امکان بازپس‌گیری حق عضویت ایران از صندوق بین‌المللی پول

۱۳۹۹/۰۱/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۶۱۵۵

قیمت ارز در صرافی‌ها در یک هفته گذشته ثابت ماند

گروه بانک و بیمه |

بازار ارز از هفته گذشته تاکنون شاهد ثبات قیمت‌ها بوده و در این هفته تغییر زیادی در قیمت ارزها ایجاد نشده است. صرافی‌های مجاز بانک مرکزی روز چهارشنبه 27 فروردین 99 قیمت دلار و یورو را ثابت نگه داشتند.بر این اساس، قیمت خرید هر دلار امریکا در صرافی‌های مجاز بانک مرکزی ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومان و قیمت فروش آن ۱۵ هزار و ۶۰۰ تومان است.همچنین این صرافی‌ها هر یورو را به قیمت ۱۶ هزار و ۹۰۰ تومان خریده و در مقابل با قیمت ۱۷ هزار تومان می‌فروشند.

به گزارش «تعادل»، قیمت خرید ارز در بانک‌ها نیز اندکی کمتر از قیمت خرید در صرافی‌های مجاز بانک مرکزی است؛ هرچند که به دلیل شیوع ویروس کرونا در کشور، در حال حاضر تلاش می‌شود که کمترین مراجعه به شعب بانکی صورت گیرد.به این ترتیب، از هفته گذشته تاکنون قیمت‌ دلار و یورو در صرافی‌های مجاز بانک مرکزی ثابت بوده است.  در سامانه سنا نیز نرخ دلار در صرافی‌های بانکی، برای چندمین روز متوالی در رقم ۱۵ هزار و ۶۰۰ تومان ثابت مانده و تغییری نکرده است. نرخ خرید هر دلار در تابلوی صرافی‌های بانکی ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومان و فروش ۱۵ هزار و ۶۰۰ تومان بود.قیمت خرید هر یورو نیز ۱۶ هزار و ۹۰۰ تومان و نرخ فروش آن ۱۷ هزار تومان شد.

میانگین بهای هر یورو در روز سه‌شنبه در سامانه سنا ۱۷ هزار و ۲۵ تومان و هر دلار ۱۵ هزار و ۵۸۱ تومان بود. همچنین در سامانه نیما در روز معاملاتی گذشته هر حواله یورو ۱۵ هزار و ۱۰۹ تومان فروخته شد، نرخ حواله دلار نیز ۱۳ هزار و ۴۸۹ تومان بود. در بازار ارز رسمی نیز بانک مرکزی نرخ ۴۷ ارز را اعلام کرد که بر اساس آن نرخ ۱۱ ارز کاهش و قیمت ۲۴ واحد پولی دیگر افزایش یافت؛ نرخ بقیه ارزها نیز ثابت ماند. هر دلار امریکا بدون تغییر قیمت همانند روزهای گذشته ۴۲ هزار ریال قیمت خورد. همچنین هر پوند انگلیس ۵۲ هزار و ۹۶۶ ریال و هر یورو نیز ۴۶ هزار و ۱۲۲ ریال ارزش‌گذاری شده است.

   برنامه برای بازار ارز

رییس کل بانک مرکزی درباره روند بازار ارز، با اشاره به نرخ اردیبهشت‌ماه سال گذشته دلار را ۱۵ هزار و ۲۰۰ تومان و میانگین آن را ۱۴ هزار و ۹۰۰ تومان اعلام کرد و افزود: بعد از آن این نرخ به ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان کاهش یافت و سپس حوادثی مانند بنزین و حالا نیز کرونا باعث شد تا نرخ بالا برود. امروز نرخ رسمی در صرافی‌ها ۱۵هزار و ۵۰۰ تا ۶۰۰ تومان است. ما در بازار ارز مشکلی نداریم و کاملا شرایط تحت کنترل است. من نگفتم مردم ارز نخرند و گفتم به ریسک آن توجه کنند. اگر زمانی نرخ بر اثر شرایطی افت کند نباید سرمایه‌گذاری کنند، ولی برای بازار ارز برنامه داریم

