افزایش قیمت طلا و سکه به دنبال رشد اونس جهانی طلا به 1720 دلار

۱۳۹۹/۰۲/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۶۹۸۷

گروه بانک و بیمه| 

به دنبال افزایش قیمت اونس جهانی طلا به 1720 دلار در 19 اردیبهشت 99 ، همچنین افزایش قیمت دلار در بازار ازاد و معاملات نقدی به 16370 تومان، قیمت طلا و سکه افزایش یافت و هر گرم طلای 18 عیار 656 هزار، مظنه مثقال 17 عیار 2 میلیون و 842 هزار، سکه طرح جدید 6 میلیون و 750 هزار، سکه طرح قدیم 6 میلیون و 450 هزار، نیم سکه 3 میلیون و 400 هزار، ربع سکه 1 میلیون و 930 هزار و سکه گرمی 1 میلیون و 10 هزار تومان معامله شد. 

به گزارش «تعادل»، در بازار آزاد ارز، نرخ دلار 16370، درهم 4510، یورو 17700، پوند 20 هزار، یوآن 2300، لیر ترکیه 2300 و دلار کانادا 12 هزار تومان دادو ستد شد. سامانه سنا نیز نرخ میانگین ارزهای معامله شده در تاریخ 17 اردیهشت 99 را برای دلار 15732، یورو 17126، درهم 4234، یوآن 2121، پوند 19285، لیر ترکیه 2310 و دلار کانادا 11809 تومان اعلام کرد. سامانه نیما نیز نرخ حواله در تاریخ 17 اردیبهشت را برای دلار 13803، یورو 15382، درهم 3874 و یوآن 2177 تومان اعلام کرده است.  صرافی‌های مجاز بانک مرکزی روز پنجشنبه قیمت خرید هر دلار امریکا را ۱۵ هزار و ۶۰۰ تومان و نرخ فروش آن را ۱۵ هزار و ۷۰۰ تومان اعلام کردند که نسبت به روز گذشته ثابت بوده است.همچنین این صرافی‌ها یورو را ۱۷ هزار تومان خریدند و در مقابل با قیمت ۱۷ هزار و ۱۰۰ تومان فروختند که نسبت به روز گذشته تغییری نکرده است.قیمت خرید ارز در بانک‌ها نیز اندکی کمتر از قیمت خرید در صرافی‌های مجاز بانک مرکزی است؛ هرچند که به دلیل شیوع ویروس کرونا در کشور، در حال حاضر تلاش می‌شود که کمترین مراجعه به شعب بانکی صورت گیرد.

   دلار هنوز شانس دارد

به نظر می‌رسد دلار در مقایسه با سایر رقبایش مسیر روشن‌تری را پیش رو دارد. از زمان آغاز بحران کرونا بازار ارز نیز نظیر بازارهای بورسی دچار نوسانات زیادی شده است؛ با این حال نظرسنجی صورت گرفته توسط رویترز نشان می‌دهد که کارشناسان شانس دلار را برای صعود، بیشتر از سایر رقبا می‌دانند. جهان امسال احتمالا با رکوردی بی‌سابقه از زمان بحران سال ۲۰۰۹ مواجه خواهد شد و همین مساله میل معامله گران به سرمایه‌گذاری روی دارایی‌های پرریسک‌تر را کاهش می‌دهد. با رنگ باختن تدریجی امیدها به بهبودی سریع اقتصاد اکنون به نظر می‌رسد دلار به بخت اصلی برنده بازار ارز تبدیل شده است.جین فولی، استراتژیست ارزی در روبو بانک گفت: شاید سرعت شیوع بیماری کندتر از قبل شده باشد اما ما تا چندین ماه آینده شاهد تداوم اثرگذاری کرونا بر داده‌های اقتصادی خواهیم بود. از دید سرمایه‌گذاران، ریسک سرمایه‌گذاری روی دلار پایین‌تر از بسیاری از ارزهای دیگر است.

