آسیب کرونا به تولیدکنندگان طلا بیشتر از طلافروشان است

۱۳۹۹/۰۲/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۶۷۲۰

گروه بانک و بیمه | 

عضو اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا، جواهر، نقره و سنگ‌های قیمتی ایران می‌گوید آسیب‌های اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کرونا بیش از طلافروشان، به طلاسازان و تولیدکنندگان مصنوعات طلا ضربه زده است.

سیدحجت شفایی در گفت‌وگو با ایبِنا درباره تاثیر شیوع ویروس کرونا بر بازار طلا گفت: صنعت طلا نیز مانند تمامی کسب‌وکارها در طول دو ماه گذشته فعالیتی نداشته و حتی تعدادی از همکاران ما نیز به دلیل ابتلا به این بیماری فوت شدند. وی افزود: صنعت طلا در سال‌های گذشته به دلیل اخذ مالیات بر ارزش افزوده آسیب دیده و ذائقه خرید مردم برای خرید مصنوعات طلا به سمت سکه تغییر کرده بود ولی در دو ماه گذشته به دلیل شیوع کرونا رکود حتی بیشتر شده است. این فعال صنعت طلا خاطرنشان کرد: در روزهای گذشته مراجعه مردم برای فروش طلای خود نسبت به گذشته افزایش یافته و دلیل اصلی آن نیز تعطیلی کسب‌وکارها به دلیل کرونا، رکود و کاهش درآمد و نیاز مردم به نقدینگی بوده است. عضو اتحادیه تولیدکنندگان طلا ادامه داد: با این حال طلافروشان و طلاسازان تا حدی امکان خرید طلا دارند. فعالان صنعت طلا به شرطی طلای مردم را خریداری می‌کنند که بتوانند آن را بفروشند ولی از آنجایی که در حال حاضر فروش طلا کاهش یافته، ظرفیت فعالین این صنف نیز برای خرید طلا کاهش یافته است. شفایی تصریح کرد: فعالین صنعت طلا سرمایه مازاد ندارند و در صورتی که طلا بفروشند، بلافاصله آن را جایگزین می‌کنند ولی اگر طلایی فروخته نشود، امکان خرید طلا از مردم کاهش می‌یابد. وی اظهار داشت: در حال حاضر بیشتر طلایی که در ویترین طلافروشی‌ها موجود است، مربوط به سال‌های قبل است و طلافروشان از طلاسازان خرید کمتری دارند. این فعال صنعت طلا گفت: آسیبی که کرونا به طلاسازان زده، بیشتر از طلافروشان است زیرا تولیدکنندگان طلا کارگران و کارمندان بیشتری دارند و هزینه حقوق و بیمه آنها با تولیدکننده است در حالی که نیروی کار طلافروشان بسیار کمتر است.

     بهترین ماه طلا

طلا اگرچه اندکی افت داشت اما متاثر از محرک‌های هنگفت ارایه شده توسط بانک‌های مرکزی جهان با هدف مهار خسارت اقتصادی ناشی از شیوع کووید-۱۹، در مسیر بهترین ماه خود از سال ۲۰۱۶ تاکنون قرار دارد. به گزارش رویترز، فلز زرد همواره تمایل دارد تا از قِبل محرک‌های اقتصادی گسترده منفعت ببرد زیرا اغلب از آن به عنوان سپری برابر تورم و کاهش ارزش پول یاد می‌شود. «دیوید مگر» مدیر واحد تجارت فلزات در شرکت

 High Ridge Futures، در این خصوص گفت: طلا پیش از این اکثر خبرهای خوب و حمایتی را دریافت کرده و به اعتقاد من این موضوع ممکن است اندکی باعث عقب‌نشینی و ثبات موقت آن شود. احتمالا در کوتاه‌مدت افزایش قیمت چشمگیری را شاهد نخواهیم بود.

قیمت لحظه‌ای هر اونس طلا روز گذشته با افت ۰.۵ درصدی به ۱۷۰۳.۴۹ دلار رسید. در بازار معاملات آتی امریکا نیز قیمت هر اونس طلا با ۰.۲ درصد رشد به ۱۷۱۷.۲۰ دلار افزایش پیدا کرد. طلا در ماه جاری بیش از ۸درصد افزایش قیمت داشته است.

