اعتراض برخی فعالان بازار ارز و واردکنندگان به نیما

۱۳۹۹/۰۳/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۸۰۴۶
اعتراض برخی فعالان بازار ارز و واردکنندگان به نیما

   در لیست اعلامی  علاوه بر شرکت‌های غذایی و صنعتی  اسامی اشخاص حقیقی بسیاری نیز به‌چشم می‌خورد

   اعتراض برخی فعالان بازار ارز و واردکنندگان  در مقابل بانک مرکزی

 

گروه بانک و بیمه |

عصر یکشنبه 25 خرداد 99، تعدادی از فعالان بازار ارز و وارد‌کنندگان کالا در اعتراض به عملکرد نیما و سیاست‌های ارزی اخیر، در مقابل بانک مرکزی تجمع کردند و خواستار کناره‌گیری دکتر همتی رییس کل بانک مرکزی و همچنین جمع‌آوری نیما شدند. در این زمینه دو دیدگاه متفاوت وجود دارد. عده‌ای معتقدند که عملکرد نیما کارآمد نیست و نیاز واردکنندگان و صادرکنندگان را تامین نمی‌کند. اما در مقابل عده‌ای معتقدند که عده‌ای دنبال تزریق دلار از ذخایر بانک مرکزی هستند تا نرخ‌ها کاهش یابد و آنها بتوانند واردات را ارزان انجام دهند. لذا اعتراض به سامانه نیما و عملکرد بانک مرکزی را باید از زوایای مختلف بررسی کرد. 

به گزارش «تعادل»، برخی کارشناسان معتقدند که عده‌ای از واردکنندگان خواستار تزریق دلار ارزان به بازار هستند و افزایش نرخ‌ها در ماه‌های اخیر و عدم کشش بازار مصرف و کالا و همچنین نبود قدرت خرید کافی در بازار، موجب شده که عده‌ای خواستار تغییر سیاست‌های جاری و تزریق بیشتر ذخایر ارزی بانک مرکزی باشند. 

ده‌ها نفر از معترضان به سامانه ارزی نیما با تجمع مقابل ساختمان بانک مرکزی خواستار استعفای رییس‌کل آن و توقف فعالیت این سامانه ارزی شدند.بر اساس تصاویر و گزارش‌های منتشر شده، شماری از معترضان سامانه ارزی نیما روز یکشنبه ۲۵ خردادماه با تجمع مقابل ساختمان بانک مرکزی علیه عبدالناصر همتی، رییس‌کل این بانک، شعار داده و خواستار توقف کار این سامانه ارزی شدند. معترضان شعارهایی از جمله «همتی، استعفا، استعفا»، «نیما باید جمع بشه، تا اوضاع بهتر بشه» سر دادند. پیش‌تر رییس اتاق بازرگانی تهران گفته بود که خرید ارز از طریق سامانه نیما در دو ماه نخست سال ۱۳۹۹ نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ۶۲ درصد کاهش یافته است. همچنین، فروش ارز در این سامانه در مدت مشابه سال جاری افتی ۵۰ درصدی را نشان داده است. سامانه نظام یکپارچه معاملات ارزی که به اختصار سامانه نیما نام گرفته‌ است از ۲۸ بهمن‌ماه سال ۱۳۹۶ به صورت آزمایشی و به شکل رسمی از تاریخ ۳ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۷ شروع به کار کرد. هدف از راه‌اندازی این سامانه ایجاد بستری برای برای خرید و فروش ارز اعلام شده است.صادرکنندگان ایرانی باید ارز حاصل از صادرات خود را در نیما به فروش برسانند.

مجید شاکری، تحلیلگر اقتصادی و کارشناس بازار ارز در توییتی به شایعات چند روز اخیر درباره رییس‌کل بانک مرکزی واکنش نشان داد و عملا آن را داستان تخیلی خواند که خلاق‌ترین نویسندگان داستان‌های تخیلی هم از آن عاجزند. وی نوشت: تباه‌ترین و بی‌وجه‌ترین شایعه امروز بازار ارز، تغییر در راس بانک مرکزی است. یک خبر دروغ را طوری بال و پر می دهند و برایش مقدمه و موخره میتراشند و بر‌اساس آن آرزو می سازند، که خلاق‌ترین نویسندگان داستان‌های تخیلی هم از آن عاجزند.