از ۳۴ کارشناس ارزی شرکت‌کننده در نظرسنجی رویترز، ۲۴ کارشناس گفته‌اند دست کم تا پایان سه ماهه دوم امسال سلطه دلار بر معاملات بازار ارز حفظ خواهد شد و تنها یک نفر معتقد بوده دلار روزهای بدی را در پیش دارد. با این حال بسیاری از کارشناسان در بلندمدت کمتر به دلار خوش‌بین هستند و انتظار می‌رود اسکناس سبز بخشی از صعود خود در سه ماهه دوم سال را تا پایان سال از دست بدهد. انتظار می‌رود تا پایان سال یورو بتواند زیان ۳.۵ درصدی امسال خود در برابر دلار را جبران کند و ین نیز احتمالا دو درصد تا آن موقع در برابر دلار دست به پیشروی خواهد زد. لی‌هاردمان، کارشناس ارزی در بانک میتسوبیشی گفت: باید به این نکته توجه کنید که در پنج سال اخیر بخش بزرگی از محبوبیت دلار به خاطر عملکرد قوی اقتصاد امریکا بوده است اما امسال احتمالا چنین خبری نیست. احتمالا روند دلار امسال موجی شکل خواهد بود و در کوتاه‌مدت روی ریل صعودی و در میان مدت در مسیر کاهشی قرار خواهد گرفت.

   بریتانیا در آستانه بدترین رکود ۳۰۰ سال اخیر 

 بانک مرکزی انگلیس با تعویق رونمایی از محرک‌های بیشتر و اشاره به اینکه ضربه ناشی از کرونا می‌تواند بزرگ‌ترین رکود۳۰۰سال اخیر را در سال۲۰۲۰برای بریتانیا رقم بزند، برای اتخاذ تدابیر تازه اعلام آمادگی کرد. به گزارش اکونومیک تایمز، بانک مرکزی انگلیس اعلام کرد که کمیته سیاست پولی آن، نرخ بهره را در کف تاریخی یعنی ۰.۱ درصد نگه داشته و همچنان برنامه خرید اوراق قرضه را که عمدتا بدهی‌های دولت بریتانیا را شامل می‌شود، روی ۶۴۵ میلیارد پوند (۷۹۷ میلیارد دلار) هدف‌گذاری کرده است.

با این حال، دو تن از سیاست‌گذاران این کمیته یعنی «مایکل سوندرز» و «جاناتان هسکل» به افزایش توان خرید اوراق قرضه به ارزش ۱۰۰ میلیارد پوند دیگر، رای دادند. بانک مرکزی انگلیس در برنامه‌ای که آن را سناریوی مصور می‌خواند، پیش بینی کرده است که رشد اقتصادی بریتانیا در سال ۲۰۲۰ با کاهش ۱۴درصدی مواجه شده و در سال ۲۰۲۱ با رشد ۱۵درصدی احیا شود.این نهاد اعلام کرده است که چنین سناریویی نیازمند محرک‌های مالی و پولی بسیار هنگفت و قابل توجهی است. بسیاری از اقتصاددانان معتقدند که بانک مرکزی انگلیس ماه آینده، یعنی پیش از آنکه ۲۰۰ میلیارد پوند مضاعفی که در ماه مارس به این برنامه اختصاص داده است، تمام شود، برنامه خرید دارایی را تشدید کند. بانک مرکزی انگلیس اعلام کرد که براساس نتایج یک آزمون استرس، بانک‌ها و موسسات مالی بزرگ این کشور همچنان می‌توانند برابر ضربه اقتصادی ناشی از پاندمی ویروس کرونا مقاومت و از اقتصاد بریتانیا حمایت کنند. به گزارش ایبِنا از فایننشال پست، براساس گزارش موقت ثبات مالی بانک مرکزی انگلیس (FSR)، آزمون استرس مذکور براساس سناریو اقتصادی ارایه شده در گزارش سیاست پولی (MPR) این بانک صورت گرفته است. مطابق گزارش سیاست پولی بانک مرکزی انگلیس، تولید ناخالص داخلی بریتانیا در سه ماهه دوم سال جاری نسبت به سه ماهه چهارم سال گذشته میلادی، حدود ۳۰درصد کاهش یافته و با برداشته شدن محدودیت‌های قرنطینه، به‌تدریج احیا خواهد شد. بریتانیا از اواسط مارس مقررات قرنطینه را اعمال کرده است و انتظار می‌رود دولت این کشور طی روزهای آتی برخی از محدودیت‌ها را تسهیل کند.

طبق گزارش ثبات مالی بانک مرکزی انگلیس، نتایج آزمون استرس نشان داد که بانک‌ها به اندازه‌ای از بافر سرمایه برخوردارند که حتی قادرند برابر ضرر و زیانی به مراتب بزرگ‌تر از سناریو مفروض در گزارش سیاست پولی مقاومت کنند. در بیانیه منتشر شده بدین منظور آمده است: به‌طور کلی، براساس آزمون استرسی که برمبنای سناریو گزارش سیاست پولی انجام گرفت، بانک‌ها در مجموع متحمل خسارتی کمی بیشتر از ۸۰ میلیارد پوند (۹۸.۸۶ میلیارد دلار) می‌شوند. در مجموع، بانک‌ها از طریق افزایش تامین اعتبار، این ظرفیت را دارند تا به کسب و کارها در راستای تامین کسری نقدینگی‌شان یاری برسانند.

