بانک مرکزی گزارش ۴.۸ میلیارد ارز گم شده را به مجلس داد

۱۳۹۹/۰۲/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۶۹۰۰

 گروه بانک و بیمه |

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس از ارایه گزارش بانک مرکزی درباره وضعیت ارز دولتی سال ۹۷ به مجلس و دیوان محاسبات خبر داد و با اشاره به گزارش تفریغ بودجه سال ۹۷ دیوان محاسبات که بخشی از آن مربوط به اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی به کالاها بود، اظهار داشت: بانک مرکزی پاسخ این گزارش را به ریاست‌جمهوری، مجلس و دیوان محاسبات ارسال کرده است. جزییات این گزارش امروز در جلسه کمیته امور عمومی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس بررسی می‌شود.

محمد حسینی با بیان اینکه ۴.۸ میلیارد دلار ارز دولتی بلاتکلیف بود، افزود: در گزارش بانک مرکزی میزان ارز اختصاص داده شده (۳۱.۴ میلیارد دلار) به کالاهای اساسی و غیره را منطبق با گزارش دیوان محاسبات اعلام کرد. وی با بیان اینکه اختلاف گزارش بانک مرکزی با دیوان محاسبات حدود ۱.۶ میلیارد دلار است، بیان داست: در گزارش آمده است؛ ۱- حدود ۸۳۰ میلیون دلار ارز اختصاص یافته مربوط به بخش خدمات ارزی است. ۲- بخشی مربوط به ارز کالاهایی بوده که واردات صورت گرفته و تعهدات آن انجام شده است. ۳- به میزان ۱.۵ میلیارد دلار گزارش ارز اختصاص یافته به دستگاه قضایی و تعزیرات حکومتی داده شده است. ۴- ۱.۸ میلیارد دلار ارز اختصاص یافته که کالای آن به کشور نیامده است که این بخش مربوط به کالاهای خط تولید کارخانجات است که کشور مبدا به تعهدات عمل نکرده یا تولید‌کننده باید مجددا ارز ارسال می‌کرده که این اتفاق نیفتاده است. این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه بانک مرکزی در حال بررسی آخرین وضعیت ارزهای اختصاص یافته است، تصریح کرد: در حقیقت ۳.۲ میلیارد دلار از ارز اختصاص یافته به کالاها را تایید کرده و آورده که کالای مربوط به ۱.۶ میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی پرداختی به کشور وارد نشده است. حسینی یادآور شد: کمیسیون برنامه و بودجه بعد از استماع و بررسی گزارش بانک مرکزی، اظهارنظر نهایی را اعلام می‌کند.

    قیمت‌ها در بازار 

روز سه‌شنبه 16 اردیبهشت 99، قیمت دلار و یورو در صرافی‌های مجاز بانک مرکزی ثابت مانده صرافی‌های مجاز بانک مرکزی قیمت خرید هر دلار امریکا را ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومان و نرخ فروش آن را ۱۵ هزار و ۶۰۰ تومان اعلام کردند که نسبت به روز گذشته تغییری نکرده است. همچنین این صرافی‌ها هر یورو را بدون تغییر قیمت ۱۷ هزار تومان خریدند و در مقابل با قیمت ۱۷ هزار و ۱۰۰ تومان فروختند . میانگین ارز معامله شده در روز 15 اردیبهشت 99 نیز نشان می‌دهد که بهای هر یورو در در سامانه سنا ۱۷ هزار و ۸۷ تومان و هر دلار ۱۵ هزار و ۶۴۵ تومان بود. هر حواله یورو در سامانه نیما ۱۶ هزار و ۴۸ تومان فروخته شد، اما برای حواله دلار سفارش فروشی ثبت نشد. کاهش تقاضا در بازار ارز و افزایش عرضه باعث کاهش سفته‌بازی و در نتیجه برقراری ثبات و آرامش در بازار ارز شده است، بر این اساس، این بازار نوسان‌های اندکی را تجربه می‌کند. در بازار طلا اونس جهانی طلا به کانال یک هزار و ۶۰۰ دلاری عقب‌نشینی کرد و به رقم یک هزار و ۶۹۹ دلار معامله شد و در ساعات عصر به قیمت 1696 دلار رسید. همچنین دلار در بازار آزاد و معاملات نقدی به قیمت 16170 تومان دادوستد شد و در نتیجه قیمت سکه و طلا نیز اندکی افزایش داشت. هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در بازار آزاد تهران با رشد ۱۵ هزار تومانی به مبلغ ۶ میلیون و ۵۳۰ هزار تومان فروخته شد. هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم ۶ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان قیمت‌گذاری شد. همچنین نیم سکه نیز سه میلیون و ۳۲۰ هزار تومان، ربع سکه یک میلیون و ۸۴۰ هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی ۹۸۰ هزار تومان تعیین قیمت شد.هر گرم طلای خام ۱۸ عیار ۶۴۵ هزار تومان و هر مثقال طلا نیز ۲ میلیون و ۷۹۸ هزار تومان ارزش‌گذاری شد. با وجود افت اندک نرخ اونس در بازارهای جهانی، کارشناسان روند حرکت اونس را صعودی می‌دانند به همین دلیل جذابیت طلا برای سرمایه‌گذاری بالا رفته است. در بازار ارز رسمی نیز بانک مرکزی نرخ رسمی ۴۷ ارز را اعلام کرد که بر اساس آن نرخ ۱۳ ارز از جمله یورو کاهش، نرخ ۲۷ واحد پولی همانند پوند افزایش و نرخ دلار و ۶ ارز دیگر نیز ثابت ماند. بر اساس اعلام بانک مرکزی هر دلار امریکا برای سه شنبه شانزدهم اردیبهشت ۹۹ بدون تغییر نسبت به روز قبل ۴۲ هزار ریال قیمت خورد. همچنین هر پوند انگلیس با ۳ ریال افزایش به قیمت ۵۲ هزار و ۳۴۱ ریال و هر یورو نیز با ۱۵۱ ریال افت به قیمت ۴۵ هزار و ۸۳۵ ریال اعلام شد. قیمت بیت‌کوین با انتشار خبر تلاش دولت ایالات متحده برای یک بسته محرک ۳ تریلیون دلاری دیگر برای احیای اقتصادی بار دیگر به کانال ۹ هزار دلاری بازگشت.اگرچه بیت‌کوین در معاملات روز یکشنبه به قیمت ۸ هزار و ۵۰۰ دلار معامله می‌شد روز گذشته بار دیگر با قیمت بیش از ۹ هزار دلار معامله شد.روز گذشته بیت‌کوین با افزایش ۴.۸ دلاری به قیمت ۹ هزار و ۵۰ دلار مورد معامله قرار گرفت

