سرکرده دلال بازار ارز دستگیر شد

۱۳۹۹/۰۵/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۹۴۶۸
سرکرده دلال بازار ارز دستگیر شد

طلسم بیت کوین  بالاخره شکست و از 10 هزار دلار عبور کرد 

گروه بانک و بیمه| محسن شمشیری |

رییس پلیس تهران بزرگ گفت: سرکرده دلال بازار ارز که شبکه ٣٠ نفری داشت در یکی از استان‌های غربی دستگیر شد. سردار حسین رحیمی روز سه شنبه در سی و هفتمین مرحله طرح رعد در جمع خبرنگاران اظهار داشت: پلیس تهران این فرد و شبکه آن را مدت‌ها در نظر گرفته بود و چون فرد مورد نظر از این موضوع اطلاع داشت در صندوق عقب خودروها پنهان و تغییر مکان می‌داد.با دستگیری این سرکرده ٢۴ نفر دیگر از اعضای این شبکه که باعث نوسانات ارز در کشور شده بودند شناسایی و دستگیر شدند.  رییس پلیس تهران بزرگ از بسته شدن ١٠‌ها سایت در زمینه ارز و دلار گفت: از صاحبان این سایت‌ها تعهد گرفته شده است تا در این مورد فعالیت نکنند. پیگیری پلیس فتا در فضای مجازی ادامه دارد و پلیس نسبت به شبکه‌های تاثیرگذار در بازار ارز اشرافیت پیدا کرده است و آنها را کنترل می‌کند. رحیمی هشدار داد: پلیس با تمام قدرت با شبکه‌ها و عناصر تاثیرگذار در بازار ارز و خودرو که مخل قوانین و باعث افزایش کاذب قیمت شوند برخورد می‌کند.

     برخورد با اتاق‌های معاملاتی

غیرمجاز و سفته بازی در بازار ارز

در راستای مقابله با سفته بازی و دلالی در بازار ارز، اخبار واصله حاکی از شناسایی اتاق‌های معاملاتی غیرمجاز در بستر فضای مجازی است.در بین دلالان و برخی از صرافی‌ها گفته می‌شود برخی اتاق‌های معاملاتی مستقر در هرات، استانبول و دبی از طریق واسطه‌ها و رابطان خود در داخل کشور با راه‌اندازی کانال‌هایی در فضای مجازی با عناوینی چون دماوند، الماس، هرات و ... با اعلام نرخ‌های متفرقه و غیر واقعی، انجام معاملات فردایی و افزایش انتظارات روانی مردم در بازار ارز التهاب ایجاد می‌کنند. گفته می‌شود این کانال‌ها و شبکه افراد واسطه‌شان در کشور شناسایی شده‌اند. بر اساس این گزارش پیش‌بینی می‌شود بزودی از طریق اقداماتی چون مسدودسازی حساب و معرفی به نهادهای قضایی از ادامه فعالیت آنها جلوگیری خواهد شد.

     نرخ‌ها در بازار

نرخ خرید دلار در صرافی‌های ملی و مجاز بانکی 19500 و فروش دلار 20500، خرید یورو 22500 و فروش یورو 23500 تومان اعلام شد. در بازار آزاد و معاملات نقدی نیز، با اعلام دلار به قیمت 23500 تومان و اونس جهانی طلا به قیمت 1929 دلار، قیمت طلا و سکه نسبت به روی دوشنبه کاهش داشته و طلای 18 عیار 1 میلیون و 72 هزار، مظنه مثقال طلا 4 میلیون و 645 هزار تومان، سکه 11 میلیون و 180 هزار، سکه بهار آزادی 10 میلیون و 600 هزار، نیم سکه 5 میلیون و 540 هزار، ربع سکه 3 میلیون و 300 هزار، سکه گرمی 1 میلیون و 700 هزار تومان معامله شد. 

بانک مرکزی روز سه‌شنبه بهای رسمی ۴۷ ارز عمده را اعلام کرد که بر اساس آن، نرخ ۲۰ ارز کاهش داشته است.بانک مرکزی نرخ رسمی ۴۷ ارز عمده بین‌المللی را اعلام کرد که از این میان ۱۹ ارز شاهد افزایش قیمت و ۲۰ ارزش با کاهش ارزش مواجه بودند. نرخ سایر ارزها نیز ثابت بود. بر این اساس هر دلار امریکا ۴۲ هزار ریال، هر پوند انگلیس ۵۴ هزار و ۸ ریال و هر یورو ۴۹ هزار و ۲۸۱ ریال نرخ گذاری شدند.

