تعداد صرافی‌های مجاز به ۷۱۷ رسید

۱۳۹۹/۰۳/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۷۸۱۹
تعداد صرافی‌های مجاز به ۷۱۷ رسید

گروه بانک و بیمه |

دستورالعمل اجرایی مربوط به تعیین میزان ارز قابل حمل، نگهداری و مبادله در داخل کشور به شبکه بانکی ابلاغ شد. بر اساس دستورالعمل اجرایی مزبور، حمل و نگهداری ارز (اسکناس) توسط اشخاص حداکثر تا سقف مبلغ ۱۰ هزار یورو یا معادل آن به سایر ارزها بلامانع بوده و حمل و نگهداری ارز (اسکناس) برای مبالغ بیشتر از ۱۰ هزار یورو یا معادل آن به سایر ارزها توسط اشخاص، صرفاً در صورت داشتن یکی از مدارک شامل سند موسسه اعتباری، رسید سنا و اظهارنامه گمرکی مجاز خواهد بود.   به گزارش «تعادل»، طبق اعلام بانک مرکزی، سند موسسه اعتباری و رسید سنا، حداکثر شش ماه از تاریخ صدور دارای اعتبار است و قبل از انقضای مهلت مذکور، دارندگان سند موسسه اعتباری و رسید سنا مکلفند به یکی از این روش‌ها شامل واریز ارز مربوطه به حساب ارزی نزد یکی از موسسات اعتباری، فروش ارز به یکی از موسسات اعتباری به نرخ بازار مندرج در سامانه معاملات الکترونیکی ارز ETS یا فروش به صرافی با درج در سامانه سنا اقدام کنند.  در این ارتباط اسناد مذکور پس از گذشت مهلت زمانی منظور شده (شش ماه)، فاقد اعتبار بوده و مشمول قوانین و مقررات مربوطه خواهد شد همچنین برای مساعدت با اشخاصی که قبلاً ارز خود را از طریق صرافی‌های مجاز یا بانک‌ها و موسسات اعتباری تهیه کرده‌اند، لیکن مهلت زمانی سند بانک و موسسه اعتباری یا رسید سنا آنها بیش از شش ماه گذشته باشد، از تاریخ ابلاغ این دستورالعمل (۱۱ خردادماه ۱۳۹۹)، سه ماه مهلت داده شده تا نسبت به تعیین تکلیف ارز خود در قالب یکی از روش‌های فوق اقدام کنند. 

نکته حایز اهمیت اینکه چنانچه مشخص شود که منشا ارزهای موضوع دستورالعمل ابلاغی، حاصل از پولشویی و تامین مالی تروریسم ‌باشد، برابر قوانین و مقررات مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم عمل خواهد شد.  ضمناً به بانک‌های عامل و صرافی‌ها تاکید شده، اطلاع‌رسانی لازم در این خصوص را به مشتریان خود انجام دهند.

    717 صرافی مجاز

 همچنین بررسی جدیدترین به‌روزرسانی فهرست صرافی‌های دارای مجوز از بانک مرکزی نشان می‌دهد که ۷۱۷ صرافی، مجاز به فعالیت در بازار ارز هستند؛ بر این اساس در مقایسه با خرداد ماه سال گذشته ۲۵ صرافی دیگر به جمع صرافی‌های دارای مجوز پیوسته‌اند که نشان از روند رو به رشد تاسیس صرافی‌ها در کشور دارد.  از این میزان صرافی ۳۵۳ مورد در تهران مشغول به کار هستند که بیشتر آنها در محدوده خیابان فردوسی فعالیت دارند. همچنین ۲۶ صرافی که تمامی آنها در پایتخت فعالیت می‌کنند صرافی بانکی هستند و مابقی یعنی ۵۹۱ صرافی دیگر به شکل تضامنی تاسیس شده‌اند. طبق اعلام بانک مرکزی، سرمایه تاسیس صرافی‌ها در کلان‌شهرها ۱۲ میلیارد تومان و در سایر شهرها ۶ میلیارد تومان است.

در حال حاضر براساس قوانین بانک مرکزی، خرید و فروش ارز حاصل از صادرات به صورت حواله‌های ارزی در چارچوب مقررات ارزی بر مبنای نرخ بازار صرفا از طریق «سامانه نظام یکپارچه‌ معاملات ارزی (نیما) » مجاز است. همچنین صرافی‌های مجاز معتبر موظفند حواله‌های ارزی خریداری شده از صادرکنندگان را در سامانه نیما راسا یا به واسطه سایر صرافی‌های معتبر و بانک‌های عامل حداکثر ظرف مدت سه روز کاری به فروش رساند. نرخ فروش ارز صرافی‌های مجاز معتبر حداکثر یک درصد بالای نرخ خرید مندرج در سامانه «نیما» و «سنا» خواهد بود. با توجه به قوانین جدید خرید و فروش ارز به صورت اسکناس (معاملات جزیی بر مبنای مقررات ناظر بر عملیات ارزی صرافی‌ها) توسط صرافی‌های مجاز معتبر صرفا با ثبت در «سامانه نظارت ارز (سنا) » امکان‌پذیر است و کلیه صرافی‌های مجاز معتبر می‌توانند نسبت به خرید ارز به صورت اسکناس با رعایت مقررات ارزی و مقررات مبارزه با پولشویی اقدام کنند. براین اساس فروش ارز به صورت اسکناس توسط صرافی‌های مجاز معتبر بابت مصارف ارزی خدماتی با رعایت مقررات ارزی و مقررات مبارزه با پولشویی مجاز است و صرافی‌های مجاز معتبر می‌توانند حداکثر پنج درصد از حواله‌های ارزی خریداری شده را تبدیل به ارز کرده و به صورت اسکناس برای مصارف خدماتی به فروش رسانند. همچنین کلیه هزینه‌های نقل و انتقالات و تبدیلات ارزی به عهده مشتری خواهد بود.

