اخبار

۱۳۹۹/۰۳/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۸۰۱۸

رشد ۸۵۹ درصدی حق بیمه اعتباری در سال ۹۸

شرکت‌های بیمه در سال ۱۳۹۸ معادل ۵۳.۸۴۹ میلیون ریال حق بیمه در رشته بیمه اعتباری تولید کرده‌اند که ۸۵۹.۵ درصد بیشتر از سال ۱۳۹۷ است. آمارهای مقدماتی منتشر شده از سوی بیمه مرکزی در خصوص عملکرد صنعت بیمه در سال ۱۳۹۸ حاکی از آن است که شرکت‌ها و موسسات بیمه در این سال در مجموع ۵۳.۸۴۹ میلیون ریال حق بیمه در رشته بیمه اعتباری تولید کرده‌اند.  در بیمه اعتبار ریسک بازپرداخت نشدن اقساط گیرندگان اعتبار که در قالب فروش اقساطی یا اجاره به شرط تملیک کالا از بیمه‌گذار اعتبار دریافت کرده‌اند، تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرد، به عبارت دیگر شرکت بیمه با دریافت حق بیمه متعهد می‌شود در چارچوب قرارداد فی مابین و در صورت عدم پرداخت اقساط از سوی اعتبار‌گیرنده اقساط معوق را به اعتبار‌دهنده (بیمه‌گذار) بپردازد. بیمه اعتبار برای کالاهای ایرانی ارایه می‌شود.  صدور ۹۷هزار و ۷۲۳ فقره بیمه‌نامه اعتباری در سال ۹۸ نسبت به سال قبل از آن ۵۵.۷۶ درصد افزایش یافته است. با این حال سهم این رشته از کل حق بیمه تولیدی ۵۹.۹۳۸.۴۰۱ میلیون ریالی شرکت‌های بیمه در سال گذشته، تنها ۰.۰۱ درصد و از نظر تعداد بیمه‌نامه صادر شده نیز سهم این رشته از ۸۰.۶۷۶.۳۹۶ فقره بیمه‌نامه صادر شده فقط ۰.۱۲ درصد است. شرکت‌های بیمه در سال ۹۸ در مجموع ۲۲.۲۶۳ میلیون ریال در این رشته خسارت پرداخت کرده‌اند و سهم آن از کل خسارت‌های پرداختی صنعت بیمه معادل ۰.۰۱ است. البته این میزان خسارت پرداخت شده ۵۸.۳۷ درصد کمتر از سال ۹۸ است. براساس آمارهای منتشر شده، شرکت‌های بیمه تنها ۹ فقره خسارت در رشته بیمه اعتبار در سال گذشته پرداخت کرده‌اند که این میزان ۸۷.۸۴ درصد کمتر از سال ۱۳۹۷ است. نسبت خسارت در این رشته بیمه‌ای نیز ۴۱.۳۴ درصد اعلام شده است. خریداران بیمه اعتبار عبارتند از: بانک‌ها و موسسات اعتباری و سایر اشخاص حقوقی ارایه‌کننده خدمات مالی و عملیات شبه بانکی (مانند عرضه و تقاضای وجوه و اعتبار، دریافت سپرده و ودیعه و موارد مشابه، اعطای وام و تسهیلات و صدور کارت اعتباری) مشروط بر آنکه برای فعالیت خود از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مجوز این فعالیت‌ها را گرفته باشند.  بنگاه‌های اقتصادی حقوقی که کالا را به صورت غیر نقدی می‌فروشند. موسسات دولتی یا وابسته به دولت یا نهادهای عمومی غیر دولتی که بر اساس ضوابط مربوط مجاز به اعطای وام و تسهیلات به سایر اشخاص هستند.گفتنی است اولین بیمه اعتبار در سال ۱۳۴۸ توسط بیمه ایران و برای شرکت ملی فرش ایران صادر شده است.

