گزارش

۱۳۹۹/۰۵/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۹۴۲۸

سفته الکترونیک  از امروز فعال می‌شود

 معاون امور اقتصادی وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: سفته الکترونیک از امروز برای تسهیل پرداخت تسهیلات کرونایی فعال می‌شود. «محمد علی دهقان» روز دوشنبه در مراسم رونمایی از نسخه الکترونیکی و تسهیلات و اعتبارات دیجیتال در محل وزارت امور اقتصادی و دارایی افزود: سفته الکترونیک با هدف تسهیل پرداخت تسهیلات به متقاضیان و در مرحله نخست پرداخت تسهیلات کرونایی از امروز فعال می‌شود. وی مهم‌ترین عامل کاهش رشد اقتصادی را بحث تامین مالی برشمرد و خاطرنشان ساخت: اگر تنگناهای اعتباری چه برای بخش تولید و چه مردم به شیوه‌های نوین کاهش پیدا کند، منجر به تامین مالی آسان و رشد اقتصادی خواهد شد.  دهقان اعتبارات ناکافی و امکان تامین‌نشدن وثیقه‌های مردم به راحتی برای تامین مالی را از مشکلات نظام بانکی برشمرد و گفت: نظام بانکی با هدف کاهش مشکلات اقدام‌هایی برای توسعه الکترونیکی و کاهش هزینه‌ها انجام داده است. معاون امور اقتصادی وزیر ادامه داد: یکی از این اقدام‌ها انجام قراردادهای مبتنی بر سفته از روش الکترونیکی است. دهقان از همکاری خوب وزارت اقتصاد با این موضوع خبر داد و گفت: از امروز سفته کاغذی جای خود را به سفته الکترونیک خواهد داد تا تسهیل در کارها ایجاد شود.

سیاست ارز پاشی برای مدیریت نرخ ارز دیگر جواب نمی‌دهد

یک کارشناس اقتصادی با بیان اینکه سیاست ارزپاشی برای مدیریت نرخ ارز در بازار آزاد دیگر جواب نمی‌دهد، گفت: باید با اعمال سیاست‌های یکپارچه نسبت به مدیریت بهینه بازار ارز اقدام شود.  «خشایار جمالی نژاد» در گفت‌وگو با ایرنا اعلام کرد: بانک مرکزی باید به دنبال یافتن راهکارهای جدید برای مدیریت عرضه و تقاضای ارز در نظام اقتصادی باشد که تا جایی که مطلع هستم بانک مرکزی پیگیر همین موضوع هست. این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه بانک مرکزی به عنوان یکی از مهم‌ترین دستگاه‌های اقتصادی دولت وظیفه خطیر و قابل توجهی را در شرایط کنونی بازار ارز برعهده دارد، اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین وظایف بانک مرکزی، حفظ ارزش پول ملی و اعمال سیاست‌های ارزی در بستر نظام اقتصادی است و سایر دستگاه‌ها در این شرایط باید کمک‌رسان بانک مرکزی باشند. وی افزود: شرایط کنونی نظام اقتصادی و بحران مالی ناشی از شیوع گسترده بیماری کرونا در سراسر کشور، مدیریت بازارهای پولی برای بانک مرکزی را به‌شدت سخت کرده و در حقیقت انجام تمام وظایف ذاتی این بانک در حال حاضر گاهی در تضاد و مغایرت با سایر وظایف این دستگاه اقتصادی است. این کارشناس برنامه‌ریزی اقتصادی با بیان اینکه مردم ارزهای شاخص همچون دلار را ظرفیت‌های مناسبی برای سرمایه‌گذاری و کسب منفعت می‌دانند، تصریح کرد: از سالی که تحریم‌های اقتصادی امریکا و شورای امنیت علیه ایران اعمال شد، نگاه مردم به ارزهای شاخص همچون نگاهشان به مسکن، طلا و خودرو، سرمایه‌ای شد و در حقیقت دلار به عنوان یکی از مهم‌ترین ارزهای مورد نیاز دولت و واحدهای تولیدی در سبد سرمایه‌گذاری عموم مردم قرار گرفته است.

 وی ادامه داد: اگر بانک مرکزی به کمک دستگاه‌های اقتصادی مهم کشور همچون وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت امور اقتصادی و دارایی، در اجرای تعهدات مربوط به سامانه نیما و تأمین ارز مورد نیاز واردکنندگان موفق عمل کند و کمبودی در این زمینه نداشته باشد، می‌تواند بدون تزریق غیر هدفمند و کلاسیک ارز در بازار آزاد، بازار آن را مدیریت کرد.

تولید ۱۲۰۰ کیلوگرم شمش از بزرگ‌ترین معدن طلای ایران

سرپرست شرکت گسترش معادن و صنایع معدنی طلای زرشوران با بیان اینکه امسال برای تولید یک هزار و ۲۰۰ کیلوگرم شمش طلا از این معدن، برنامه‌ریزی شده است، گفت: در سال آینده میزان تولید از این معدن به یک هزار و ۵۰۰ کیلوگرم افزایش خواهد یافت. «محسن نادری» در گفت‌وگو با ایرنا افزود: این میزان تولید طلا در سال‌های گذشته و از ابتدای راه‌اندازی کارخانه تاکنون بی سابقه بوده است. از اردیبهشت ماه امسال با تغییر برنامه‌ریزی شرکت در زمینه تولید، وضعیت متفاوتی پدید آمد. وی یادآور شد: فروردین ماه تولید شمش زرشوران ۳۸ کیلو گرم ثبت شد، اما با روند صعودی قابل توجه در خرداد ماه ۹۹ تولید ۷۱ کیلوگرم انجام شد و در تیرماه به ۸۶ کیلوگرم دست یافتیم و این روند تا تحقق هدف نهایی ادامه خواهد داشت. به گفته نادری، اکنون مصرف خاک طلا در این مجموعه صنعتی نیز از ۳۲ هزار تن به ۳۶ هزار تن در ماه افزایش یافته است.  وی یادآور شد: نوپا بودن صنعت طلا در سطح کشور از یک طرف و شرایط تحریم‌های ظالمانه علیه مملکت اسلامی از طرف دیگر شرایط کار را بسیار دشوار و طاقت فرسا ساخته، ولی با این وجود با اتکای به توان داخلی و تلاش متخصصان متعهد کشور در سال جهش تولید در مسیر تحقق اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی گامی محکم برداشته و در این ارتباط از تمامی سازمان‌ها، اداره‌ها، مقام‌ها و دستگاه‌های اجرایی اعم از استانی و کشوری انتظار مساعدت و همراهی وجود دارد. نادری خاطرنشان ساخت: سیاست‌های حمایتی کمک شایانی به پیشبرد هدف تعریف شده این بخش خواهد داشت.  وی اضافه کرد: کلنگ زنی و احداث کارخانه طلای زرشوران از سال ۱۳۸۶ با ظرفیت اسمی تولید سه تن در سال آغاز و در نهایت در آبان ۱۳۹۳ به بهره‌برداری رسید که به علت نواقص عمده در طراحی و ساخت کارخانه، تاکنون دستیابی به ظرفیت اسمی تحقق نیافته است.

 

ارسال نظر