    طلا به‌شدت مستعد عبور از ۱۸۰۰دلار است

براساس پیش‌بینی بانک یوبی‌اس سوییس، طلا پس از افت قیمت در ماه مارس به همراه سایر کالاها، حالا قادر است تا از ارتفاعات یک هزار و ۸۰۰ دلاری خود در ابتدای سال سبقت بگیرد.به گزارش سی‌ان‌بی‌سی، «تونی توِس» استراتژیست فلزات گرانبها در بانک یوبی‌اس گفت: به اعتقاد من طلا استعداد بالایی برای شکستن رکورد یک هزار و ۸۰۰ دلار (به ازای هر اونس) را دارد. این بانک سوییسی در کوتاه‌مدت برای هر اونس طلا قیمت یک هزار و ۷۹۰ دلار را هدف‌گذاری کرده است.

توس ادامه داد: این پیش‌بینی به این دلیل است که تمایل سرمایه‌گذاران در محیط و شرایط پرابهام فعلی و نرخ‌های بهره منفی، به سمت طلا کشیده می‌شوند.قیمت لحظه‌ای هر اونس طلا  روز دوشنبه  بعدازظهر حوالی ۱۶۹۸.۶۱ دلار در نوسان بود؛ رقمی که در مقایسه با مدتی مشابه از ابتدای سال جاری ۱۲ درصد رشد داشته است. شورای جهانی طلا هفته گذشته نخستین گزارش خود را در خصوص روند تقاضای جهانی برای فلزات گرانبها در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۰ منتشر کرد؛ گزارشی که در آن تاکید شده است که پاندمی ویروس کرونا «تنها و عمده مولفه تاثیرگذار بر تقاضای طلا بوده است.» در ادامه این گزارش آمده است: همزمان با پدیدار شدن وسعت پاندمی و آثار احتمالی اقتصادی آن، سرمایه‌گذاران به سمت سرمایه‌های امن کشیده شدند. صندوق‌های ETF  طلا در سه ماهه نخست سال و در بحبوحه بی‌ثباتی و ابهام جهانی و نوسان بازارهای مالی، بیشترین جریان ورود نقدینگی خود را در چهار سال اخیر تجربه کردند.

توس افزود: در چنین محیطی طلا به کالایی جذاب بدل می‌شود زیرا (در درجه اول) درجه ابهام و بی‌ثباتی بسیار بالا است؛ انتظار می‌رود رشد اقتصادی تضعیف شود و در عین حال شما با نرخ بهره منفی روبه‌رو هستید که متعاقبا نگهداری طلا را در سبد سرمایه‌گذاری جذاب می‌کند.

این در حالی است که «دیوید لنوکس» تحلیلگر منابع در شرکت فت‌پرافیت در ایمیلی ارسالی برای سی‌ان‌بی‌سی نوشت که «وزش باد موافق قوی‌تر» برای قیمت طلا در گرو اقدامات دولت‌ها و بانک‌های مرکزی است.هزینه‌های هنگفت دولتی برای تحریک «اقتصاد تضعیف شده و کرونازده»، نگرانی‌هایی را در خصوص بدهی‌ها در دوران پساکرونا مطرح کرده است.

 

ارسال نظر