در جریان معاملات بازار ارز، نرخ خرید و فروش دلار و یورو نسبت به روز گذشته تغییری نکرده است. صرافی‌های بانکی هر دلار امریکا را به قیمت ۱۹ هزار و ۵۰۰ تومان می‌خرند و معادل ۲۰ هزار و ۵۰۰ تومان نیز می‌فروشند که نرخ خرید و فروش دلار ثابت مانده است. همچنین، این صرافی‌ها هر یورو را معادل ۲۲ هزار و ۵۰۰ تومان می‌خرند و به قیمت ۲۳ هزار و ۵۰۰ تومان نیز می‌فروشند که نرخ خرید و فروش این نوع ارز نیز تغییر نکرده است.

     بهای طلا بالا رفت

بورس آسیا جان گرفت، بهای طلا بالا رفت.جدیدترین گزارش‌ها از افزایش بهای طلا در بازارهای جهانی و رشد بورس‌های آسیایی حکایت دارند.

به گزارش رویترز، تشدید اختلافات چین و امریکا سبب شده است در روز دوشنبه شاخص دلار تضعیف و بهای جهانی فلز زرد با افزایش روبرو شود.گفتنی است قیمت هر اونس طلا امروز با ۱.۵ درصد افزایش به یک هزار و ۹۲۸ دلار و ۸۳ سنت صعود کرد. این در حالی است که بهای هر اونس فلز زرد در بازارهای امریکایی نیز با ۱.۴ درصد افزایش به یک هزار ۹۲۴ دلار و ۲۰ سنت رسید.بهای نقره نیز امروز با ۴.۵ درصد افزایش به بالاترین رقم از سپتامبر ۲۰۱۳ یعنی ۲۳ دلار و ۸۶ سنت صعود کرده است.گفتنی است افزایش شمار قربانیان کرونا یکی از مهم‌ترین دلایل افزایش بهای جهانی طلا بر شمرده شده است.از دیگر سو بنابر اعلام سایت ان.بی.سی. بورس‌های آسیایی روز دوشنبه به یک‌باره سبزپوش شده‌اند. شاخص بورس «تایکس» در تایوان با ۲.۳۱ درصد افزایش به حدود ۱۲,۵۸۸.۳۰ واحد رسید.در کره جنوبی شاخص سهام «کوسپی» در پایان معاملات دوشنبه با افزایش ۰.۷۹ درصدی به ۲,۲۱۷.۸۶ واحد رسید.شاخص ترکیبی سهام شانگهای با ۰.۲۶ درصد افزایش به حدود ۳,۲۰۵.۲۳ واحد صعود کرد. سهام «شنژن» نیز با افزایش ۰.۳۱۸ درصدی در افزایش به حدود ۱۲,۹۷۶.۸۷ واحد رسید. در هنگ کنگ شاخص سهام«هانگ سنگ» نیز معاملات ۰.۳۵ درصد افزایش یافت . همزمان با تداوم نگرانی‌ها از همه‌گیری موج دوم کرونا در منطقه آسیا، بازار سهام این منطقه در چند روز گذشته شاهد افت و خیزهای فراوانی بوده است. بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی تاکنون حدود ۱۶ میلیون و ۴۲۱ هزار و ۴۶۵ تن به بیماری کرونا در جهان مبتلا شده‌اند که از این تعداد ۶۵۲ هزار و۲۷۶ تن جان باخته‌اند و بیش از ۱۰ میلیون بهبود پیدا کرده‌اند.

     خوش‌بینی به فلز گران‌بها با افزایش بهای طلا 

 طرفداران طلا این فلز گرانبها را را به عنوان یک بیمه‌نامه در برابر کاهش ارزش پول توسط مقامات مالی تحسین می‌کنند که می‌تواند این روزها راه فراری از تورم باشد.بانک‌های مرکزی در سال‌های اخیر ذخایر بیشتری را به طلا اختصاص داده‌اند.حدود ۱۸درصد از بانک‌های مرکزی در نظر دارند در سال پیش رو موجودی‌های طلای خود را افزایش دهند، در حالی که ۲۳درصد از صندوق‌های ملی قصد دارند تخصیص خود را در این زمینه بالا ببرند.صندوق‌های ملی، طلا را به عنوان یک محافظ در برابر تورم می‌پندارند.

    صعود ابتدای هفته بازارهای سهام 

بازارهای سهام ایالات متحده روز دوشنبه با نگاه امیدوارانه سرمایه‌گذاران به پیشرفت شرکت‌های فناوری در محیط اقتصادی نامشخص روند صعودی در پیش گرفتند. شرکت‌های آمازون، آلفابت و اپل سه شرکت فناوری بودند که در معاملات روز گذشته موجب صعود شاخص‌های اصلی شدند.بر این اساس شاخص داو جونز با ۰.۴۳، اس‌اندپی۵۰۰ با 0.74و نزدک با 1.67 درصد افزایش معاملات روز گذشته را بستند.