تسهیلات یک میلیون تومانی به ۲۱ میلیون نفر

مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی از پرداخت تسهیلات ۱۰ میلیون ریالی، به ۲۱ میلیون و ۵۱ هزار و ۲۱۴ سرپرست خانوار (جمعا به مبلغ بیش از ۲۱۰ هزار میلیارد ریال) تاکنون خبر داد. به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، براساس اعلام مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی، بانک‌های عامل تا ساعت ۱۱ روز پنج شنبه مورخ ۲۲ خرداد ۱۳۹۹، از تعداد ۸۶۵ هزار و ۴۵۱ فقره تسهیلات قابل پرداخت به یارانه بگیران (براساس فهرست اعلامی از سوی سازمان هدفمندسازی یارانه ها)، تعداد ۸۶۲ هزار و ۶۰۳ فقره از تسهیلات موصوف (معادل ۹۹.۷ درصد) را پرداخت کرده‌اند. همچنین امکان واریز مابقی تسهیلات یاد شده نیز به دلایلی از جمله مسدودی حساب، شماره حساب اشتباه، عدم سازگاری شماره حساب با کد ملی ارسالی، نامعتبر بودن اطلاعات معرفی شده و سایر خطاها میسر نشده است. طبیعی است برخی از این موارد در هفته آتی با همکاری سازمان هدفمندسازی یارانه رفع می‌شود. بر این اساس با احتساب تسهیلات پرداختی سه مرحله قبلی تاکنون از تعداد ۲۱ میلیون و ۵۶ هزار و ۴۲۴ خانوار معرفی شده از سوی سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها، تعداد ۲۱ میلیون و ۵۱ هزار و ۲۱۴ سرپرست خانوار تسهیلات ۱۰ میلیون ریالی  را دریافت کرده‌اند.

جشنواره فیلم کوتاه بانک‌پاسارگاد با محوریت اقتصاد

 چهارمین جشنواره فیلم کوتاه ‌پاسارگاد با محوریت حمایت از تولید و رشد اقتصاد ملی، در دو بخش حرفه‌ای و غیرحرفه‌‌ای برگزار خواهد شد.  به گزارش روابط ‌عمومی بانک‌پاسارگاد، چهارمین جشنواره فیلم کوتاه ‌پاسارگاد در سال جاری، با هدف تولید آثاری فاخر در زمینه حمایت از تولید و رشد اقتصاد ملی، انعکاس تلاش‌های جهادگرانه در عرصه‌های تولید و صنعت، جلب‌توجه آحاد مردم به نقش ارزنده حمایت از تولید ملی در جهت رشد و استقلال اقتصادی و همچنین ایجاد بستری مناسب برای شناسایی و شکوفایی استعدادها و قابلیت‌های هنری، برگزار خواهد شد. بر این اساس، دبیرخانه این جشنواره طی فراخوانی، مهلت ارسال آثار را پایان شهریور سال 1399 اعلام کرد. علاقه‌مندان به شرکت در این جشنواره که در دو بخش داوری آثار حرفه‌ای و داوری آثار مبتدی و غیرحرفه‌ای برگزار خواهد شد، می‌توانند جهت ثبت‌نام و دریافت کد رهگیری به سایت جشنواره به نشانی www.pasargadfilmfest.ir مراجعه کنند.  شرکت‌گنندگان می‌توانند آثار خود را در مدت زمان ۱۸۰ ثانیه تا حداکثر ۱۰ دقیقه، در ابعاد استاندارد (حداقل ۷۲۰) و در دو کیفیت مناسب بازبینی و اکران، در دو فرمت MP4 و HD یا FHD تهیه و همراه با رزومه کاری، برای دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.  جوایز این جشنواره جام پاسارگاد، دیپلم افتخار و جوایز نقدی برای هر یک از برگزیدگان تا مبلغ 500 میلیون ریال خواهد بود. جهت کسب اطلاعات بیشتر به سایت جشنواره مراجعه کنید و یا با دبیرخانه به شماره 82893030-021 تماس حاصل فرمایید. 

 

ارسال نظر