ورود شاخص بورس به محدوده منفی

۱۳۹۹/۰۱/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۵۹۲۹

گروه بورس|

روز گذشته شاخص بورس تهران از مدار صعود خارج شد و افتی 0.74 درصدی را به ثبت رساند. در این روز نماگر اصلی بورس تهران به میزان 4 هزار و 230 واحد افت کرد و به سطح 569 هزار و 673 واحد رسید. در این روز افزایش عرضه‌ها در بازار سهام به افت قیمت در بسیاری از نمادها انجامید و سبب شد تا دومین روز منفی بازار سرمایه از ابتدای سال جاری رقم بخورد. افت قیمت در نمادهای «وبملت»، «فارس» و «رمپنا» بیشترین اثر را در عقبگرد شاخص کل بورس داشت.

در این روز اگرچه شاخص کل بورس با افت مواجه شد، با این حال نماگر کل هموزن به میزان 0.32 درصد رشد کرد که خود نشان از تداوم رونق تقاضا در نمادهای کوچک‌تر بازار، به رقم حبابی بودن آن دارد. در پایا معاملات روز چهارشنبه حجم قابل توجهی از داد و ستد در بورس به ثبت رسید. بر این اساس در پایان سومین روز معاملاتی بازار یاد شده در هفته جاری، یک میلیون و ۲۳۵ نوبت معاملاتی، ۷ میلیارد و ۳۰۰ میلیون برگه اوراق بهادار به ارزش ۶۰ هزار و ۲۰۶ میلیارد تومان در بورس معامله شد.  در فرابورس نیز کلیت معاملات تشابه چندانی با بورس تهران نداشت. با این حال شاخص کل این بازار توانست در روز معاملاتی قبل 40 واحد رشد کند. در این روز نمادهای «شگویا»، «دماوند» و «ذوب» بیشترین اثر را در صعود شاخص فرابورس داشتند.

درج پدیده شاندیز  در فرابورس

یکی از خبرهای روز گذشته بازار سرمایه قطعی شدن ورود شرکت پدیده شاندیز به چرخه معاملات بازار سرمایه بود. در این روز طی انتشار اطلاعیه‌ای اعلام شد که به استناد ماده ۳۶ قانون احکام دایمی برنامه‌های توسعه کشور و موافقت کمیته درج شرکت فرابورس ایران، شرکت توسعه بین‌المللی صنعت گردشگری پدیده شاندیز از تاریخ ۱۷ فروردین در فهرست اوراق بهادار بازار پایه فرابورس ایران (دویست و چهل و پنجمین نماد معاملاتی) درج شده است.  بر اساس این اطلاعیه از این پس علاقه‌مندان و ذی‌نفعان شرکت توسعه بین‌المللی صنعت گردشگری پدیده شاندیز (سهامی عام) می‌توانند اطلاعات مالی «گتوشا» را از طریق تارنمای کدال مشاهده کنند.  این شرکت که مجری و مالک تمام پروژه‌های ساختمانی مجموعه پدیده، با هدف ساخت بزرگ‌ترین مجموعه چند منظوره تفریحی و گردشگری، اقدام به جذب مشارکت و سرمایه‌گذاری، در قالب فروش سهام به دلیل مشکلات قضایی به وجود آمده امکان تداوم معاملات سهام آن از لحاظ قانونی وجود نداشت. انتظار می‌رود که پس از طی شدن رویه‌های قانونی موجود امکان معامله سهام شرکت فراهم شود.  رخدادهای چند روز گذشته در بازار سهام سبب شده تا در حال حاضر بسیاری از لزوم اصلاح کوتاه‌مدت شاخص بگویند. با این حال یک کارشناس بازار سهام عقیده دارد که وضعیت حاکم بر اقتصاد کشور می‌تواند در سال جاری بازدهی 30 تا 50 درصدی را رقم بزند.  به گزارش سنا، امیرتقی خان تجریشی گفت: سال ۹۸ ریسک‌های غیرسیستماتیک بسیاری بر بازار، سایه افکنده بود اما قدرت نقدینگی و اقبال روز افزون آحاد مردم باعث رشد بازار سرمایه شد تا آنجا که تعداد کدهای سهامداری به بیش از ۱۳ میلیون کد (عمدتا حقیقی) رسید.

