کرونا قیمت طلا در بازارها را کاهش داد

۱۳۹۸/۱۲/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۵۵۳۰
کرونا قیمت طلا در بازارها را کاهش داد

نرخ اونس جهانی طلا  به 1529 دلار رسید

گروه بانک و بیمه |

قیمت طلا تغییر مسیر داد و با افت ۴.۵ درصدی و از دست دادن ۱۸۰ دلار از ارزش خود در مقایسه با قیمت ۱۷۰۰ دلاری ابتدای شیوع ویروس کرونا در جهان، روز شنبه به 1529 دلار کاهش یافت. کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که با افزایش قیمت دلار در برابر سایر ارزهای جهان، کاهش قیمت نفت، کاهش قیمت سهام همچنان شاهد کاهش نرخ دلار باشند. این کاهش نرخ طلا در آستانه ثبت بیشترین ریزش هفتگی خود از سال ۱۹۸۳ تاکنون قرار گرفته است.

به گزارش «تعادل»، در بازار ایران نیز روز شنبه نرخ دلار در معاملات نقدی و بازار آزاد به 15500 تومان‌، درهم 4270 و یورو 17200 تومان معامله شد و به دنبال کاهش نرخ اونس جهانی طلا به 1529 دلار، قیمت طلا و سکه نیز در ایران کاهش داشته است. هر گرم طلای 18 عیار 579 هزار، مظنه مثقال 17 عیار 2 میلیون و 510 هزار تومان، سکه جدید 5 میلیون و 935 هزار، سکه قدیم 5 میلیون 725 هزار، نیم سکه 2 میلیون و 990 هزار، ربع سکه 1 میلیون و 720 هزار و سکه گرمی 955 هزار تومان اعلام شده است.

    کاهش ۱۸۰هزار تومانی نرخ سکه

هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در بازار آزاد تهران تحت تاثیر افت بهای اونس با کاهش حدود ۱۸۰ هزار تومانی نسبت به روز معاملاتی گذشته به نرخ پنج میلیون و ۸۵۰ هزار تومان رسید.مهم‌ترین علت افت قیمت طلا و سکه افت بهای اونس در بازارهای جهانی است. نرخ اونس طلا که در هفته گذشته با ثبت رکوردهای جدید حتی به مرز یک هزار و ۷۰۰ دلار نیز نزدیک شده بود، در دو روز اخیر روندی نزولی یافته و بیش از ۱۰۰ دلار کاهش یافته است.

هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در بازار آزاد پنج میلیون و ۶۵۰ هزار تومان فروخته شد. هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز پنج میلیون و ۶۵۰ هزار تومان به فروش رسید. همچنین نیم سکه نیز دو میلیون و ۹۵۰ هزار تومان، ربع سکه یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی ۹۷۰ هزار تومان داد و ستد شد.هر گرم طلای خام ۱۸ عیار ۵۷۳ هزار تومان و هر مثقال طلا نیز ۲ میلیون و ۴۸۵ هزار تومان به فروش رسید.

کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که با کاهش نرخ طلای جهانی، نرخ طلا و سکه در ایام نوروز و فروردین ماه کاهنده باشد. نرخ لحظه‌ای فروش دلار در سامانه سنا به 14800 و نرخ خرید دلار به 14700 تومان، نرخ فروش یورو به 16700 و نرخ خرید یورو به 16600 تومان رسید. سامانه سنا نیز میانگین نرخ معاملات ارز در روز پنج شنبه 22 اسفند 98 را برای دلار 14866، یورو 16 هزار و 751، درهم 4070، پوند 19 هزار و 165، یوان 2039، لیر ترکیه 2458 تومان اعلام کرد.

روزهای پنج‌شنبه و جمعه نرخ دلار در معاملات نقدی و بازار آزاد به 15360 تومان‌، درهم 4215 و یورو 17250 تومان معامله شد و به دنبال کاهش نرخ اونس جهانی طلا، قیمت طلا و سکه نیز در ایران کاهش داشته است. هر گرم طلای 18 عیار 582 هزار، مظنه مثقال 17 عیار 2 میلیون و 522 هزار تومان، سکه جدید 5 میلیون و 945 هزار، سکه قدیم 5 میلیون 935 هزار، نیم سکه 3 میلیون و 40 هزار، ربع سکه 1 میلیون و 740 هزار و سکه گرمی 955 هزار تومان اعلام شده است. سامانه سنا نیز میانگین نرخ معاملات ارز در روز چهار شنبه 21 اسفند 98 را برای دلار 14934، یورو 16 هزار و 682، درهم 3838، پوند 18 هزار و 938، یوان 209، لیر ترکیه 2470 تومان اعلام کرد.

