ضرورت ورود ۳ قوه برای بازگشت ارزهای صادراتی

۱۳۹۹/۰۵/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۹۳۸۲
ضرورت ورود ۳ قوه برای بازگشت ارزهای صادراتی

با افزایش اونس جهانی به 1902 دلار و نرخ دلار، سکه ۱۱ میلیون و ۲۸۰ هزار تومان معامله شد

گروه بانک و بیمه |

تعدادی از نمایندگان مجلس برای ساماندهی بازار ارز و همچنین تخصیص ارز واردات و تامین مواد غذایی و کالاهای اساسی معتقدند که اولا ضرورت دارد ۳ قوه برای بازگشت ارزهای صادراتی وارد میدان شوند و دوم اینکه باید نوعی اهلیت سنجی در ارایه ارز دولتی جهت واردات انجام شود تا ارز تخصیص یافته به هدف مورد نظر اختصاص یابد و انحراف نداشته باشد. 

سیدکاظم دلخوش نماینده مردم صومعه‌سرا در مجلس، بر ضرورت تلاش قوا برای بازگشت ارز حاصل از صادرات تاکید کرد و گفت: عدم بازگشت این ارزها وضعیت را نابسامان کرده است. دلخوش در گفت‌وگو با تسنیم با تاکید بر ضرورت هزینه‌کرد منابع حاصل از صادرات در تامین کالاها و خدمات مورد نیاز کشور، گفت: وضعیت فعلی ارز و اقتصاد کشور ناشی از بدعهدی برخی در بازگرداندن ارز حاصل از صادرات به کشور است. نماینده مردم صومعه سرا در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سازماندهی دقیق و شفافی برای بهبود وضعیت اقتصادی کشور نیاز داریم، افزود: اگر ارز حاصل از صادرات هر کالا و خدماتی به داخل کشور برگردد به‌طور حتم اقتصاد رونق گرفته و نوسانات شدید قیمتی را شاهد نخواهیم بود.دلخوش با تاکید بر اینکه اکنون تحریم‌ها و بحث کرونا در مراودات بین المللی تاثیر بسیاری داشته است، تصریح کرد: با وجود تحریم‌ها نیز ایران مراودات خود را با بسیاری از کشورها داشته اما متاسفانه عدم بازگشت ارز حاصل از صادرات معضلی را برای ساماندهی بازار رقم زده است. این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه با کم شدن فروش نفت بر اثر تحریم‌ها باید صادرات محصولات غیر نفتی جدی گرفته شود، تصریح کرد: اگر در این شرایط نیز صادرات بدون بازگشت ارز صورت بگیرد به‌طور حتم اقتصادی شکننده خواهیم داشت.وی با تاکید بر اینکه با شیوع کرونا میزان دریافت مالیات نیز کاهش خواهد داشت، گفت: با وجود شرایط حاکم شده بر کشور باید هر چه زودتر ارزهای حاصل از صادرات به خزانه عودت شوند تا وضعیت اقتصادی کمی التیام یابد. دلخوش با بیان اینکه چالش پیش رو در بازگشت ارز حاصل از صادرات قیمت‌ها را در داخل افزایشی کرده است، افزود: دولت باید با فوریت پیگیر بازگشت ارز حاصل از صادرات کالاهای خدمات باشد.

 وی با اشاره به ضرورت تعامل قوا برای بازگرداندن ارز حاصل از صادرات به خزانه، گفت: متاسفانه دیده شده که گاهی ارز دولتی ارایه شده اما کالای مورد نیاز کشور نیز وارد نشده که این نیز معضلی است و باید پیگیری شود.

