سیگنال‌های مثبت بازار ارز و پول از بهبود وضعیت اقتصادی

۱۳۹۹/۰۳/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۷۹۰۰
سیگنال‌های مثبت بازار ارز و پول از بهبود وضعیت اقتصادی

۲،۳ میلیارد یورو ارز حاصل از صادرات در نیما عرضه شد

گروه بانک و بیمه| 

رییس کل بانک مرکزی با اعلام اینکه بیش از ۴‌.۵ میلیارد دلار برای انجام واردات تامین شده است‌، گفت: برای تامین کسری بودجه حراج اوراق بدهی دولت ۱۰ هزار میلیارد تومان با نرخ سود سالانه ۱۵ درصد به فروش رفت.

به گزارش «تعادل»، عبدالناصر همتی افزود: بازار ارز و پول سیگنال‌های مثبتی از بهبود وضعیت اقتصادی می‌دهند.در اواسط اردیبهشت ماه، اعلام کردم شرایط دشوار است. لیکن، رونددرحال بهبود بوده وقابل مدیریت و ثبات نیز قابل اعاده است. امروز و بعد از ۲۰روز از آن نوشته، تأیید و تأکید می‌کنم که در بخش تأمین ارز، برای واردات کالاهای اساسی، دارو و مواداولیه وضروری کشور، ازطریق روش‌های مختلف چهارگانه اعلامی بانک مرکزی، شرایط به وضعیت عادی خود برگشته است. به‌طوری‌که دراین مدت بیش از ۴/۵ میلیارد دلار برای انجام واردات تأمین شده است. طبعاً، بازار از شرایط ایجاد شده در سامانه نیما و دیگر روش‌های تأمین ارز و نیز اقدامات در دست اجرا، به تدریج متأثر خواهد شد.

 در بخش ریال، برای تأمین کسری بودجه در دو مرحله حراج اوراق بدهی دولت، ۱۰۰۰۰ میلیارد تومان با نرخ سود سالانه ۱۵ درصد به فروش رفت. با این اقدام بدون افزایش پایه پولی و با استفاده از نقدینگی موجود، بودجه دولت تأمین مالی شد. در هفته‌های آینده این حراج‌ها ادامه خواهد داشت.  شاخص بهای تولید‌کننده در اردیبهشت ماه، در مقایسه با ماه پیش از آن، ۰.۹ درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۱۶ درصد رشد داشته است. این یک شاخص پیش نگر تورم است و نشان از کاهش شتاب تورم دارد. بانک مرکزی مصمم به ساز و کار هدف‌گذاری تورمی است. لذا، سیاست‌های پولی متناسب با آن را اعمال خواهد کرد

      بررسی عملکرد بازار ثانویه در ۸۰ روز نخست ۹۹

از سوی دیگر، بررسی عملکرد بازار ثانویه در ۸۰ روز نخست امسال حکایت از عرضه ۲.۳ میلیارد یورو ارز حاصل از صادرات دارد. معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق بازرگانی تهران در گزارشی به عملکرد ۸۰ روزه بازار ثانویه (سامانه نیما) پرداخته و نوشته است: طی این مدت، دو میلیارد و ۳۱۹ میلیون یورو ارز صادراتی به فروش رفته است. گزارش میانگین قیمت خرید دلار در بازار ثانویه در ۱۸ خرداد سال ۱۳۹۹ حدود ۱۶ هزار و ۹۳ تومان است. همچنین در ۸۰ روز نخست سال ۱۳۹۹، حدود یک میلیارد و ۴۵۳ میلیون یورو ارز در بازار ثانویه، برای واردات خریداری شده است.

      درجا زدن دلار در نرخ ۱۶ هزار و ۹۳۰ تومان

در بازار ارز نیز، دلار در صرافی‌های بانکی روز سه‌شنبه بدون تغییر قیمت به بهای ۱۶ هزار و ۹۳۰ تومان به فروش رسید.نرخ خرید هر دلار در تابلوی صرافی‌های بانکی ۱۶ هزار و ۸۸۰ تومان و فروش ۱۶ هزار و ۹۳۰ تومان بود. قیمت خرید دلار در صرافی‌های بانکی کاهش داشته اما نرخ فروش، ثابت باقی مانده است.قیمت خرید هر یورو نیز ۱۸ هزار و ۵۰۰ تومان و نرخ فروش آن ۱۸ هزار و ۶۰۰ تومان شد. میانگین بهای هر یورو در روز معاملاتی گذشته در سامانه سنا ۱۸ هزار و ۷۸۹ تومان و هر دلار ۱۷ هزار و ۱۲۹ تومان بود.همچنین هر حواله یورو در سامانه نیما در روز معاملاتی گذشته، ۱۷ هزار و ۸۴۷ تومان فروخته شد، حواله دلار نیز ۱۵ هزار و ۶۸۲ تومان به فروش رسید.بازار ارز در هفته‌های اخیر همراه با سایر بازارهای موازی، افزایش قیمت قابل توجهی را تجربه کرد به‌طوری که نرخ دلار به مرز ۱۸ هزار تومان نیز نزدیک شد، اما پس از افزایش عرضه ارز و کاهش سفته‌بازی و همچنین نظارت بانک مرکزی به تدریج قیمت‌ها روندی نزولی یافت.  صرافی‌های ملی هر یورو را نیز به قیمت ۱۸ هزار و ۵۰۰ تومان می‌خرند و معادل ۱۸ هزار و ۶۰۰ تومان هم می‌فروشند که نسبت به معاملات روز گذشته خود تغییری نداشته است.علاوه براین، بانک‌ها نیز هر دلار امریکا را معادل ۱۶ هزار تومان و هر یورو را نیز به قیمت ۱۸ هزار تومان می‌خرند که نسبت به قیمت دیروز تغییری نکرده است.