بانک مرکزی نرخ ۴۷ ارز رسمی را برای روز شنبه اعلام کرد که بر اساس آن نرخ ۲۵ ارز مانند یورو و پوند کاهش و قیمت ۱۲ واحد پولی دیگر افزایش یافت. نرخ دلار و ۹ ارز دیگر نیز ثابت ماند. بر اساس اعلام بانک مرکزی هر دلار امریکا برای «شنبه بیست و چهارم اسفند ماه ۹۸» بدون تغییر ۴۲ هزار ریال قیمت خورد. همچنین در روز جاری هر پوند انگلیس با افت ۲۲۹۵ ریالی به قیمت ۵۱ هزار و ۵۴۶ ریال و هر یورو نیز با ۷۴۸ ریال کاهش به نرخ ۴۶ هزار و ۶۷۵ ریال ارزش‌گذاری شد

    برقراری سکوت و آرامش در بازار ارز

بازار ارز روزهایی آرام، همراه با نوسان‌های اندک را سپری می‌کند؛ هر دلار در صرافی‌های بانکی، روز (شنبه) با افت ۵۰ تومانی نسبت به آخرین روز معاملاتی به نرخ ۱۴ هزار و ۸۰۰ تومان فروخته شد.نرخ خرید هر دلار در ساعت ۱۳ دیروز در تابلوی صرافی‌های بانکی ۱۴ هزار و ۷۰۰ تومان و فروش ۱۴ هزار و ۸۰۰ تومان بود.قیمت خرید هر یورو نیز ۱۶ هزار و ۶۰۰ تومان و نرخ فروش آن ۱۶ هزار و ۷۰۰ تومان شد.

میانگین بهای هر یورو در روز معاملاتی گذشته در سامانه سنا ۱۶ هزار و ۷۵۱ تومان و هر دلار ۱۴ هزار و ۸۶۶ تومان بود. همچنین در سامانه نیما در روز معاملاتی گذشته هر حواله یورو ۱۴ هزار و ۹۴۶ تومان فروخته شد، حواله دلار نیز ۱۳ هزار و ۷۹۸ تومان به فروش رسید.نرخ دلار در هفته‌های اخیر با جوسازی سفته بازان، به دلیل قرار گرفتن نام ایران در لیست سیاه FATF و شیوع کرونا رو به افزایش گذاشته است.

به نظر کارشناسان، نوسان‌های اخیر قیمت دلار در هفته گذشته، تحت تاثیر عوامل روانی مرتبط با تصمیم FATF و شیوع ویروس کرونا بوده است و ریشه در عوامل واقعی اقتصادی ندارد.رییس کل بانک مرکزی چندی پیش در صفحه اینستاگرام خود نوشت: بازار ارز با حضور و مدیریت بانک مرکزی، همچنان ریسک بالایی برای سرمایه‌گذاری دارد. بازار ارز در بهمن‌ و اوایل اسفندماه دچار موج جدید تلاطم‌ها شد، اما با جدی شدن تهدید کرونا، روند صعود قیمت‌ها در بازار ارز متوقف شده و ضمن برقراری آرامش در بازار، قیمت دلار نیز به تدریج به سوی کانال ۱۴ هزار تومانی عقب‌نشینی کرد.

«کامران سلطانی‌زاده» رییس شورای عالی کانون صرافان در گفت‌وگو با ایرنا درباره تاثیر شیوع کرونا بر تحولات بازار ارز می‌گوید: کرونا تقاضا در بازار ارز را کاهش داد و باعث آرامش این بازار شد. بخشی از مردم با هدف سرمایه‌گذاری اقدام به خرید انواع ارز از صرافی‌ها می‌کردند که در هفته‌های اخیر به علت شیوع کرونا و نگرانی از این بیماری، میزان مراجعه مردم به بازار کاهش زیادی یافته است.

به گفته وی، مردم ترجیح می‌دهند که فعلاً از خانه خارج نشوند که این موضوع، افت حضور در بازار ارز و به تبع آن کاهش خرید را به دنبال داشته است. در سال‌های گذشته معمولاً با نزدیک شدن به نوروز، حجم تقاضا برای ارزهای مسافری رشد زیادی می‌کرد اما امسال به دلیل شروع کرونا در ایران و سایر کشورها، شاهد تقاضای چندانی برای ارز مسافرتی نیستیم.از سوی دیگر، بازار ارز در بهمن‌ و اوایل اسفندماه دچار موج جدید تلاطم‌ها شد، اما با جدی شدن تهدید کرونا، روند صعود قیمت‌ها در بازار ارز متوقف شده و ضمن برقراری آرامش در بازار، قیمت دلار نیز به تدریج به سوی کانال ۱۴ هزار تومانی عقب‌نشینی کرد.

