اخبار

۱۳۹۹/۰۲/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۶۸۵۳

گواهی پرداخت بدهی مالیاتی شرط تسهیلات بالای ۲ میلیارد

پرداخت تسهیلات بالای ۲ میلیارد ریال به اشخاص حقیقی و ۵ میلیارد ریال به اشخاص حقوقی مشمول مقررات تبصره یک ماده (۱۸۶) قانون مالیات‌های مستقیم شد.بانک مرکزی با صدور بخشنامه‌ای ماده یک ضوابط اجرایی تبصره یک ماده (۱۸۶) قانون مالیات‌های مستقیم را اصلاح کرد.

براساس این بخشنامه اعطای هرگونه تسهیلات اعم از ارزی یا ریالی، توسط بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی به کلیه اشخاص حقوقی و حقیقی (صاحبان مشاغل) موضوع قانون مالیات‌های مستقیم، برای اشخاص حقوقی از مبلغ پنج میلیارد ریال و بالاتر و برای اشخاص حقیقی از مبلغ دو میلیارد ریال و بالاتر ظرف مدت یک‌سال شمسی (ابتدای فروردین ماه تا پایان اسفندماه)، مشمول مقررات تبصره یک ماده (۱۸۶) قانون مذکور خواهد بود.

بر این اساس معادل ریالی تسهیلات اعطایی ارزی بر اساس نرخ مندرج در قرارداد، مبنای تعیین شمول یا عدم شـمول تسهیلات مذکور به حکم تبصره یادشده است.بانک مرکزی در این بخشنامه همچنین تاکید کرده که از این پس ایجاد تعهدات همچون صدور ضمانتنامه یا گشایش اعتبـارات اسنادی منوط به اخذ گواهی تبصره یک ماده قانون ۱۸۶ مالیات‌های مسـتقیم نخواهد بود.

لازم به ذکر است که براساس تبصره ۱ ماده ۱۸۶ قانون مالیات‌های مستقیم اعطای تسهیلات بانکی به اشخاص حقوقی و همچنین صاحبان مشاغل از طرف بانک‌ها و سایر موسسات اعتباری منوط به اخذ گواهی‌های ‌ذیل خواهد بود: 

۱- گواهی پرداخت یا ترتیب پرداخت بدهی مالیاتی قطعی شده. 2- گواهی اداره امور مالیاتی مربوط مبنی بر وصول نسخه‌ای از صورت‌های مالی ارایه شده به بانک‌ها و سایر موسسات اعتباری.ضوابط اجرایی این تبصره توسط سازمان امور مالیاتی کشور و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تعیین و ابلاغ خواهد شد.

پرداخت بیش از ۳۵ هزار فقره تسهیلات به خانوارهای در صف

مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی از پرداخت بیش از ۳۵هزار فقره تسهیلات یک میلیون تومانی به یارانه بگیران در صف دریافت خبر داد.

به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، براساس اعلام مدیرکل اعتبارات این بانک، از تعداد ۴۱ هزار فقره تسهیلات قابل پرداخت به سرپرستان خانوار معرفی شده از سوی سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها که به دلایلی از جمله مسدودی حساب، شماره حساب اشتباه، عدم سازگاری شماره حساب با کدملی ارسالی، نامعتبر بودن اطلاعات معرفی شده و سایر خطاها امکان پرداخت آن از سوی بانک‌های عامل میسر نشده است، با پیگیری‌های به‌عمل آمده و با همکاری بانک‌های عامل مشکلات مربوط ۳۵ هزار و ۶۰۱ فقره از تسهیلات مزبور تا تاریخ ۱۵ اردیبهشت ماه ۱۳۹۹ رفع و تسهیلات ده میلیون ریالی به حساب سرپرست خانوار واریز شده است. 

گفتنی است بانک مرکزی می‌کوشد ایرادات مربوطه در خصوص اعطای مابقی تسهیلات مزبور به تعداد ۵هزار و ۳۹۹ را نیز با هماهنگی سازمان هدفمندسازی یارانه رفع و به حساب سرپرستان خانوار واریز کند.

جلسه هم‌اندیشی  دستورالعمل تسهیلات   به کسب و کارها

به منظور حمایت از آسیب‌دیدگان ناشی از شیوع ویروس کرونا، جلسه هم اندیشی تدوین دستورالعمل طرح اعطای تسهیلات به صاحبان کسب و کارها در بانک مرکزی برگزار شد. به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، جلسه بحث و بررسی دستورالعمل طرح اعطای تسهیلات به صاحبان کسب و کارهایی که به دلیل شرایط ناشی از شیوع ویروس کرونا در فعالیت خود دچار مشکل شده‌اند با حضور هیات‌مدیره بانک‌ها و موسسات اعتباری و معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و معاون پایش و سیاست‌های اقتصادی معاونت اقتصادی ریاست‌جمهوری در بانک مرکزی تشکیل شد. اکبر کمیجانی، قائم‌مقام بانک مرکزی، ضمن تشکر از نظام بانکی به دلیل همراهی در پرداخت تسهیلات یک میلیون تومانی به خانوارهای یارانه بگیر گفت: با همکاری مجموعه نظام بانکی به ویژه حوزه اعتباری آنها تاکنون به ۱۹ میلیون و ۳۶۰ هزار و ۶۴۸ سرپرست خانوار یارانه بگیر تسهیلات یک میلیون تومانی پرداخت شده است. وی افزود: امکان واریز مابقی تسهیلات یادشده نیز به دلایلی از جمله مسدودی حساب، شماره حساب اشتباه، عدم سازگاری شماره حساب با کد ملی ارسالی، نامعتبر بودن اطلاعات معرفی شده و سایر خطاها میسر نشده است و با اصلاحات انجام‌شده برخی از این موارد در هفته آتی با همکاری سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها رفع می‌شود. کمیجانی با اشاره به تدوین رسته‌های سیزده گانه مشاغل توسط کارگروه بررسی و مقابله با پیامدهای ناشی از ویروس کرونا گفت: بر اساس این دسته‌بندی، به مشاغلی که با نظر و تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا بیشترین خسارت را دیده‌اند از محل اعتبار ۷۵ هزار میلیارد تومانی منابع بانکی، تسهیلات اعطا می‌شود. لازم به ذکر است درخصوص ثبت‌نام از متقاضیان، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به عنوان متولی این امر اطلاع‌رسانی خواهد کرد.

 

ارسال نظر