اخبار

۱۳۹۹/۰۲/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۷۲۲۲

کاهش سود بانکی به کمتر از ۱۵ درصد در دستور کار نیست

معاون وزیر اقتصاد گفت: در شورای پول و اعتبار هیچ بحثی برای کاهش سود سپرده‌های بانکی به کمتر از ۱۵ درصد وجود ندارد.عباس معمارنژاد روز پنجشنبه در گفت‌وگو با ایرنا درباره شایعات مربوط به برنامه کاهش سود بانکی، اظهار داشت: آنچه که تاکنون در شورای پول و اعتبار درباره سود بانکی به تصویب رسیده مربوط به کاهش سود به ۱۵ درصد است.معاون امور بانکی، بیمه و شرکت‌های دولتی وزیر اقتصاد خاطرنشان کرد: هیچ پیشنهادی برای کاهش بیشتر سود بانکی به زیر ۱۵ درصد مطرح نشده است.

در روزهای اخیر شایعه شده که گام دوم کاهش سود بانکی به‌زودی برداشته می‌شود که بر اساس آن، سقف سود بانکی از ۱۵ درصد به ۱۰ درصد کاهش می‌یابد.در این میان، کاهش سود در بازار بین بانکی (معاملات بانک‌ها با یکدیگر) به حدود ۱۲ درصد گمانه‌زنی‌ها را درباره احتمال کاهش بیشتر سود سپرده‌های بانکی افزایش داده بود.

مصوبه سال ۹۵ شورای و اعتبار مبنی بر کاهش سقف سود بانکی به ۱۵ درصد توسط بانک‌ها از اواخر فروردین امسال اجرایی شد؛ اما به تازگی شایعه کاهش بیشتر سود بانکی مطرح شده است.

بانک‌ها اواخر فروردین ۹۹ توافق کردند مصوبه شورای پول و اعتبار برای رعایت سقف ۱۵ درصد (برای سپرده‌های بلندمدت) در پرداخت سود بانکی را رعایت کنند. سابقه تصویب این موضوع در شورای پول و اعتبار به تیر سال ۱۳۹۵ باز می‌گردد که تاکنون بلاتکلیف باقی مانده بود.

3 بانک دیگر به فهرست پذیره‌نویسی اضافه شد

وزارت امور اقتصادی و دارایی اصلاحیه‌ای برای اطلاعیه شماره (۴) در مورد فراخوان واگذاری واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله (ETF) (واسطه‌گری مالی یکم) منتشر کرد که نام سه بانک را به فهرست پیشین افزوده است. به گزارش روز جمعه وزارت امور اقتصادی و دارایی، براساس این اطلاعیه، بانک‌های اقتصادنوین، پست بانک ایران و توسعه تعاون به فهرست 9 بانک قبلی منتخب کشور برای پذیره‌نویسی افزوده شده است.براساس این اطلاعیه ۶ روز دیگر (۳۱ اردیبهشت ۹۹) پذیره نویسی واگذاری واحد‌های سرمایه‌گذاری صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله (ETF) (واسطه‌گری مالی یکم) پایان خواهد یافت. پیش از این عباس معمارنژاد معاون امور بانکی، بیمه و شرکت‌های دولتی وزارت اقتصاد، ویژگی‌های این صندوق را کاهش ریسک خریداران، قیمت قابل رقابت (قیمت فروش واحد‌های صندوق حدود ٥٠ درصد قیمت فعلی تابلوی بازار بورس)، امکان خرید واحد‌های این صندوق برای هر ایرانی و بدون محدودیت سنی همچنین فرهنگ‌سازی و افزایش ضریب نفوذ بورس در جامعه بیان کرد.

عملیات بازار باز در حد اندک 

پیرو اطلاعیه روز دو‌شنبه 22 اردیبهشت‌ماه 1399 در خصوص موضع بانک مرکزی در عملیات بازار باز، یک بانک سفارش‌ فروش قطعی اوراق بهادار دولتی خود را در روز سه‌شنبه 23 اردیبهشت‌ماه و در حجمی بسیار محدود از طریق سامانه بازار بین‌بانکی به بانک مرکزی ارسال کرد.  به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، معامله و تسویه مربوط به این حراج در روز چهارشنبه 24 اردیبهشت‌ماه انجام شد. مشارکت بسیار محدود بانک‌ها در عملیات بازار باز نشان‌دهنده کفایت نقدینگی در بازار بین‌بانکی است. همچنین، بانک مرکزی روز چهار‌شنبه 31 اردیبهشت‌ماه 1399 در چارچوب مدیریت نقدینگی مورد نیاز بازار بین‌بانکی ریالی، مجدداً عملیات بازار باز را اجرا می‌کند. موضع بانک مرکزی (خرید یا فروش اوراق بدهی دولتی) بر اساس پیش‌بینی وضعیت نقدینگی در بازار بین‌بانکی و با هدف کاهش نوسانات نرخ بازار بین‌بانکی حول نرخ هدف، روز دو‌شنبه 29 اردیبهشت‌ماه 1399 از طریق انتشار اطلاعیه در سامانه بازار بین‌بانکی اعلام خواهد شد.   متعاقب اطلاعیه مزبور، بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی می‌توانند در راستای مدیریت نقدینگی خود در بازار بین‌بانکی نسبت به ارسال‌ سفارش‌ها تا ساعت 10:00 صبح روز سه‌شنبه 30 اردیبهشت‌ماه 1399 از طریق سامانه بازار بین‌بانکی اقدام کنند.

ترامپ: همه دوست دارند  دلار داشته باشند

رییس‌جمهور امریکا در سخنانی از قدرتمندی دلار ابراز رضایت کرد. به گزارش رویترز، رییس‌جمهور امریکا در تغییر موضعی آشکار با مواضع قبلی خود از قدرتمند بودن دلار ابراز رضایت کرد. دونالد ترامپ با بیان اینکه اکنون زمان مناسبی برای نیرومند بودن دلار است افزود: همه می‌خواهند دلار داشته باشند چون ما آن را نیرومند کرده‌ایم. 

ترامپ که پیش‌تر بارها و بارها با انتقاد از نحوه مدیریت مدیران بانک مرکزی امریکا گفته بود نیرومندی دلار باعث کاهش رقابت‌پذیری محصولات امریکایی در برابر همتایان چینی و اروپایی می‌شود از وضعیت فعلی دلار در برابر دیگر ارزها ابراز رضایت کرد.

از زمان روی کار آمدن ترامپ در سال ۲۰۱۶ شاخص دلار سه واحد در برابر دیگر ارزها صعود داشته واین روند در روزهای اخیر و با توجه به فضای نامطمئن ایجاد شده ناشی شیوع کرونا تشدید شده است. با این حال کارشناسان معتقدند حمایت ترامپ از تقویت دلار در بلندمدت تاثیر زیادی روی صعود دلار نخواهد داشت. 

 

ارسال نظر