قیمت ارز و طلا کاهشی شد

۱۳۹۹/۰۴/۳۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۹۱۷۴
قیمت
 ارز و طلا کاهشی شد

همتی: دستور العمل جدید برگشت ارز صادراتی و تأمین ارز واردات باعث کاهش تراکم تقاضای ارز و آرامش بازار می‌شود

گروه بانک و بیمه | محسن شمشیری|

رییس کل بانک مرکزی در مورد ساماندهی بازار ارز گفت: این تصور که بانک مرکزی و دولت برای کنترل بازار ارز اقدامی نمی‌کنند، یا اینکه تصور می‌شود برای تأمین کسری یا دلایل دیگر، نرخ ارز را بالا می‌برند، بی‌اساس و یک برداشت و تصور کاملاً اشتباه است. این روزها بنا به دلایلی که مشخص است و قبلاً نیز اعلام کرده بودم، بازار ارز دچار نوسان شده است. با اقدامات در دست اجرا به تدریج و در روزهای آینده بازار ارز به آرامش خواهد رسید.

عبدالناصر همتی اعلام کرد که دستورالعمل جدید در خصوص نحوه برگشت ارز به چرخه اقتصاد و تأمین ارز واردات کشور، چند روزی است عملیاتی شده است. در این دستورالعمل، عملاً زمینه‌ای برای ایجاد تراکم غیرعادی تقاضا و نیز سوءاستفاده از آن باقی نمی‌ماند. 

به همین دلیل متاسفانه در مقطع دو هفته اخیر، درکنار تعلل برخی صادر‌کنندگان برای عرضه ارز خود، برخی از سودجویان درصدد فروش ارزبه واردکنندگان به نرخ‌های نامتعارف بوده‌اند. به واردکنندگان محترم توصیه می‌کنم که چند روزی را تحمل کرده و از چند روز آینده، به تدریج نیاز خود را از سامانه نیما تأمین نمایند. از صادر‌کنندگان محترم نیز انتظار می‌رود در فرصت باقیمانده از فرصت ایفای تعهد، ارزهای خود را با نرخ‌های منطقی در بازار عرضه کنندتا خریدار لازم را داشته باشد. از صادرکنندگان که تا امروز با برگرداندن ارز درخدمت تولید واشتغال کشور بوده‌اند، قدردانی می‌کنم. مردم مطمئن باشند، بانک مرکزی برای ساماندهی بازار ارز و اعاده ثبات، و برگشت به نرخ‌های تعادلی تمام تلاش خود را به‌کارخواهد بست.

     آخرین مهلت رفع تعهد ارزی

صادرکنندگان برای بازگشت ارز حاصل از صادرات خود درباره تعهدات ایفا نشده سال‌های ۹۷ و ۹۸ که براساس اعلام بانک مرکزی رقمی در حدود ۲۷ میلیارد دلار است، تنها تا پایان سه‌شنبه ۳۱ تیرماه فرصت دارند.

بسته سیاستی نحوه برگشت ارز حاصل از صادرات سال ۹۹ و رفع تعهدات ایفا نشده سال‌های ۹۷ و ۹۸ توسط وزرای نفت، صمت و اقتصاد، رییس سازمان برنامه و بودجه کشور و رییس‌کل بانک مرکزی در روز ۲۳ تیرماه تصویب شد و براساس آن تمامی صادرکنندگان موظف شده‌اند حداکثر چهارماه پس از صدور پروانه صادراتی از سوی گمرک، ارز حاصل از صادرات خود را به چرخه اقتصادی کشور بازگردانند.

