پیش بینی گلدمن ساکس از قیمت 2300 دلاری طلا

۱۳۹۹/۰۵/۰۹ - ۰۰:۰۶:۲۰
کد خبر: ۱۶۹۵۰۲

گروه بانک و بیمه | محسن شمشیری|

به دنبال شیوع کرونا در جهان و اثر آن بر چشم‌انداز اقتصاد کشورهای مختلف، جنگ تجاری امریکا و کشورهای غربی با چین، ریزش شاخص‌های بورس، کاهش ارزش ارزهای مختلف و از جمله کاهش ارزش دلار به عنوان مهم‌ترین ارز جهانی که 66 درصد مبادلات و ذخایر ارزی جهان را تشکیل می‌دهد و عوامل دیگر ... ارزش دلار در برابر طلا و فرانک سوییس و برخی ارزهای دیگر افت کرده و سرمایه‌گذاران به دارایی‌های سنتی مانند طلا و بیت کوین و ارزهای دیگر گرایش بیشتری پیدا کرده‌اند. براین اساس مراکز تحقیقاتی معتبر جهان پیش بینی‌های مختلف در مورد قیمت طلا در یکسال آینده را بین 2300 تا 3000 دلار برآورد کرده‌اند. ارزش بیت کوین نیز به بالای 10 هزار دلار رسیده است.

به گزارش «تعادل»، بانک امریکایی گلدمن ساکس با توجه به انتظارات موجود برای پایین ماندن نرخ‌های بهره امریکا و فضای مساعد برای طلا به عنوان دارایی امن، پیش بینی قیمت ۱۲ ماهه هر اونس طلا را به ۲۳۰۰ دلار افزایش داد. گلدمن ساکس اعلام کرد تاکید کرده ایم که طلا، ارز روز مباداست به خصوص در فضای فعلی که دولت‌ها در حال پایین آوردن ارزش ارزهای مهم و کاهش نرخهای بهره به رکورد تاریخی پایین هستند. همچنین نگرانیهای واقعی در خصوص جایگاه دلار به عنوان ارز ذخیره در حال شکل گرفتن است. ما شاهد تداوم افزایش نگرانیهای تورمی، ادامه ورود سرمایه به صندوق‌های ETF طلا و ضعیف شدن ساختاری دلار هستیم و می‌بینیم که طلا توسط مدیران سرمایه به عنوان پوشش ریسک دلار مورد استفاده قرار می‌گیرد. این بانک همچنین با توجه به قیمت بالاتر طلا و چشم‌انداز تقاضای صنعتی برای نقره به خصوص در بخش انرژی خورشیدی، پیش بینی قیمت نقره در افق سه، شش و ۱۲ ماهه را به ۳۰ دلار در هر اونس افزایش داد.

از سوی دیگر، قیمت دلار در شش ماه اخیر بارها با افت مواجه بوده و در برابر طلا و همچنین فرانک سوییس با کاهش مواجه شده است. همین موضوع موجب شده که عده‌ای طلا را به عنوان دارایی امن پذیرفته و در نتیجه قیمت اونس جهانی طلا به بالای 1950 دلار رسیده است و از دی ماه سال گذشته که 1600 دلار بوده با بیش از 300 دلار افزایش مواجه شده است.  علاوه بر شیوع کرونا، نگرانی از ابعاد و آثار جنگ تجاری امریکا و چین، نتیجه انتخابات امریکا، تزریق سنگین و چند تریلیون دلاری دولت امریکا و فدرال رزرو برای کمک به خانوارها و کسب وکارها در داخل امریکا، کمک‌های مالی دولت‌های اروپا و آسیا نیز روی کاهش ارزش ارزهای مختلف و رشد قیمت طلا اثرگذار بوده و در نتیجه ارزش دلار و سایر ارزها نیز کاسته شده است.  هرچه آثار شیوع کرونا طولانی‌تر باشد نبض اقتصاد جهان ضعیف‌تر شده و تزریق پول بیشتر در بازارها، باعث کاهش قدرت خرید پول کشورهای جهان می‌شود و روی رشد قیمت طلا اثر بیشتری خواهد داشت.  هر چند که اخبار مربوط به واکسن کرونا، می‌تواند تاحدودی اثر مثبت روی شاخص‌های اقتصادی داشته باشد اما به عقیده کارشناسان، تزریق چند هزار میلیارد دلاری شش ماه اخیر و یکسال آینده، بازهم روی افزایش قیمت طلا و کاهش دلار اثر بیشتری خواهد داشت.

