اخبار

۱۳۹۹/۰۳/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۷۸۵۹

7 هزار میلیارد ریال تسهیلات بانک آینده به دانش‌بنیان‌ها

بانک آینده با هدف حمایت از اقتصاد دانش‌بنیان و فن‌آور‌محور، طی سال 1398 بیش از 7، 000 میلیارد ریال تسهیلات به شرکت‌های دانش‌بنیان اعطا کرده است. این امر پس از انعقاد تفاهم‌نامه همکاری با صندوق نوآوری و شکوفایی برای تأمین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان از طریق اعطای تسهیلات و صدور ضمانتنامه، صورت گرفته است.در نشستی که با حضور محمد فطانت مدیرعامل، برخی از اعضای هیات‌مدیره و مدیران ارشد بانک آینده و همچنین وحدت، مدیرعامل و تنی چند از مدیران ارشد صندوق شکوفایی و نوآوری کشور برگزار شد، همکاری‌های دوجانبه مورد بررسی و تأکید قرار گرفت.در این نشست، فطانت شرکت‌های دانش‌بنیان (SMe) را موتور رشد اقتصاد دنیا دانست و تاکید کرد که در این فرآیند، افراد صاحب ایده باید حمایت شوند تا بتوانند نظر خود را به سرعت عملیاتی سازند که این امر در کشور ما با برخورداری از مزیت جمعیت جوان و خلاق، رسالتی بزرگ برای ما به‌شمار می‌رود.کمک به شرکت‌های دانش‌بنیان برای معرفی و فروش محصول خود به مشتریان نیز از جمله دیگر حمایت‌هایی است که بستر آن با همکاری بانک آینده و صندوق شکوفایی و نوآوری، محقق می‌شود.بانک آینده به استناد گزارش‌های عملکردی ارایه شده، 88 (هشتاد و هشت) فقره تسهیلات با رقمی بالغ بر 7، 000 میلیارد ریال طی سال 1398 به شرکت‌های دانش‌بنیان پرداخت کرده است. همچنین در مدت مشابه، 41 (چهل‌ویک) فقره ضمانتنامه با ارزش ریالی 1,133 (یک‌هزار و صد و سی‌وسه) میلیارد ریال، با شرایطی مناسب برای شرکت‌های مذکور، صادر نموده است. بر اساس این مستندات، بانک آینده موفق شد؛ به عنوان شریک استراتژیک صندوق شکوفایی و نوآوری، رتبه نخست همکاری با این صندوق طی سال 1398 را به خود اختصاص دهد.بانک آینده بر آن است تا با حضور جدی‌تر از پیش در حوزه نوآوری‌های نوین و نیز ایجاد بازار برای شرکت‌های دانش‌بنیان و فن‌آور در عرصه‌های راهبردی، زمینه بروز بیشتر استعدادها و توان‌مندی‌های دانش‌آموختگان و نوآوران کشور را فراهم آورد.

سرمایه‌گذاری شناسا روی استارت‌آپ «جاروب »

شرکت شناسا در راستای توسعه فعالیت‌های خود و بر اساس استراتژی‌های کلان این مجموعه و با بررسی روند‌ سرمایه‌گذاری‌های‌ فناورانه و نوآورانه، در آخرین روزهای سال 98 اقدام به سرمایه‌گذاری در تأسیس استارت‌آپ «جاروب» به ‌عنوان یکی از کسب و کارهای نوآور فعال در حوزه مدیریت پسماند کرد. این مجموعه با اتخاذ استراتژی ورود به زنجیره ارزش حوزه مدیریت پسماند، از آذرماه 1398 بر اساس اولویت‌های تعیین شده، در گام نخست، اقدام به شناسایی و ارزیابی کسب و کارهای زیرحوزه مدیریت تولید و جمع‌آوری پسماند کرد و در نهایت استارت‌آپ «جاروب» به عنوان گزینه نهایی انتخاب شد و به سبد سرمایه‌گذاری شرکت سرمایه‌گذاری شناسا اضافه شد. مجموعه شناسا قصد دارد که در ادامه، با هدف تکمیل زنجیره ارزش مدیریت پسماند، سرمایه‌گذاری‌های خود را به سایر حلقه‌های این زنجیره گسترش داده و در توسعه این اکوسیستم کسب و کاری و اجتماعی که جزو نیازهای اولویت‌دار و مهم ایران و جهان است، نقشی تأثیرگذار ایفا کند.

بر اساس این گزارش، «جاروب» سامانه‌ای برای جمع‌آوری زباله خشک در شهر تهران است که در قالب اپلیکیشن و سایت امکان ثبت درخواست شهروندان برای تحویل زباله‌های خشک را مهیا می‌کند. جاروب با بهره‌گیری از تکنولوژی روز دنیا، لجستیک قدرتمند و سرمایه انسانی مجرب و با انگیزه در جهت سامان‌بخشی به سیستم جمع‎آوری پسماند کشور فعالیت خواهد داشت.  بنیان‌گذاران «جاروب» مهدی فیروزان و امیر نیک‌مرام با گذشت 14 ماه از آغاز فعالیت این برنامه معتقد هستند ایده‌های بزرگی برای تحقق اهدافشان دارند. امیر نیک‌مرام هم‎بنیان‎گذار جاروب می‌گوید: از میان دو راه سود یا رشد که پیش‎روی هر استارت‌آپی است ما مسیر رشد را انتخاب کردیم. از طرفی مکانیزم توسعه استارت‌آپ‌ها بعد از رسیدن به محصول برای بالندگی و رشد، جذب منابع مالی لازم برای توسعه کسب و کار است. «جاروب» نیز توانمندی و استعداد بالایی برای جهش و رشد دارد و از این قاعده مستثنی نیست.  مهدی فیروزان نیز از دلایل انتخاب مجموعه شناسا برای جذب سرمایه می‌گوید. او که تجربه همکاری شهر کتاب مجازی (bookcity online) با شرکت فناپ را موفق، شیرین و لذت‌بخش می‌داند، ادامه می‌دهد: این تجربه موفق و استراتژیک باعت شد که از پیشنهاد شناسا استقبال کنم. شناسا دارای ریشه‌های محکمی در گروه مالی پاسارگاد است که از طرفی تعامل سازنده‌اش با بازیگران جدی زیست‌بوم کارآفرینی و با تجارب ارزنده، ساختاری محکم، قابل اتکاء و در عین حال روزآمد را برای یک شریک استراتژیک شکل داده است. فیروزان در خصوص ایده شکل‌گیری «جاروب» توضیح می‌دهد: ایده اولیه سامانه‌ای برای جمع‌آوری پسماند خشک، ابتدا در آبان 97 برای مدیریت پسماند لبنان شکل گرفت. از سویی شهر کتاب سابقه طولانی پیشگامی در فرهنگ‌سازی و نیل به اهداف توسعه پایدار را با تجربیات موفقی در حل مساله مصرف کاغذ از طریق پروژه‎هایی نظیر شهر کتاب‎مجازی و فیدیبو در کارنامه کاری خود داشت. 

 

ارسال نظر