براین اساس صادرکنندگان سال‌های ۹۷و ۹۸ باید دست کم ۸۰ درصد از ارز حاصل از صادرات خود را به صورت حواله ارزی و حداکثر ۲۰ درصد را به صورت اسکناس در بازار ثانویه به بانک‌ها و صرافی‌های مجاز بفروشند. در این بسته سیاستی تاکید شده است که فروش ارز باید به صورت حواله‌های ارزی در سامانه نیما و به صورت اسکناس در سامانه نظارت ارز «سنا» ثبت شوند.با این حال در تبصره یک این بسته سیاستی آمده است که بنگاه‌های تولیدی/ صادراتی برای تامین نیازهای وارداتی خود می‌توانند حداکثر ۳۰ درصد منابع ارزی حاصل از صادرات خود را استفاده کنند و باید ۷۰ درصد دیگر را به صورت حواله ارزی در بازار ثانویه به فروش برسانند.تبصره دوم این ماده نیز تاکید کرده است که تامین ارز گروهی از واردکنندگان از سوی گروهی از صادرکنندگان به صورت مستقیم با توافق وزارت صمت یا وزارت نفت با بانک مرکزی و ثبت در سامانه نیما امکان‌پذیر است.

ماده دوم این بسته سیاستی تمدید مهلت چهار ماهه تعیین شده برای بازگشت ارز را برای گروه محدودی از کالاها امکان‌پذیر کرده و از سوی دیگر تاکید کرده آن دسته از صادرکنندگانی که ظرف سه ماه از زمان صدور پروانه صادراتی ارز خود را به کشور بازگردانند، تعهد ارزی آنها بر مبنای ۹۰ درصد ارزش پایه صادراتی محاسبه خواهد شد.

اما شاید مهم‌ترین بخش از این بسته سیاستی آنجایی باشد که تاکید می‌کنند صادرکنندگانی که در مهلت تعیین شده از تاریخ صدور پروانه صادراتی نسبت به بازگشت ارز خود به چرخه اقتصادی کشور اقدام نکنند، مکلف هستند باقی‌مانده تعهدات خود را در بازار دوم (سامانه نیما) به نرخ روز پایانی مهلت مزبور در این بازار یا قیمت روز بازار، هرکدام که کمتر باشد، به بانک مرکزی بفروشند.

اما در صورتی که صادرکننده‌ای ارز حاصل از صادرات خود را طی این مدت بازنگرداند، وزارت صمت صدور یا تمدید کارت بازرگانی وی را انجام نداده و امکان صدور یا تمدید ثبت سفارش را از او سلب می‌کند.همچنین امکان استفاده از تسهیلات و خدماتی نظیر مسیر سبز، پذیرش ضمانت‌ها و نظایر آن و همچنین استرداد حقوق و عوارض گمرکی میسر نخواهد بود.

سازمان امور مالیاتی نیز تمامی معافیت‌ها و مشوق‌های مالیاتی صادرکنندگان را برای کسانی که ارز حاصل از صادرات خود را بازنگردانند، لغو می‌کند و بانک مرکزی نیز گواهی ثبت آماری (تخصیص ارز) را صادر نخواهد کرد و بانک‌های عامل نیز تسهیلات و ضمانت‌های ریالی و ارزی را برای این افراد متوقف خواهند کرد.

    300 میلیون دلار در نیما عرضه شد

میانگین نرخ دلار معامله شده در سامانه نیما طی دو روز گذشته ۱۸.۳۰۰ تومان بوده است.به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، براساس گزارش‌های دریافتی از سامانه نیما، در دو روز گذشته حدود ۳۰۰ میلیون دلار در این سامانه عرضه شده است.گفتنی است میانگین نرخ دلار بر اساس معاملات انجام شده در این دو روز حدود ۱۸.۳۰۰ تومان بوده است.