   اوراق تجاری ژاپن ۳۰  درصد افزایش یافت

اوراق تجاری تحت اختیار بانک مرکزی ژاپن به عنوان نشانه‌ای روشن از مداخله شدید این بانک در بازار به منظور تعدیل مشکل تامین اعتبار شرکت‌های آسیب‌دیده از کرونا، در ماه آوریل نزدیک به ۳۰ درصد افزایش یافت. به گزارش رویترز، بحران بهداشتی جاری احتمال فرو رفتن ژاپن را در رکودی عمیق تشدید کرده است به‌طوری که دولت توکیو شرایط اضطراری را تا پایان ماه جاری تمدید کرد و در نتیجه شرکت‌ها و کسب و کارها مجبور شدند تا فعالیت خود را بیشتر از زمان مورد انتظار متوقف کنند. بانک مرکزی ژاپن در ماه آوریل برای دومین ماه پیاپی سیاست پولی را تسهیل کرد که از اقدامات تسهیلی می‌توان به افزایش سقف خریداری اوراق تجاری و مشارکت در راستای پایین نگه داشتن هزینه‌های اخذ وام برای شرکت‌های نیازمند نقدینگی اشاره کرد.در این راستا و براساس داده‌های بانک مرکزی ژاپن، موجودی اوراق تجاری این نهاد تا سی‌اُم آوریل با افزایش ۲۷.۸ درصدی نسبت به ماه گذشته به ۳.۲۶ تریلیون ین (۳۰.۷ میلیارد دلار) رسید. سرعت این فرآیند در مقایسه با جهش ۱۶.۹ درصدی ماه مارس، به مراتب بیشتر بوده است. در حال حاضر اوراق مشارکت تحت اختیار بانک مرکزی ژاپن با افزایش ۵.۲۷ درصدی به ۳.۳۹ تریلیون ین رسیده است.

 

   عقبگرد دلار در برابر یورو و پوند

در جریان معاملات جمعه، روند صعودی دلار ادامه یافت و بسیاری از ارزها در برابر اسکناس سبز در موقعیت نزولی قرار گرفتند. به گزارش رویترز، دادگاه عالی فدرال آلمان در حکمی کم سابقه، سه ماه به بانک مرکزی اروپا مهلت داد تا برنامه خرید اوراق قرضه خود را تعدیل کند یا منتظر پایان مشارکت آلمان در این برنامه باشد. این حکم که باعث نگرانی معامله گران از اخلال در برنامه‌های بانک مرکزی اروپا شد، باعث شد ارزهای اروپایی در برابر دلار در موضع ضعف قرار گیرند.

کشورهای جنوبی اروپا نظیر ایتالیا و اسپانیا با کشورهای ثروتمند شمالی نظیر آلمان و هلند بر سر میزان و چگونگی اجرای بسته محرک اختلاف نظر دارند و همین باعث شده که بانک مرکزی اروپا از زمان آغاز بحران کرونا نتواند دست به یک اقدام حمایتی بزرگ برای تقویت بازارها بزند. جیمز بولارد، رییس دفتر منطقه‌ای بانک مرکزی امریکا در سنت لوییس گفت: این‌بار دوم است که شاهد بحران اینچنینی در منطقه یورو و ایجاد یک جو روانی سنگین هستیم و عملکرد موثر در سطح منطقه یورو برای مواجهه با بحران کرونا یک آزمون واقعی برای بانک مرکزی اروپاست. وقایع معاملات ارز همچنین تحت تاثیر اخبار مربوط به ویروس کرونا قرار دارد. در امریکا دونالد ترامپ، در اظهاراتی عجیب مدعی شده ویروس کرونا در آزمایشگاهی در شهر ووهان چین، جایی که پاندمی کرونا از آنجا آغاز شد، ساخته شده و تهدید کرد که در صورت اثبات این ادعا، چین را از طریق اعمال تعرفه‌های جدید تنبیه خواهد کرد.

