افزایش 100 تومانی دلار در صرافی‌های مجاز بانکی

۱۳۹۹/۰۲/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۶۹۴۳
افزایش  100  تومانی دلار در صرافی‌های مجاز بانکی

گروه بانک و بیمه |

در حالی که قیمت یورو ثابت بود، دلار نسبت به روز سه‌شنبه ۱۰۰ تومان افزایش قیمت داشت. صرافی‌های مجاز بانک مرکزی (چهارشنبه) قیمت خرید هر دلار امریکا را ۱۵ هزار و ۶۰۰ تومان و نرخ فروش آن را ۱۵ هزار و ۷۰۰ تومان اعلام کردند که نسبت به روز گذشته ۱۰۰ تومان افزایش یافته است. اما همچنین این صرافی‌ها روز چهارشنبه یورو را ۱۷ هزار تومان خریدند و در مقابل با قیمت ۱۷ هزار و ۱۰۰ تومان فروختند که نسبت به روز سه‌شنبه ثابت بوده است . قیمت خرید ارز در بانک‌ها نیز اندکی کمتر از قیمت خرید در صرافی‌های مجاز بانک مرکزی است؛ هرچند که به دلیل شیوع ویروس کرونا در کشور در حال حاضر تلاش می‌شود که کمترین مراجعه به شعب بانکی صورت گیرد.

 به گزارش «تعادل»، نرخ لحظه‌ای سامانه سنا برای خرید دلار به 15600 و فروش دلار 15700، خرید یورو 17 هزار و فروش یورو 17100 تومان رسید. سامانه سنا میانگین نرخ ارز معامله شده در روز 16 اردیهشت 99 را برای دلار 15612، یورو 17067، درهم 4168، یوآن 2251، پوند 18445، لیر ترکیه 2327 و دلار کانادا 11786 تومان اعلام کرد. در سامانه نیما نیز نرخ حواله در 16 اردیبهشت99 برای یورو 16050، درهم 4217 و یوآن 2125 تومان اعلام شد.  در بازار آزاد و معاملات نقدی نیز نرخ دلار به 16280 تومان افزایش یافت. یورو 17500، پوند 19800، درهم 4500، لیر ترکیه 2350، یوآن 2300 و دلار کانادا 11800 تومان، معامله شد. در بازار طلا نیز نرخ اونس جهانی طلا به 1701 دلار رسید و با افزایش نرخ دلار به 16280 تومان، قیمت طلا و سکه نیز افزایش یافت. هر گرم طلای 18 عیار به 653هزار تومان، مثقال 17 عیار 2 میلیون و 828 هزار تومان، سکه جدید 6 میلیون و 630 هزار، طرح قدیم 6 میلیون و 380 هزار، نیم سکه 3 میلیون و 350 هزار، ربع سکه 1 میلیون و 890 هزار و  سکه گرمی 1 میلیون و 10 هزار، معامله شد.

