ورود نامحدود اسکناس ارز به کشور مجاز شد

۱۳۹۹/۰۳/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۸۱۰۹

گروه بانک و بیمه |

شورای عالی هماهنگی اقتصادی، ورود نامحدود ارز به کشور را مجاز و واردات طلا را از پرداخت عوارض قانونی و مالیات بر ارزش افزوده، معاف کرد. بر اساس این مصوبه، ورود ارز به صورت اسکناس به داخل کشور بدون محدودیت مطابق با ضوابط و مقررات بانک مرکزی و مقررات مبارزه با پولشویی توسط اشخاص حقیقی و حقوقی مجاز است.همچنین واردات فلزات گرانبها (طلا، نقره و پلاتین) به صورت خام طبق ضوابط بانک مرکزی از همه حقوق، عوارض قانونی و مالیات بر ارزش افزوده معاف است.

به گزارش «تعادل»، با تصویب شورای عالی هماهنگی اقتصادی، مدت اعتبار این تصمیم تا پایان سال ۹۹ خواهد بود.مصوبه پنجاهمین شورای عالی هماهنگی اقتصادی توسط رییس‌جمهوری به وزیر امور اقتصادی و دارایی، سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت و رییس بانک مرکزی ابلاغ شده است. علی ربیعی درباره مصوبات پنجاهمین جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی، گفت: این مصوبات به تایید مقام معظم رهبری رسید و ابلاغ شد که براساس این مصوبه، ورود ارز به صورت اسکناس به داخل کشور بدون محدودیت آزاد خواهد بود.مطابق با ضوابط و مقررات بانک مرکزی و مقررات مبارزه با پولشویی اشخاص حقیقی و حقوقی مجاز هستند بدون محدودیت ارز را به کشور وارد کنند. به گفته سخنگوی دولت، مصوبه دیگری که از سوی مقام معظم رهبری مورد تایید قرار گرفت، این است که واردات فلزات گران‌بها، ‌طلا و نقره و پلاتین به صورت خام طبق قوانین بانک مرکزی بلامانع است.

     نیما بستر معاملات ارزی است 

 از سوی دیگر به دنبال اعتراض عده‌ای از فعالان بازار ارز در مقابل بانک مرکزی در روز یکشنبه، روابط عمومی بانک مرکزی با اشاره به تجمع اعتراضی جمعی از واردکنندگان در مقابل ساختمان این بانک در خصوص عملکرد سامانه نیما، ضمن تصریح این موضوع که رسالت سامانه نیما ایجاد فضای مناسب برای اطلاع خریداران- فروشندگان و صادر‌کنندگان-وارد‌کنندگان ارز از میزان عرضه و تقاضا و تسهیل داد و ستد است، تاکید می‌کند که «نیما» پوشش ریسک‌های معمول تجارت را دربر نمی‌گیرد و چنانچه یکی از طرفین معامله از تعهدات خود تخطی کند، موضوع توسط مرجع قضایی پیگیری می‌شود.  دلیل اعتراض، تخطی چند صرافی در تحویل ارز درخواستی تعدادی از واردکنندگان بوده که منشأ این تخطی نیز، تاخیر یک صادرکننده در تحویل ارز به آن صرافی‌ها بوده است. بر همین اساس تاکید می‌شود عدم ایفای تعهد توسط یکی از طرفین قرارداد ریسکی محتمل در تمام معاملات بوده و ارتباطی با بستر انجام معامله که در اینجا «نیما» است، ندارد. در این راستا امنیت سامانه نیما مشروط به سلامت طرفین معاملات کماکان پا برجاست و کوچک‌ترین ریسکی از این محل متوجه مشتریان و مراجعان نخواهد بود. لازم به ذکر است که به منظور آگاهی دادن به تمام واردکنندگان و صادرکنندگان بانک‌ها و صرافی‌ها در زمان آغاز فرایند معامله هشدارهای لازم توسط سامانه داده شده است و این افراد می‌بایست ملاحظات و نکات امنیتی مطروحه را در طول فرایند مد نظر داشته باشند. بنابراین سامانه نیما بستری برای انجام مبادلات بین بانک‌ها، صرافی‌ها و سایر طرفین مبادلات تجاری کشور است و با توجه به خلف وعده توسط یکی از طرفین معامله، باید موضوع به مرجع قضایی منعکس و بر مبنای رای صادره نیز اقدام شود. با این حال بانک مرکزی در چارچوب رویه‌ها و قوانین، همکاری لازم را با مالباختگان خواهد داشت و در انعکاس موضوع به مرجع قضایی تاکنون از هیچ تلاشی فروگذار نکرده و در ادامه نیز پیگیری خواهد کرد.

