اولویت ساماندهی تسهیلات‌دهی و نرخ سود بانکی

۱۳۹۸/۱۲/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۵۷۰۵

عضو کمیسیون برنامه، بودجه مجلس، با اشاره به کارنامه موفق سیستم بانکی در ساماندهی بسیاری از بازارها، گفت: اجرای عملیات بازار باز طبق گزارش‌های واصله می‌تواند در حوزه تنظیم نرخ سود بانکی نیز موفق شود.

 محمد فیضی در گفت‌وگو با ایبِنا با اشاره به کارنامه ساماندهی وضعیت بازار، گفت: انتظار می‌رود دولت یک‌بار برای همیشه تکلیف نرخ سود بانکی و همچنین نحوه تسهیلات دهی بانک‌ها را نیز مشخص کند.

نماینده مردم اردبیل در مجلس، با بیان اینکه نرخ سود بانکی و تعلل بانک‌ها در ارایه تسهیلات قرض الحسنه دو مورد از انتقادات وارده به شبکه پولی و بانکی کشور است، تصریح کرد: با توجه به توانمندی سیستم بانکی انتظار می‌رود در این دو حوزه بسیار مهم نیز اقداماتی انجام دهد. این نماینده مردم در مجلس دهم، با تاکید بر اینکه اصلاح نظام بانکی در مجلس با هدف بهبود وضعیت شبکه بانکی صورت گرفته است، افزود: خوشبختانه اجرای عملیات بازار باز طبق گزارش‌های واصله می‌تواند در حوزه تنظیم نرخ سود بانکی نیز موفق شود.وی با بیان اینکه شفاف شدن و تنظیم نرخ سود بانکی، هدایت سیاست‌های پولی بانک مرکزی از طریق این ابزارها و کمک کردن به تعمیق بازار بین‌بانکی از مزایای اجرای عملیات بازار باز است، گفت: با توجه به برنامه مداری و سیاست‌های سنجیده بانک مرکزی به زودی باید منتظر تغییر و تحولاتی در بازار مالی و پولی کشور با هدف شفاف شدن امور باشیم.فیضی با تاکید بر اینکه در تلاش برای کاهش نرخ سود بانکی در مجلس هستیم، افزود: بانک مرکزی نیز این رویه فعلی را قبول نداشته، از این رو سیاست‌های مختلفی را اتخاذ کرده و از برنامه‌های متنوعی برای بهبود اوضاع استفاده می‌کند.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، یادآور شد: در حال حاضر دولت باید همه سرمایه‌ها را از بازار طلا و ارز و همچنین سپرده‌گذاری نزد بانک‌ها به سمت بورس هدایت کند تا اشتغال و تولید رونق پیدا کند.

   شعب بانک‌ها شاهراه ‌انتقال ویروس کرونا

 یک کارشناس بانکی با اشاره به شیوع ویروس «کرونا» در کشور، تاکید کرد: بانک‌ها در مسیر جریانات اقتصادی و اجتماعی کشور و شهروندان آن نقش اساسی ایفا می‌کنند. به گزارش ایبِنا، حمیدرضا عظیمی گفت: متاسفانه کشور امروز درگیر یک اپیدمی بوده و جان بر کفان جامعه پزشکی و حوزه سلامت کشور تمام تلاش خود را برای مهار آن به کار بسته‌اند. او افزود: در روزهایی که به منظور جلوگیری از شیوع بیشتر ویروس کرونا و تلاش برای حفظ سلامت جامعه، مرتبا پیام‌های دوری از اجتماعات و پرهیز از رفتارهای پرخطر از سوی مسوولان حوزه بهداشت به مردم مخابره می‌شود، علاوه بر مدافعان حوزه سلامت کشور، گروه‌های دیگری مانند کارکنان نظام بانکی نیز هستند که برای جلوگیری از توقف فعالیت‌های اقتصادی مردم و بنگاه‌ها و همچنین گردش چرخ‌های اقتصادی کشور، خود را در معرض بیماری و ویروس کرونا قرار داده و با حضور در شعب، تلاش کرده‌اند چرخه خدمات رسانی به مردم در این بخش قطع نشود و وقفه در این امور اتفاق نیفتد که در این راه تعداد قابل توجهی از کارکنان عزیز بانک‌ها جان خود را نیز از دست داده‌اند.

او گفت: در کشور ایران که از اقتصاد آن درست یا غلط به عنوان اقتصاد بانک محور یاد می‌شود و فعالیت بانک‌ها در مسیر جریانات اقتصادی و اجتماعی کشور و شهروندان آن نقش اساسی ایفا می‌کنند به واسطه حضور و درگیری مستمر و بسیار زیاد اقشار مختلف جامعه با آنها، امروز در بانک‌ها شاهد نقش و تاثیری جدید و البته نامطلوب هستیم و آن تبدیل شدن به یک شاهراه برای انتقال ویروس کرونا است. این کارشناس گفت: سروکار داشتن با اسکناس که شاید از اصلی‌ترین راه‌های انتقال ویروس به افراد محسوب می‌شود، خودکار مشترک، فرم‌های بانکی و قرار گرفتن در فاصله نزدیک با افرادی که ممکن است به این ویروس مبتلا شده باشند و خودشان اطلاع نداشته باشند یا هنوز وخامت پیدا نکرده؛ از جمله خطراتی است که کارکنان بانک‌ها در این روزها با آن مواجه‌اند و خدمات رسانی در این بخش به مردم می‌تواند سلامت فعالان عرصه بانکی کشور را به خطر بیندازد.او اضافه کرد: با این وجود، هرچند نمی‌توان حضور کارکنان بانک‌ها در شعب را متوقف و چرخه خدمات رسانی را قطع کرد، اما خوشبختانه با گسترش بانکداری الکترونیک و فراهم بودن امکان استفاده وسیع مردم از ابزارهای مجازی و الکترونیکی طراحی شده در حوزه بانکی، می‌توان انتظار داشت بخش قابل توجهی از نیازهای بانکی مردم از شعب به حوزه بانکداری دیجیتال منتقل شود. این مساله خود می‌تواند به جلوگیری از ابتلا به بیماری کرونا برای بسیاری از مردم و قطع جریان اپیدمی موثر واقع شود.

 

ارسال نظر