فرصت رفع تعهد ارزی صادرکنندگان تا پایان تیرماه ۹۹ است

۱۳۹۹/۰۳/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۷۹۷۸
فرصت رفع تعهد ارزی صادرکنندگان تا پایان تیرماه ۹۹ است

گروه بانک و بیمه| 

بانک مرکزی اعلام کرد که مطابق با مصوبات شورای عالی هماهنگی اقتصادی و تصمیم کمیسیون تعیین نحوه برگشت ارز، صادرکنندگان باید تا پایان تیرماه سال ۱۳۹۹ نسبت به ایفای تعهدات ارزی صادراتی سال ۱۳۹۸ خود اقدام کنند. بدیهی است بهره‌مندی از هرگونه معافیت مالیاتی و استرداد مالیات بر ارزش افزوده، مشوق‌های صادراتی، تامین نیازهای ارزی وارداتی و تداوم فعالیت‌های تجاری، صنفی و تمدید کارت‌های بازرگانی منوط به بازگشت ارز صادرکنندگان به چرخه اقتصادی مطابق با مصوبات فوق‌الذکر است. همچنین تصریح می‌شود علی‌رغم مطالب مطرح شده در برخی از رسانه‌ها این بانک برنامه‌ای برای تمدید مهلت مذکور ندارد.

   توانایی مدیریت بازار ارز

 به گزارش «تعادل»، یک نماینده مجلس اعلام کرد: بانک مرکزی به دلیل کنترل نقدینگی و رصد نقل و انتقالات وجوه نقد، بر عملیات بازار ارز نظارت دارد.به گزارش خانه ملت، محمدرضا پور ابراهیمی درباره رشد نرخ ارز طی هفته‌های گذشته، گفت: نرخ ارز متاثر از عوامل بیرونی و درونی است؛ مولفه‌هایی مانند حجم نقدینگی، بودجه دولت و استقراض بانک مرکزی، تغییر پایه پولی، تراز تجاری و میزان صادرات و واردات کشور عوامل بیرونی بوده و متغیرهایی مانند تحریم‌ها، محدودیت در نقل و انتقال پول، عدم امکان وصول مطالبات و... نیز عوامل بیرونی هستند.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس یازدهم با بیان اینکه علیرغم تمام تحریم‌های ظالمانه امریکا، کشور توانست مسیر مدیریت ارز را پیدا کند، افزود: اگرچه سیاست‌های پولی و ارزی بانک مرکزی تا حدودی قابل قبول است اما در برخی زمینه‌ها اختلاف نظرهایی وجود دارد. وی با بیان اینکه در نیمه دوم سال ۹۷ با تغییر رییس کل بانک مرکزی و سیاست‌های ارزی، مسیر جدیدی در ریل‌گذاری اقتصادی کشور ایجاد شد، اظهار کرد: از آنجایی که کشور از اسفند ماه ۹۸ با ویروس کرونا دست و پنجه نرم می‌کند، این ویروس را نیز می‌توان به عنوان یکی از عوامل موثر در افزایش نرخ ارز دانست.در حال حاضر بانک مرکزی به دلیل اشراف تقریبی که بر بازار ارز، کنترل نقدینگی و رصد نقل و انتقالات وجوه نقد دارد، نظارت بر عملیات بازار ارز ممکن شده است.

پورابراهیمی با بیان اینکه بازار ارز قابل کنترل توسط بانک مرکزی است، افزود: کشور از پیک فشارهای اقتصادی گذشته و بانک مرکزی توانایی مدیریت بازار کنونی را دارد.