    کاهش ۳۸ درصدی مصرف طلا در چین 

انجمن طلای چین دیروز (سه شنبه) اعلام کرد که مصرف طلا در این کشور در نیمه نخست سال ۲۰۲۰ نسبت به سال گذشته ۳۸ درصد کاهش پیدا کرده است. به گزارش ایبِنا از رویترز، مصرف طلا در چین که بزرگ‌ترین مصرف کننده فلز زرد در جهان محسوب می‌شود، در فاصله ماه‌های ژانویه تا ژوئن به ۳۲۳.۲۹ تن رسیده است. براساس اعلام این انجمن، مصرف طلا در سه ماهه نخست سال نسبت به مدتی مشابه در سال گذشته تقریبا به نصف کاهش پیدا کرده است؛ این برهه با زمان اعمال محدودیت‌های شدید مرتبط با تحدید کرونا و ضربه ناشی از افزایش قیمت‌ها به تقاضا تلاقی دارد. معاملات لحظه‌ای طلا در جریان ۶ ماه نخست سال ۲۰۲۰ با افزایش حدود ۱۷ درصدی انجام شد زیرا سرمایه‌گذاران وحشت زده به سمت سرمایه امن و فلز گرانبها حمله‌ور شدند. طلا دیروز (سه شنبه) با ۱۹۸۰.۵۷ دلار به ازای هر اونس به بالاترین قیمت تاریخ رسید. مصرف طلا در چین در سه ماهه دوم ۱۷.۵ درصد افزایش پیدا کرد و به ۱۷۵.۶۶ تن رسید اما همچنان نسبت به سال گذشته ۲۶.۲ درصد کمتر بود. تولیدات طلای چین در نیمه نخست سال نسبت به مدت مشابه سال گذشته با افت ۷.۳ درصدی به ۲۱۷.۸ تن رسیده است اما انجمن طلای چین می‌گوید که تولیدات داخلی در سه ماهه دوم سال با رشد ۵.۸ درصدی نسبت به سه ماهه نخست، احیا شده است.

      طلسم بیت کوین بالاخره شکست

پس از هفته‌ها، سرانجام بین کوین سقف ۱۰ هزار دلاری را رد کرد. به گزارش سی ان بی سی، برای نخستین بار در طول دو ماه اخیر، بیت کوین موفق به شکستن کانال ۱۰ هزار دلاری شد. به گفته تحلیلگران، سد ۱۰ هزار دلاری محدوده مهمی در مقاومت برابر افزایش قیمت بیت کوین محسوب می‌شود و معامله گران امیدوارند شکسته شدن این سد به جهش مجدد این ارز محبوب دیجیتالی منجر شود. بیت کوین با ۸.۴۱ درصد افزایش به ۱۰ هزار و ۷۳۴.۳۶ دلار رسید.  به گفته تحلیلگران، تشدید تنش‌ها بین چین و امریکا و هم چنین رکوردشکنی طلا در رسیدن بیت کوین به قله ۱۰ ماهه خود موثر بوده‌اند. از سوی دیگر شمار مبتلایان به کرونا در جهان بار دیگر روندی صعودی به خود گرفته است و بسیاری از کارشناسان نگران بروز موج دوم در پاییز هستند. تاکنون بیش از ۶۵۴ هزار نفر در سراسر جهان جان خود را بر اثر ابتلا به کووید-۱۹ از دست داده‌اند. فیل فلیپ، تحلیل‌گر ارزهای دیجیتالی در موسسه « کوین تلگراف»  گفت: بیت کوین دو کانال شکنی مهم ۱۰ هزار دلاری و ۱۰ هزار و ۵۰۰ دلاری را به صورت متوالی با موفقیت به پایان رساند و همین مساله می‌تواند باعث انگیزه دادن به معامله گران مردد و ورود موج تازه‌ای از نقدینگی به بازار ارزهای دیجیتالی شود.  البته افزایش قیمت‌ها در بازار ارزهای دیجیتالی محدود به بیت‌کوین نبود و قیمت بسیاری از ارزهای دیجیتالی دیگر صعودی بود؛ به گونه‌ای که اتریوم با ۳.۷۴ درصد افزایش به ۳۲۰.۵۹ دلار، بیت کوین کش با ۶.۳۴ درصد افزایش به ۲۶۲.۵۱ دلار، لایت کوین با ۱.۷۱ درصد افزایش به ۴۹.۰۸ دلار، مونرو با ۱.۵۲ درصد افزایش به ۷۶.۷۰ دلار، دش با ۱.۲۶ درصد صعود به ۷۶.۰۴ دلار، زدکش با ۸.۴۳ درصد افزایش به ۷۰.۸۰ دلار و میکر با ۴.۱ درصد افزایش به ۵۰۳.۸۳ دلار رسید.

