کاهش قیمت ارز صرافی‌ها در هفته جاری

۱۳۹۹/۰۲/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۶۳۲۰
کاهش قیمت ارز صرافی‌ها در هفته جاری

 گروه بانک و بیمه | 

صرافی‌های مجاز بانکی نرخ ارز را در هفته جاری کاهش دادند و قیمت دلار صرافی‌ها با 350 تومان کاهش از 15600 به 15250 تومان رسید.  صرافی‌های مجاز بانک مرکزی قیمت خرید هر دلار امریکا را ۱۵ هزار و ۱۵۰ تومان و نرخ فروش دلار را ۱۵ هزار و ۲۵۰ تومان اعلام کردند.  همچنین این صرافی‌ها یورو را ۱۶ هزار و ۵۵۰ تومان خریدند و در مقابل با قیمت ۱۶ هزار و ۶۵۰ فروختند که قیمت خرید و فروش یورو نیز تغییری نکرده است.  قیمت خرید ارز در بانک‌ها نیز اندکی کمتر از قیمت خرید در صرافی‌های مجاز بانک مرکزی است؛ هرچند که به دلیل شیوع ویروس کرونا در کشور، در حال حاضر تلاش می‌شود که کمترین مراجعه به شعب بانکی صورت گیرد.   به گزارش «تعادل»، نرخ لحظه‌ای دلار در سامانه سنا نیز 15250 و یورو 16650 تومان رسید.  میانگین بهای هر یورو در روز معاملاتی یکشنبه نیز در سامانه سنا ۱۶ هزار و ۷۱۵ تومان و هر دلار ۱۵ هزار و ۲۵۸ تومان بود.  هر حواله یورو در سامانه نیما در روز معاملاتی گذشته، ۱۴ هزار و ۹۴۰ تومان فروخته شد؛ حواله دلار نیز در ۱۳هزار و ۶۷۷ تومان به فروش رسید. 

   بهای سکه ۴۰ هزار تومان بالا رفت

 در بازار طلا نیز با اعلام هر اونس جهانی به قیمت 1687 دلار و دلار در بازار آزاد و معاملات نقدی به قیمت 15650 تومان، قیمت طلا و سکه اندکی افزایش یافت.  هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با رشد۴۰ هزار تومانی قیمت نسبت به روز معاملاتی گذشته به ۶ میلیون و ۲۷۰ هزار تومان رسید.  هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز ۶میلیون تومان قیمت‌گذاری شد.  همچنین نیم سکه سه میلیون و ۱۲۰ هزار تومان، ربع سکه یک میلیون و ۸۸۰ هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی ۹۷۰ هزار تومان تعیین قیمت شد. هر گرم طلای خام ۱۸ عیار ۶۱۲ هزار تومان و هر مثقال طلا نیز ۲ میلیون و ۶۵۴هزار تومان ارزش‌گذاری شد. 

در بازار ارز رسمی نیز، بانک مرکزی نرخ رسمی ۴۷ ارز را اعلام کرد که بر اساس آن نرخ ۲۸ ارز از جمله یورو وپوند کاهش و قیمت ۱۰ واحد پولی دیگر افزایش یافت.  نرخ دلار و ۸ ارز دیگر نیز ثابت ماند.  دلار ۴۲هزار ریال قیمت خورد.  همچنین هر پوند انگلیس با کاهش ۱۲۴ ریالی به قیمت ۵۲ هزار و ۴۱۹ ریال و هر یورو نیز با کاهش ۳۲ ریالی به قیمت ۴۵ هزار و ۶۲۷ ریال اعلام شد. 

   بانک مرکزی توان واقعی کردن نرخ ارز را دارد

 از سوی دیگر، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس معتقد است بانک مرکزی توان صد در صدی برای ساماندهی ارزی را دارد.  محمدرضا پورابراهیمی در گفت‌وگو با ایبِنا با بیان اینکه در ماه‌های اخیر بسیاری از قیمت‌ها متاثر از نوسانات ارزی بوده است، افزود: ریشه اصلی آثار تورمی به جز حجم نقدینگی در اقتصاد بازارهای موازی سفته‌بازی و امثالهم موضوع تغییرات نرخ ارز است. 

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اگر تورم در اقتصاد را بخواهیم به چند دسته تقسیم کنیم بیشترین عامل تاثیرگذار در سال‌های اخیر در نرخ تورم تغییرات نرخ ارز و کاهش ارزش پول ملی در مقابل ارزهای خارجی بوده است. 