   رشد 14 درصدی اونس جهانی در فروردین 

اونس جهانی طلا در یک ماهه منتهی به ۳۱ فروردین‌ماه ۱۳۹۹ رشدی ۱۴.۱ درصدی را به ثبت رساند. روند قیمت سکه و طلا در فاصله یک ماهه ۲۸ اسفند ۱۳۹۸ تا ۳۱ فروردین ۱۳۹۹ نشان می‌دهد که هر اونس جهانی طلا از یک هزار و ۴۷۶ دلار در ۲۹ اسفند ۱۳۹۸ به یک هزار و ۶۸۴ دلار در ۳۱ فروردین‌ماه رسیده که ۱۴.۱ درصد افزایش را نشان می‌دهد. هر قطعه سکه تمام بهار آزادی (طرح جدید) در یک ماهه منتهی به ۳۱ فروردین‌ماه ۱۳۹۹ به ۶ میلیون و ۲۲۵ هزار تومان رسیده است که نسبت به رقم ۶ میلیون و ۲۸هزار تومان ۲۸ اسفند ۱۳۹۸ معادل ۳.۳ درصد افزایش را نشان می‌دهد. هر قطعه نیم سکه بهار آزادی نیز طی این مدت ۳.۳ رشد را ثبت کرده است. براین اساس قیمت هر قطعه نیم سکه بهار آزادی از ۳ میلیون و ۵۰ هزار تومان به ۳ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان افزایش یافته است.قیمت هر قطعه ربع سکه بهار آزادی در یک ماهه منتهی به ۳۱ فروردین ۱۳۹۹ با ۷.۴ درصد رشد به یک میلیون و ۸۸۰ هزار تومان رسید. هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز در مدت زمان مشابه از ۶۰۳ هزار تومان به ۶۱۰ هزار تومان رسیده که ۱.۲ درصد رشد را به ثبت رسانده است.قیمت طلا در معاملات روز سه شنبه بازار جهانی در واکنش به تسهیل محدودیت‌های قرنطینه در برخی از کشورها که تقاضا برای خرید این فلز به عنوان دارایی امن را ضعیف کرد، کاهش یافت.بهای هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز جاری بازار سنگاپور با ۰.۲ درصد کاهش، به ۱۶۹۸ دلار و ۳۹ سنت رسید.در بازار معاملات آتی امریکا، هر اونس طلا با ۰.۵ درصد کاهش، به ۱۷۰۴ دلار و ۸۰ سنت رسید.به گفته وارن پاترسون، تحلیلگر شرکت ING، بازار طلا در محدوده ۱۷۰۰ دلار در هر اونس ثابت مانده است. از یک طرف با تسهیل محدودیت‌های قرنطینه روبه‌رو هستیم و احتمالا خوش‌بینی سرمایه‌گذاران بهبود پیدا می‌کند و از دارایی‌های امن فاصله گرفته و به سوی دارایی‌های پرریسک می‌روند. از سوی دیگر تنش‌های تجاری میان امریکا و چین پیرامون بیماری کووید ۱۹ یک بار دیگر برانگیخته شده است و این دو عامل متضاد فعلا بازار را تحت تاثیر خود نگه داشته‌اند.ایتالیا و امریکا از جمله کشورهایی هستند که روز دوشنبه به منظور احیای اقتصادهایشان محدودیت‌های قرنطینه را برداشتند.با این حال سرمایه‌گذاران پس از اینکه دونالد ترامپ، رییس‌جمهور امریکا تهدید کرد افزایش تعرفه‌ها علیه واردات چین مطمئنا یکی از گزینه‌هایی است که وی به تلافی شیوع ویروس کرونا از ووهان چین بررسی می‌کند، نگران برافروخته شدن مجدد جنگ تجاری میان امریکا و چین هستند.

دولت امریکا همچنین با جدیت سرگرم بررسی طرحی برای منتقل کردن زنجیره تامین جهانی از چین است.

طلا که در شرایط آشفتگی سیاسی و اقتصادی به عنوان یک دارایی امن با افزایش تقاضای سرمایه‌گذاری روبه‌رو می‌شود، سال گذشته تحت تاثیر جنگ تجاری امریکا و چین و کاهش نرخ‌های بهره از سوی بانک مرکزی امریکا ۱۸ درصد رشد کرد و از ابتدای امسال تاکنون که بانک مرکزی امریکا نرخ‌های خود را نزدیک صفر نگه داشته و تریلیون‌ها دلار نقدینگی را به بازارهای مالی تزریق کرده، ۱۲ درصد رشد داشت است. سایر بانک‌های مرکزی و دولت‌های جهان نیز برای حمایت از اقتصادشان در برابر تبعات شیوع پاندمی کرونا، اقدامات مشابهی را به اجرا گذاشته‌اند. تحلیلگران می‌گویند اقدامات محرک مالی و پولی گسترده از قیمت طلا در بلندمدت پشتیبانی خواهد کرد. بر اساس گزارش رویترز، سرمایه‌گذاران منتظر انتشار آمار شاخص مدیران خرید بخش غیرتولیدی امریکا در روز سه‌شنبه و شمار متقاضیان دریافت بیمه بیکاری و آمار اشتغال آوریل بخش غیرکشاورزی امریکا در روز جمعه هستند.در بازار سایر فلزات ارزشمند، هر اونس پالادیوم برای تحویل فوری با ۰.۶ درصد افزایش، به ۱۸۵۹ دلار و ۴۷ سنت رسید. هر اونس پلاتین برای تحویل فوری با ۰.۲ درصد کاهش، ۷۶۴ دلار و ۵۶ سنت معامله شد. هر اونس نقره برای تحویل فوری با ۰.۴ درصد کاهش، به ۱۴ دلار و ۷۹ سنت رسید.

    بیت کوین مقاومت ۹ هزار دلار را شکست

همزمان با تلاش دولت امریکا برای رونمایی از یک محرک هنگفت دیگر به مبلغ ۳ تریلیون دلار برای احیای اقتصاد این کشور، قیمت بیت‌کوین ضرر و زیان آخر هفته را با عبور از ۹ هزار دلار جبران کرد.

