حذف گواهی سکه بازگشت به عقب است

۱۳۹۹/۰۲/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۷۲۵۶
حذف گواهی سکه بازگشت به عقب است

  فاصله 1642 تومانی دلار در نیما و سنا       

لیر ترکیه بر قله یک ماهه قرار گرفت 

گروه بانک و بیمه|

روز شنبه 27 اردیبهشت، قیمت اونس جهانی طلا، قیمت طلا و سکه و ارز دوباره روند افزایشی به خود گرفت. در صرافی‌های مجاز بانکی و نرخ لحظه‌ای سامانه سنا، نرخ خرید دلار 16700، فروش دلار 16800، خرید یورو 18100 و فروش یورو 18200 تومان اعلام شد. همچنین دلار در بازار آزاد و معاملات نقدی به 17160 تومان، یورو 18400، پوند 20500، درهم 4700، لیر ترکیه 2500، یوان 2420، دلار کانادا 12600 تومان رسید.

به گزارش «تعادل»، در بازار طلا نیز با اعلام هراونس طلا به قیمت 1743 دلار و نرخ دلار به قیمت 17160 تومان، قیمت طلا و سکه افزایش داشت و هر گرم طلای 18 عیار 706 هزار، مظنه مثقال 17 عیار 3 میلیون و 36 هزار، سکه طرح جدید 7 میلیون و 250 هزار، سکه طرح قدیم 6 میلیون و 950 هزار، نیم سکه 3 میلیون و 740 هزار، ربع سکه 2 میلیون و 50 هزار تومان، سکه گرمی 1 میلیون و 20 هزار تومان معامله شد. 

    فاصله 1642 تومانی دلار در نیما و سنا

سامانه سنا نیز نرخ میانگین ارز معامله شده در تاریخ 25 اردیبهشت 99 را برای دلار 16552، یورو 18159، درهم 4495، یوان 2340، پوند 20236، دلار کانادا 12416، لیر ترکیه 2487 تومان اعلام کرد. همچنین سامانه نیما نرخ حواله ارزی معامله شده در تاریخ 25 اردیبهشت 99 را برای دلار 14910، یورو 15827، درهم 4077، یوان 2247 تومان اعلام کرد. بدین‌ترتیب فاصله نرخ دلار حواله در نیما و اسکناس در سامانه سنا به 1642 تومان رسیده است.

    حذف گواهی سکه بازگشت به عقب است

از سوی دیگر، افزایش قیمت سکه در بورس کالا نسبت به بازار نقدی درحالی مطرح می‌شود که یک کارشناس بازار سرمایه بر این باور است که حذف گواهی سکه، بازگشت به عقب بوده و شفافیت بازار سکه را از بین می‌برد.

تفاوت قیمت حدود ۳۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومانی سکه در بورس کالا نسبت به بازار نقدی، بحث داغ این روزهای بازار سکه است؛ موضوعی که صرافی‌ها معتقدند حضور تعدادی از بانک‌ها در بورس و اقدام آنها به خرید سکه با حدود ۵۰۰ هزار تومان بالاتر از بازار آزاد سبب شده که مردم اقدام به خرید سکه از صرافی‌ها و عرضه آنها در بورس کنند که این کار سبب افزایش قیمت سکه شده است.

    افزایش تعداد بانک‌ها در کارشناسی سکه

از سوی دیگر، برخی کارشناسان معتقدند که تضمین کیفیت سکه، نگهداری در خزانه بانک‌ها، باعث رونق خرید وفروش در بورس و نگرانی مردم از بابت کیفیت سکه رفع می‌شود. براین اساس، بهتر است که تعداد بیشتری از بانک‌ها در این کار مشارکت کنند و سکه‌های مردم را کارشناسی کرده و در خزانه خود حفظ کنند تا افزایش عرضه سکه در بانک‌ها و بورس، عملا به کاهش اختلاف قیمت سکه بانکی و قیمت سکه بازار منجر شود. در حال حاضر تنها چهار بانک سامان، ملت، صادرات و رفاه به این کار مشغول هستند و لازم است که تعداد بیشتری از بانک‌ها در این کار مشارکت کنند تا اختلاف قیمت موجود کاهش یافته و با افزایش عرضه سکه بانکی موجود در خزانه بانک‌ها در بورس، انتقاد از اختلاف قیمت 500 هزار تومانی نیز برطرف شود. بانک‌ها به جای نگهداری میلیون‌ها برگ کاغذ در خزانه و صندوق‌های خود بهتر است اوراق و سکه ارزشمند را نگهداری و به ساماندهی بازار سکه کمک کنند و مردم نیز به جای خرید سکه از بازار و خطرات آن، سکه را از بورس خریداری کنند. 

