وزیر رفاه: اجرای طرح خرید اعتباری با هدف تحریک تقاضا

۱۳۹۹/۰۲/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۶۸۱۲

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از تهیه طرح خرید اعتباری خبر داد و گفت: این طرح در ماه‌های آتی با همکاری بانک مرکزی، نظام بانکی، وزارت اقتصاد، وزارت صمت و سیستم تولید و توزیعی با هدف تحریک تقاضا در کشور اجرا می‌شود.

محمد شریعتمداری در مصاحبه با رادیو اقتصاد گفت: طرح اعتبار مصرف‌کننده در ماه‌های آتی با همکاری بانک مرکزی، نظام بانکی، وزارت اقتصاد و دارایی، وزارت صمت و سیستم تولید و توزیعی با هدف تحریک تقاضا در کشور اجرا می‌شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: این طرح می‌تواند کمک شایان توجهی به تحریک تقاضا و ایجاد تقاضای مطمئن برای بازار تولید کالاهای ایرانی باشد.دولت با شیوع ویروس کرونا در کشور تاکنون تصمیمات مختلفی را اتخاذ کرده است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: برای حمایت عمومی از تمامی اقشار جامعه، افزایش قدرت خرید برای تامین نیاز واحدهای تولیدی و همچنین کمک به تامین معیشت خانوارهای متوسط و ضعیف در جامعه اقدامات خوبی در مملکت انجام شده است.

وی افزود: برای مثال دولت برای 76 میلیون و 300 هزار نفر در قالب 24 میلیون خانوار که از مجموعه حساب یارانه استفاده می‌کنند اعتبار یک میلیون تومانی قرض‌الحسنه معین کرد که مرحله اول و دوم آن تا به امروز پرداخت شده است.تاکنون نزدیک به 19 میلیون و 400 تا 19 میلیون و 500 هزار نفر از مجموعه خانوارهای ایرانی مشمول دریافت این تسهیلات قرض‌الحسنه شده‌اند.

وی ادامه داد: جدا از این سه میلیون خانواده که از حداقل درآمدها و هزینه‌ها در سطح کشور برخوردار بودند تحت پوشش کمک‌های 200 تا 600 هزار تومانی یارانه‌ای دولت به ازای خانوار تک نفره، پنج نفر و به بالا قرار گرفته‌اند. این رقم در اسفند و فروردین‌ماه پرداخت شده و در ماه مبارک رمضان به‌صورت مضاعف انجام خواهد شد.بدیهی است که در ماه‌های اردیبهشت و خرداد سال جاری نیز این سه میلیون خانوار از یارانه 200 تا 600 هزار تومانی دولت برخوردار خواهند شد.

شریعتمداری تصریح کرد: یک میلیارد یورو با تصویب دولت و با اذن رهبری معظم انقلاب از منابع صندوق توسعه ملی برای کمک به بخش بهداشت و درمان و سایر نیازمندی‌های حوزه کرونا اختصاص پیدا کرده که از این میزان 13 هزار میلیارد تومان مربوط به بخش بهداشت و درمان و پنج هزار میلیارد تومان مقرر شده برای کمک به صندوق بیمه بیکاری تخصیص یابد که هنوز مبلغی پرداخت نشده است.

وی افزود: جدا از این یک میلیون بسته حمایتی معیشتی که برنامه نمادین آن از شهر ری آغاز خواهد شد از طرف ستاد اجرایی فرمان حضرت امام در بین خانواده‌های نیازمند سراسر کشور توزیع می‌شود.علاوه بر این 500 هزار بسته حمایتی معیشتی تامین مالی شده از سوی بنیاد مستضعفان و همینطور 445 هزار بسته حمایتی معیشتی از سوی آستان قدس رضوی در اختیار محرومان جامعه البته با گرایش استان خراسان رضوی، استان‌های مجاور و دیگر نیازمندان در سراسر کشور قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: همچنین 250 هزار بسته حمایتی معیشتی هم از سوی هلال احمر جمهوری اسلامی ایران در اختیار مردم محروم زیر پوشش بهزیستی و کمیته امداد قرارگرفته که به نوبه خود می‌تواند کمکی به رفع مشکلات جاری کشور باشد.نزدیک به 50 هزار میلیارد تومان منابع در اختیار 11 رسته شغلی تاثیرپذیر از بروز ویروس منحوس کرونا قرار داده خواهد شد.

وی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه این منابع از چه محلی تامین خواهد شد، افزود: بانک مرکزی برخی از ذخایر قانونی بانک‌ها را برای تحقق این هدف آزاد و در ضمن بانک‌ها را همزمان مکلف کرده که از محل منابع داخلی خود معادل همان میزان اعتبار وارد صحنه کنند و در جمع نزدیک به 50 هزار میلیارد تومان منابع بدین منظور ایجاد شده است.تسهیلات 12 درصدی در اختیار 11 رسته شغلی از واحدهای مختلف تولیدی کشور که در اثر شیوع ویروس کرونا لطمه دیده‌اند بصورت مستقیم یا غیر مستقیم قرار داده می‌شود.

وی اضافه کرد: واحدهای که بصورت مستقیم از طرف دولت تعطیل اعلام شده‌اند به ازای هر نفر بیمه شده به میزان 16 میلیون تومان از تسهیلات 12 درصد بهره مند خواهند شد البته این موضوع مشروط به حفظ نیروی کاراست اما واحدهای که به‌طور مستقیم از طرف دولت تعطیل اعلام نشده‌اند ولی در رسته‌هایی هستند که با تصویب ستاد ملی کرونا تاثیرپذیر بودن از تعطیلی سایر واحدها یا شیوع ویروس کرونا به ازای هر نفر کارگر رسمی دارای کد بیمه ماه دی و بهمن از تسهیلات 12 میلیون تومان بهره‌مند خواهند شد. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: این تسهیلات با وثیقه سهل و راحت در اختیار واحدهای تولیدی قرار می‌گیرد به‌طوری که واحدهایی که زیر 50 نفر کارگر دارند فقط با تودیع سفته، بنگاه‌هایی که بالای 50 نفر کارگر دارند سفته به‌علاوه یک تا سه ضامن و از 200 میلیون تومان به بالا تسهیلات اگر در اختیار قرار گرفته باشد سایر وثایق مورد قبول نظام بانکی از واحدهای تولیدی برای این وام 12 درصد در اختیار بانک‌ها قرار می‌گیرد. وی افزود: وام مزبور تاسه ماه تنفس و 24 ماه همزمان پرداخت دارد یعنی در مدت دو سال این منابع باید به سیستم بانکی عودت داده شود.

شریعتمداری اظهار داشت: این تسهیلات به بنگاه‌های اقتصادی پرداخت می‌شود که نسبت به اخراج کارگران خود اقدام نکرده‌اند و به یک معنا همان تعداد کارگر بیمه شده‌ای که در دی و بهمن ماه سال گذشته در اختیار داشته‌اند همان افراد را دوباره به‌کارگیری کنند.این هم اقدام مناسبی که از پایان اردیبهشت ماه سال جاری آغاز می‌شود.

 

ارسال نظر