کاهش ۷۰ هزار تومانی قیمت سکه

۱۳۹۹/۰۳/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۷۸۵۷
کاهش ۷۰ هزار تومانی قیمت سکه

 تدبیر بانک مرکزی برای تامین ارز کالاهای اساسی

گروه بانک و بیمه | محسن شمشیری |

در جریان معاملات ارزی قیمت دلار و یورو نسبت به معاملات روز یکشنبه تغییری نکرده و صرافی‌های بانکی هر دلار امریکا را به قیمت ۱۶ هزار و ۹۰۰ تومان می‌خرند و به قیمت ۱۶ هزارو ۹۳۰ تومان می‌فروشند که نسبت به معاملات روز گذشته تغییری نکرده است. همچنین، این صرافی‌ها هر یورو را معادل ۱۸ هزار و ۵۰۰ تومان خریدند و به قیمت ۱۸ هزار و ۶۰۰ تومان هم فروختند که این نوع ارز هم همچون دلار تغییر قیمتی نداشته است. علاوه براین، بانک‌ها هر دلار امریکا را معادل ۱۶ هزار تومان و هر یورو را به قیمت ۱۸ هزار تومان می‌خرند. به گزارش «تعادل»، در بازار طلا نیز به دنبال اعلام قیمت اونس جهانی 1693 دلاری و نرخ دلار در بازار آزاد به قیمت 17590 تومان، قیمت طلا و سکه کاهش یافت. هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در بازار آزاد تهران روز دوشنبه با افت ۷۰ هزار تومانی قیمت نسبت به روز معاملاتی گذشته به رقم هفت میلیون و ۲۶۵ هزار تومان فروخته شد.هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز هفت میلیون تومان قیمت‌گذاری شد. همچنین نیم سکه سه میلیون و ۶۷۰ هزار تومان، ربع سکه یک میلیون و ۹۹۰ هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی یک میلیون و ۶۰ هزار تومان تعیین قیمت شد.هر گرم طلای خام ۱۸ عیار ۷۰۹ هزار تومان و هر مثقال طلا نیز سه میلیون و ۷۵ هزار تومان به فروش رسید.

نوسان قیمت اونس در بازارهای جهانی به عنوان مهم‌ترین عامل افت و خیز نرخ سکه و طلا در معاملات بازارهای داخلی به شمار می‌رود.قیمت اونس با رشد حدود هشت دلاری به یک هزار و ۶۹۳ دلار رسیده، بهای اونس پس از شیوع ویروس کرونا و افت شرایط اقتصادی کشورها روندی افزایشی یافته است.قیمت اونس که در اوایل هفته گذشته به حدود یک هزار و ۷۴۰ دلار نیز رسیده بود، پس از بهبود شاخص‌های اقتصاد جهانی، به زیر یک هزار و ۷۰۰ دلار عقب‌نشینی کرد. در بازار آزاد نرخ دلار 17630، یورو 19700، پوند 22100، درهم 4915، لیر ترکیه 2620، یوان 2500، دلار کانادا 13300 تومان اعلام شد. سامانه سنا برای معاملات روز یکشنبه 18 خرداد 99، نرخ میانگین را برای دلار 17064، یورو 18758، درهم 4649، پوند 20662، دلار کانادا 13040، لیر ترکیه2584 تومان اعلام کرد. در بازار ارز رسمی نیز بانک مرکزی نرخ رسمی ۴۷ ارز را اعلام کرد که بر اساس آن نرخ ۲۵ ارز از جمله یورو و پوند افزایش و قیمت ۱۱ ارز کاهش یافت؛ همچنین نرخ دلار و ۱۰ ارز دیگر نیز ثابت ماند.بر اساس اعلام بانک مرکزی هر دلار امریکا ۴۲ هزار ریال قیمت خورد. همچنین هر پوند انگلیس با ۱۶۵ ریال افزایش به قیمت ۵۳ هزار و ۳۶۵ ریال و هر یورو با ۳۹ ریال افزایش به قیمت ۴۷ هزار و ۴۳۷ ریال اعلام شد.