شیوع کرونا تاثیری دوگانه بر بازار ارز کشور داشت. در آغاز شیوع کرونا، توجهات به بازار ارز به عنوان محلی مطمئن برای سرمایه‌گذاری در زمان بحران و حفظ ارزش پول، جلب شد؛ به‌طوری که تقاضا برای ارز افزایش رفته و برای مدتی به رشد قیمت‌ها در این بازار دامن زد. اما به تدریج با شتاب گرفتن روند شیوع کرونا و افزایش ریسک‌های مرتبط با آن، به یک‌باره روند تقاضا برای ارزهای عمده در این بازار کاهش یافت و قیمت‌ها نیز روندی نزولی به خود گرفت.

«کامران سلطانی‌زاده» رییس شورای عالی کانون صرافان در گفت‌وگو با ایرنا درباره تاثیر شیوع کرونا بر تحولات بازار ارز اظهار داشت: کرونا تقاضا در بازار ارز را کاهش داد و باعث آرامش این بازار شد.همه فعالیت‌های اقتصادی به علت این بیماری کاهش یافته و به تبع آن، تقاضا برای ارز افت کرده است.

وی افزود: به عنوان مثال، روند واردات و خرید کالا از چین به علت رشد کرونا در این کشور، دچار ابهام شده که باعث شد درخواست برای ارز بابت واردات از چین کاهش یابد.همچنین شروع کرونا میزان سفرهای خارجی را به‌شدت کاهش داده که این موضوع نیز موجب شده است که تقاضا برای ارزهای مسافری افت زیادی کند.در سال‌های گذشته معمولاً با نزدیک شدن به نوروز، حجم تقاضا برای ارزهای مسافری رشد زیادی می‌کرد اما امسال به دلیل شروع کرونا در ایران و سایر کشورها، شاهد تقاضای چندانی برای ارز مسافرتی نیستیم.

رییس شورای عالی کانون صرافان اضافه کرد: همچنین بخشی از مردم با هدف سرمایه‌گذاری اقدام به خرید انواع ارز از صرافی‌ها می‌کردند که در هفته‌های اخیر به علت شیوع کرونا و نگرانی از این بیماری، میزان مراجعه مردم به بازار کاهش زیادی یافته است.مردم ترجیح می‌دهند که فعلاً از خانه خارج نشوند که این موضوع، افت حضور در بازار ارز و به تبع آن کاهش خرید را به دنبال داشته است.

رییس شورای عالی کانون صرافان درباره وضعیت عرضه ارز در سامانه نیما نیز گفت: روند عرضه ارز در سامانه نیما در حال انجام است و کمبودی وجود ندارد.صادرکنندگان ارزهای مورد نیاز را در این سامانه در مواردی با تاخیر عرضه و بانک مرکزی بر وضعیت عرضه و مبادله ارز در این سامانه نظارت دارد با وجود اینکه عرضه ارز در سامانه نیما بالا رفته، اما همزمان قیمت ارزها نیز در این سامانه نیز رشد کرده است.

 وی درباره افزایش تقاضا برای ارز در سامانه نیما در دی و بهمن‌ماه گفت: به دلیل اینکه بخشی از عرضه‌کنندگان ارز نتوانسته بودند به موقع ارز خود را به این سامانه تزریق کرده و با عدم انجام تعهدات، نیاز متقاضیان را برآورده کنند، شاهد افزایش تقاضا در ماه‌های یاد شده بودیم اما به تدریج این مشکل با دخالت به موقع بانک مرکزی و نهادهای دست اندر کار برطرف شد و میزان عرضه وتقاضا به حالت عادی بازگشت.

 رییس شورای عالی کانون صرافان ادامه داد: به علت شیوع کرونا، در حال حاضر حجم معاملات در صرافی‌ها کاهش زیادی یافته است. شماری از صرافی‌ها نیز ساعت کار خود را کم کرده و کارکنان را شیفت‌بندی کرده اند

سلطانی‌زاده افزود: بررسی‌ها نشان می‌دهد وضعیت معاملات در صرافی‌های واقع در تهران، شهرستان‌ها و حتی نواحی مرزی، عادی و البته کم حجم شده و آرامش و ثبات در این بازار حاکم شده است.

