اخبار

۱۳۹۹/۰۲/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۶۹۰۱

پذیره‌نویسی صندوق سرمایه‌گذاری  یکم در ‌پاسارگاد

پذیره‌نویسی واحد‌های سرمایه‌گذاری صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس (ETF) واسطه‌گری مالی یکم به منظور واگذاری باقی‌مانده سهام دولت در بانک‌های صادرات ایران، ملت، تجارت، بیمه البرز و بیمه اتکایی امین، از تاریخ 15 اردیبهشت لغایت 31 اردیبهشت سال 1399، از طریق بانک‌پاسارگاد انجام خواهد شد. به گزارش روابط‌عمومی بانک پاسارگاد، بر اساس تصمیم دولت، باقی‌مانده سهم دولت در بانک‌های ملت، تجارت و صادرات و همچنین شرکت‌های بیمه البزر و اتکایی امین از طریق پذیره‌نویسی واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس ETF  «واسطه‌گری مالی یکم» واگذار خواهد شد. قیمت سهام تشکیل‌دهنده واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق، در روز آغاز پذیره‌نویسی، متوسط قیمت سهام در 30 روز گذشته (منتهی به انتشار فراخوان واگذاری) با احتساب 20 درصد تخفیف است. بر اساس این خبر، اشخاص حقیقی، بدون محدودیت سنی، می‌توانند با مراجعه به سامانه پذیره‌نویسی واحد‌های سرمایه‌گذاری صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس ETF   «واسطه‌گری مالی یکم» به نشانی  eft.bpi.ir، اطلاعات هویتی خود را تکمیل و نسبت به خرید واحدهای سرمایه‌گذاری این صندوق، اقدام نمایند. برای خرید واحدهای مذکور که هر یک به ارزش 100 هزار ریال است، الزامی به داشتن کد بورسی نیست؛ اما متقاضیان باید برای معامله این واحدها که از 2 ماه پس از پایان پذیره‌نویسی امکان‌پذیر است، نسبت به ثبت‌نام در سامانه احراز هویت سجام و دریافت کد بورسی اقدام نمایند. مرکز مشاوره و اطلاع‌رسانی بانک‌پاسارگاد به شماره 82890 و سامانه CRM در سایت این بانک به آدرس  https://www.bpi.ir/crm  به صورت شبانه‌روزی آماده ارایه اطلاعات بیشتربه هم‌میهنان هستند.

لیست وام یک میلیونی باز است

بعد از پرداخت دو مرحله از وام یک میلیونی به متقاضیان معرفی شده، اکنون در کنار تعدادی که همچنان به دلایلی با با مشکل واریز مواجه هستند سایر خانوارها همچنان امکان دریافت این تسهیلات را در صورت معرفی به بانک مرکزی خواهند داشت.

به گزارش ایسنا، پایان هفته گذشته بود که دومین لیست متقاضیان دریافت وام یک میلیونی از وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی به سازمان هدفمندی و در نهایت به بانک مرکزی برای پرداخت ارایه شد.

در مرحله دوم حدود دو میلیون و ۲۶۶ هزار و ۲۶۳خانوار معرفی شدند که ۱۷ میلیون و ۱۵۳ هزار و ۲۱خانوار مرحله اول در مجموع بیش از ۱۹ میلیون و ۴۱۹ هزار نفر مشمول دریافت وام شده بودند، اما این در شرایطی بود که از این تعداد حدود ۴۱ هزار خانوار در دریافت وام با مشکل مواجه شدند که دلیل آن نیز مسائلی از جمله مسدودی حساب، شماره حساب اشتباه، عدم سازگاری شماره حساب با کد ملی ارسالی، نامعتبر بودن اطلاعات معرفی شده یا برخی خطاها بود که امکان پرداخت را برای آنها ایجاد نمی‌کرد. به تازگی بانک مرکزی اعلام کرد از ۴۱ هزار خانواری که پرداخت به آنها با مشکل مواجه شده بود برای حدود ۳۵ هزار خانوار حل شده و وام آنها واریز شده است در عین حال که برای حدود ۵۰۰۰ خانوار دیگر هم احتمالا به زودی با هماهنگی‌هایی که صورت گرفته وام یک میلیونی واریز می‌شود. در حالی تاکنون دو مرحله پرداخت انجام شده که ظاهرا این پایان پرداختی‌ها نیست، به هر حال با توجه به اینکه بانک مرکزی از ابتدا اعلام کرده بود که ۲۳ میلیون خانوار یارانه‌بگیر مشمول طرح پیشنهادی آن برای پرداخت وام یک میلیونی از محل منابع بانکی می‌شوند، در صورتی که لیست جدیدی از وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی و به تبع آن سازمان هدفمندی یارانه‌ها به بانک مرکزی ارایه شود، پرداختی‌ها انجام خواهد شد.

ترکیه در آستانه تورم تک رقمی 

نرخ تورم ترکیه به ۱۰.۹۴ درصد کاهش یافت. به‌گزارش تریدینگ اکونومیکس، تورم ترکیه در ۱۲ ماه منتهی به آوریل به ۱۰.۹۴درصد رسید که ۰.۹۲ درصد کمتر از تورم ثبت‌شده در بازه مشابه منتهی به ماه قبل و کمترین تورم ثبت شده این کشور از نوامبر سال قبل تاکنون محسوب می‌شود. در بین بخش‌های مختلف، بالاترین نرخ تورم مربوط به مواد غذایی و نوشیدنی با ۱۱.۲۸ درصد بوده است و پس از این بخش نیز، تنباکو با ۹.۹۳ درصد قرار دارد. از سوی دیگر کمترین نرخ تورم مربوط به حمل و نقل با ۵.۵۴ درصد و فرهنگ و آموزش با ۶.۲ درصد بوده است. از ماه اکتبر سال ۲۰۱۸ که نرخ تورم ترکیه با رسیدن به ۲۵ درصد در بالاترین سطح ۱۵ سال اخیر خود قرار گرفت، شیب افزایش قیمت‌ها عمدتا در مسیر کاهشی بوده است و کاهش مجدد قیمت‌ها در ماه مارس خبر خوبی برای سیاست‌گذار محسوب خواهد شد؛ به ویژه در زمانی که مقامات دولت و بانک مرکزی حاضر شده‌اند ریسک داغی بیش از حد را برای اقتصاد به بهای کاهش سرعت نرخ تورم و نرخ بهره بپذیرند. هسته تورمی که تغییرات قیمتی مواد غذایی و انرژی را به دلیل نوسانات بالای آنها در نظر نمی‌گیرد، با ۱.۷۲ درصد کاهش نسبت به ماه قبل خود به ۹.۹۳ درصد رسید که کمترین تورم ثبت شده سه ماه اخیر محسوب می‌شود. بر مبنای ماهانه نیز نرخ تورم ترکیه در ماه آوریل ۰.۸۵ درصد اندازه‌گیری شده که ۰.۲۸ درصد بیشتر از تورم ثبت شده ماه قبل در این کشور است. متوسط نرخ تورم ترکیه در سال گذشته ۱۱.۸۴ درصد بوده است که بالاترین نرخ ثبت شده مربوط به ۲۰.۳۵ درصد در ماه ژانویه و کمترین تورم ثبت شده نیز مربوط به تورم ۸.۵۵ درصدی ماه اکتبر بوده است.

 

ارسال نظر