     دو دلیل افزایش قیمت طلا در بازار

نایب‌رییس اتحادیه طلا و جواهر افزایش نرخ ارز و رشد نرخ اونس جهانی در هفته گذشته را عامل رشد قیمت طلا عنوان کرد.محمد کشتی آرای درباره تحلیل وضعیت فعلی بازار طلا و سکه اظهار داشت: افزایش قیمت‌های اونس جهانی در هفته‌ای که گذشت و همچنین نوسانات قیمتی در بازار ارز، موجب افزایش قیمت‌ها در بازار طلا و جواهر شد. همچنین باشروع کار بازارهای جهانی شاهد کاهش ۵ دلاری اونس جهانی هستیم. اما افزایش قیمت ارز در داخل از افت قیمت طلا جلوگیری کرد.  نایب‌رییس اتحادیه طلا و جواهر تاکید کرد: البته افزایش قیمت‌ها در بازار دلیل بر رونق خرید و فروش‌ها نیست و همچنان شاهد رکود در بازار طلا و سکه هستیم.

 

  معافیت واردات طلای خام 

به بهبود معاملات  کمک  می‌کند

ابراهیم محمدولی رییس اتحادیه طلا و جواهر تصمیم شورای عالی هماهنگی اقتصادی در معافیت طلا، نقره و پلاتین به صورت خام از حقوق، عوارض قانونی و مالیات بر ارزش افزوده را در بهبود روند معاملات بازار موثر دانست.

شورای عالی هماهنگی اقتصادی تصویب کرد ورود ارز به صورت اسکناس بدون محدویت امکان پذیر و همچنین طلا، نقره و پلاتین به صورت خام از حقوق، عوارض قانونی و مالیات بر ارزش افزوده معاف شود.بند (۲) مصوبات پنجاهمین جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی مورخ (3/3/99) که به تایید مقام معظم رهبری رسیده است، به شرح ذیل برای اجرا ابلاغ می‌گردد: 

ورود ارز به صورت اسکناس به داخل کشور بدون محدودیت مطابق با ضوابط و مقررات بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و مقررات مبارزه با پولشویی، توسط اشخاص حقیقی و حقوقی مجاز است، واردات فلزات گرانبها (طلا، نقره و پلاتین) به صورت خام طبق ضوابط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران از کلیه حقوق، عوارض قانونی و مالیات بر ارزش افزوده معاف است. مدت اعتبار این مصوبه، تا پایان سال ۱۳۹۹ خواهد بود. در همین راستا، ابراهیم محمدولی، رییس اتحادیه طلا و جواهر در گفت‌وگو با خبرنگار ایبِنا در این باره توضیح داد: این اقدامی که اعلام شده براساس پیگیری فعالان این حوزه و توجه این شورا بوده که ما بسیار تقدیر می‌کنیم از این تصمیم زیرا به بهبود روند بازار کمک می‌کنند. وی در ادامه تاکید کرد: قیمت طلا و نقره و پلاتین در کل دنیا مشابه هم است، اما برخی مواقع درصد کمی ممکن است در برخی کشورها نوساناتی داشته باشد، اما اگر این روند ایجاد شود و در جابه‌جایی آن نیز تسهیل شود به‌طور حتم بر روند معاملات بر بازار تاثیرگذار خواهد بود.

     نرخ‌ها در بازار طلا و سکه

دلار در صرافی‌های بانکی روز (دوشنبه) با رشد ۱۳۰ تومانی قیمت به بهای ۱۷ هزار و ۸۸۰ تومان به فروش رسید. نرخ خرید هر دلار در تابلوی صرافی‌های بانکی ۱۷ هزار و ۶۲۰ تومان و فروش ۱۷ هزار و ۸۸۰ تومان بود. نرخ خرید و فروش دلار نسبت به معاملات روز گذشته به ترتیب ۱۲۰ و ۱۳۰ تومان افزایش قیمت داشته است. قیمت خرید هر یورو نیز ۱۹ هزار و ۵۲۰ تومان و نرخ فروش آن ۱۹ هزار و ۸۸۰ تومان شد. نرخ دلار در بازار آزاد و معاملات نقدی نیز به 18330 تومان رسید. در جریان معاملات بازار ارز، نرخ خرید و فروش دلار و یورو افزایش قیمت داشت. بانک‌ها نیز هر دلار امریکا را به قیمت ۱۷ هزار و ۳۶۴ و هر یورو را معادل ۱۹ هزار و ۵۶۴ تومان می‌خرند که نرخ خرید دلار در بانک‌ها نسبت به دیروز کاهش و نرخ خرید یورو در مقایسه با دیروز افزایش یافته است. میانگین بهای هر یورو در روز شنبه در سامانه سنا ۱۹ هزار و ۷۳۶ تومان و هر دلار ۱۷ هزار و ۷۱۱ تومان بود.  همچنین هر حواله یورو در سامانه نیما در روز معاملاتی گذشته، ۱۷ هزار و ۷۷۲ تومان فروخته شد، حواله دلار نیز ۱۵ هزار و ۸۵۰ تومان به فروش رسید. بازار ارز در هفته‌های اخیر همراه با سایر بازارهای موازی، افزایش قیمت قابل توجهی را تجربه کرده است. بازار طلا روز دوشنبه آرام و باثبات بود به‌طوری که قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در بازار آزاد تهران به نرخ هفت میلیون و ۶۴۰ هزار تومان فروخته شد. 

 

ارسال نظر