جعبه ابزار بازار سرمایه تکمیل شد

تجریشی به ابزارهای مالی که سال گذشته وارد بازار شدند، اشاره کرد و گفت: در حالی که سال گذشته تمامی توجهات به افزایش شاخص کل معطوف بود، شاهد معرفی ابزار‌های مختلفی هم در بورس‌ها بودیم. ابزارهای اختیار معاملات و آتی سبد سهام ازجمله ابزارهایی بودند که از دو سال پیش به بازارسرمایه وارد شدند، اما شاید مهم‌ترین ابزار معرفی شده در ماه پایانی سال گذشته که متأسفانه رونمایی از آن مقارن با شیوع ویروس کرونا شد، «فروش تعهدی» یا به اصطلاح معاملات دوطرفه بود که برروی برخی نمادها اجرایی شد و زمینه را برای جذاب‌تر کردن بازار و پوشش ریسک فراهم کرد. عضو هیات‌مدیره شرکت بورس تهران ادامه داد: این ابزار به سرمایه‌گذاران امکان می‌دهد که در شرایط نزولی هم بر اساس پیش‌بینی و تحلیل بتوانند منتفع شوند. در بازار دوطرفه علاوه بر انتفاع با جلوگیری از ایجاد صف فروش یا خرید به نقد شوندگی بازار نیز کمک خواهد شد و همچنین از حبابی شدن قیمت سهم در روند صعودی جلوگیری می‌کند.

وی با معرفی ابزار «گواهی ظرفیت» در رینگ برق بورس انرژی در سال گذشته اظهار کرد: اوراق گواهی ظرفیت، سندی است قابلِ مبادله که با اجازه وزارت نیرو مبتنی بر ایجاد ظرفیتِ نیروگاهی قابلِ اتکاءِ جدید یا کاهشِ قدرتِ قراردادی مشترکین موجود صادر می‌شود، این اوراق موجب سرمایه‌گذاری بخش‌خصوصی در توسعه ظرفیت تولید برق کشور و به عنوان جایگزین هزینه عمومی برقراری انشعاب در وزارت نیرو محسوب می‌شود. تجریشی افزود: اوراق «خرید دین کالایی»، ابزار دیگری در بورس بود که به مدد مهندسی مالی اجرایی شد و شرایط را برای تأمین مالی شرکت‌ها فراهم آورد تا از این طریق شاهد افزایش نقدشوندگی دارایی‌های مالی راکد تولیدکنندگان باشیم؛ در این روش عملا تولیدکنندگان می‌توانند طلبی که دارند را به ورقه بهادار تبدیل کرده و آن را بفروشند.

بیم و امیدها در بازار ۹۹

این کارشناس بازارسرمایه در خصوص بازار سال ۹۹، ریسک‌ها و پیش بینی آن توضیح داد: شاید مهم‌ترین ریسک بازار سرمایه با توجه یه شرایط جهانی و داخل ایران شیوع ویروس کرونا باشد که عملا در دنیا موجب تعطیلی کسب و کارها و کاهش ارزش ۸ هزار میلیاردی بازار‌ها شده و در صورت نبود راه‌حل، معضل جهانی مبهمی پیش روی بازارهای سهام و کالا خواهد بود.

وی افزود: ریسک‌های دیگر را نیز می‌توان ناظر به مسائل سیاسی و اقتصادی دانست. از دیگر ریسک‌های بازار، می‌توان خروج نقدینگی از بازار به بهانه‌های مختلف و رونق تقاضای سفته‌بازی در بازارهای موازی را در نظر داشت.