 آخرین گزارش‌ها حاکی است که شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبد ارزهای جهانی، در معاملات روز چهارشنبه 8 مرداد 99 با ۰.۷۱ درصد کاهش نسبت به روز قبل و در سطح ۹۳.۷۱۶ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوییس معادل ۱.۰۹۰ دلار اعلام شد.  در تازه‌ترین دور از معاملات، پوند با ۰.۵۷ درصد افزایش نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۲۹۴ دلار مبادله شد. یورو ۰.۱۷ درصد پایین رفت و با باقی ماندن در کانال ۱.۱۷ به ۱.۱۷۲ دلار رسید. در معاملات بازارهای ارزی آسیایی، هر دلار با ۰.۲۹ درصد افزایش به ۱۰۵.۱۱۷ ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار امریکا به ازای ۱.۳۹۶ دلار مبادله شد. همچنین نرخ برابری دلار معادل ۷.۰۰۱ یوان چین اعلام شد.  بر اساس گزارش رویترز، افزایش قیمت طلا تحت تاثیر انتظارات تورمی، تنشهای سیاسی و افزایش شیوع ویروس کرونا روی داده است.افزایش تقاضای خرید به رشد ۲۷ درصدی قیمت طلا از ابتدای سال ۲۰۲۰ تاکنون کمک کرده و طلا روز سه شنبه به رکورد تاریخی ۱۹۸۰ دلار و ۵۷ سنت صعود کرد.  چین بیش از یک تریلیون دلار اوراق قرضه وزارت خزانه داری امریکا را در اختیار دارد که می‌تواند از آن به عنوان یک سلاح موثر ضد دلار استفاده کند.  ادوارد مویا- تحلیل‌گر بازار ارز در موسسه اواندا گفت: به نظر می‌رسد شاهد روزهایی هستیم که تاج پادشاهی از سر دلار افتاده است و با تداوم این وضع، انتظار ما این است که بانک مرکزی امریکا برای توقف روند فعلی دست به کار شود. اخبارهای رسیده، احتمالا بیانگر این هستند که شاهد خبری از یک احیای رشد اقتصادی سریع هم در سطح اتحادیه اروپا و هم در امریکا نخواهیم بود.  شاخص‌های بورسی در امریکا قرمزپوش شدند. به گزارش بلومبرگ، دور تازه تنش‌های بین دو اقتصاد نخست جهان بار دیگر باعث نگرانی معامله گران شده است. کوین گدیس- استراتژیست ارشد درآمدی در موسسه ریموند جیمز گفت: اگر تنها یک مساله باشد که فکر و ذهن معامله گران را مشغول کند، آن مساله همین خواهد بود که قرار است دو اقتصاد نخست جهان تا کجا به این کش مکش ادامه دهند. از زمانی که این بحران‌ها شدت گرفته است معامله گران نگران آینده رشد اقتصادی جهان شده‌اند به ویژه حالا که ویروس کرونا، اقتصاد جهانی را در وضعیت بسیار شکننده‌ای قرار داده است.  هر چند که شیوع کرونا در بزرگ‌ترین اقتصاد جهان کماکان در سطح نگران کننده‌ای باقی مانده و شمار قربانیان کماکان به طرز محسوسی بالا می‌رود، مشاور اقتصادی ترامپ نسبت به تغییر شرایط اقتصادی امیدوار است. لری کودلو با بیان اینکه روند احیای رشد اقتصادی کماکان ادامه دارد گفت: البته نمی‌خواهم کتمان کنم که وضع در بسیاری از ایالت‌ها کماکان خوب نیست اما فکر می‌کنم در سه ماهه سوم و چهارم سال نسبت به نیمه نخست سال شاهد یک رشد اقتصادی ۲۰ درصدی خواهیم بود.

 

ارسال نظر