این کار باعث می‌شود که سکه‌های بدون کیفیت و غیربانکی و تقلب نیز کاهش یابد و مردم با خیال راحت سکه را در بورس معامله کرده و به جای خرید و فروش فیزیکی و نگهداری در خانه، بدون نگرانی سکه مورد نظر خود را خریداری کنند. این درحالی است که کارشناسان بر این باورند که رشد تقاضا در پی انتظارات تورمی، اطمینان در معاملات و سهولت دسترسی و... باعث افزایش قیمت سکه در بورس کالا شده است. از سوی دیگر بنابر توضیح بانک‌ها، آنها دخالتی در این روند ندارند و دلیل اصلی افزایش قیمت سکه را افزایش تقاضا در بورس کالا می‌دانند. این مباحث درحالی مطرح می‌شود که اخبار تایید نشده‌ای از تعطیلی بازار گواهی سپرده سکه طلا در بورس کالا حکایت دارد؛ اتفاقی که یک کارشناس بازار سرمایه آن را بازگشت به عقب می‌داند و بر این باور است که باعث از بین رفتن شفافیت بازار سکه خواهد شد.

حسن کاظم‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا، درمورد افزایش قیمت طلا و سکه اظهار کرد: تورم انتظاری که در سطح جامعه وجود دارد، روی بازار سکه و طلا هم مانند سایر کالا تاثیر گذاشته است. البته این تاثیر روی سکه و طلا نسبت به مسکن و خودرو کمتر بوده اما برخی تمایل دارند سرمایه خود را از طریق خرید سکه و طلا در مقابل تورم حفظ کنند.

وی با اشاره به شیوع کرونا اظهار کرد: از سوی دیگر به دلیل شیوع کرونا، بازارهایی که نیاز به حضور فیزیکی دارند با استقابل کمتری نسبت به بازارهای آنلاین مواجه شدند. این جو درمورد همه کالاها وجود دارد. در برخی بازارها مانند خودرو و مسکن به واسطه دلالی شدید بدون اینکه معامله‌ای انجام شود قیمت تغییر می‌کند اما در بازار طلا و سکه همیشه تعدادی خریدار و فروشنده هستند.

این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه گواهی سپرده سکه از نظر ماهیت مانند سکه است، گفت: تنها تفاوت گواهی سکه با سکه این است که می‌توان گواهی را از طریق سامانه‌های آنلاین معاملاتی خرید کرد. از سوی دیگر زمانی که انتظار رشد قیمت کالایی وجود داشته باشد، قیمت در، در دسترس‌ترین جا زودتر از همه رشد می‌کند.

    بانک و بورس در افزایش قیمت نقشی ندارند

کاظم‌زاده با بیان اینکه بورس کالا یا بانک‌ها که نقش خزنه‌دار را دارند، نقشی در نوسانات قیمت سکه ندارند، افزود: قیمت سکه عرضه و تقاضای صرف است. به‌طور کلی دو سناریو در این افزایش قیمت مطرح است. نخست آنکه افرادی که در بازار گواهی سکه خریدند، زودتر از سایرنی متوجه موضوعی شدند و سریع‌تر به پیشواز افزایش قیمت طلا رفتن. به همین دلیل قیمت گواهی سکه افزایش داشته و ممکن است قیمت در بازار نقد هم افزایش یابد. وی ادامه داد: فرض دوم این است که افزایش قیمت گواهی مقطعی بوده و برخی گمان کردند طلا گران می‌شود و تقاضای مقطعی درست کردند. این تقاضا بعد از مدتی هم در بازار گواهی و هم در بازار فیزیکی متعادل می‌شود. البته درحال حاضر مشخص نیست کدام سناریو قابل اتکا است. این کارشناس بازار سرمایه در ادامه با تاکید بر اینکه حذف گواهی سکه تصمیم اشتباهی است، اظهار کرد: اگر بازار گواهی سکه بسته شود، همه تقاضاها به بازار فیزیکی که شفافیت ندارد، منتقل خواهد شد. در این بازار فروشنده و خریدار مشخص نیست. البته بعید است بانک مرکزی همچنین تصمیمی بگیرد زیرا این تصمیم اشتباه و بازگشت به عقب است و باعث عدم شفافیت خواهد شد.