  تدبیر بانک مرکزی 

برای تامین ارز کالاهای اساسی

یک نماینده مجلس با اشاره به اقدامات صورت گرفته از سوی بانک مرکزی به منظور تامین ارز مورد نیاز کالاهای اساسی، افزود: مشکلی در تامین کالاهای مورد نیاز وجود ندارد. رحیم زارع در گفت‌وگو با ایبِنا با بیان اینکه خوشبختانه با تدبیر بانک مرکزی مشکلی در تامین ارز مورد نیاز برای واردات به ویژه در بخش کالاهای اساسی وجود ندارد، گفت: گردش منابع ارزی برای تامین کالاهای اساسی جلوی فریز ارزی را گرفته و به این ترتیب مشکلی نیز در تامین کالاهای مورد نیاز وجود ندارد.

نماینده مردم آباده در مجلس یازدهم، با تاکید بر اینکه گردش مالی نفس تازه‌ای به مسائل ارزی کشور تزریق می‌کند، افزود: ارایه ارز دولتی برای واردات کالاهای اساسی بدون توقف ادامه دارد، اما در این راستا اگر نظارت دقیقی صورت نگیرد و این منابع در جایی دیگر هزینه شود به‌طور حتم مشکلات عدیده‌ای رخ خواهد داد.وی با بیان اینکه توقف ارایه ارز دولتی برای واردات کالاهای اساسی و تک‌نرخی شدن ارز در این حوزه برای همه آحاد مردم و کشور ضررهایی را به همراه خواهد داشت، تصریح کرد: خوشبختانه با مدیریتی که بانک مرکزی در دستور کار قرار داده، گردش ارزی کالا نیز وارد کشور می‌شود. این نماینده مردم در مجلس دهم، در پاسخ به این سوال که برای جهش تولید به چه میزان ارز دولتی جهت ارایه به صادرکنندگان نیاز است؟ گفت: در این رابطه باید یارانه‌هایی به صادر‌کننده‌ها داده شود تا فرمایش مقام معظم رهبری و شعار سال محقق شود. وی با بیان اینکه بانک مرکزی باید با ارایه برنامه‌ای کارآمد نحوه حمایت از صادرکنندگان را مشخص کند، افزود: مجلس یازدهم با برگزاری نشست‌های مستمر مطالبه جدی در خصوص بهبود وضعیت بازار ارز از دولت به ویژه بانک مرکزی خواهد داشت. زارع بر ضرورت ارایه مشوق‌های لازم به صادرات تاکید کرد و گفت: کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی به‌طور حتم در مجلس یازدهم مشوق‌هایی را با تعامل بانک مرکزی برای این بخش در نظر خواهد گرفت.