   افزایش ۶۵ هزار تومانی بهای سکه

در جریان معاملات ارزی، قیمت خرید و فروش دلار۵۰ تومان کاهش قیمت داشته و قیمت یورو تغییری نکرده است. صرافی‌های بانکی هر دلار امریکا را به قیمت ۱۶ هزار و ۹۰۰ تومان می‌خرند و به قیمت ۱۶ هزار و ۹۳۰ تومان نیز می‌فروشند.

بنابراین، در جریان معاملات ارزی قیمت خرید و فروش دلار در صرافی‌های بانکی معادل ۵۰ تومان با کاهش قیمت مواجه شده است. همچنین، صرافی‌ها هر یورو را معادل ۱۸ هزار و ۵۰۰ تومان می‌خرند و به قیمت ۱۸ هزار و ۶۰۰ تومان می‌فروشند که قیمت این نوع ارز نسبت به معاملات روز گذشته خود تغییری نکرده است.

نوسان قیمت اونس در بازارهای جهانی به عنوان مهم‌ترین عامل افت و خیز نرخ سکه و طلا در معاملات بازارهای داخلی به شمار می‌رود.قیمت اونس که در اوایل هفته گذشته به حدود یک هزار و ۷۴۰ دلار نیز رسیده بود، پس از بهبود شاخص‌های اقتصاد جهانی، روندی نزولی یافت. قیمت اونس با افت حدود ۵۰ دلاری نسبت به اوایل هفته گذشته، به یک هزار و ۶۸۵ دلار رسیده، بهای اونس پس از شیوع ویروس کرونا و افت شرایط اقتصادی کشورها روندی افزایشی یافته است.

در بازار طلا و سکه، با وجود کاهش نرخ اونس جهانی طلا، به خاطر رشد قیمت دلار به 17720 تومان در بازار آزاد و معاملات نقدی، قیمت طلا و سکه افزایش یافت. هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در بازار آزاد تهران یکشنبه با رشد ۶۵ هزار تومانی قیمت نسبت به روز معاملاتی گذشته به رقم هفت میلیون و ۳۳۵ هزار تومان فروخته شد. هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز هفت میلیون و ۱۰۰ هزار تومان قیمت‌گذاری شد.همچنین نیم سکه نیز سه میلیون و ۷۰۰ هزار تومان، ربع سکه دو میلیون تومان و هر قطعه سکه گرمی یک میلیون و ۶۰ هزار تومان تعیین قیمت شد. هر گرم طلای خام ۱۸ عیار ۷۱۱ هزار تومان و هر مثقال طلا نیز سه میلیون و ۸۱ هزار تومان به فروش رسید.

   محبوب‌ترین اسکناس جهان

حدود ۸۰ درصد کل اسکناس‌های ۱۰۰ دلاری در خارج از خاک امریکا در گردش است.به گزارش ایسنا، دلار کماکان جایگاه خود را به عنوان ارز نخست جهانی حفظ کرده به گونه‌ای که طبق اعلام اسپوتنیک حدود ۵۰ درصد از کل ذخایر طلا و ارز کشورهای جهان در حال به شکل دلار است.

النا بلیوا، تحلیل‌گر موسسه «فریدام فاینانس» گفت: ۹۰ درصد کل تراکنش‌های ارزی جهان و ۶۵ درصد کل بدهی‌های جهانی بر حسب جهانی است.در بین اسکناس‌های مختلف دلار، اسکناس ۱۰۰ دلاری محبوب‌ترین اسکناس در جهان به شمار کی رود تا جایی که ۸۰ درصد کل اسکناس‌های ۱۰۰ دلاری چاپ شده، در خارج از خاک امریکا مبادله می‌شود. به‌طور کلی حدود دو سوم اسکناس‌های دلار چاپ شده، اکنون در خارج از امریکا هستند.

در ادامه با حقایقی جالب در خصوص اسکناس ۱۰۰ دلاری به انتخاب یاهو فاینانس آشنا می‌شوید: اسکناس ۱۰۰ دلاری در حال حاضر با ارزش‌ترین اسکناسی است که توسط امریکا چاپ می‌شود. نخستین اسکناس ۱۰۰دلاری توسط بانک مرکزی امریکا در سال ۱۹۱۴ و منقش به چهره بنجامین فرانکلین منتشر شد که تا امروز نیز تصویر وی روی اسکناس ۱۰۰ دلاری باقی مانده است. شعار معروف «به خدا باور داریم» پشت اسکناس ۱۰۰ دلاری نخستین‌بار در سال ۱۹۶۶ ظاهر شد. اسکناس ۱۰۰ دلاری جدید دارای پس زمینه آبی رنگ است اما تفاوت اصلی آن با سری قبلی در اضافه شدن مشخصه امنیتی موسوم به مهر برجسته است.

 اسکناس ۱۰۰ دلاری تاکنون چهار مرتبه تغییر مشخصه داشته است. عمر مفید یک اسکناس ۱۰۰ دلاری در گردش، ۱۵ سال است که بالاترین نرخ در سراسر جهان محسوب می‌شود. متوسط هزینه تولید اسکناس ۱۰۰ دلاری ۱۴.۳ سنت است. ۱۰۰ دلاری محبوب‌ترین اسکناس امریکایی در جهان محسوب می‌شود.

 

ارسال نظر