برخی فعالان بازار ارز معتقدند که بررسی‌ها نشان می‌دهد در روزهای اخیر شایعاتی مبنی بر استعفای رییس کل بانک مرکزی در برخی کانال‌های مرتبط با برخی صرافان و واردکنندگان عمده منتشر شده که از اساس کذب بوده و هیچ واقعیتی نداشته است. پیش از حضور همتی در بانک مرکزی روسای کل قبلی با اشباع بازار از دلار فیزیکی باز هم نتوانسته بودند نرخ دلار را از جهش‌های قیمتی حفظ کنند به‌طوری که برخی اقتصاددانان در سال ۹۷ از جهش قیمت ارز به ۴۰ هزار تومان خبر می‌دادند. دلار در آن ایام به حدود ۱۸ هزار تومان هم رسید. اما همتی در یکسال و ۹ ماهی که رییس کل بانک مرکزی بوده موفق شده نرخ دلار را در زیر همان کانال ۱۸ هزار تومان حفظ کند بدون اینکه هیچ ارز فیزیکی برعکس روسای قبلی به بازار تزریق کرده باشد. خبرهای رسیده حاکی از آن است که ذخایر فیزیکی دلار بانک مرکزی در این روزها بسیار خوب است اما عدم تزریق ارز ارزان به بازار توسط همتی باعث شده برخی ذینفعان و مافیای واردات که سال‌ها با استفاده از ارزهای ترجیحی چاق و فربه شده بودند معترض باشند. چرا که همتی در مقابل برخی زیاده‌خواهی‌ها و ویژه‌خواری‌های برخی واردکنندگان ایستاده و اجازه تخصیص ارز به واردات غیرضروری برای کشور را نمی‌دهد.

حالا در روزهای گذشته این ذینفعان با ایجاد حواشی متعدد برای همتی سعی کرده‌اند اقتدار رییس کل را نشانه بگیرند. یک‌روز از کاندیداتوری او برای ریاست‌جمهوری می‌گویند و یک‌روز از استعفای او! این درحالی است که مطابق نظرسنجی‌های انجام شده توسط نهادهای معتبر، همتی هم‌اکنون یکی از بیشترین میزان «اعتبار کاری » در میان اعضای کابینه را دارد.

    اعلام اسامی دریافت‌کنندگان ارز دولتی 

از سوی دیگر، بانک مرکزی در راستای شفاف‌سازی و اطلاع‌رسانی عمومی فهرست دریافت‌کنندگان ارز دولتی و سامانه نیما را به روزرسانی و منتشر کرد .به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، فهرست‌های انتشار یافته حاوی دریافت‌کنندگان ارز دولتی و نیمایی طی بازه زمانی 21 فروردین ماه 1397 تا تاریخ 13 خرداد ماه 1399 است.گفتنی است این فهرست شامل اسامی اشخاص حقیقی و حقوقی به همراه میزان و نرخ ارز دریافتی است که از طریق سامانه نیما ارز دریافت کرده‌اند. فهرست دریافت‌کنندگان ارز نیمایی و دولتی در سایت بانک مرکزی قابل مشاهده است.  به گزارش «تعادل»، بانک مرکزی بهمن‌ماه ۱۳۹۶ با راه‌اندازی سامانه «نیما»، مقدمات سامان بخشیدن به بازار ارز کشور را فراهم کرد. این سامانه مخفف عبارت «نظام یکپارچه معاملات ارزی» است که با هدف تسهیل تامین ارز و ایجاد فضای امن برای خریداران و فروشندگان ارز راه‌اندازی شده است. در سال ۹۷ (مرداد تا اسفند ۹۷) در مجموع ۱۱ میلیارد و ۱۹۰ میلیون یورو ارز در نیما عرضه شد و میزان عرضه ارز از طریق این سامانه در سال ۹۸ به ۱۶ میلیارد و ۱۷۳ میلیون دلار افزایش یافت. گفته می‌شود در دو ماه نخست سال 99 نیز حداقل 2 میلیارد دلار از طریق نیما به بازار عرضه شده است.