  طلا همچنان جای ریزش دارد

بازار طلا در تلاش برای احیای کاهش حدود ۳ درصدی در روز جمعه، در آغاز معاملات شروع هفته شاهد کمی ثبات بود اما تحلیل گران با اشاره به داده‌های اخیر مشاغل امریکا آینده روشنی را برای فلز زرد متصور نیستند. به گزارش ایبِنا به نقل از «کیت کو»، معاملات آتی فلز زرد برای ماه آگوست با ۰.۳۹ درصد افزایش هر اونس با قیمت ۱۶۸۹.۵۰ دلار انجام شد. طلا جمعه با ضربه قابل توجهی مواجه شد؛ در واقع پس از انتشار داده‌های کار مبنی بر ایجاد ۲.۵ میلیون شغل در ماه مه در امریکا، فلز زرد به زیر نقطه حیاتی حمایت یعنی ۱۷۰۰ دلار به ازای هر اونس تنزل کرد؛ داده‌های مشاغل امریکا شوک بزرگی بود زیرا اقتصاددانان انتظار داشتند که شاهد از دست رفتن ۷.۵ میلیون شغل باشند. اگرچه برخی از سرمایه‌گذاران افت قیمت روز جمعه طلا را نوعی فرصت خرید تلقی کردند، تحلیل‌گران نسبت به تداوم کاهش قیمت فلز زرد هشدار داده اند؛ اتفاقی که در خلاف مسیر بازار بورس و اوراق قرضه حرکت می‌کند. با توجه به کاهش قیمت طلا در روز جمعه، بسیاری از تحلیل گران انتظار دارند که قیمت‌ها در منطقه حمایت بعدی مابین ۱۶۴۵ و ۱۶۵۰ دلار محک بخورند. «مارک چندلر» تحلیل‌گر ارشد بازار در Bannockburn Global Forex  در یادداشتی نوشت: فرض پایه ما این است که فلز زرد در هر دو سوی نقطه حمایت ۱۷۰۰ دلاری، تا ۵۰ دلار نوسان کند. طلا در اواسط ماه مه در کران بالا نوسان می‌کرد اما حالا سه هفته متوالی است که در کران پایین در نوسان بوده و هفته گذشته نیز پایین‌ترین سطح خود را در ۶ هفته اخیر به ثبت رساند. تا پیش از گذر از منطقه ۱۶۵۰ دلاری نمی‌توان به قیمت‌ها تکیه کرد. چندلر اضافه کرد که شاخص‌های کلیدی همچنان بر روند نزولی قیمت طلا در کوتاه‌مدت دلالت دارد؛ وی همچنین گفت که همزمان با جریان پیدا کردن رویکرد ریسک گریزی در بازارهای مالی، نسبت طلا به بورس منفی شده است. «نیک کاولی» تحلیل‌گر DailyFX.com  در گزارشی نوشت که وی نیز کانال ۱۶۴۵ دلاری را برای طلا تحت نظر گرفته است؛ وی افزود که سود اوراق قرضه و قدرت پایدار دلار امریکا می‌تواند درخشش فلز زرد را کدر کند. (قیمت آن را نزولی کند.)  وی در این گزارش نوشت: در طول سه هفته اخیر طلا بیشترین منفعت را از ضعف دلار و نرخ بهره پایین در امریکا برده و به نظر این موضوع در کوتاه‌مدت معکوس خواهد شد. سود اوراق قرضه ۱۰ ساله امریکا از حدود ۰.۶۵ درصد در هفته گذشته به یک درصد نزدیک شده و تقاضا برای فلز گرانبها را تحت الشعاع قرار داده است. البته به اعتقاد کاولی در بازار همچنان به اندازه‌ای ابهام و بی‌ثباتی وجود دارد که در بلندمدت از قیمت طلا حمایت کند. وی نوشت: مناسبات امریکا و چین در حال تیره و تار شدن است و به نظر وخیم‌تر هم خواهد شد و این در حالی است که تاثیر اقتصادی کووید-۱۹ تا سال‌ها پدیدار خواهد بود. این فاکتورهای منفی تاثیرگذار بر بازار به نظر به این زودی‌ها از بین نخواهد رفت و در نتیجه در هفته‌ها و ماه‌های آتی از طلا حمایت خواهد کرد.

  کریپتو ریال 

 از سوی دیگر، اعضای کمیسیون تحول دیجیتال اتاق تهران به بررسی و تحلیل راه‌اندازی رمز ارز بانک مرکزی چین که به تازگی به نام کریپتو یوان خبر آن جهانی شده و همچنین امکان راه‌اندازی «کریپتو ریال» در ایران پرداختند.

اهمیت این اتفاق در دنیای فناوری و طرح آن در این کمیسیون از آن جهت بود که به باور صاحبان کسب‌وکارهای نو و مدیران استارت‌آپی، در اتفاقی نادر یک دولت در جهان گام در مسیر راه‌اندازی رمز ارز گذاشته و در اکوسیستمی که رمزارزها می‌روند تا تحول شگرفی در دنیای مالی جهان رقم زنند، کریپتو یوان می‌تواند تجربه‌ای نو و بزرگ باشد.

از سوی دیگر، ورود دولت چین به ایجاد رمز ارز رسمی و دولتی در این کشور، از این جهت نزد تحول‌گران اقتصاد دیجیتال در ایران قابل اهمیت است که به واسطه مناسبات تجاری میان دو کشور و اینکه چین شریک نخست تجاری ایران طی سالیان اخیر بوده است، کریپتو یوان ممکن است نقش ویژه‌ای در تبادلات مالی میان تجار ایران و چین بازی کند. با این حال، برخی دیگر از صاحبان کسب‌وکارهای نو بر این باورند که تجربه دولت چین در راه‌اندازی رمز ارز را می‌توان به فال نیک گرفت و دولت را در ایران مجاب کرد که این نظام مالی جدید می‌تواند گره بسیاری از موانع و مشکلات پیش‌روی اقتصاد تحریم‌خورده ایران را باز کند.