   رشد ۵۵۰ تومانی قیمت دلار در صرافی‌ها 

 بازار ارز در هفته‌های اخیر همراه با سایر بازارهای موازی، افزایش قیمت قابل توجهی را تجربه کرده و دلار در بازار آزاد به مرز کانال 18 هزار تومانی نزدیک شده و قیمت 17960 تومان را نیز ثبت کرده است در نتیجه صرافی‌ها نیز نرخ فروش دلار را به 17 هزار و 750 تومان افزایش دادند. برخی فعالان بازار معتقدند که متاثر از اخبار سیاسی و اقتصادی روزهای اخیر از جمله فشار بر کره جنوبی برای آزاد‌سازی منابع ارزی ایران، اعلام مهلت بازگشت ارز حاصل از صادرات تا تیرماه، اخبار مربوط به تشدید تحریم‌ها از سوی امریکا و... بازار ارز به صورت روانی واکنش نشان داده و نرخ دلار به بالای 18 هزار تومان رسید و البته عصر جمعه به 17970 تومان کاهش یافته است.   روز پنجشنبه به دنبال افزایش قیمت دلار در کانال 18 هزار تومانی، صرافی‌های مجاز بانکی برای کاهش فاصله نرخ صرافی‌ها با بازار آزاد، نرخ‌های ارز را افزایش دادند. دلار در صرافی‌های بانکی روز پنجشنبه با رشد ۵۵۰ تومانی قیمت نسبت به چهارشنبه به بهای ۱۷ هزار و ۷۵۰ تومان به فروش رسید؛ یورو نیز ۱۹ هزار و ۷۵۰ تومان فروخته شد.  قیمت دلار از اواخر هفته گذشته، موج جدید روند صعودی را آغاز کرده، و روز پنجشنبه رشد بیش از ۵۰۰ تومانی را تجربه کرد، بهای سایر ارزها نیز به تبع آن روندی افزایشی داشت.

نرخ خرید هر دلار در تابلوی صرافی‌های بانکی ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان و فروش ۱۷ هزار و ۷۵۰ تومان بود.قیمت خرید هر یورو نیز ۱۹ هزار و ۵۰۰ تومان و نرخ فروش آن ۱۹ هزار و ۷۵۰ تومان شد. میانگین بهای هر یورو در روز چهارشنبه در سامانه سنا ۱۸ هزار و ۹۷۳ تومان و هر دلار ۱۷ هزار و ۲۸۶ تومان بود. همچنین هر حواله یورو در سامانه نیما در روز معاملاتی گذشته، ۱۷ هزار و ۷۲۶ تومان فروخته شد، حواله دلار نیز ۱۵ هزار و ۷۲۴ تومان به فروش رسید.

هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در بازار آزاد تهران تحت تاثیر رشد بهای اونس و دلار با افزایش ۲۰۵ هزار تومانی قیمت نسبت به روز معاملاتی گذشته به رقم هفت میلیون و ۵۹۵ هزار تومان فروخته شد.افزایش قیمت دلار و همچنین رشد بهای اونس باعث بالارفتن قیمت‌ها در بازار طلا و سکه شده است. بر این اساس، قیمت سکه تمام بهار آزادی از مرز هفت میلیون و ۵۰۰ هزار تومان فراتر رفته است.

از یک‌سو، قیمت دلار افزایش ۵۵۰ تومانی را تجربه کرد که نقش زیادی در رشد قیمت طلا و سکه داشته است. از سوی دیگر بهای اونس نیز به یک هزار و ۷۲۹ دلار رسیده که این عوامل زمینه رشد قیمت‌های طلا و سکه را موجب شده است. بر این اساس، قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در بازار آزاد تهران هفت میلیون و ۵۹۵ هزار تومان شد، هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز هفت میلیون و ۳۵۰ هزار تومان قیمت‌گذاری شد. عصر جمعه نیز سکه طرح جدید به 7 میلیون و 620 هزار تومان رسید. همچنین نیم سکه نیز سه میلیون و ۷۷۰ هزار تومان، ربع سکه دو میلیون و ۵۰ هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی یک میلیون و ۷۰ هزار تومان تعیین قیمت‌گذاری شد.هر گرم طلای خام ۱۸ عیار ۷۳۹ هزار تومان و هر مثقال طلا نیز سه میلیون و ۲۰۵ هزار تومان به فروش رسید.شیوع کرونا و افت اقتصادی و آسیب کسب وکارها در ماه‌های اخیر باعث افزایش جذابیت طلا و در نتیجه رشد اونس شده است.