این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه آنچه در هفته‌های اخیر در بازار ارز مشاهده شده در ارتباط با پیش‌بینی‌های افزایش در ماه‌های قبل بوده است، گفت: گزارش سال ٩٨ کشور حاکی از آن است که علی‌رغم تحریم‌ها و مشکلات در این حوزه در ارتباط با بحث محدودیت‌های صادراتی و محدودیت‌های نقل و انتقال وجوه و غیره خوشبختانه ایران توانست با همت و تلاشی که مجموعه ارکان دولت، نظام و غیره داشته‌اند نوسانات قیمت را مدیریت کرده و اکنون تراز تجاری ما به تعادل نسبی نزدیک شده است.  پورابراهیمی با تاکید بر اینکه میزان واردات و صادرات ما در حدود ۴٠ میلیارد دلار بسته شده است، تصریح کرد: این نشان می‌دهد که امکان مدیریت منابع ارزی در کشور علی‌رغم همه سختی‌ها و فشار‌هایی که از سال ٩۶ به اقتصاد ایران وارد شد و در سال ٩٧ نیز به‌شدت افزایش پیدا کرد و در ٩٨ به اوج خود رسید وجود دارد.  وی با بیان اینکه تجربه ثابت کرده که کماکان ایران توانسته بر اساس نیازهای خود ۴٠ میلیارد دلار واردات انجام دهد و معادل همین نیز تقریبا صادرات نفتی و غیرنفتی داشته باشد که در نتیجه آن مدیریت کشور ممکن شده است.   این نماینده مردم در مجلس دهم با تاکید بر اینکه پیش‌بینی می‌شود که مدیریت تراز تجاری کشور به این شکل ادامه داشته باشد، گفت: از این رو پیش‌بینی ما این نیست که تغییرات نرخ ارز باید متاثر از پیش‌بینی تراز تجاری سال جدید باشد.  پور ابراهیمی ادامه داد: آنچه بازار را دچار التهاب کرده اثرات ناشی از تغییرات نرخ ارز بوده که در طول هفته‌های اخیر قطعا با مدیریت بانک مرکزی امکان کاهش نرخ ارز و تقویت ارزش پول ملی در مقابل ارزهای خارجی وجود دارد.  وی با بیان اینکه تراز تجاری و امکان تهیه منابع ارزی برای نیازهای کشور علی‌رغم همه مسائل و سختی‌های که در سال ٩٨ وجود داشت در سال جاری راحت‌تر خواهد بود، تصریح کرد: خوشبختانه اکنون ظرفیت‌های داخلی در حال تقویت بودت از این رو می‌تواند در تامین نیازها کمک کنده باشد.  این نماینده مردم در مجلس دهم ادامه داد: بنابراین افزایش نرخ ارز به علت شرایطی است که ما در اقتصاد در نتیجه شیوع کرونا و در نتیجه رکود داشته‌ایم. 

وی با بیان اینکه علی‌رغم همه این مشکلات امکان مدیریت توسط بانک مرکزی برای سال جاری جهت رسیدن به نرخ واقعی ارز وجود دارد، گفت: ما به توان بانک مرکزی برای سامان‌های ارز و همچنین برای اینکه بتواند نرخ ارز را در یک دامنه تقریبی منطقی ثابت کند امیدواریم. 

   معرفی بیش از ۵۰۰ سایت 

و کانال تلگرامی ارزی 

 رییس شورای عالی کانون صرافان از شناسایی بیش از ۵۰۰ سایت و کانال تلگرامی فعال در بازار ارز و معرفی به پلیس فتا خبر داد وگفت: بانک مرکزی و کانون صرافان مرجع اصلی نرخ هستند و مردم باید هوشیار باشند. 

کامران سلطانی‌زاده در گفت‌وگو با ایبِنا با اشاره به تعداد زیاد سایت‌ها و کانال‌های کلاهبرداری در حوزه ارز، گفت: بانک مرکزی و کانون صرافان مرجع اصلی و رسمی اعلام نرخ ارز هستند. ما بیش از ۵۰۰ مورد را به پلیس فتا اطلاع‌رسانی کرده‌ایم و متاسفانه تعداد این کانال‌های اطلاع‌رسانی بسیار زیاد است و روزانه تعداد زیادی از این کانال‌ها و سایت را به صورت مکتوب به پلیس فتا اطلاع می‌دهیم. ما بارها به مردم هشدار داده‌ایم که به هیچ‌وجه از این شبکه‌ها برای معاملات ارزی استفاده نکنند زیرا موارد بسیار زیادی بوده که هموطنان از این طریق دچار مشکلات بسیار زیادی شده‌اند. 

رییس شورای عالی کانون صرافان، با تاکید بر اینکه در دوماه اخیر اکثر موارد اطلاع‌رسانی و فیلتر شده، گفت: اپلیکیشن کانون صرافان و سایت بانک مرکزی نهادهای رسمی برای اعلام نرخ و اسامی صرافان مجاز هستند. 

   صعود دلار در معاملات خارجی

شاخص دلار از ۱۰۰ واحد عبور کرد.  به گزارش رویترز، در جریان معاملات دوشنبه، بسیاری از ارزهای مختلف در برابر دلار در مسیر نزولی قرار گرفتند و دلار به جلو رانده شد. 