براساس داده‌های منتشر شده توسط کوین‌تلگراف مارکتس، بیت کوین امروز (سه‌شنبه/پنجم مه) بخش اعظمی از زیان روز یکشنبه خود را جبران کرد و ارقام کوین‌مارکت‌کپ حاکی از آن است که رمزارز پیشتاز بازار در یک ساعت گذشته از مرز ۹ هزار دلار عبور کرده است.بیت کوین روز گذشته در محدوده ۸۷۰۰ تا ۸۸۵۰ دلار نقطه حمایت خود را پیدا کرد و بخش عمده روز گذشته را در همین منطقه سپری کرد.

نکته جالب این است که احیای سریع بیت کوین و رسیدن به سطوح قبلی خود در حالی رخ داده که الگوهای ارایه شده از سوی مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده حاکی از آن است که موج افزایشی آلوده‌شدگان به کووید-۱۹ تا اول ژوئن به مرگ ۱۳۴ هزار نفر در امریکا منجر خواهد شد. این در حالی است که بسیاری از ایالات در تلاش برای احیای اقتصاد، در حال پیاده سازی برنامه‌هایی هستند تا شرایط را برای بازگشت مردم به کسب و کار خود فراهم کنند. اخبار دیگری که به روند نزولی امروز بازار دامن زده است، رونمایی وزارت خزانه داری امریکا از برنامه‌های خود برای اخذ وام ۳ تریلیون دلاری در سه ماهه جاری است؛ رقمی که مجموع بدهی امریکا را به ۲۵ تریلیون دلار خواهد رساند.

     لیر ترکیه   در کم‌ارزش‌ترین سطح تاریخی خود

هر چند روند بازگشایی اقتصاد ترکیه به تدریج آغاز شده اما ریزش لیر برای چهارمین روز متوالی باعث شد تا دلار در یک قدمی شکستن سطح روانی مهم ۷.۱ لیر قرار گیرد.به گزارش الجزیره، در صورت چنین اتفاقی، فعالان بازار ارز معتقدند لیر ترکیه به پایین‌ترین سطح تاریخ معاصر خود در برابر دلار خواهد رسید. تصمیم وزارت خزانه داری برای فروش 6 میلیارد دلار اوراق قرضه ارزی و بانک مرکزی برای محدودیت بیشتر روی معاملات سوآپ ارزی نتوانست ورق را برگرداند. کمترین نرخ ثبت شده لیر برابر دلار معادل ۷.۲۴ بوده است که آگوست سال قبل به ثبت رسید. 

تنها امسال، لیر ۱۶ درصد ارزش خود را در برابر لیر از دست داده است. به دنبال برکناری رییس قبلی بانک مرکزی ترکیه و روی کارآمدن تیم جدید، چرخه کاهش نرخ بهره در ترکیه آغاز شده است. اظهارات مقام ترک در خصوص ضرورت کاهش نرخ بهره و تورم در شرایطی بیان می‌شود که صندوق بین المللی پول به ترکیه در خصوص مخاطرات کاهش بیش از حد سریع نرخ بهره هشدار داده بود. این نهاد به مقامات ترک توصیه کرده است به جای تاکید بر کاهش سریع نرخ بهره، روی کاهش تدریجی و با دوام نرخ بهره و تورم تمرکز کنند؛ چرا که کاهش سریع نرخ‌ها می‌تواند باعث افزایش آسیب پذیری اقتصاد در برابر بحران‌های پیش رو باشد.

 بانک مرکزی ترکیه اکنون نرخ بهره را با یک درصد کاهش به ۸.۷۵ درصد رسانده است. در آخرین دور از معاملات ارزی استانبول، هر دلار با ۰.۵۵ درصد صعود به ۷.۰۸۶ لیر رسید.ارزش پول ملی ترکیه از سال ۲۰۱۸ تاکنون ۴۵ درصد در برابر اسکناس امریکایی تضعیف شده است. در برابر دیگر ارزهای مهم، نرخ برابری هر یورو معادل ۷.۶۸۱ لیر و هر پوند معادل ۸.۸۰۹ لیر اعلام شد.

   دلار بالا رفت

 دلار، در برابر تمام همتایان خود دست به پیشروی زد.به گزارش رویترز، در جریان معاملات چهارشنبه، روند صعودی دلار ادامه یافت و بسیاری از ارزها در برابر اسکناس سبز در موقعیت نزولی قرار گرفتند.

