بانک پارسیان در خط مقدم تامین دارو تحریم شد

۱۳۹۹/۰۱/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۶۰۵۷

مدعیان عدم تحریم دارو با تحریم بانک پارسیان و بانک‌های دیگر غیر مستقیم جلوی تامین دارو برای ایران را گرفته‌اند. تحریم بانک پارسیان موجب اختلال در واردات دارو و غذا به کشور شده و تا زمانی که این بانک تحت تحریم است، بیماران ما و بخش بهداشت و درمان با مشکل مواجه خواهند بود.

به گزارش جماران، در حال حاضر بانک پارسیان به عنوان مهم‌ترین نهاد مالی ایران برای خرید دارو در بین چهار بانکی قرار دارد که مشمول تحریم‌های وزارت خزانه‌داری امریکا است. بشیر خالقی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در این زمینه گفت: « با اعلام دلایل واهی بانک پارسیان تحریم شده و این موضوع در روند واردات موادغذایی و دارو به کشور اختلال ایجاد کرده است .

همچنین احمد قویدل مدیرعامل بنیاد هموفیلی کشور در این رابطه خاطرنشان کرد: «در حال حاضر تمامی بانک‌های دولتی و بانک خصوصی پارسیان که عمده حساب شرکت‌های دارویی در آنها فعال هستند و گردش مالی و نقل و انتقال پول و اعتبارات بهداشت و درمان و واردات دارو از طریق این بانک‌ها انجام می‌شود، تحریم شده‌اند و حتی در صورت گشایش ارزی نیز به دلیل اینکه این شرکت‌های دارویی عمدتا اعتباری در این بانک‌ها ندارند، سپرده‌گذاری آنها نیز دچار مشکل شده و ارتباط ارزی آنها مورد قبول نیست؛ لذا تا این مسیر باز شود، بیماران ما دچار مشکل خواهند بود.

یک استاد حقوق بین‌الملل درباره راهکار مقابله با امریکا درباره تحریم دارو معتقد است با توجه به اینکه ماهیت تحریم‌های امریکا که اقدام علیه حقوق بشر محسوب می‌شود، می‌توان در مراجع بین‌المللی اقامه دعوا کرد. در رأس این مراجع هم دیوان بین‌المللی دادگستری (لاهه) است.

به گزارش میزان، موضوع تحریم‌ها و آثار آن بر دسترسی ایران به دارو و تجهیزات پزشکی مورد نیاز با شیوع ویروس کرونا مورد توجه دولت قرار گرفت. در همین راستا محمدجواد ظریف در پیام‌هایی خطاب به نهاد‌های بین‌المللی و همچنین مقامات امریکا با بیان اینکه تحریم‌ها مصداق جنایت علیه بشریت هستند، بیان کرد تحریم‌ها تأثیر مستقیمی بر امنیت جانی و سلامت ملت ایران می‌گذارد.

طبق مفاد پیمان‌های بین‌المللی و اصول منشور سازمان ملل، ایجاد مانع در مسیر بهداشت عمومی یکی از مصادیق اقدام علیه حقوق بشر تعریف می‌شود، این در حالی است که سران رژیم امریکا همواره خود را منادی و ترویج‌دهنده حقوق بشر در دنیا معرفی می‌کنند.

 

ارسال نظر