     نرخ‌ها در بازار ارز و طلا 

به دنبال اجرای دستور العمل جدید بازگشت ارز صادراتی و تامین ارز برای واردات، و همچنین پایان گرفتن مهلت اجرای تعهد صادرکنندگان تا 31 تیر 99، عرضه ارز افزایش یافته و نرخ دلار در بازار آزاد که در روزهای اخیر به 26 هزار تومان رسیده بود، در اثر افزایش عرضه ارز صادراتی، به 22550 تومان رسید.صرافی‌های بانکی هر دلار امریکا را به قیمت ۲۱ هزار و ۶۰۰ تومان می‌خرند و معادل ۲۲ هزار و ۶۰۰ تومان نیز می‌فروشند که نرخ خرید و فروش دلار به ترتیب ۷۰۰ و ۵۰۰ تومان کاهش یافته است.همچنین، این صرافی‌ها هر یورو را معادل ۲۴ هزار و ۱۰۰ تومان می‌خرند و به قیمت ۲۵ هزار و ۱۰۰ تومان نیز می‌فروشند که نرخ خرید و فروش این نوع ارز نیز به ترتیب ۵۰۰ و ۳۰۰ تومان با کاهش قیمت مواجه شده است. علاوه براین، بانک‌ها نیز هر دلار امریکا را به قیمت ۲۱ هزار تومان و هر یورو را معادل ۲۳ هزار تومان می‌خرند.ظهر روز دوشنبه، قیمت دلار 22800، یورو 26500، پوند 29100، درهم 6500، لیر ترکیه 3400، یوان چین 3350، دلار کانادا 17500 تومان معامله شد. در سامانه سنا نرخ لحظه‌ای خرید دلار به 21600 و فروش دلار به 22600 تومان، نرخ خرید یورو 24100 و فروش یورو 25100 تومان رسید. سامانه سنا نرخ میانگین ارز معامله شده در روز 29 تیرماه 99 را برای دلار 24206 تومان اعلام کرد. سامانه نیما نیز نرخ حواله را برای روز یکشنبه 17334 تومان اعلام کرد. براین اساس اختلاف دلار نیما و سنا به 6872 تومان رسیده که فاصله زیادی است. به دنبال اعلام نرخ اونس جهانی طلا به قیمت 1812 دلار و کاهش نرخ دلار به 22550 تومان، هرگم طلای 18 عیار که در روزهای اخیر به 1 میلیون و 80 هزار تومان رسیده بود، بار دیگر کاهش یافته و به زیر 1 میلیون تومان رسید و روز دوشنبه 30 تیرماه 99 به قیمت 987 هزار تومان معامله شد. مظنه مثقال 17 عیار یا طلای آبشده نیز به 4 میلیون و 275 هزار تومان رسید. همچنین در بازار سکه، طرح جدید به 10 میلیون و 900 هزار تومان، بهار آزادی 9 میلیون و 700 هزار، نیم سکه 5 میلیون و 600 هزار، ربع سکه 3 میلیون و 400 هزار، سکه گرمی 1 میلیون و 650 هزار تومان داد و ستد شد. تب طلا فروکش کرد.

     عقب‌نشینی قیمت دلار 

نرخ فروش دلار در صرافی‌های بانکی روز دوشنبه کاهش ۵۰۰ تومانی داشت و به بهای ۲۲ هزار و ۶۰۰ تومان معامله شد.بهای ارزهای دلار و یورو در بازار غیر رسمی و صرافی‌های بانکی با کاهش قابل توجهی همراه بود.

پس از آنکه رییس کل بانک مرکزی اعلام کرد که روند تامین ارز در بازار داخلی به خوبی در حال انجام گرفتن است، دیروز در ساعت ۱۳ و ۳۰ دقیقه صرافی‌های بانکی رقم فروش هر دلار را با کاهش قیمت ۵۰۰ تومانی، ۲۲ هزار و ۶۰۰ تومان عرضه کردند. قیمت خرید دلار در این صرافی‌ها نیز نسبت به روز گذشته کاهش ۶۰۰ تومانی داشت و ۲۱ هزار و ۶۰۰ تومان اعلام شد.کاهش بهای ارز در خصوص یورو هم صورت گرفت و امروز در صرافی‌های بانکی هر یورو به بهای ۲۵ هزار و ۱۰۰ تومان به فروش رسید و به قیمت ۲۴ هزار و ۱۰۰ تومان خریداری شد. که حاکی از کاهش ۳۰۰ تومانی در قیمت فروش و ۵ تومانی در قیمت خرید یورو در صرافی‌های بانکی است. و اما برپایه سامانه سنا، بهای فروش هر یورو در بازار معاملاتی روز گذشته، افزایش شدید ۳ هزار و ۵۰۰ تومانی داشت و به قیمت ۲۷ هزار و ۵۰ تومان معامله شد. در این سامانه بهای دلار نیز افزایش داشت و به بهای ۲۴ هزار و ۲۰۶ تومان به فروش رسید.همچنین در سامانه نیما نیز برای روز معاملاتی گذشته، هر حواله فروش یورو با قیمت ۲۰ هزار و ۵۷۱ تومان معامله شد، برای فروش حواله دلار نیز قیمت ۱۷ هزار و ۳۳۴ تومان ثبت شد.