کاظم‌زاده پیشنهاد داد: راهکار این است که انبارها را توسعه دهند تا همه بتوانند سکه گواهی کنند و در قیمت بالاتر بفروشند. در این شرایط تقاضا در نهایت جایی تمام می‌شود. این شرایط بهترین فرصت برای بانک مرکزی است که سکه‌ها را بفروشد و انبارها را توسعه دهد. هرقدر معاملات گواهی در بورس بیشتر باشد نوسانات قیمت بیشتر کنترل می‌شود و شفافیت افزایش می‌یابد.

    قیمت حبابی طلا مردم را فریب ندهد

همچنین عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: حباب نرخ طلا به زودی از بین خواهد رفت از این رو مردم نباید گول سرمایه‌گذاری در این بازار را بخورند. غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی در گفت‌وگو با ایبِنا با اشاره به وضعیت بازار طلا و سکه، گفت: اقتصاد ما در حوزه خرید و فروش طلا و سکه حبابی شده از این‌رو قیمت‌ها واقعی نیست. نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه طلا و سکه در کسب ارزش افزوده در اولویت اول و دوم نیستند، افزود: حباب نرخ طلا و سکه با توجه به غیرواقعی بودن قیمت به زودی از بین خواهد رفت.

وی با تاکید بر اینکه حباب قیمتی طی سال‌های گذشته هر بار در یک حوزه به اوج خود رسیده است، تصریح کرد: در بازه ٢۵ ساله قیمت طلا در حدود ۶٨ درصد رشد داشته و نرخ‌های کنونی آن کاملا غیرواقعی است. این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه قیمت طلا و سکه را باید به صورت مقطعی تحلیل کرد، گفت: اینکه گفته شود نرخ طلا باز هم بیشتر خواهد شد صحت نداشته و روندها در این حوزه نزولی خواهد شد. وی با تاکید بر اینکه مردم باید بدانند سرمایه‌گذاری در حوزه طلا و سکه با توجه به ناپایداری قیمت‌ها به صلاح نیست، افزود: سرمایه‌گذاری در این حوزه با توجه به حبابی بودن نرخ‌ها دیر یا زود متضرر شدن افراد را در پی خواهد داشت. عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی یادآور شد: قیمت طلا و سکه با خارج شدن از وضعیت حبابی به شرایط قبل باز خواهد گشت از این رو مردم باید با عدم اعتماد به این بازار کاذب جلوی ضرر خود را بگیرند.