این درحالی است که به اعتقاد تحول‌گران اقتصاد دیجیتال در ایران، ایجاد رمز ارز بومی در ایران با هدف ورود به تبادلات مالی که به گفته برخی، می‌توان از آن به «کریپتو ریال» یاد کرد، الزامات و مقدماتی نیاز دارد که بخش مهمی از آن در دست دولت است؛ از جمله آنکه بانک مرکزی در ایران، تراکنش‌های رمز ارز را بپذیرد و سازمان امور مالیاتی نیز آن را در محاسبات مالی بگنجاند. در همین رابطه، سهیل نیکزاد عضو هیات‌مدیره انجمن بلاکچین و از فعالان حوزه رمز ارز در ایران، خودمختار و غیرمتمرکز بودن شبکه انتشار رمز ارزها را یکی از ویژگی‌های بارز این فناوری دانسته و در توضیحاتی که برای اعضای کمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال اتاق تهران ارایه داد، یادآور شد که ارزشمند بودن شبکه پرداخت رمز ارزها منجر به آن شده که کاربردهای دیگر این پول مجازی جز خرید، امروز جذابیت بالاتری پیدا کند. وی اندازه بازار رمز ارزها در جهان را رقمی معادل نیم تریلیون دلار اعلام کرد و به گفته وی، نیمی از حجم این بازار نیز در اختیار بیت‌کوین است. به گفته نیکزاد، حجم تراکنش‌های بیت‌کوین روزانه معادل ۴۰ میلیارد دلار است در حالی که دیگر ارز دیجیتال شناخته شده این بازار نوین مالی، یعنی تتر، حجم بازاری نزدیک به ۱۶ میلیارد دلار را در دست دارد حال آنکه تراکنش روزانه این رمز ارز ۱۶۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود. این فعال حوزه رمز ارز با این توضیحات، به این استدلال رسید که دولت چین از حجم بازاری که ارزهای دیجیتال در جهان برای خود ایجاد کرده است، استقبال کرده و بانک مرکزی این کشور برای ایجاد رمز ارز یوان خیز برداشته است. نیکزاد با بیان اینکه هنوز مشخص نیست که کریپتو یوان قرار است روی چه بلاکچینی منتشر شود، افزود: آنچه که در حال حاضر روشن است، اینکه رمز ارز یوان قرار است در دو لایه منتشر شود؛ لایه نخست آنکه بانک مرکزی چین این رمز ارز را منتشر کند و مشتریان آن نیز بانک‌های تجاری باشند. لایه دوم نیز این است که بانک‌های تجاری منتشرکننده آن برای مردم و خریداران باشند. عضو هیات‌مدیره انجمن بلاکچین ایران سپس با این توضیح که دولت چین برنامه‌ای مدون برای استفاده از رمز ارزها تا سال ۲۰۳۵ منتشر کرده است، به این نکته اشاره کرد که مناسبات تجاری ایران و چین می‌تواند فرصت مناسبی برای آزمون استفاده از رمز ارزها در تبادلات مالی میان دو کشور باشد. با این حال، او تصریح کرد که کاربرد ارزهای دیجیتال در مناسبات مالی تجار و بازرگانان ایرانی، منوط به پذیرش این فناوری از سوی بانک مرکزی و دیگر نهادهای مرتبط با تجارت خارجی است. بحث و گفت‌وگو پیرامون شکل‌گیری کریپتو یوان و جایگاه و اهمیت آن در تحولات اقتصادی جهان در حالی در نشست هفدهم کمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال اتاق تهران ادامه یافت که اعضای این کمیسیون با تایید بر نقش پررنگ ارزهای دیجیتال در رفع محدودیت‌های فعلی حاکم بر مناسبات مالی ایران با دیگر کشورها، تصمیم گرفتند در نشست دیگری، با مشارکت کمیسیون صادرات اتاق ایران، موضوع استفاده از رمز ارزها در تبادلات مالی صادرکنندگان و واردکنندگان مورد بحث و بررسی قرار داده و طی تبادل دانش و تجربیات خود، راهکارهایی برای آن به دست آورند. در این جلسه همچنین، فرزین فردیس نایب‌رییس کمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال اتاق تهران از آمادگی این اتاق برای راه‌اندازی و شروع به کار مرکز نوآوری و تحول دیجیتال در آینده‌ای نزدیک خبر داد. به گفته فردیس، پیشنهاد ایجاد مرکز نوآوری و تحول دیجیتال اتاق تهران یکی از مصوبات سال گذشته کمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال اتاق تهران بود که مورد موافقت هیات رییسه اتاق تهران نیز قرار گرفت. وی با بیان اینکه مقدمات شروع به کار این مرکز در اتاق تهران آماده و مدیر اجرایی آن نیز تعیین شده است، کمک و پشتیبانی از بنگاه‌های بخش‌خصوصی عضو اتاق تهران در راستای ایجاد تحول دیجیتال در کسب‌وکارها، فرهنگ‌سازی نفوذ فناوری در صنایع و همچنین برگزاری رویدادهای فناورانه از جمله اهداف این مرکز نوآوری است.