در بازار رسمی ارز نیز بانک مرکزی (دوشنبه ۳۰ تیرماه) با اعلام نرخ رسمی ۴۷ ارز معتبر از کاهش قیمت ۲۶ ارز جمله یورو و پوند خبر داد. این در حالی است که ۱۰ ارز با افزایش قیمت روبرو شدند. بر این اساس هر دلار امریکا بدون تغییر ۴۲ هزار ریال، اما هر پوند انگلیس ۵۲ هزار و ۵۸۳ ریال و هر یورو ۴۷ هزار و ۹۴۹ ریال کاهشی نرخ‌گذاری شدند.

     تب طلا فروکش کرد

گزارش‌ها نشان می‌دهد به دنبال افزایش بهای شاخص دلار در برابر ارزهای دیگر قیمت فلز زرد با کاهش روبرو شده است، در حال حاضر بهای هر اونس طلا با ۰.۱ درصد کاهش به یک هزار و ۸۰۷ دلار رسید.در بازارهای امریکا نیز هر اونس طلا ۱۸۰۹ دلار و ۷۰ سنت معامله شد.

به گزارش رویترز، کارشناسان بر این باورند افزایش شمار قربانیان بیماری کرونا و همچنین نگرانی در خصوص آینده اقتصاد جهانی سبب شده است سرمایه‌گذاران به بازار طلا به عنوان سرمایه‌ای قابل اطمینان نگاه کنند که این مساله سبب افزایش بهای جهانی طلا شده بود.شاخص دلار نیز با ۰.۲ درصد افزایش مواجه شده است.

گفتنی است بهای هر اونس طلا در آخرین معاملات صورت گرفته در روز جمعه هفته گذشته با ۰.۷ درصد رشد به ۱۸۰۸ دلار و ۸۵ سنت صعود کرده است.همچنین در بازارهای امریکا هر اونس طلا با ۰.۵ درصد افزایش ۱۸۱۰ دلار معامله می‌شود.بنابر اعلام سازمان بهداشت جهانی تاکنون بیش از ۱۴ میلیون نفر در جهان به بیماری کرونا مبتلا شده‌اند.

    ۴ راهکار برای مهار سرکشی دلار

در پی باقی ماندن دلار در دور صعودی و رسیدن آن به مرز ۲۵ هزار تومان و اینکه رییس کل بانک مرکزی از آرام گرفتن بازار ارز در روزهای آینده خبر داده است، یک کارشناس اقتصادی ضمن بیان اینکه می‌توان طبق قانون عرضه و تقاضا قیمت دلار را کم کرد چهار راهکار برای مهار سرکشی دلار مطرح کرد. به گزارش ایسنا، این روزها که بازار ارز با گرانی دست و پنجه نرم می‌کند به‌گونه‌ای که دلار در بازار آزاد به مرز ۲۵ هزار تومان در صرافی‌‌های بانکی به ۲۳ هزار تومان رسیده است؛ مسوولان این گرانی دلار را متاثر از ویروس کرونا و تاثیرات آن بر صادرات می‌دانند که این امر توازن عرضه و تقاضا را بهم ریخته است.در این زمینه رییس کل بانک مرکزی در جدیدترین اظهارات خود اعلام کرده که با اقداماتی که در دست اجرا قرار دارد، به زودی بازار ارز آرام می‌گیرد و مردم بدانند که دولت و بانک مرکزی از هیچ تلاشی برای مهار دلار چشم پوشی نمی‌کند.  همچنین، همتی تصور اینکه بانک مرکزی و دولت برای کنترل بازار ارز اقدامی نمی‌کنند یا اینکه برای تامین کسری بودجه و دلایل دیگر، نرخ ارز را بالا می‌برند را بی‌اساس و اشتباه خواند. در این بین میثم هاشم خانی تحلیلگر اقتصادی ۴ راهکار برای آرامش بازار ارز مطرح کرد که طبق آن، براساس قوانین بدیهی عرضه و تقاضا، قیمت دلار به سادگی می‌تواند کم شود اگر دلار ۴۲۰۰ تومانی و نیمایی حذف شود و اجازه داده شود تا دلار در یک نرخ بینابین به تعادل شکاف و تک نرخی برسد زیرا، ساختار فعلی دلار چند نرخی به معنی جریمه صادرکنندگان و سوبسید واردکنندگان است. 