   قیمت سکه ۲۰ هزار تومان افزایش یافت

 در بازارطلا نیز هر اونس جهانی طلا به 1721 دلار رسید. و با اعلام هر دلار در بازار آزاد به قیمت، هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید) با رشد ۲۰هزار تومانی قیمت نسبت به روز معاملاتی گذشته به بهای ۶میلیون و ۴۹۰ هزار تومان ارزش‌گذاری شد. هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز ۶ میلیون و ۲۳۰هزار تومان قیمت‌گذاری شد.همچنین نیم سکه نیز سه میلیون و ۲۲۰ هزار تومان، ربع سکه یک میلیون و ۹۰۰ هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی ۹۸۰ هزار تومان تعیین قیمت شد.هر گرم طلای خام ۱۸ عیار ۶۳۵ هزار تومان و هر مثقال طلا نیز ۲ میلیون و ۷۵۵ هزار تومان ارزش‌گذاری شد. به دلیل تعطیلی واحدهای صنف طلا و جواهر، قیمت اعلام شده برای طلا و انواع سکه در این روزها بر اساس محاسبه نرخ دلار و قیمت اونس طلا در بازارهای جهانی انجام می‌شود.

   مهلت ارایه اسناد حمل در حواله‌های ارزی افزایش یافت

از سوی دیگر، مدت زمان ارایه اسناد حمل در خصوص حواله‌های ارزی، تا اطلاع ثانوی برای شرکت‌های تولیدی به ١١ ماه و برای واحدهای تجاری به ٨ ماه افزایش یافت. بانک مرکزی با صدور بخشنامه‌ای اعلام کرد که با توجه به شیوع بیماری کرونا و تاثیر آن بر جریان فعالیت تجارت خارجی از جمله برای وارد‌کنندگان کالا به ویژه در تدارک حمل به موقع کالا، بارگیری آن، تهیه اسناد حمل مربوطه و تطویل فرایند واردات قطعی و در راستای مساعدت و حمایت از واردکنندگان کالا مهلت ارایه اسناد حمل حواله‌جات ارزی برای واحدهای تولیدی به ۱۱ ماه و برای واحدهای تجاری به ۸ تا اطلاع ثانوی افزایش می‌یابد.

 

   امکان بازپس‌گیری حق عضویت ایران

به صندوق بین‌المللی پول

 از سوی دیگر، کارشکنی امریکا در روند دستیابی به منابع مالی برای مقابله با کرونا که مصداق «تروریسم بهداشتی» است، کارآمدی صندوق بین‌المللی پول (IMF) را زیر سوال برده و بر این اساس، یک نماینده مجلس هشدار می‌دهد که در صورت ناتوانی در اجرای تعهدات، ایران می‌تواند مبالغ پرداختی به عنوان حق عضویت‌ به این صندوق را بازپس بگیرد.