  281 هزار نوبت پرداخت دلار 4200 تومانی و ارز نیمایی در دو ماه 

براساس اعلام بانک مرکزی، از تاریخ 21 فروردین ماه 1397 تا تاریخ 13 خرداد ماه 1399 یعنی کمتر از دو ماه، بیش از 281 هزار نوبت دلار 4200 تومانی و ارز نیمایی پرداخت شده است. 

در لیست ارز 4200 تومانی، بیش از 146 هزار نوبت دریافت ارز در این مدت وجود داشته و علاوه بر شرکت‌های غذایی، صنعتی، قطعات خودرو، دارویی، خودروسازی‌ها، بانک‌ها، بیمه‌ها، تجهیزات پزشکی، اسامی اشخاص حقیقی بسیاری نیز به چشم می‌خورد. همچنین برخی اسامی مربوط به موسسات فرهنگی از جمله موسسه تحقیقاتی تعلیماتی و دینی مکتب امیرالمومنین نیز موجود است. 

در لیست دریافت‌کنندگان ارز نیمایی نیز بیش از 134 هزار نوبت دریافت ارز وجود دارد که شرکت‌های ارتباطات سیار، صنعتی، تولیدی، واردات کالا، غذایی، خودرو، بانک و بیمه، تجهیزات پزشکی و دارویی، نوشابه‌سازی و... وجود دارد. 

    سکه هفت میلیون و ۶۰۰ هزار تومان

 شیوع کرونا و افت اقتصادی و آسیب کسب وکارها در ماه‌های اخیر باعث افزایش جذابیت طلا و در نتیجه رشد اونس شده است. با اعلام قیمت اونس جهانی طلا به نرخ یک هزار و ۷۳۱ دلار و افزایش قیمت دلار، قیمت طلا و سکه افزایش یافت.  هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در بازار آزاد تهران روز یکشنبه با رشد حدود ۹۰ هزار تومانی قیمت نسبت به روز معاملاتی گذشته به رقم هفت میلیون و ۶۳۰ هزار تومان فروخته شد. قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم در بازار آزاد تهران هفت میلیون و ۳۰۰ هزار تومان قیمت‌گذاری شد.همچنین نیم سکه نیز سه میلیون و ۷۷۰ هزار تومان، ربع سکه دو میلیون و ۳۰ هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی یک میلیون و ۹۰ هزار تومان تعیین قیمت شد.هر گرم طلای خام ۱۸ عیار ۷۴۰ هزار تومان و هر مثقال طلا نیز سه میلیون و ۲۰۸ هزار تومان به فروش رسید. در جریان معاملات روز یکشنبه بازار ارز، نرخ خرید و فروش دلار و یورو تغییری نکرده و همچنان ثابت است. صرافی‌های بانکی هر دلار امریکا را به قیمت ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان می‌خرند و معادل ۱۷ هزار و ۷۵۰ تومان نیز می‌فروشند که تغییری نکرده است. همچنین، این صرافی‌ها هر یورو را معادل ۱۹ هزار و ۵۰۰ تومان می‌خرند و به قیمت ۱۹ هزار و ۷۵۰ تومان هم می‌فروشند که نرخ خرید و فروش این نوع ارز هم تغییر نداشته است.علاوه براین، بانک‌ها نیز هر دلار امریکا را به قیمت ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان و هر یورو را معادل ۱۹ هزار تومان می‌خرند که با افزایش قیمت مواجه شده است. از سوی دیگر، میانگین بهای هر یورو در روز معاملاتی شنبه در سامانه سنا ۱۹ هزار و ۷۳۶ تومان و هر دلار ۱۷ هزار و ۷۲۴ تومان بود. همچنین هر حواله یورو در سامانه نیما در روز معاملاتی گذشته، ۱۷ هزار و ۹۱۵ تومان فروخته شد، حواله دلار نیز ۱۵ هزار و ۴۸۵ تومان به فروش رسید. بازار ارز در هفته‌های اخیر همراه با سایر بازارهای موازی، افزایش قیمت قابل توجهی را تجربه کرده است.

در بازار آزاد ارز و معاملات نقدی نیز نرخ دلار به 18130 تومان رسید و سایر ارزها نیز متناسب با آن افزایش یافته است. 

 

ارسال نظر