وی دومین راهکار در این زمینه را انتشار اوراق مشارکت “مصون از تورم “ با سررسید ۸ الی ۱۲ ساله دانست که دارندگان این اوراق در پایان هر فصل، سودی به میزان نرخ تورم رسمی بانک مرکزی دریافت خواهند کرد. 

همچنین، طبق گفته این کارشناس اقتصادی انتشار این اوراق به شکل قابل معامله در بورس می‌تواند بخشی از نقدینگی سرگردان را از بازارهای طلا و دلار جذب کند. هاشم خانی با بیان اینکه در حوزه دیپلماسی نیز نباید همه تخم مرغ‌ها را در سبد باختن ترامپ بچینیم، گفت: قطعا شکست ترامپ وقیح و نژادپرست اتفاق خوبی در سطح بین‌المللی است اما این اشتباه است که دستگاه دیپلماسی ما به جای طراحی برنامه‌های منطقی، فقط منتظر باخت ترامپ باشد. در آخر وی توصیه کرد تا همه قوانین محدودکننده صادرات (بخشنامه‌های خلق‌الساعه درباره ممنوعیت‌های صادراتی و اجبار صادرکنندگان به فروش دلارهایشان با قیمت بخشنامه‌ای) را حذف کنیم زیرا، گشودن گره از پای صادرکنندگان به معنای بالارفتن عرضه دلار و در نتیجه ثبات بازار ارز است. 