داده‌های منتشر شده توسط اداره کار امریکا حاکی از آن بود که هفته گذشته میلیون‌ها امریکایی دیگر برای استفاده از مزایا و کمک هزینه بیکاری ثبت نام کرده‌اند و این بدان معنا است که تعدیل نیروی کار به صنایعی بسط پیدا کرده است که در ابتدا به‌طور مستقیم تحت تاثیر تعطیلی کسب و کارها و اختلالات ایجاد شده ناشی از شیوع ویروس کرونا، قرار نداشتند. مِگر ادامه داد: احتمالا متقاضایان کمک هزینه بیکاری به‌طور مشخص یکی از غم انگیزترین شاخص‌های اقتصادی محسوب می‌شوند؛ شاخصی که عمق تاثیر ویروس کرونا را بر ما پدیدار می‌کند و فکر نمی‌کنم پس از آغاز بازگشایی کسب و کارها، این ارقام به سرعت معکوس شوند.

فدرال‌رزرو روز چهارشنبه نرخ بهره را نزدیک صفر نگه داشت و متعهد شد که برای کمک به اقتصاد آسیب دیده امریکا، برنامه‌های اضطراری خود را گسترش دهد. نرخ‌های پایین بهره، هزینه‌فرصت نگهداری طلا را کاهش می‌دهد و در نتیجه فلز زرد در جریان آشفتگی‌های اقتصادی سرمایه‌ای امن به شمار می‌رود. براساس اعلام روز گذشته شورای جهانی طلا، ذخیره انبوه طلا توسط سرمایه‌گذاران وحشت زده از پاندمی کرونا، افت شدید تولید جواهرات را جبران کرده و در نتیجه تقاضای جهانی برای فلز زرد در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۰ بدون نوسان باقی مانده است.

«کارلو آلبرتو دو کازا» تحلیلگر ارشد ActivTrades در یادداشتی نوشت: سرمایه‌گذاران همچنان در مورد راه‌حلی نسبتا سریع برای پاسخ به ویروس کرونا اطمینان دارند اگرچه حالا بی‌اندازه روشن است که بانک‌های مرکزی مجبور خواهند شد مبالغ هنگفتی نقدینگی به بازار تزریق کنند. از منظر فنی، جهشِ بدیهی که بالاتر از نقطه مقاومت ۱۷۳۰ تا ۱۷۳۵دلار، واقع شده و در اوایل ماه جاری دوبار هم محک خورده است، برای ادامه افزایش قیمت و روند صعودی طلا فضاسازی خواهد کرد.

      کرونا در معادن طلا

در حالی که عمق معادن طلای آفریقای جنوبی روزبه‌روز بیشتر شده و افزایش هزینه‌های استخراج آثار خود را آشکار می‌کند، تهدیدی بزرگ‌تر به نام کرونا تولید طلای این کشور را به یک پنجم ارتفاعات دهه ۷۰ آن رساند.

به گزارش بلومبرگ، پاندمی کووید-۱۹ آینده صنعتی ۱۳۴ ساله را که روزگاری بیش از نیم میلیون کارگر را در بزرگ‌ترین قطب تولیدکننده طلای جهان به استخدام خود در آورده بود، به خطر انداخته است. در حالی که دولت «سیریل رامافوسا» بابت واکنش سریع به این بحران بهداشتی مورد تمجید قرار گرفته است، قرنطینه پنج هفته‌ای و شروط سختگیرانه مرتبط با بازگشایی معادن طلا و ریسک‌های آن، تداوم فعالیت این صنعت را تحت الشعاع قرار داده است. تولیدکنندگان طلای آفریقای جنوبی در راستای حصول اطمینان از رعایت فاصله اجتماعی لازم به منظور حفظ سلامت ده‌ها هزار کارگر شاغل در عمیق‌ترین معادن جهان، مجازند تا تنها با نیمی از کارگران معمول خود به فعالیت ادامه دهند.  این امر بازدهی تولیدکنندگان را از بین می‌برد و این در حالی است که آنها باید بار مضاعف نظارت بر کارگران را به منظور تشخیص علائم کرونا و نمونه‌گیری از آنهایی که این علائم را بروز می‌دهند، بر دوش بکشند. «رنه هوخ‌رایتر» تحلیلگر شرکت Noah Capital Markets می‌گوید: آنها تقریبا به‌طور کامل در لبه پرتگاه هستند. هیچ‌کس با ۵۰ درصد نیروی کار نمی‌تواند پول در بیاورد.