برخی فعالان بازار می‌گویند که مشکلات اقتصادی باعث شده که عده زیادی طلای خود را بفروشند.

 مردم برای اجاره طلاهایشان را می‌فروشند. طلافروشان می‌گویند حجم تقاضا برای فروش طلا خیلی بالاست و دیگر بودجه‌ای برای خرید طلاهای مردم ندارند. تعدادی از طلافروشان به مردم گفته‌اند طلاهایشان را تا 2‌ماه به‌صورت امانت نگه می‌دارند. طلا فروشی می‌گوید: چند روز قبل یک مشتری داشتیم که طلاهای خانم و دخترهای دو قلویش را برای فروش آورده بود؛ النگو، گوشواره، دستبند و گردنبند و انگشتر. می‌گفت اینها آخرین دارایی است که دارد و برای اجاره مغازه و خانه مجبور شده تا اینها را از دست دخترها و همسرش دربیاورد و بفروشد. مرد بیچاره خجالت در صورتش موج می‌زد.

   هفته صعودی سکه و طلا 

به گفته نایب‌رییس دوم اتحادیه طلا و جواهر تهران، در یک هفته اخیر باتوجه به افزایش قیمت‌ دو عامل موثر بر قیمت سکه و طلا در بازار داخلی، روند قیمتی هفته صعودی بوده است؛ به‌گونه‌ای که قیمت هر قطعه سکه در انتهای هفته نسبت به ابتدای آن ۳۰۰ هزار تومان گران‌تر شده است.

محمد کشتی‌آرای در گفت‌وگو با ایسنا، در رابطه با وضعیت یک هفته اخیر بازار سکه و طلا داخلی اظهار کرد: به دو دلیل هفته‌ای که گذشت بازار سکه و طلا روندی صعودی را تجربه کرد؛ اولین دلیل عمده افزایش شدید قیمت انس جهانی تا حدود ۵۱ دلار بدین صورت بوده است که در ابتدای هفته قیمت هر انس ۱۶۸۵ دلار بود و در انتهای هفته به ۱۷۳۶ دلار رسیده است. این افزایش ۵۱ دلاری برای هر انس در طول یک هفته رقم بالایی است که سبب بالا رفتن حدود ۳۰۰ هزار تومانی سکه طرح جدید و ۳۵۰ هزارتومانی سکه طرح قدیم شد. نایب‌رییس دوم اتحادیه طلا و جواهر تهران افزود: از سوی دیگر بازار ارز آزاد نیز با حدود ۳۰۰ تومان افزایش در طول هفته از ۱۷ هزار و ۷۰۰ تومان به ۱۸ هزار تومان رسیده است. این دو عامل افزایش نرخ ارز و افزایش قیمت جهانی به صورت همزمان باعث شد قیمت طلا و سکه هفته را صعودی به پایان برساند.

وی در رابطه با آخرین قیمت‌های سکه و طلا در بازار و تغییرات آنها در طول هفته گفت: قیمت هر قطعه سکه طرح قدیم امروز (جمعه) با تغییرات افزایشی حدودا ۳۰۰ هزار تومانی نسبت به ابتدای هفته به هفت میلیون و ۳۵۰ هزار تومان رسیده است. سکه تمام طرح جدید نیز هفت میلیون و ۶۵۰ هزار تومان قیمت دارد که نسبت به ابتدای هفته ۳۵۰ هزار تومان افزایش را تجربه کرده است.

