فرد خاصی را داشته باشد، باید به سیم کارت وی هم دسترسی پیدا کند. علاوه براین به ccv کارت او هم احتیاج دارد که این موارد احتمال هک شدن حساب‌های مردم را خیلی پایین می‌آورد. به گفته وی، از آنجایی که اپلیکیشن آپ تحت نظارت بانک مرکزی است و تمام تراکنش‌های انجام شده در آن ثبت و مورد بررسی قرار می‌گیرد، امکان هک شدن حساب‌های مردم و منتشر شدن اطلاعات بانکی آنها از این بستر وجود ندارد.همچنین، ایسنا این موضوع را از بانک مرکزی هم پیگیری کرد و با این پاسخ مواجه شد که در کل این متن و اظهارات مشابه از اساس مورد تایید نیست. در همین زمینه، این بانک در گزارشی اعلام کرده که بررسی وقایع سایبری شبکه بانکی نشان‌دهنده این است که پس از فعال‌سازی رمز دوم پویا، میزان افشای اطلاعات حساس کارت بانکی و فیشینگ درگاه‌های پرداخت به ترتیب ۹۰ و ۸۵ درصد کم شده است. بنابراین، بر اساس آنچه که آمار بانک مرکزی نشان می‌دهد، با اجرای رمز دوم پویا میزان سوءاستفاده‌ از کارت‌های بانکی کم و احتمال آن‌ هم دشوار شده که براساس آن گمانه‌های اخیر مبنی بر هک شدن حساب‌های مردم رد می‌شود.

ایجاد اینستکس چینی

بانک دولتی چین به بانک‌های چینی توصیه کرد آماده تحریم‌های احتمالی امریکا باشند. به گزارش رویترز، واحد سرمایه‌گذاری بانک دولتی چین در گزارشی اعلام کرد با توجه به تحریم‌های احتمالی امریکا، چین باید استفاده از سیستم پیام‌رسان داخلی بانکی خود را برای پیشبرد تراکنش‌های مالی در چین، ماکایو و هنگ‌کنگ افزایش دهد. با توجه به تصویب قانونی در امریکا برای تحریم بانک‌های چینی که با مقامات این کشور در خصوص هنگ‌کنگ همکاری دارند، احتمال تحریم شماری از بانک‌های چین شدت گرفته است.  این گزارش همچنین به دولت این کشور توصیه کرده است در صورت قطع دسترسی چین به سوییفت توسط امریکا، این کشور استفاده از دلار به عنوان لنگرگاه ارزی خود را متوقف کند. این گزارش همچنین خواستار توسعه یک سیستم مشابه سیستم اینستکس اتحادیه اروپا شده که با هدف تجارت با ایران پس از خروج امریکا از برجام و برگرداندن تحریم‌ها ایجاد شده است.  در حال حاضر مدیر مالی شرکت چینی هوآوی که بزرگ‌ترین تولیدکننده تجهیزات مخابراتی در جهان است، به اتهام نقض تحریم‌های امریکا در کانادا بازداشت شده و در خطر استرداد به امریکا است. با توجه به ارتباط بانک اچ‌اس‌بی‌سی با این پرونده، ممکن است این بانک توسط امریکا با جریمه سنگینی مواجه شود. 

 

ارسال نظر