به گفته «نیک هالند» مدیر اجرایی ارشد شرکت گلد فیلدز، این شرکت احتملا افزایش هزینه‌های خود را در معادن عمیق آفریقای جنوبی به ۵درصد محدود کند به شرط آنکه این معادن بتوانند تا پایان ماه مه به حداکثر ظرفیت خود برسند. در این بین، افزایش شمار مبتلایان به کرونا می‌تواند بار دیگر به‌طور موقت فعالیت‌ها را متوقف کند.

معادن طلای آفریقای جنوبی پیش از این نیز از حیث تولید جزو پرهزینه‌ترین معادن جهان بودند و براساس اعلام مورگان استنلی، هزینه تولید هر اونس طلا در این معادن به‌طور میانگین حدود یک هزار دلار است و به گفته «جیمز وِلستِد» سخنگوی شرکت تولیدکننده

 Sibanye Stillwater، این هزینه بالای تولید، این صنعت را در آفریقای جنوبی «آسیب‌پذیرتر» می‌کند.

«تِبِلو چابانا» مدیر ارشد روابط عمومی شورای مواد معدنی آفریقای جنوبی که نماینده بیشتر تولیدکنندگان این کشور است، می‌گوید که برخی از معادن با نصف نیروی کار تنها قادرند به ۳۰ درصد تولید گذشته خود برسند. 

با این حال، به گفته هوخ‌رایتر، هنوز خیلی زود است که کار صنعت طلای آفریقای جنوبی را تمام شده بدانیم زیرا راه‌اندازی مجدد معادن دست کم به تولیدکنندگان اجازه می‌دهد تا هزینه‌های مربوط به برق و حقوق کارگران را پوشش دهند. این صنعت که هم‌اکنون حدود ۹۵ هزار کارگر در آن مشغول به کار هستند، سال گذشته با کاهش ۱۴ درصدی تولیدات، بیشترین افت تاریخ خود را تجربه کرد.

تولیدکنندگان طلا در آفریقای جنوبی علاوه بر این، در سال جاری از قبل کاهش ۲۳ درصدی ارزش رند برابر دلار منفعت بردند؛ اتفاقی که عملا موجب کاهش هزینه‌های آنان شد و در عین حال، رشد ۱۲ درصدی قیمت طلا به دلار، درآمدهایشان را افزایش داد.

با این وجود، «آرنولد فن‌گران» تحلیلگر معدن در «نِدبنک» آفریقای جنوبی با اشاره به اینکه این میزان سود برای مقابله با آثار ناشی از کاهش سطح بهره‌برداری کفایت نمی‌کند، گفت: یک فاکتور حیاتی در معدن کاری به ویژه معدن کاری عمیق زیرزمینی، حجم تولیدات است. بنابراین این صنعت باید هر چه زودتر برای تشدید فعالیت و رسیدن به ظرفیت کامل خود، راه چاره‌ای پیدا کند.

     حمایت رییس بانک مرکزی لبنان

از نظام نرخ ثابت ارز 

رییس بانک مرکزی لبنان با مقاومت برابر سیل انتقادات تند از وی در خصوص نحوه مدیریت بحرانِ گریبان‌گیر اقتصاد این کشور، گفت که نظام نرخ ثابت ارز (نوسان با دلار) همچنان به قوت خود باقی خواهد ماند.

به گزارش بلومبرگ، «ریاض سلامه» که از سال ۱۹۹۳ بر مسند ریاست بانک مرکزی لبنان تکیه زده است، معتقد است که «پوند ثابت تصمیمی سیاسی است. ما در بانک مرکزی به این نتیجه رسیده‌ایم چون از امور آگاه هستیم و حالا شما در صرافی‌ها شاهد این تصمیم و تاثیر آن بر قدرت خرید مردم لبنان هستید.» 

 

ارسال نظر