سرعت شیوع کرونا در برخی از مناطق کاهشی شده تا جایی که نرخ مرگ و میر روزانه در امریکا و انگلیس نزولی شده و شمار مبتلایان در فرانسه و اسپانیا کاهش داشته است.  در اسپانیا، اتریش، دانمارک و ایتالیا برخی از کسب و کارها فعالیت خود را به صورت محدود ازسر گرفته‌اند.  

صندوق بین‌المللی پول از رشد منفی سه درصدی جهان در سال جاری تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا خبر داده که در این بین نرخ رشد پیش‌بینی شده برای امریکا حدود منفی شش درصد بوده است.  این صندوق همچنین پیش‌بینی کرده است متوسط رشد اقتصادی امسال ۱۹ کشور عضو منطقه یورو به منفی ۷. ۵ درصد برسد.  به گفته رییس صندوق نجات اتحادیه اروپا، کشورهای اروپایی برای احیای اقتصاد خود نیازمند

 ۰. ۵ تا یک تریلیون یورو اعتبار هستند.  

از سوی دیگر رشد اقتصادی چین تحت تاثیر شیوع کرونا در سه ماهه نخست امسال به منفی ۶. ۸ درصد رسیده که این رقم، بدترین عملکرد ثبت شده اقتصاد چین از دهه ۱۹۷۰ تاکنون محسوب می‌شود. همچنین بسیاری از کشورهای جهان در نتیجه شیوع کرونا و جلوگیری از در اختیار گرفتن شرکت‌ها توسط اتباع خارجی، مقررات سختگیرانه‌ای علیه سرمایه‌گذاری خارجی وضع کرده‌اند.  کانادا، فرانسه، اسپانیا، آلمان و استرالیا از جمله کشورهایی هستند که چنین تصمیمی گرفته‌اند اما این امر احتمالا باعث کاهش بیش از پیش رشد اقتصادی آنها نیز خواهد شد.  

صندوق بین‌المللی پول پس از تخصیص ۰. ۵ میلیارد دلار وام برای مقابله با کرونا به ۲۵ کشور خبر، در مرحله دوم اعتبارات بیشتری را برای مقابله با کرونا به کشورهای در حال توسعه تخصیص داده و بانک جهانی نیز موفق شد رضایت کشورهای ثروتمند برای در نظر گرفتن معافیت موقتی بازپرداخت وام‌ها توسط کشورهای فقیر را جلب کند.  

تاکنون بیش از دو میلیون و ۴۰۷ هزار و ۴۶۷ مورد ابتلا به کرونا گزارش شده است که در این بین ۱۶۵ هزار و ۷۴ نفر جان خود را از دست داده‌اند.  در بین کشورهای مختلف، بالاترین تلفات مربوط به امریکا با ۴۰ هزار و ۵۶۵ نفر، ایتالیا با ۲۳ هزار و ۶۶۰ نفر، اسپانیا با ۲۰ هزار و ۴۵۳ نفر، فرانسه با ۱۹ هزار و ۷۱۸ نفر و انگلیس با ۱۶ هزار و ۶۰ نفر بوده است. 

یمز نایتلی، کارشناس ارشد اقتصاد بین‌الملل در بانک ‌ای‌ان‌جی گفت: با توجه به گستردگی تعطیلی کسب و کارها در امریکا، پیش‌بینی ما این است که پیش از بازگشت به سطح قبل از بحران، رشد اقتصادی امریکا تا منفی ۱۳ درجه نیز کاهش پیدا کند و شاید بهبودی کامل از نظر اقتصادی تا میانه سال ۲۰۲۲ طول بکشد.  این یعنی شاهد ادامه تعطیلی کسب و کارها و فاصله‌گذاری‌ها خواهیم بود.

شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات دیروز با صعود 0.23 درصدی نسبت به روز قبل و در سطح 100.06 واحد بسته شد.  نرخ برابری هر فرانک سوییس معادل 1.032 دلار اعلام شد.  

در معاملات بازارهای ارزی جهانی، همچنین هر دلار با 0.27 درصد افزایش به 107.854 ین رسید.  در برابر همتای استرالیایی، هر دلار امریکا به ازای 1.575 دلار مبادله شد.  همچنین نرخ برابری دلار معادل 7.076 یوان چین اعلام شد. 

   چین برای دومین بار در سال جاری

 نرخ بهره را کاهش داد

بانک مرکزی چین مطابق انتظارات روز دوشنبه و با هدف کاهش هزینه‌های اخذ وام توسط شرکت‌ها و تقویت اقتصاد کرونازده این کشور که پس از دهه‌ها برای نخستین‌بار منقبض شده است، نرخ بهره پایه را کاهش داد. 

به گزارش نیویورک‌تایمز، بر این اساس، نرخ بهره وام‌های یک ساله با ۲۰ نقطه پایه کاهش از 4.05 به 3.85 درصد رسید و این در حالی است که نرخ بهره وام‌های پنج ساله با کاهشی معادل ۱۰ نقطه پایه از 4.75 به 4.65 درصد تنزل یافت. 


 

ارسال نظر