یک پیش‌بینی

این کارشناس بازار سرمایه پیش‌بینی کرد: در بدبینانه‌ترین حالت و در صورت عدم افزایش نرخ ارز و کنترل تقدینگی و تورم و نیز کاهش چشمگیر قیمت‌های جهانی به عنوان عوامل تأثیرگذار بر بازار، سطوح فعلی شاخص با کاهش چند درصدی را می‌توان برای سال جاری متصور بود، اما در صورت افزایش تورم در محدوده بیش از ۴۰ درصد و افزایش نرخ دلار و نقدینگی بیشتر از سال جاری علیرغم کاهش نسبی نرخ‌های جهانی بازار با حداقل رشد ۳۰ درصدی همراه می‌شود که در صورت بهبود اوضاع قیمت‌های جهانی رشدهای بیشتر از ۵۰ درصد نیز در این بازار متصور است. وی افزود: آنچه که مسلم است، محرک اصلی افزایش شاخص، افزایش نقدینگی، رکود سایر بازارها، تورم و افزایش نرخ ارز خواهد بود.

چند توصیه به سرمایه‌گذاران

وی در پایان گفت: توجه به مفهوم ریسک و بازده در بازارهای مالی، فراگیری نسبی اصول معاملات در بازارسرمایه برای نو سهامداران، تصمیم‌گیری برای خرید و فروش سهام یا سایر سرمایه‌گذاری بر اساس متغییرهای بنیادی، استقاده از ابزارهایی چون صندوق‌های سرمایه‌گذاری، سبد سرمایه‌گذاری یا صندوق‌های قابل معامله برای افراد تازه وارد به بورس یا افرادی که وقت و توان معامله مستقیم در بازار را ندارند، استفاده از تجربیات و تحلیل‌های مشاوران معتبر سرمایه‌گذاری و افراد خبره، رصد کردن تغییرات در متغیرهای کلان اقتصاد کشو و جهان، ایجاد تنوع در سبد سرمایه‌گذاری متناسب با ذائقه ریسک سرمایه‌گذار و واقعیت‌های اقتصاد به منظور کاهش ریسک، عدم تصمیگیری بر اساس جو‌های مثبت و منفی ساختگی و عملکرد هیجانی و داشتن نگاه بلندمدت به سهامداری از مهم‌ترین مواردی است که باید برای ورود به بازار سرمایه به آنها توجه کرد.

کمک به نظام درمان با «کرونا ۱» و «کرونا ۲»

تجریشی با اشاره به ایجاد نمادهای کرونا ۱و۲ در فرابورس به منظور کمک به مبارزه با شیوع ویروس کرونا اشاره کرد و گفت: بازار سرمایه ایران از پویایی خوبی برخوردار است و متخصصان فعال در این حوزه ابزارها و راه‌حل‌های مناسب و به روزی را برای حل مشکلات و توسعه بازار به کار می‌بندند؛ یکی از این ابزارها تأمین مالی جمعی یا Crowd Funding است که طی روزهای اخیر با حمایت سازمان بورس و تلاش مدیران شرکت فرابورس تبدیل به محملی جهت انجام کار خیر و نیکوکاری برای مبارزه با ویروس کرونا و پیشگیری از آن شده است، به نحوی که سرمایه‌گذاران حقیقی و حقوقی و خیران می‌توانند از طریق خرید اوراق ده هزار ریالی گواهی نیکوکاری به هر تعداد و به‌طور نامحدود با نماد کرونا، گام موثری در این امر برداشته و با کمک به هموطنان عزیز به خصوص هموطنان کم برخوردار ضمن انجام مسوولیت اجتماعی خود از اجر اخروی نیز برخوردار شوند. وی افزود: این اوراق که به عاملیت شرکت فرابورس و درخواست وزارت بهداشت و درمان منتشر می‌شود به یقین پیام رسان همدلی و تعهد کلیه فعالان بازار سرمایه با همو طنان عزیزمان در این شرایط سخت خواهد بود و مطمئن هستیم که مورد استقبال سرمایه‌گذاران حقیقی و حقوقی قرار خواهد گرفت.

 

ارسال نظر