امریکا و چین از سال ۲۰۱۸ با یکدیگر وارد یک جنگ تجاری گسترده شدند و سرانجام اواخر سال گذشته دو طرف بر سر اجرای یک جدول زمانی برای متوازن شدن تجارت دوجانبه توافق کردند. اکنون تهدیدات ترامپ باعث افزایش هراس معامله گران از ایجاد یک جنگ تجاری جدید شده است؛ آن هم در زمانی که رشد اقتصادی بسیاری از کشورها تحت تاثیر شیوع کرونا و تعطیلی کسب و کارها به پایین‌ترین سطوح تاریخ معاصر رسیده است.  رایان فلسمان، کارشناس ارشد مسائل اقتصادی در موسسه کامان سکیوریتیز گفت: بازارها اکنون امیدوارترند اما هنوز نسبت به قبل از بحران در وضعیت بدتری قرار داریم.  در امریکا اما شمار کسانی که برای دریافت مزایای بیکاری درخواست کرده‌اند به رقم بی‌سابقه ۳۰ میلیون نفر رسیده است. دونالد ترامپ از مردم خواسته است تا کم کم روند عادی زندگی خود را از سر بگیرند و در آلمان نیز آنگلا مرکل، صدراعظم این کشور از پشت سر گذاشتن فاز نخست بیماری خبر داده است. بسیاری از واحدهای اقتصادی نیز به صورت محدود بازگشایی شده‌اند و بخشی از کارکنان خود را به کار فرا خوانده‌اند. 

وزارت خزانه‌داری امریکا با هدف ثبات‌بخشی به بازار اوراق قرضه برای نخستین‌بار در طول ۲۰ سال اخیر تصمیم گرفته اوراق قرضه با سررسید ۲۰ ساله منتشر کند. بخشی از حمایت‌ها از دلار در معاملات مربوط به تقویت بازدهی اوراق قرضه دلاری بوده است. مقامات بانک مرکزی امریکا نیز از تداوم حضور پررنگ این بانک در بازارهای مالی و انجام عملیات بازار آزاد برای تامین نقدینگی لازم خبر داده‌اند هر چند که امیدها برای منفی اعلام شدن نرخ بهره در امریکا تقریبا به صفر رسیده است و گویا قدرال رزرو قصد ندارد مسیر بانک‌های مرکزی اروپا، سوییس و ژاپن را برود. 

بانک آف امریکا هشدار داده است که اقتصاد این کشور با بدترین بحران خود از دهه ۱۹۳۰ تاکنون مواجه است و رشد اقتصادی این کشور به احتمال بسیار زیادی به پایین‌ترین سطح تاریخی خود خواهد رسید. 

مایک لوونارت،  استراتژیست سرمایه‌گذاری در موسسه «ای ترید فایننشیال»  گفت: همه‌گیری کرونا باعث تغییر اساسی در شیوه زندگی و کار کردن ما شده است و اگر از بین رفتن مشاغل به یک رویه دایمی تبدیل شوند، اقتصاد با یک بحران مالی کم سابقه مواجه خواهد شد و آن وقت همه‌چیز جور دیگری خواهد بود. تاکنون بیش از سه میلیون و ۹۳۰ هزار و ۶۳۰ مورد ابتلا به کرونا گزارش شده است که در این بین ۲۷۰ هزار و ۸۸۰ نفر جان خود را از دست داده‌اند. در بین کشورهای مختلف، بالاترین تلفات مربوط به امریکا با ۷۶ هزار و ۹۴۲ نفر، انگلیس با ۳۰ هزار و ۶۱۵ نفر، ایتالیا با ۲۹ هزار و ۹۵۸ نفر، اسپانیا با ۲۶ هزار و ۷۰ نفر وفرانسه با ۲۵ هزار و ۹۸۷ نفر بوده است. اریک برگر، کارشناس بازار ارز در بانک مرکزی کانادا گفت: اکنون نگاه معامله گران به دور تازه تنش‌های لفظی بین پکن و واشنگتن دوخته شده است و اگر وضعیت آرام‌تر نشود شاهد آغاز دور دوم جنگ تجاری بین دو اقتصاد نخست جهان خواهیم بود. در این صورت نرخ برابری دلار و یوآن به ویژه در برابر ارزهای امن شاهد تغییرات گسترده‌ای خواهد بود و شاهد ثبت رکوردهای جدیدی از ارزهایی نظیر ین و فرانک خواهیم بود. 

شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات دیروز با ریزش ۰۲۱ درصدی نسبت به روز قبل و در سطح ۹۹.۷۸۷ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سویس معادل ۱.۰۲۸ دلار اعلام شد.  

 

ارسال نظر