    صعود خفیف دلار

شاخص دلار به بالای ۹۶ واحد بازگشت. به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، سران کشورهای عضو اتحادیه اروپا در نشستی در بروکسل گرد هم خواهند آمد تا در خصوص نهایی شدن بسته محرک ۷۵۰ میلیارد یورویی رایزنی کنند. با توجه به منفی شدن رشد اقتصادی بسیاری از کشورهای اروپایی، این بسته می‌تواند کمک بزرگی به خروج کشورهای اروپایی از رکود کند. با این حال هنوز برخی از کشورهای عضو به‌طور کامل با ابتکارآلمان و فرانسه موافق نیستند و همین مساله نیز باعث شده است اجرای این برنامه نجات چندین مرتبه به تاخیر بیافتد. در امریکا استیون منوچین- وزیر خزانه‌داری با ارسال نامه‌ای به اعضای کنگره از آنها خواسته است تا مقدمات اجرایی شدن یک بسته حمایتی دیگر را تسهیل کنند. به زودی اعتبار لایحه حمایتی فعلی که مجوز پرداخت یارانه نقدی مستقیم به شهروندان را می‌دهد، به پایان می‌رسد. منوچین گفته است تمرکز بسته جدید کماکان روی حمایت از خانوارهای با درآمد پایین و متوسط و کسب و کارهای خرد خواهد بود.در آسیا، هر چند رشد اقتصادی چین در سطح مثبت باقی مانده است، اما آمارهای منتشر شده نشان می‌دهد که برای پنجمین ماه متوالی، رشد بخش خرده فروشی در سطح منفی باقی مانده است و این مساله می‌تواند بر ضعیف باقی ماندن سطح تقاضا در یکی از بزرگ‌ترین بازارهای مصرفی جهان و در نتیجه تجارت جهانی اثر منفی بگذارد. نشانه‌هایی از وقوع جنگ ارزی بین پکن و واشنگتن باعث نگرانی فعالین بازار ارز شده و همین مساله به تقویت ارزهای امن نظیر فرانک منجر شده است. اختلافات چین و امریکا از مساله هنگ کنگ به تایوان کشیده شده و چین تهدید کرده است غول اسلحه‌سازی “ لاکهید مارتین “ را در صورت اصرار به فروش تسلیحات به تایوان تحریم خواهد کرد.به گفته روزنامه نیویورک‌تایمز، دولت ترامپ در حال بررسی پیشنهاد اعمال ممنوعیت سفر به خاک این کشور برای شماری از مقامات حزب حاکم چین است. چین سفیر امریکا را فراخوانده و نسبت به تداوم این سیاست‌ها هشدار داده است. لیو ژیاو مینگ-سفیر چین در انگلیس نیز گفته که غرب در خصوص چین در حال ارتکاب یک اشتباه راهبردی است و چین کشوری متخاصم برای غرب نیست. یوکیو ایشیزوکی- استراتژیست ارزی در موسسه “دایوا سکیوریتیز “ - گفت: روز به روز رفتار معامله‌گران تغییر می‌کند و الگوی ثابتی ندارد. حالا همه به خاطر ویروس (کرونا) مجددا دست به عصا شده‌اند. چون که هنوز ویروس را تحت کنترل در نیاورده‌ایم ریسک‌های جدید نظیر ریسک جنگ ارزی بین پکن و واشنگتن می‌تواند به سرعت با واکنش منفی بازار مواجه شود.از سوی دیگر با بازگشایی مجدد کسب و کارها شاهد اوج‌گیری شیوع کرونا بوده‌ایم و در برخی از نقاط چین محدودیت‌های رفت و آمدی مجددا به اجرا درآمده‌اند تا جلوی شیوع بیشتر ویروس کرونا که طبق اعلام مقامات بهداشتی چین دارای برخی رفتارهای متفاوت از ویروس اولیه آن است گرفته شود. طبق اعلام مقامات چینی ویروس کرونای جدید از طریق اروپا وارد چین شده است. در برخی از نقاط انگلیس و استرالیا نیز محدودیت‌هایی برای جلوگیری از شیوع بیشتر کرونا در نظر گرفته شده است.در حال حاضر با بازگشایی مجدد کسب و کارها، شمار مبتلایان به کرونا در بزرگ‌ترین اقتصاد جهان بار دیگر رو به فزونی رفته است و این مساله چشم‌انداز نامطمئنی را پیش‌روی فعالان اقتصادی قرار داده است. نتایج یک نظرسنجی از مدیران مالی ۵۰۰ شرکت بزرگ امریکایی که توسط دانشگاه یورک انجام شده است نشان می‌دهد اکثر آنها نسبت به باقی ماندن سطح تقاضای مصرف‌کنندگان در سطوح پایین نگرانند. تاکنون بیش از ۱۴ میلیون و ۶۴۴ هزار و ۳۶۰ مورد ابتلا به کرونا گزارش شده است که در این بین ۶۰۸ هزار و ۹۱۱ نفر جان خود را از دست داده‌اند. در بین کشورهای مختلف، بالاترین تلفات مربوط به امریکا با ۱۴۳ هزار و ۲۸۹ نفر، برزیل با ۷۹ هزار و ۵۳۳ نفر، انگلیس با ۴۵ هزار و ۳۰۰ نفر، مکزیک با ۳۹ هزار و ۱۸۴ نفر و ایتالیا با ۳۵ هزار و ۴۵ نفر بوده است.رودریگو کارتیل، استراتژیست مسائل ارزی در «بانک ملی استرالیا» گفت: افزایش مجدد شمار مبتلایان به کووید-۱۹ در جهان ممکن است سیاست‌گذاران را به تغییر ریل سیاست بازگشایی اقتصادها سوق دهد و این مساله برای بازارها بسیار تلخ خواهد بود. لازم است بدانیم تاثیر قرنطینه فاز نخست بر روی اقتصادها به ویژه روی اقتصاد امریکا چه قدر بوده است.از سوی دیگر به نظر می‌رسد که بحران بدهی در سطح جهان کماکان ادامه داشته باشد.