    دلار در کف دو ساله

شدت گرفتن شمار مبتلایان به کرونا در امریکا باعث ریزش مجدد دلار شد. به گزارش رویترز، شمار مبتلایان به کرونا در امریکا بار دیگر به سطح نگران‌کننده‌ای رسیده است و همزمان با شدت گرفتن سرعت شیوع در ایالت‌های غربی و جنوبی، فلوریدا پس از کالیفرنیا به دومین ایالتی در امریکا تبدیل شده است که بیشترین شمار مبتلایان به کرونا را دارد و نیویورک نیز سومین ایالت از این نظر محسوب می‌شود. عامل دیگری که به گفته تحلیل گران ارزی روند معاملات را تحت تاثیر قرار داده، آن است که نهایی شدن بسته حمایتی بزرگ در سطح اتحادیه اروپا در زمانی که تنش‌های امریکا و چین روز به روز بالاتر می‌گیرد، تمایل معامله‌گران برای خرید یورو را افزایش داده و فشار عرضه، اسکناس سبز را به عقب رانده است. دور تازه تنش‌های بین امریکا و چین بار دیگر تقاضا برای ارزهای امن را تقویت و معامله‌گران را نسبت به وقوع یک جنگ ارزی دیگر نگران کرده است. چین بیش از یک تریلیون دلار اوراق قرضه وزارت خزانه‌داری امریکا را در اختیار دارد که می‌تواند از آن به عنوان یک سلاح موثر ضد دلار استفاده کند. ادوارد مویا- تحلیل‌گر بازار ارز در موسسه اواندا گفت: به نظر می‌رسد شاهد روزهایی هستیم که تاج پادشاهی از سر دلار افتاده است و با تداوم این وضع، انتظار ما این است که بانک مرکزی امریکا برای توقف روند فعلی دست به کار شود. اخبارهای رسیده، احتمالا بیانگر این هستند که شنونده خبری از یک احیای رشد اقتصادی سریع هم در سطح اتحادیه اروپا و هم در امریکا نخواهیم بود.  به گفته میچ مک کانل- رییس سنای امریکا، نمایندگان جمهوری خواه سنا به زودی از طرح پیشنهادی خود برای حمایت بیشتر از بخش‌های مختلف اقتصادی این کشور رونمایی خواهند کرد. پیش از این استیون منوچین، وزیر خزانه داری با ارسال نامه‌ای به اعضای کنگره از آنها خواسته بود تا مقدمات اجرایی شدن یک بسته حمایتی دیگر را تسهیل کنند. به زودی اعتبار لایحه حمایتی فعلی که مجوز پرداخت یارانه نقدی مستقیم به شهروندان را می‌دهد، به پایان می‌رسد. منوچین گفته است تمرکز بسته جدید کماکان روی حمایت از خانوارهای با درآمد پایین و متوسط و کسب و کارهای خرد خواهد بود. اقدام امریکا در اجرایی کردن یک بسته حمایتی دیگر در شرایطی صورت می‌گیرد که پس از چندین ماه بحث، سرانجام سران ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا بر سر لایحه حمایت مالی برای تقویت رشد اقتصادی و کاستن از تبعات ناشی از کرونا با یکدیگر به توافق رسیدند. کمیسیون اروپا اعلام کرد ۷۵۰ میلیارد یورو به مجموع اعتبارات قبلی خواهد افزود که این منابع صرف حمایت از بخش‌های مختلف اقتصادی به شکل وام یا کمک‌هزینه خواهد شد و میزان تخصیص آن به هر کشور نیز بستگی به‌شدت شیوع کرونا در آن خواهد داشت. بدین ترتیب مجموع اعتبارات تخصیص یافته اتحادیه اروپا برای مقابله با پیامدهای کرونا به رقم دو تریلیون یورو رسید. خوان پرز، معامله‌گر ارزی در واشنگتن گفت: از مدت‌ها پیش همه منتظر نهایی شدن این بسته محرک بودند و حالا که در خصوص اجرایی شدن و بازه زمانی آن بین کشورهای اروپایی وحدت نظر به وجود آمده است، کسانی که روی یورو شرط بسته بودند خوشحال هستند. این بسته از این جهت هم اهمیت دارد که کشورهای اروپایی بار دیگر بر سر مساله‌ای مهم و بزرگ با یکدیگر به اشتراک نظر رسیدند و وحدت خود را نشان دادند.

 

ارسال نظر