    اهلیت سنجی در ارایه ارز دولتی

محمد علیپور عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به لزوم اهلیت سنجی در ارایه ارز دولتی، گفت: مردم باید با احتیاط بیشتری نسبت به خرید و فروش ارز اقدام کنند تا در صورت تعادل بخشی به نرخ‌ها متضرر نشوند. محمد علیپور در گفت‌وگو با ایبِنا با بیان اینکه باید با همفکری قوا و دستگاه‌های مسوول هر چه سریع‌تر نرخ ارز به شرایط قبلی برگردد، گفت: یکی از راهکارهای مهم در مسیر ساماندهی ارزی اهلیت سنجی در ارایه ارز دولتی به افراد و همچنین تلاش برای بازگرداندن ارزهای حاصل از صادرات به خزانه است تا به این ترتیب عرضه و تقاضا با هم در یک مسیر قرار بگیرند. علیپور با تاکید بر اینکه باید با نمودار افزایشی نرخ ارز مقابله جدی صورت بگیرد، افزود: بانک مرکزی باید به ارایه بسته پیشنهادی خود برای ساماندهی بازار ارز اقدام کند. وی ادامه داد: خلأ قانونی برای مقابله با دلالی در بازار ارز وجود ندارد، اما با این حال اگر دولت خواهان تصویب قانونی در این باره باشد مجلس کوتاهی نخواهد کرد. عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: مردم باید با احتیاط بیشتری نسبت به خرید و فروش ارز اقدام کنند تا در صورت تعادل بخشی به نرخ‌ها متضرر نشوند.

    نرخ‌ها در بازار 

در حالی که بار دیگر نرخ دلار در بازار آزاد از عصر روز شنبه افزایش یافته و به کانال 23 هزار تومان وارد شده است، نرخ ارز در صرافی‌ها همچنان ثابت است و نرخ لحظه‌ای سامانه سنا برای خرید دلار 19600، فروش دلار 20300، خرید یورو 22600، فروش یورو 23300 تومان رسیده است. دلار امروز هم ثابت ماند  در جریان معاملات بازار ارز، نرخ خرید و فروش دلار و یورو باز هم بدون تغییر ماند. روز یکشنبه صرافی‌های بانکی هر دلار امریکا را به قیمت ۱۹ هزار و ۶۰۰ تومان می‌خرند و معادل ۲۰ هزار و ۳۰۰ نیز می‌فروشند که نرخ خرید و فروش دلار ثابت مانده است.همچنین، این صرافی‌ها هر یورو را معادل ۲۲ هزار و ۶۰۰ تومان می‌خرند و به قیمت ۲۳ هزار و ۳۰۰ تومان نیز می‌فروشند که نرخ خرید و فروش یورو نیز در مقایسه با معاملات تغییری نکرده است. بانک‌ها نیز هر دلار امریکا را به قیمت ۱۹ هزار و ۳۱۲ تومان و هر یورو را معادل ۲۱ هزار و ۸۰۰ تومان می‌خرند. سامانه سنا نرخ میانگین ارز معامله شده در تاریخ 4 مرداد 99 را برای دلار 20873، یورو 23912، درهم 5869، پوند 27213، یوان 3103، لیر ترکیه 2982، دلار کانادا 16428 تومان اعلام کرد سامانه نیما نیز نرخ حواله ارزی برای دلار 17908، یورو 20871، درهم 4915، یوان 2664 تومان اعلام کرده است. براین اساس اختلاف نرخ دلار نیما و سنا به کمتر از 2400 تومان است که کمتر از اختلاف 6 هزار تومانی هفته‌های اخیر است و می‌تواند به تشویق صادرکنندگان کمک کند.  بانک مرکزی نرخ رسمی ۴۷ ارز را ثابت اعلام کرد. براساس اعلام بانک مرکزی هر دلار امریکا برای یکشنبه پنجم مرداد ماه ۹۹ بدون تغییر ۴۲ هزار ریال قیمت خورد. همچنین هر پوند انگلیس نیز ۵۳ هزار و ۷۲۸ ریال و هر یورو نیز ۴۸ هزار و ۹۵۵ ریال اعلام شد.