 رییس بانک جهانی خواستار تمدید مهلت بازپرداخت بدهی کشورهای فقیر به ثروتمند با توجه به ناتوانی آنها در بازپرداخت بدهی‌ها شده است. دیوید مالپاس با اشاره به اقدامات حمایتی انجام شده بانک جهانی از کشورهای ضعیف گفت: هر چند ما از همان ابتدای بحران کرونا خیلی سریع وارد عمل شدیم اما بسیاری از کشورهای فقیر با وجود این کمک‌ها دارای مشکلات زیادی هستند و پرداخت بدهی آنها در کوتاه‌مدت خیلی محتمل نیست. کارل شاموتا - استراتژیست ارشد بازارهای ارز در موسسه “ کمبریج گلوبال پیمنتس “ - گفت: به‌طور واضحی شاهد بهبود اطمینان معامله گران نسبت به ریسک‌های موجود بر سر راه اقتصاد جهانی بوده‌ایم و مقامات امریکا و چین حمایت‌های خوبی از بازارهای مالی خود کرده‌اند، با این حال به ویژه در حوزه پولی سیاست‌گذاری‌ها با آنچه در طول بحران مالی ۲۰۰۹ اتفاق افتاد، تفاوت دارد.شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۲۷ درصد افزایش نسبت به روز قبل و در سطح ۹۶.۰۷ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوییس معادل ۱.۰۶۳ دلار اعلام شد. احتمالا تا سه سال آینده تعداد اعضای منطقه پولی یورو به ۲۱ عضو خواهد رسید: برای نخستین‌بار در طول پنج سال اخیر، بلغارستان و کرواسی موفق شدند به عضویت مکانیزم تبادل اروپایی بپیوندند و از تاریخ یکم اکتبر امسال فعالیت بخش بانکی و مالی آنها تحت نظر بانک مرکزی اروپا خواهد بود. این مکانیزم که به عنوان آخرین پیش‌نیاز پیوستن به منطقه پولی یورو محسوب می‌شود.سران کشورهای عضو اتحادیه اروپا هنوز بر سر اجرای بسته حمایتی ۷۵۰ میلیارد یورویی به توافق نرسیده‌اند و همین مساله تاثیر زیادی روی نرخ برابری یورو و دلار داشته است. اتریش و هلند اصلی‌ترین مخالفان طرح پیشنهادی آلمان و فرانسه هستند و موافقت خود را مشروط به بازپرداخت مبالغ دریافتی توسط کشورهای ضعیف‌تر در موعدی مشخص کرده‌اند. در تازه‌ترین دور از معاملات، پوند با ۰.۴۳ درصد کاهش نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۲۵۲ دلار مبادله شد. یورو ۰.۰۵ درصد پایین رفت و با باقی ماندن در کانال ۱.۱۴ به ۱.۱۴۲ دلار رسید.جو مانیمبو - تحلیلگر بازار ارز در موسسه “وسترن یونیون “- گفت: به صورت کلی حصول یک توافق در سطح کشورهای عضو اتحادیه اروپا برای اجرایی شدن یک بسته محرک می‌تواند یورو را به پرواز درآورد اما به همان میزان نیز نرسیدن به توافق می‌تواند باعث زمین گیر شدن آن شود. هم برای کاهش آسیب‌پذیری منطقه یورو در برابر پیامدهای احتمالی بعدی و هم برای ثبات بخشی به بازارهای مالی، اجرایی شدن این بسته یک ضرورت است.در معاملات بازارهای ارزی آسیایی، هر دلار با ۰.۲۹ درصد افزایش به ۱۰۷.۳۳۷ ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار امریکا به ازای ۱.۴۳۲ دلار مبادله شد. همچنین نرخ برابری دلار معادل ۶.۹۹۴ یوان چین اعلام شد.

 

ارسال نظر