    اقدامات مجلس در مبارزه با قاچاق کالا و ارز

از سوی دیگر، سخنگوی هیات رییسه مجلس اقدامات مجلس در مبارزه با قاچاق کالا و ارز را در دو بعد قانونگذاری و نظارتی تشریح کرد.اسدالله عباسی با بیان اینکه مجلس در دور دهم مطابق تاکیدات مقام معظم رهبری همواره سیاست حمایت و رونق تولیدات داخلی را در دستورکار قرار داد، گفت: در این زمینه بعد از رصدهای انجام شده از سوی هیات رییسه و همچنین کمیسیون اقتصادی مجلس به این نتیجه رسیدیم که یکی از تهدیدات جدی در رونق و حمایت از تولیدات داخلی قاچاق کالا است که باعث می‌شود کالاهای خارجی به صورت غیررسمی و در مواردی به صورت سازماندهی شده وارد کشور شده و بازار تولیدات داخلی را با مشکلات جدی روبه‌رو کند. نماینده مردم رودسر و املش در مجلس با یادآوری بروز مشکلاتی در بازار ارز طی سال‌های اخیر ادامه داد: در بازار هم شاهد تحرکات غیرقانونی از این دست بودیم که افرادی با وجود دریافت ارز دولتی اما در نهایت اقدام به واردات کالاهای غیر ضرور کردند. عباسی افزود: در پی بروز مشکلاتی هم در بازار تولیدات داخلی و هم بازار ارز مجلس بر آن شد تا در راستای انجام وظایف خود از دو بعد نظارتی و قانونگذاری وارد عمل شده و گلوگاه‌های بروز چنین تخلفاتی را مسدود کند. وی در تشریح اقدامات نظارتی مجلس دهم در مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: مجلس در این زمینه از بازوهای نظارتی خود همچون دیوان محاسبات بهره گرفت و در دو حوزه قاچاق کالا و ارز گزارش‌های دقیقی دریافت کرد که مبنای عمل خود قرار داد؛ علاوه بر این مجلس با تصویب طرح تحقیق و تفحص از قاچاق کالا و ارز و همچنین تشکیل کمیسیون‌های ویژه پیگیر چگونگی واردات سالانه ۲۰ میلیارد دلار کالا به کشور شد که در این زمینه گزارش آن پس از جمع‌بندی نهایی و تایید آن از سوی مرکز پژوهش‌ها، در صحن علنی قرائت و برای رسیدگی به قوه قضاییه ارسال شد. این نماینده مردم در مجلس دهم در توضیح اقدامات مجلس در حوزه قانونگذاری در مبارزه با قاچاق کالا و ارز افزود: مجلس پس از دریافت گزارش‌ها مبنی بر قاچاق وسیع کالا و ارز با بهره‌گیری از ظرفیت کمیسیون تخصصی اقتصادی جلساتی را با حضور کارشناسان ذی‌ربط برگزار کرد تا خلأهای قانونی در مبارزه با قاچاق کالا و ارز را شناسایی و رفع کند، در این زمینه متوجه شدیم که مشکلاتی در گمرکات کشور از نظر مجهز نبودن مبادی ورودی به دستگاه‌های شناسایی و همچنین مسائلی در زمینه ترخیص کالا وجود دارد. سخنگوی هیات رییسه مجلس تصریح کرد: مجلس پس از شناسایی خلأهای موجود در مبارزه با قاچاق کالا و ارز در اقدامی کارشناسی به اصلاح قانون مبارزه با کالا و ارز و همچنین قانون مرتبط با گمرکات پرداخت تا به این وسیله هم امکان تسریع در ترخیص کالاها و هم شناسایی کالاهای قاچاق در مبادی ورودی با استفاده از دستگاه‌های مجهز فراهم شود.

    لیر ترکیه بر قله یک ماهه قرار گرفت

 پس از چندین ریزش تند، لیر مجددا در محدوده ۶.۹ تثبیت شد. به گزارش رویترز، انتشار اخباری از روند مثبت مذاکرات مقامات ترک با همتایان ژاپنی، انگلیسی و امریکایی برای دریافت خطوط اعتباری ارزی جدید باعث شد تا لیر که هفته گذشته به پایین‌ترین سطح تاریخ خود رسیده بود به بالاترین سطح یک ماه اخیر خود برسد و نرخ برابری دلار در کانال ۶.۹ لیر تثبیت شود. ترکیه همچنین مذاکراتی با بانک‌های مرکزی قطر و چین برای استفاده از تسهیلات ارزی طبق مفاد قراردادهای سواپ داشته است.

سودا ییلماز، قائم مقام حزب حاکم عدالت و توسعه در امور خارجی گفت: مذاکراتی با بانک‌های مرکزی مختلف برای استفاده از فرصت‌های سواپ داشته‌ایم و این مذاکرات تنها محدود به امریکا نبوده است.   در آخرین دور از معاملات ارزی استانبول، هر دلار با ۰.۲ درصد کاهش به ۶.۹۰۵ لیر رسید. با این حال لیر ترکیه کماکان نسبت به ابتدای سال در موقعیتی ضعیف قرار دارد و تنها طی چهار ماه، ۱۴ درصد ارزش خود در برابر دلار را از دست داده است. در حال حاضر بانک مرکزی ترکیه تنها ۲۶ میلیارد دلار ذخیره ارزی در اختیار دارد که این رقم ۱۴ میلیارد دلار کمتر از رقم ثبت شده در ابتدای سال است. طبق گفته فعالان ارزی، بانک مرکزی از ابتدای سال تاکنون حدود ۳۰ میلیارد دلار ارز برای حفظ ثبات نسبی لیر به بازار تزریق کرده است.  به گفته کارشناسان اگر ترکیه نتواند به منابع ارزی جدیدی دست پیدا کند باید منتظر عواقب شدیدی در بازار ارز باشد به ویژه حالا که کاهش‌های متوالی نرخ بهره در این کشور بر توانایی بانک مرکزی برای اجرای سیاست‌های حمایتی تاثیر زیادی گذاشته است.  ارزش پول ملی ترکیه از سال ۲۰۱۸ تاکنون ۴۵ درصد در برابر اسکناس امریکایی تضعیف شده است. در برابر دیگر ارزهای مهم، نرخ برابری هر یورو معادل ۷.۴۶۵ لیر و هر پوند معادل ۸.۳۷ لیر اعلام شد.