دادگاه عالی فدرال آلمان در حکمی کم سابقه، سه ماه به بانک مرکزی اروپا مهلت داد تا برنامه خرید اوراق قرضه خود را تعدیل کند یا منتظر پایان مشارکت آلمان در این برنامه باشد. این حکم که باعث نگرانی معامله گران از اخلال در برنامه‌های بانک مرکزی اروپا شد، باعث شد تا ارزهای اروپایی در برابر دلار در موضع ضعف قرار بگیرند.امریکا و چین از سال ۲۰۱۸ با یکدیگر وارد یک جنگ تجاری گسترده شدند و سرانجام اواخر سال گذشته دو طرف بر سر اجرای یک جدول زمانی برای متوازن شدن تجارت دوجانبه توافق کردند. اکنون تهدیدات ترامپ باعث افزایش هراس معامله گران از ایجاد یک جنگ تجاری جدید شده است، آن هم در زمانی که رشد اقتصادی بسیاری از کشورها تحت تاثیر شیوع کرونا و تعطیلی کسب و کارها به پایین‌ترین سطوح تاریخ معاصر رسیده است.  در امریکا اما شمار کسانی که برای دریافت مزایای بیکاری درخواست کرده‌اند به رقم بی سابقه ۳۰ میلیون نفر رسیده است. اکنون نیمی از ایالت‌های امریکا محدودیت‌های رفت و آمد را کم کرده‌اند و انتظار می‌رود تا پایان این هفته محدودیت‌ها در تمامی ایالت‌ها کاهش یابد. بسیاری از واحدهای اقتصادی نیز به صورت محدود بازگشایی شده‌اند و بخشی از کارکنان خود را به کار فرا خوانده‌اند. شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با جهش ۰.۴۸ درصدی نسبت به روز قبل و در سطح ۹۹.۸۵ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوییس معادل ۱.۰۲۸ دلار اعلام شد. در تازه‌ترین دور از معاملات، پوند با افت ۰.۲۸ درصدی نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۲۴۳ دلار مبادله شد. یورو ۰.۶۳ درصد پایین رفت وبا عقب‌نشینی به کانال ۱.۰۸ به۱.۰۸۳ دلار رسید.

    ارز دیجیتالی چین رقیب جدید دلار

 بانک مرکزی چین عملیات پایلوت ارز دیجیتالی خود را آغاز کرد.به گزارش اسپوتنیک، در شرایطی که نقش چین از اقتصاد جهانی رو به گسترش است، این کشور به دنبال استقلال مالی و کاهش وابستگی خود به دلار در مبادلات مالی با دیگر کشورهاست؛ به ویژه حالا که شعله اختلافات تجاری بین این کشور با امریکا مجددا شعله ور شده است. انتظار می‌رود بانک مرکزی چین نخستین بانک مرکزی در جهان باشد که ارز دیجیتالی خود را عملیاتی کند.مرکز تحقیقات ارزهای دیجیتال که بازوی اصلی اجرای این پروژه در بانک مرکزی چین محسوب می‌شود، به روزنامه «ساوث چاینا مورنینگ پست» اطلاع داده است که طرح آزمایشی راه‌اندازی این ارز در چهار شهر شنژن، سوژو، ژیونگ آن و چنگدو آغاز شده است. استفاده از این ارز دیجیتالی که فعلا «دیسپ» نامیده می‌شود، در حال حاضر تنها برای تعداد محدودی از بانک‌ها و کاربران در چهار شهر فوق مهیا شده است. به گفته‌تری لیو، مدیر گروه مشاورین «وون چین تکنالجی» دیسپ دارای سه تفاوت عمده با سایر ارزهای دیجیتالی نظیر بیت کوین است: نخست اینکه بیت کوین غیرمتمرکز و استخراج پذیر است، درحالی که دیسپ متمرکز و تحت کنترل دولت است، دوم اینکه نردبان دیجیتالی دیسپ توسط دولت کنترل خواهد شد و در بستر سیستم توزیع نخواهد شد و سوم این ارز با هدف استفاده در سیستم تجاری و بازرگانی توسعه می‌یابد تا بتوان از آن مانند شکل فعلی پول استفاده کرد.توسعه ارز دیجیتالی چین بخشی از برنامه کلان این کشور برای جهانی‌سازی یوآن است. روزنامه دولتی چاینا دیلی در مقاله ۲۴ آوریل خود گفته بود امریکا دلار را به عنوان یک سلاح استفاده می‌کند و باید وابستگی به آن را کاهش داد.در روزهای اخیر دونالد ترامپ، رییس‌جمهور امریکا مدعی شده شواهدی در اختیار دارد که نشان می‌دهد ویروس کرونا با سهل‌انگاری چین به خارج درز کرده و این کشور را به اعمال تعرفه‌های جدید تهدید کرده است.

 

ارسال نظر