    ادامه کاهش نرخ طلا در بازار جهانی

به گزارش رویترز، شاخص اسپات گلد افت ۳.۸ درصدی را تجربه کرد و هر اونس طلا به قیمت ۱۵۱۷.۳۸ دلار فروخته شد. طلا در پایان هفته بیش از ۹ درصد افت کرد. معاملات آتی طلای امریکا نیز با ریزش ۴.۶درصدی با قیمت ۱۵۱۶.۶۰ دلار انجام شد.

«سوکی کوپر» تحلیلگر بانک استاندارد چارترد در این خصوص گفت: در حالی که بازار بورس همچنان تحت فشار است و نیاز به نقدینگی در بازارها موج می‌زند، برای طلا غیرعادی نیست که روند نزولی پیدا کند.

به دنبال گزارش‌ها مبنی بر اینکه «دونالد ترامپ» به زودی در امریکا به دلیل شیوع کرونا اعلام وضعیت اضطراری می‌کند، جهش وال استریت تضعیف شد. طلا پس از آنکه دوشنبه هفته گذشته با گذر از ۱۷۰۰ دلار به ازای هر اونس، بیشترین رشد خود را طی هفت سال اخیر تجربه کرد، در روزهای پایان هفته بیش از ۱۸۰ دلار از ارزش خود را از دست داد زیرا سرمایه‌گذاران برای پاسخ دادن به دعوت نهایی بازار، به فروش فلز زرد روی آوردند.

«تای وونگ» از موسسه BMO گفت: طلا و سهام در روزهای اخیر به شکلی مثبت با یکدیگر در ارتباط بودند، اما روز گذشته زمانی که بورس کمی احیا شد، طلا نتوانست جهش داشته باشد؛ موضوعی که نشانه خوبی نیست و از روی آوردن سرمایه‌گذاران به پول نقد حکایت دارد.

به دنبال این اتفاق، دلار ۱.۲ درصد جهش کرد و به بالاترین سطح خود در دو هفته اخیر رسید. از لحاظ فیزیکی و صرف نظر از بازار، فعالیت مراکز غول پیکر تجاری آسیا تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا تحلیل رفت به‌ویژه بازارها در بزرگ‌ترین مصرف‌کننده طلای جهان یعنی چین. نقره نیز با افت ۲.۴ درصدی به ۱۵.۴۵ دلار رسید و در نتیجه در مسیر بیشترین افت هفتگی خود از سال ۲۰۱۱ تاکنون قرار گرفت.

    صعود دلار در بازارهای جهانی

 از سوی دیگر، شاخص دلار نیز دست به پیش‌روی در برابر رقبایش زد. در تازه‌ترین دور از معاملات، پوند با ریزش ۲.۵۵ درصدی نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۲۲۷۲ دلار مبادله شد. یورو ۰.۷۷ درصد پایین رفت اما با باقی ماندن در کانال ۱.۱۱ به ۱.۱۱۱۲ دلار رسید. همچنین نرخ برابری هر دلار امریکا معادل ۱.۳۸۰۲ دلار کانادا اعلام شد. در برابر همتای سنگاپوری، هر دلار به ازای ۱.۴۱۵۱ دلار سنگاپور مبادله شد.

در معاملات بازارهای ارزی جهانی، همچنین هر دلار با ۱.۷۸ درصد افزایش به ۱۰۷.۶۸۸۹ ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار امریکا به ازای ۱.۶۱۷ دلار مبادله شد. همچنین نرخ برابری دلار معادل ۷.۰۰۷۶ یوان چین اعلام شد.

به گزارش رویترز، در جریان معاملات آخر هفته، بسیاری از ارزهای مختلف در برابر دلار در موقعیت نزولی قرار گرفتند و دلار به جلو رانده شد. بخش بزرگی از اروپا در نتیجه گسترش شیوع کرونا به حال تعطیلی درآمده که وضعیت در ایتالیا، هشتمین اقتصاد بزرگ جهان و اسپانیا، پنجمین اقتصاد بزرگ اروپا از همه وخیم‌تر است. در شرایطی که شمار قربانیان ویروس کرونا در امریکا به ۳۶ نفر افزایش یافته است، برخی از کارشناسان معتقدند باید شاهد کاهش بیشتر نرخ بهره در این کشور باشیم. پیش‌تر فدرال رزرو نرخ بهره را در اقدامی کم‌سابقه با ۰.۵ درصد کاهش به محدوده یک تا ۱.۲۵ درصدی کاهش داده بود.

 

 

ارسال نظر