    بازگشت سکه تمام بهار آزادی 

به کانال ۱۱ میلیون تومانی

بازار طلا روز (یکشنبه) همچنان تحت تاثیر افزایش قیمت اونس جهانی، شاهد گذر سکه بهار آزادی از مرز ۱۱ میلیون تومان شد. بهای طلا و سکه در بازار روز (پنجم مرداد)، در ادامه روند رو به افزایش خود تحت تاثیر رکوردشکنی بهای اونس جهانی سیر افزایشی داشت و سکه تمام بهار آزادی باردیگر به کانال ۱۱ میلیون تومان بازگشت.بهای هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با رشدی بیش از ۵۰۰ هزار تومانی نسبت به روز کاری گذشته، به قیمت ۱۱ میلیون و ۲۸۰ هزار تومان رسید.سکه تمام طرح قدیم نیز با قیمت ۱۰ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان معامله شد. نیم سکه پنج میلیون و ۵۵۰ هزار تومان، ربع سکه سه میلیون و ۳۵۰ هزار تومان و هر قطعه سکه یک گرمی یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان تعیین قیمت شد. همچنین یک گرم طلای خام ۱۸ عیار نیز از مرز یک میلیون تومان گذشت و به ارزش یک میلیون و ۷۲ هزار تومان فروخته شد و هر مثقال طلا نیز با بهای چهار میلیون و ۶۴۵ هزار تومان به فروش رسید. اونس جهانی نیز به بهای یک هزار و ۹۰۲ دلار معامله شد.

     سهم بالای موبایل در تخصیص ارز

درحالی که جزئیات آمارهای تجارت خارجی به صورت متوالی ماه‌هاست که منتشر نمی‌شود، نگاه کلی به آمارهای گمرک در فصل بهار نشان داد که در سه ماهه نخست سال، گوشی تلفن همراه با ارز بری 358 میلیون دلار سومین کالای وارداتی کشور بعد از کالاهای اساسی مثل ذرت دامی و گندم بوده است. با توجه به شرایط تنگنای ارزی بعد از تحریم‌های اقتصادی و نوسانات شدید نرخ ارز در هفته‌های اخیر وجود یک برنامه تخصیص ارز به مطالبه جدی از وزارت صمت تبدیل شده است. مجید شاکری کارشناس مسائل ارزی معتقد است، تصور آنکه بدون یک برنامه تخصیص ارز به واردات (که می‌تواند در قالب تخصیص کوتاژ هم رخ دهد) می توان بازار ارز را در بلندمدت مدیریت کرد صحیح نیست.به گفته شاکری، بدون داشتن یک برنامه توسعه صنعتی نمی‌‌توان برنامه تخصیص ارز داشت.‌ای کاش سرپرست فعلی یا وزیر آتی صمت این موضوع را در راس کارهای خود  می‌گذاشت.

    افت تقاضای فیزیکی خرید طلا در آسیا

تهران- ایرنا- در حالی که بهای جهانی طلا در هفته گذشته فراز و نشیب‌های فراوانی را تجربه کرد، در هفته جاری میزان تقاضای فیزیکی برای خرید طلا در آسیا از جمله خریداران سنتی در چین و هند با کاهش روبه‌رو شده است. به گزارش رویترز، ‌در حال حاضر میزان تقاضا برای خرید نقره در بازارهای آسیایی نیز با کاهش روبه‌رو شده است. در حال حاضر در هند، معامله گران برای فروش طلا در بازارهای خرده فروشی تا حدود ۶ دلار تخفیف می‌دهند. هفته گذشته نیز میزان تخفیف برای خرید طلا در خرده‌فروشی‌ها حدود ۲ دلار در نظر گرفته شده بود. بر اساس این گزارش، در آخرین معاملات صورت گرفته در هفته گذشته در هند هر ۱۰ گرم طلا حدود ۵۰ هزار و ۹۴۸ روپیه معادل ۶۸۱ دلار و ۲۱ سنت معامله شد. گفتنی است در حال حاضر به سبب تشدید بیماری کرونا ۵۰ درصد طلافروشی‌ها در هند تعطیل شده‌اند و درنتیجه میزان تقاضای فیزیکی برای خرید طلا که دومین دوستدار طلا در جهان به شمار می‌آید، به میزان قابل توجهی کاهش یافته است. بر اساس آخرین آمارهای منتشر شده در سازمان بهداشت جهانی، ‌تا لحظه انتشار این خبر شمار مبتلایان به بیماری کرونا در هند که از نظر تعداد مبتلایان در جایگاه سوم به ترتیب پس از امریکا و برزیل قرار دارد، ‌به بیش از یک میلیون و ۳۸۵ هزار تن رسیده است. از این تعداد بیش از ۳۲ هزار تن جان باخته‌اند و بیش از ۸۸۶ هزار تن بهبود یافته‌اند. به گفته برخی از کارشناسان پیش بینی شده است با نزدیک شدن به جشنواره اونام هند (Onam) که در ماه آینده میلادی در هند برگزاری می‌شود، میزان تقاضای فیزیلی برای خرید طلا با افزایش روبه‌رو شود. گفتنی است جشنواره اونام یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین رویدادها در ایالت کرالا است. این جشنواره، فرصتی برای مردم کرالا محسوب می‌شود تا بدون در نظر گرفتن باورهای مذهبی یا موقعیت اجتماعی خود در کنار هم جمع شوند و با شرکت در این جشنواره که ۱۰ روز به‌طول می‌انجامد رویدادهای فولکلور و فرهنگ عامه خود را جشن بگیرند. در آخرین معاملات صورت گرفته در هفته گذشته هر اونس طلا با ۰.۰۸ درصد ریزش به سطح ۱۸۸۵ دلار و ۹۵ سنت رسید. قیمت این فلز گرانبها نیز برای تحویل در ماه اوت هم با ۰.۲۸ درصد کاهش در سطح ۱۸۸۴ دلار و ۸۰ سنت رسید. شایان ذکر است بهای جهانی طلا در پنجشنبه هفته گذشته به سطح به ۱۸۹۷ دلار و ۱۶ سنت صعود کرد که این رقم در مقایسه با سپتامبر ۲۰۱۱ میلادی به بالاترین سطح رسیده است. گزارش‌ها حاکی است میزان تمایل هندی برای خرید فلز زرد آنها را در جایگاه دومین مصرف‌کننده بزرگ طلا در جهان قرار داده است.

