اخبار

۱۳۹۹/۰۴/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۸۴۶۴

وصول ۷۰۷ هزار فقره چک رمزدار در اردیبهشت ماه

براساس آمار بانک مرکزی ۷۰۷ هزار فقره چک رمزدار در اردیبهشت ماه ۹۹ در کشور وصول شد.براساس آمار بانک مرکزی ٧٠٧ هزار فقره چک رمزدار به ارزشی حدود ١٢٥١هزار میلیارد ریال در اردیبهشت ماه ١٣٩٩ در کل کشور وصول شد که نسبت به ماه قبل از نظر تعداد و مبلغ به ترتیب ١٦٤ درصد و ۱۴۱.۱ درصد افزایش داشته است. در ماه مورد بررسی در استان تهران بالغ بر ٢١٣ هزار فقره چک رمزدار به ارزشی حدود ٧٠٤ هزار میلیارد ریال وصول شد. در ماه مذکور ۴۷.۶ درصد از تعداد چک‌های رمزدار وصولی در سه استان تهـران (۳۰.۲ درصد)، اصفهان (۸.۸ درصد) و خراسان رضوی (۸.۶ درصد) وصول شده که بیشترین سهم را در مقایسه با سایر استان‌ها دارا بوده‌اند. همچنین ۶۷.۲ درصد از ارزش چک‌های فوق در استان‌های تهران (۵۶.۳ درصد)، خراسان رضوی (۵.۶ درصد) و اصفهان (۵.۳ درصد) وصول شده است. حدود ٧ میلیون و ۷۰۰ هزار فقره چک در اردیبهشت ماه ١٣٩٩ در کل کشور وصول شد که از این تعداد حدود ۷ میلیون فقره عادی و بالغ بر ٧٠۰ هزار فقره رمزدار بوده است. بر این اساس در کل کشور ۹۰.۸ درصد از کل تعداد چک‌های وصولی، عادی و ۹.۲ درصد رمزدار بوده است. در ماه مورد بررسی در کل کشور حدود ٢٤٤٢ هزار میلیارد ریال چک وصول شد که حدود ١١٩١ هزار میلیارد ریال چک عادی و حدود ١٢٥١ هزار میلیارد ریال چک رمزدار است. به عبارتی در کل کشور ۴۸.۸ درصد از کل ارزش چک‌های وصولی، عادی و ۵۱.۲ درصد رمزدار بوده است.

انجام ۲.۷ میلیارد تراکنش شاپرکی در خرداد ماه

گزارش منتشره از سوی بانک مرکزی در خصوص وضعیت شبکه پرداخت الکترونیک نشان می‌دهد که در خرداد ماه سال جاری دو میلیارد و ۷۳۱ میلیون تراکنش شاپرکی به ارزش ۳ هزار و ۸۸۶ هزار میلیارد ریال انجام شده است.جدیدترین گزارش منتشره بانک مرکزی از وضعیت شبکه پرداخت الکترونیک (شاپرک) بیانگر آن است که در خرداد ماه سال جاری بالغ بر دو میلیارد و ۷۳۱ میلیون و ۶۳۷ هزار تراکنش به ارزش ۳ هزار و ۸۸۶ هزار میلیارد ریال انجام شده که این مقدار نسبت به اردیبهشت ماه در تعداد افزایش و در ارزش روندی کاهشی داشته است؛ سهم استان تهران به عنوان پایتخت از تراکنش‌های شاپرکی خرداد ماه تعداد ۶۹۳ میلیون تراکنش بوده است.

کارتخوان‌ها از مجموع تعداد تراکنش‌های شاپرکی سهمی بالا داشته‌اند و تعداد دو میلیارد و ۴۷۵ میلیون تراکنش بر بستر پایانه‌های فروشگاهی انجام شده است. این گزارش در زمینه وضعیت کارتخوان‌های تراکنش‌دار حاکی از آن است که تعداد پایانه‌های فروش دارای تراکنش با افزایش به ۶ میلیون و ۶۷۸ هزار و ۱۵۶ دستگاه رسیده که استان تهران سهمی یک میلیون و ۲۷۴ هزار دستگاهی از مجموع تعداد کارتخوان‌های دارای تراکنش دارد. تعداد پایانه‌های موبایل با افزایش به یک هزار و ۲۵۶ پایانه و تعداد ابزار پذیرش اینترنتی با کمی کاهش به ۷۲ هزار و ۲۴۲ پایانه رسیده است.

صدور بیش  از 2800 بیمه‌نامه پول 

شرکت‌ها و موسسات بیمه در سال ۱۳۹۸ رقمی برابر با دو هزار و ۸۴۸ فقره بیمه‌نامه پول صادر کرده‌اند که این رقم ۹.۹۰ درصد نسبت به سال قبل از آن کمتر است. به گزارش خبرنگار ایبِنا، براساس آمارهای عملکرد صنعت بیمه که توسط بیمه مرکزی منتشر شده، شرکت‌های بیمه در سال ۹۸ معادل ۱۸۶.۹۷۶ میلیون ریال حق بیمه در رشته بیمه پول تولید کرده‌اند که این رقم ۵.۶۸ درصد بیشتر از سال ۹۷ است. با این حال و با وجود رشد حق بیمه تولیدی، تعداد بیمه‌نامه‌های صادر شده در این رشته کاهش یافته است. بیمه پول یکی از رشته‌های بیمه‌ای زیرمجموعه بیمه باربری است که در آن انواع وجوه نقد مانند اسکناس، مسکوکات و ارز و وجوه غیرنقد شامل انواع چک، سفته، اوراق قرضه و سکه‌های طلا تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرد. بیمه‌گر در چارچوب شرایط بیمه‌نامه پول تعهد می‌کند، زیان‌هایی که بر اثر بروز سرقت (مسلحانه) و حادثه (آتش‌سوزی، انفجار، سیل و...) به پول موجود در صندوق (بانک‌ها، موسسات مالی و...) یا در حال جابه‌جایی وارد می‌شود را جبران کند. این رشته بیمه‌ای سهمی معادل ۰.۰۳ درصد از حق بیمه تولید شده ۵۹ هزار میلیارد تومانی صنعت بیمه در سال گذشته را به خود اختصاص داده است. همچنین آمارهای بیمه مرکزی نشان می‌دهند که در سال ۹۸ شرکت‌های بیمه ۲۷.۰۰۲ میلیون ریال خسارت بابت بیمه‌نامه‌های پول پرداخت کرده‌اند که رشدی ۲۸۳.۷۵ درصدی نسبت به سال قبل از آن دارد. با این وجود سهم این رشته از کل خسارت پرداختی صنعت بیمه در سال گذشته ۰.۰۱ درصد بوده است.

این میزان خسارت به ۱۰۶ فقره خسارت پرداخت شده است. تعداد خسارات پرداخت شده شرکت‌های بیمه در این سال ۸۹.۲۹ درصد بیشتر از سال ۹۷ بوده است با این حال سهم آن از کل خسارت‌های پرداختی کمتر از ۰.۰۰۱ درصد بوده است. همچنین نسبت خسارت این بیمه‌نامه نیز در مدت زمان مورد گزارش ۱۴.۴۴ درصد اعلام شده که ۱۰.۴۶ درصد از سال ۹۷ بیشتر است.

 

ارسال نظر