    رقیب چینی بیت‌کوین

اکنون حدود ۸۰ درصد مردم چین برای انجام تراکنش‌های مالی خود از روش‌های دیجیتالی استفاد می‌کنند. بلومبرگ در گزارشی می‌نویسد: مردم چین خیلی با شیوه‌های پرداخت دیجیتال غریبه نیستند. خیلی از مواقع خرید کردن در شانگهای و پکن با استفاده از اپلیکیشین‌هایی نظیر “ الی پی “ یا “ وی چت پی “ کار راحت‌تری از خرید با اسکناس‌های کاغذی یوان در کیف پول است. اکنون دولت چین از آغاز آزمایشی عملیات ارز دیجیتالی این کشور خبر داده و امیدوار است تا زمان برگزاری مسابقات المپیک زمستانی سال ۲۰۲۲ این ارز را رسما راه‌اندازی کند. به عقیده برخی ناظران، این کار می‌تواند روزی توازن نفوذ اقتصادی در جهان را به نفع چین تغییر دهد. مهم‌ترین فرق یوان دیجیتالی با سایر ارزهای دیجیتالی موجود درآن است که این ارز رسما توسط دولت مرکزی حمایت می‌شود در حالی که دیگرارزهای دیجیتالی از چنین پشتوانه‌ای بی‌بهره هستند. در سال‌های اخیر رشد روزافزون ارزهای دیجیتالی نظیر بیت‌کوین و اتریوم یک خطر واقعی برای سیاست‌گذاران پولی ایجاد کرده و در شرایطی که خیلی از کشورها هرگونه فعالیت ارزهای دیجیتالی را ممنوع کرده‌اند، بانک مرکزی چین با درک فرصت‌های بزرگ ارزهای دیجیتالی در این مسیر پیشگام شده است. اریک روزنباخ، استاد دانشگاه هاروارد گفت: شاید هنوز خیلی تا عصر ارزهای دیجیتالی فاصله داشته باشیم اما اقدامات چین در حوزه ارزهای دیجیتالی می‌تواند سلطه مالی دلار را به چالش بکشد.بانک مرکزی چین در تلاش است تا برخلاف بیت‌کوین، فعالیت‌های یوان دیجیتالی را نظارت‌پذیر و حتی محدودیت‌پذیر کند بدان معنا که بانک مرکزی خواهد توانست تا بر میزان و مبدا و مقصد انتقالات نظارت و در صورت لزوم آنها را محدود کند. متئو گراهام، مدیر ارشد اجرایی در موسسه «سینو گلوبال» گفت: این احتمال وجود دارد که بسیاری از کشورهای جهان بپذیرند از یوان دیجیتالی استفاده و در آینده نیز ارز دیجیتالی خود را بر بستر توسعه دهند و این بهترین سناریوی ممکن برای چین است.

 

ارسال نظر