    دلار کماکان صعودی است

دلار به دنبال تصویب لایحه حمایتی سه تریلیون دلاری از اقتصاد امریکا در کنگره صعودی ماند. به گزارش رویترز، مجلس نمایندگان امریکا با اختلاف کمی به طرح پیشنهادی دموکرات‌ها برای اختصاص یک بسته حمایتی سه تریلیون دلار دیگر به کسب و کارها و بخش‌های مختلف اقتصاد این کشور به منظور کاستن از تبعات اقتصادی ویروس کرونا رای مثبت داد که این لایحه برای تایید نهایی باید به تایید سنا و رییس‌جمهور امریکا نیز برسد. پیش‌تر نیز امریکا سه تریلیون دلار برای حمایت از بخش‌های مختلف اقتصاد این کشور در نظر گرفته بود. با این حال احتمالا این لایحه در سنا رای نخواهد آورد، چرا که برخی از مقامات ارشد جمهوری‌خواه از جمله استیو اسکالیز آن را بذل و بخشش سوسیالیستی خوانده‌اند. 

شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، با افت ۰.۱۵ درصدی نسبت به روز قبل و در سطح ۱۰۰.۳۹۸ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوییس معادل ۱.۰۲۹ دلار اعلام شد. داده‌های جدید منتشر شده از منطقه یورو نشان می‌دهد که کشورهای اروپایی با حادترین بحران اقتصادی یک دهه اخیر خود مواج شده‌اند. طبق اعلام مرکز آمار اروپا، متوسط رشد اقتصادی ۱۹ کشور عضو منطقه یورو در سه ماهه نخست امسال در مقایسه با سه ماهه پایانی سال قبل ۳.۸ درصد و در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۳.۲ درصد کمتر شده است. از سوی دیگر میزان تجارت خارجی کشورهای عضو منطقه یورو در ماه مارس نسبت به مدت مشابه سال قبل با افت ۱۲.۱ درصدی مواجه شده و به ۱۵۳.۳ میلیارد یورو رسیده است. در انگلیس نیز وضعیت چندان بهتر نیست و بانک مرکزی انگلیس در گزارشی هشدار داده است رشد اقتصادی این کشور به کمترین سطح خود از زمان جنگ جانشینی اسپانیا در قرن هجدهم خواهد رسید.  در تازه‌ترین دور از معاملات، پوند با افت ۰.۸ درصدی نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۲۱ دلار مبادله شد. یورو ۰.۱۴ درصد بالا رفت و با باقی ماندن در کانال ۱.۰۸ به ۱.۰۸۱ دلار رسید. کیث تمپرتون - تحلیلگر بازار سرمایه در موسسه تاویرا سکیوریتیز - گفت: بازارها بین اخبار سیاست‌های محرک پولی، آمار جدید مبتلایان به کرونا و داده‌های بد اقتصادی گیر کرده‌اند و فکر می‌کنم این وضعیت حالا حالاها ادامه خواهد داشت.  در معاملات بازارهای ارزی جهانی، همچنین هر دلار با ۰.۱۷ درصد افزایش به ۱۰۷.۰۳۷ ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار امریکا به ازای ۱.۵۵۸ دلار مبادله شد. همچنین نرخ برابری دلار معادل ۷.۱۰۲ یوان چین اعلام شد.

 

ارسال نظر