 

    وزیر خزانه داری سابق امریکا: 

هیچ‌گاه وضع‌مان به این بدی نبوده است

لری سامرز از دولت و کنگره خواست هر چه سریع‌تر بسته محرک جدید را اجرایی کنند.به گزارش بلومبرگ، لری سامرز که سابقه وزارت خزانه داری امریکا را در کارنامه خود دارد با اشاره به اینکه نسبت به آغاز دوره رشد مطمئن نیست، گفت: وضعیت اقتصاد ما هیچ‌گاه به این بدی نبوده و لازم است تا کنگره و دولت به سرعت و قدرتمندانه دست به اقدامات حمایتی بیشتری برای کاستن از تبعات اقتصادی ویروس کرونا بزنند.  وی افزود در اجرای بسته حمایتی، تداوم اجرای آن از اندازه آن مهم‌تر است و با توجه به شمار بالایی از امریکایی‌ها که به خاطر کرونا هنوز بیکار هستند، باید به ارایه کمک‌های نقدی ادامه دهیم.  سامرز ضمن مخالفت با کسانی که نسبت به پایان بحران کرونا در اواخر پاییز خوشبین هستند نیز گفت: شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد اقتصاد در حال در جا زدن است و تعدادشان هم روز به روز بیشتر می‌شود. برای اجرایی شدن یک بسته حمایتی به هفته‌ها زمان نیاز است اما سررسید بسته فعلی به زودی سر می‌رسد. میلیون‌ها امریکایی وضعیت مالی با ثباتی ندارند و کنگره باید دست بجنباند.  وزیر خزانه داری سابق امریکا، تمرکز روی اجرایی شدن یک بسته بزرگ و نادیده گرفتن زمان را اشتباهی بزرگ دانست و گفت: چیزی که بازارها نیاز دارند تداوم جریان نقدینگی است. حتی اگر واکسنی هم ساخته شود اینکه تمام مردم واکسینه شوند اصلا کار راحت و کوتاه‌مدتی نخواهد بود.  این اظهارات سامرز در شریطی بیان می‌شود که شمار دیگری از اقتصاددانان امریکایی نیز خواهان تسریع در اجرایی شدن بسته حمایتی شده‌اند. ویلیام دادلی- مدیر دفتر منطقه‌ای فدرال رزرو در نیویورک نیز در همین رابطه گفت:  اگر کنگره اقدام به جایگزینی بسته حمایتی جدیدی با بسته قبلی نکند، تضعیف اقتصاد امریکا حتمی خواهد بود: با سر رسیدن انقضای بسته حمایتی قبلی، اکنون بسیاری از امریکایی‌ها در لبه پرتگاه مالی قرار دارند.

 

ارسال نظر