      تغییر قیمت‌ها در بازار سکه، طلا و ارز

 در حالی که قیمت سکه با افزایش همراه بود، در جریان معاملات ارزی اما، نرخ خرید دلار ۲۰ تومان کاهش یافته و قیمت فروش آن ثابت ماند، همچنین قیمت یورو نیز تغییری نکرد. آخرین قیمت‌های معاملاتی سکه و طلا طبق اعلام اتحادیه طلا و جواهر تهران، اینگونه بود که قیمت هر قطعه سکه طرح جدید هفت میلیون و ۴۲۰ هزار تومان بود که با افزایش ۱۴۰ هزار تومانی نسبت به روز گذشته مواجه بود و سکه طرح قدیم نیز با ۱۹۰ هزار تومان افزایش، هفت میلیون و ۲۱۵ هزار تومان دادوستد شده است.نیم سکه، سه میلیون و ۷۵۰ هزار تومان و ربع سکه دو میلیون و ۳۰ هزار تومان معامله شده‌اند که نسبت به روز گذشته اندکی افزایش داشتند. سکه‌های یک گرمی نیز بدون تغییر نسبت به روز گذشته یک میلیون و ۶۰ هزار به فروش رسیده است.

همچنین هر گرم طلای ۱۸ عیار، ۷۲۵ هزار و ۷۰۰ تومان معامله شد. آخرین نرخ هر اونس طلای جهانی هم ۱۷۰۶ دلار ثبت شده است.

      رشد قیمت طلا و سکه در پی رشد اونس

هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در بازار آزاد تهران روز سه‌شنبه تحت تاثیر رشد اونس با افزایش ۱۲۵ هزار تومانی قیمت نسبت به روز معاملاتی گذشته به رقم هفت میلیون و ۳۹۰ هزار تومان فروخته شد. اصلی‌ترین علت رشد قیمت طلا و سکه در معاملات، جهش دوباره قیمت اونس در بازارهای جهانی بوده است.بهای اونس در معاملات دیروز دوباره به بالای یک هزار و ۷۰۰ دلار بازگشت به‌طوری که بازارهای جهانی رقم یک هزار و ۷۰۴ دلار را برای این فلز گرانبها ثبت کردند.شیوع کرونا و افت اقتصادی و آسیب کسب وکارها در ماه‌های اخیر باعث افزایش جذابیت طلا و در نتیجه رشد اونس شده است. در بازار ارز رسمی نیز بانک مرکزی نرخ رسمی ۴۷ ارز را اعلام کرد که بر اساس آن نرخ ۱۲ ارز از جمله یورو کاهش و قیمت ۲۳ ارز از جمله پوند افزایش یافت؛ همچنین نرخ دلار و ۱۱ ارز دیگر نیز ثابت ماند. هر دلار امریکا برای روز «سه‌شنبه بیستم خرداد ۹۹» بدون تغییر ۴۲ هزار ریال قیمت خورد. همچنین هر پوند انگلیس با ۵۹ ریال افزایش به قیمت ۵۳ هزار و ۴۲۴ ریال و هر یورو با ۲۴ ریال کاهش به قیمت ۴۷ هزار و ۴۱۳ ریال اعلام شد.

      سیگنال‌دهی متناقض دلار

 ارزش دلار در برابر برخی از ارزها افزایش و در برابر برخی دیگر کاهش یافت. به گزارش سی‌ان‌بی‌سی، به نظر می‌رسد دلار تا زمان مشخص شدن موضع بانک مرکزی این کشور در خصوص اقدامات محرک بیشتر نخواهد توانست دست به پیشروی بزرگ دیگری بزند. در معاملات دیروز ارزهای اروپایی برندگان اصلی در برابر اسکناس سبز بودند.  شاخص‌های کلان اقتصادی منتشرشده در خصوص کشورهای اروپایی نشان‌دهنده این است که شرایط کماکان تا حد زیادی بد باقی مانده است هر چند که بانک مرکزی اروپا اعلام کرده است برنامه خرید اوراق قرضه خود را با ۶۰۰ میلیارد یورو افزایش به ۱.۳۵ تریلیون یورو خواهد رساند و این برنامه را تا سال ۲۰۲۱ ادامه خواهد داد.  داده‌های منتشر شده توسط مرکز آمار اروپا نشان می‌دهد تا پایان آوریل ۲۰۲۰ نرخ بیکاری در منطقه یورو و اتحادیه اروپا با ۰.۲ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه ماه قبل و به ترتیب در سطح ۷.۳ درصد و ۶.۶ درصد رسیده است. این نرخ بیکاری بالاترین نرخ بیکاری ثبت شده در کشورهای عضو اتحادیه اروپا در دو ماه اخیر بوده است.

 

ارسال نظر