روند ریزش قیمت لیر ترکیه به یک‌هفتم دلار

۱۳۹۹/۰۲/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۶۴۵۸

گروه بانک و بیمه |

صرافی‌های مجاز بانک مرکزی روز پنجشنبه قیمت خرید هر دلار امریکا را ۱۵ هزار و ۴۰۰ تومان و نرخ فروش آن را ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام کردند که نسبت به روز چهارشنبه تغییری نداشته است. این صرافی‌ها یورو را ۱۶ هزار و ۸۰۰ تومان خریدند و در مقابل با قیمت ۱۶ هزار و ۹۰۰ فروختند که قیمت خرید و فروش یورو نیز نسبت به روز گذشته ثابت بوده است.

به گزارش «تعادل»، سامانه سنا نیز نرخ میانگین ارزهای معامله شده در تاریخ 3 اردیبهشت 99 را برای دلار 15526، لیرترکیه2369، دلار کانادا 11748، یورو 16841، درهم 4252، پوند 19375 تومان اعلام کرد. قیمت خرید ارز در بانک‌ها نیز اندکی کمتر از قیمت خرید در صرافی‌های مجاز بانک مرکزی است؛ هرچند که به دلیل شیوع ویروس کرونا، در حال حاضر تلاش می‌شود که کمترین مراجعه به شعب بانکی صورت گیرد. همچنین روز جمعه 5 اردیبهشت 99 به دنبال افزایش نرخ هر اونس جهانی طلا به 1728 دلار، و اعلام دلار به قیمت 16250 تومان، قیمت هر گرم طلا به 648 هزار تومان، مظنه هر مثقال 17 عیار 2 میلیون و 787 هزار، سکه 6 میلیون و 510 هزار، نیم سکه 3 میلیون و 260 هزار، ربع سکه 1 میلیون و 890 هزار، سکه گرمی 980 هزار تومان معامله شد.

بازار داخلی طلا و سکه با وجود ثبات قیمت دلار و یورو تا حدودی افزایشی بود که دلیل اصلی آن می‌تواند افزایش قیمت اونس جهانی باشد. روز پنجشنبه قیمت هر اونس طلای جهانی با افزایش بیش از ۱۰۰ دلاری از ۱۷۲۷ دلار گذشت. همین موضوع سبب شد که قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار با افزایش ۷۰۰ تومانی به ۶۴۲ هزار و ۴۵۵ تومان برسد. قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در بازار با افزایش ۵۰ هزار تومانی به شش میلیون و ۵۳۰ هزار تومان رسیده و سکه طرح قدیم نیز با افزایش ۲۰ هزار تومانی به شش میلیون و ۳۵۰ هزار تومان رسیده است. این در حالی است که قیمت نیم‌سکه ۳ میلیون و ۲۸۰ هزار تومان و ربع سکه یک میلیون و ۸۶۰ هزار تومان و سکه گرمی نیز بدون تغییر قیمت همان ۹۷۰ هزار تومان بود. 

   بازار سکه و طلا زیر سایه اتفاقات نفتی

بازار سکه و طلا داخلی در حالی اولین هفته فعالیت رسمی خود در سال جدید را پشت سر گذاشت که تحت تاثیر اتفاقات نفتی ایجاد شده در دنیا و تاثیری که بر طلای جهانی داشت، مسیر حرکتی خود را افزایشی انتخاب کرده است.

در رابطه با وضعیت بازار سکه و طلا در بازار داخلی، محمد کشتی آرای- نایب‌رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران- در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: در هفته‌ای که گذشت، کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی به ویژه نفت امریکا که به صفر رسید تاثیر عمده‌ای بر بازارهای بین‌المللی داشت و سبب کاهش ارزش دلار شد. به دنبال کاهش ارزش دلار، تقاضا برای سرمایه‌گذاری در بازار طلا را به‌شدت افزایش داد؛ به گونه‌ای که قیمت هر اونس طلا را تا ۱۷۴۰ دلار افزایش داد.

وی افزود: از سوی دیگر با آغاز فعالیت‌ها از هفته‌ای که گذشت و اکثرا واحدهای صنفی همچون طلافروشی‌ها، سکه فروشی‌ها و صرافی‌ها باز شدند، قیمت ارز هم نوسان پیدا کرد و این نوسان با توجه به دادوستدها و عرضه و تقاضایی که در بازار داخلی وجود داشت، باعث افزایش قیمت ارز شد.

 

ارسال نظر