سرنوشت درخواست ایران از صندوق بین‌المللی پول برای دریافت پنج میلیارد دلار وام از صندوق بین‌المللی پول برای مقابله با کرونا و کارشکنی امریکا در این روند از مباحث مطرح در روزهای اخیر بوده است. این اقدام امریکا که از آن می‌توان به عنوان تروریسم بهداشتی و پزشکی یاد کرد می‌تواند در روند ارایه خدمات بهداشتی و مقابله ویروس کرونا، اخلال ایجاد کرده و جان و سلامت صدها نفر را به خطر بیندازد. کارشکنی امریکا در روند ارایه این تسهیلات در حالی است که بسیاری از کشورها در مقابله با پیامدهای بهداشتی و اقتصادی شیوع کرونا دچار چالش شده و منابع عظیم مالی برای این هدف اختصاص داده‌اند و حتی برای دریافت منابع مالی بیشتر به سراغ صندوق بین‌المللی پول نیز رفته‌اند.در این میان، ایران علاوه بر کرونا با چالش تحریم نیز مواجه است که این موضوع بر سر راه اجرای برنامه‌های حمایت اقتصادی در مقابله با کرونا، چالش ساز شده است. در صورتی که تحریم‌های شدید امریکا و فشارهای اقتصادی کاخ سفید در قطع دسترسی ایران به منابع مالی نبود، قطعا دولت ایران می‌توانست برنامه‌های منسجم‌تر و کارآمدتری را در اجرای طرح‌های اقتصادی حمایتی در نبرد با کرونا اتخاذ کند.  در این رابطه، «محمد حسینی» عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفت‌وگو با ایرنا، گفت: با توجه به اینکه ایران عضو صندوق بین‌المللی پول بوده و حق عضویت خود را در سال‌های گذشته پرداخت کرده است، این حق را دارد که از این صندوق در مواقع ضروری درخواست دریافت وام داشته باشد.همچنین هدف از تاسیس این صندوق نیز کمک به اعضا در زمان وقوع بحران‌ها و مشکلات اقتصادی بوده است.  این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اضافه کرد: ایران بر اساس مقررات صندوق بین‌المللی پول، با توجه به شرایط شیوع کرونا درخواست خود را به این صندوق ارایه کرده که توسط صندوق بین‌المللی پول باید بررسی شده و با درخواست ایران موافقت شود.شنیده شده است که امریکا تلاش می‌کند تا جلوی پرداخت این تسهیلات به ایران گرفته شود و حتی ادعا شده که این صندوق امکان دارد با درخواست ایران موافقت نکند. وی گفت: بر اساس مقررات، درخواست تسهیلات از این صندوق برای اعضا محفوظ است و امریکا و سایر کشورها نمی‌توانند در این روند کارشکنی کنند. این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به جریان داشتن درخواست ایران از صندوق بین‌المللی پول، اضافه کرد: باید منتظر ماند و مشاهده کرد که اعضای هیات‌مدیره صندوق تا چه حد با سیاست‌های امریکا هماهنگ هستند.در صورتی که اعضا با سیاست‌های امریکا همراه باشند امکان دارد که از فشارهای امریکا تبعیت کرده و مانع دستیابی به ایران به این وام شوند، اما در صورتی که ترکیب هیات‌مدیره این صندوق با امریکا همسو نباشند ایران می‌تواند به حق خود برسد. این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ادامه داد: اگر صندوق بین‌المللی پول با سیاست‌های امریکا همسو شده و با پرداخت وام به کشورمان موافقت نکند، ایران می‌تواند پرداخت‌های خود به این صندوق در سال‌های گذشته که به عنوان حق عضویت واریز شده را باز پس بگیرد.

   تداوم تلاش‌ها برای دریافت وام از صندوق

حدود یک ماه از درخواست ایران برای دریافت وام پنج میلیارد دلاری از صندوق بین‌المللی پول می‌گذرد اما هنوز صندوق با آن موافقت نکرده است.با وجود شایعاتی که مبنی بر رد درخواست ایران مطرح می‌شود، مقامات بانک مرکزی ایران اعلام کرده‌اند بررسی درخواست ایران همچنان جریان دارد.  رییس کل بانک مرکزی در ۲۱ فروردین امسال اعلام کرد: «حدود یک ماه پیش بعد از اعلام رسمی آمادگی صندوق بین‌المللی پول برای کمک سریع و بدون قید و شرط به کشورهایی که درگیر مقابله با ویروس کرونا هستند، درخواست ایران را برای استفاده از حق ایران از این حمایت صندوق اعلام کردم؛ اما افرادی در خارج، درصدد وارونه جلوه دادن تلاش‌ها و انحراف درخواست به‌حق ایران بوده‌اند.» تاخیر صندوق بین‌المللی پول در اعطای وام درخواستی ایران جهت مقابله با کرونا در حالی است که این صندوق، در هفته‌های اخیر برای اعطای وام به کشورها برای مقابله با کرونا، اعلام آمادگی کرده است. «مارتین مولیزن» رییس بخش سیاست‌گذاری و بررسی راهبردی صندوق بین‌المللی پول در اوایل فروردین ماه اعلام کرد: این نهاد مالی در راستای مقابله با بحران کرونا به دنبال ارایه وام‌های کم بهره و بدون بهره و ارایه کمک‌های اضطراری به بازارهای در حال ظهور است.

 

 

ارسال نظر