آخرین قیمت‌های معاملاتی برای نیم سکه نیز سه میلیون و ۷۸۰ هزار تومان، ربع سکه دو میلیون و ۷۰ هزار تومان، سکه‌های یک گرمی نیز یک میلیون و ۷۰ هزار تومان است. حباب سکه نیز در دو روز گذشته (چهارشنبه و پنجشنبه) افزایش یافت و به حدود ۳۴۰ هزار تومان رسیده است.قیمت طلای آب شده نیز باتوجه به افزایش قیمت اونس جهانی و همچنین قیمت ارز، هر مثقال ۱۳۲ هزار تومان نسبت به اوایل هفته افزایش داشته و از سه میلیون و ۷۵ هزار تومان به سه میلیون و ۲۱۷ هزار تومان رسیده است. 

همچنین هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز افزایش ۳۲ هزار و ۸۰۰ تومانی داشته و ۷۴۲ هزار و ۶۰۰ تومان هفته را به پایان رسانده است.  در جریان معاملات این هفته بازار ارز، نرخ دلار و یورو هفته را با کاهش قیمت یا ثبات آغاز کردند اما در دو روز پایانی هفته این دو نوع ارز با افزایش قیمت قابل ملاحظه‌ای مواجه شدند. دلار این هفته را با کاهش ۲۰ تومانی در قیمت خرید و ۹۰ تومانی در نرخ فروش شروع کرد و وارد کانال ۱۶ هزار تومان است و این روند کاهشی را تا روز دوم هفته ادامه داد. اما در روز دوشنبه قیمت دلار به ثبات رسید و به قیمت ۱۶ هزار و ۹۰۰ تومان خریده و معادل ۱۶ و ۹۳۰ تومان نیز فروخته شد.بعد از آن یعنی در چهارمین روز معاملات بازار ارز، نرخ خرید دلار ۲۰ تومان کاهش یافت و به قیمت ۱۶ هزار و ۸۸۰ تومان رسید اما قیمت فروش آن ثابت ماند.

در نهایت در دو روز پایانی معاملات بازار ارز در این هفته، نرخ دلار وارد کانال ۱۸ هزار تومان شد و در روز پنچ‌شنبه نرخ خرید و فروش دلار در صرافی‌های ملی به ترتیب ۱۷ هزار و ۵۰۰ و ۱۷ هزار و ۷۵۰ تومان شد که اکنون دلار با این افزایش قیمت، دلار در حال تجربه مجدد افزایش قیمت‌ها در سال‌های گذشته است.علاوه براین، تحولات قیمتی یورو در این هفته به گونه‌ای بود که این ارز از روز شنبه تا سه‌شنبه نرخ خرید و فروش آن به ترتیب ۱۸ هزار و ۵۰۰ و ۱۸ هزار و ۶۰۰ تومان بود و در این نرخ به ثبات رسید تا اینکه در دو روز پایانی معاملات این هفته با افزایش قیمت قابل ملاحظه‌ای مواجه شد که طبق نرخ آخرین روز معامالات، قیمت خرید و فروش آن به ترتیب در صرافی‌های ملی به ۱۹ هزار و ۵۰۰ تومان و ۱۹ هزار و ۷۵۰ تومان رسید. 

   صعود دلار در بازار جهانی 

ارزش دلار در برابر بسیاری از همتایانش افزایش یافت.به گزارش سی ان بی‌سی، همانطور که انتظار می‌رفت بانک مرکزی امریکا در پایان نشست خود تصمیمی برای تغییر نرخ بهره که اکنون در محدوده صفر تا ۰.۲۵ درصدی قرار دارد نگرفت. بانک مرکزی در بیانیه خود اعلام کرد رشد اقتصادی امسال امریکا احتمالا به منفی ۶.۵ درصد و نرخ بیکاری به ۹.۳ درصد خواهد رسید و انتظار می‌رود نرخ‌های بانکی دست کم تا دو سال دیگر در سطوح فعلی حفظ شود. 

 

ارسال نظر