کاهش نیم درصدی نرخ بهره در انگلستان

۱۳۹۸/۱۲/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۵۳۴۱
کاهش نیم درصدی نرخ بهره در انگلستان

گروه بانک و بیمه | محسن شمشیری|

روز چهارشنبه 21 اسفند 98، نرخ خرید دلار و یورو در بانک‌ها و صرافی‌های مجاز بانکی کاهش داشت . در صرافی‌های مجاز بانک مرکزی هر دلار ۱۴ هزار و ۷۵۰ تومان خریداری و ۱۴ هزار و ۸۵۰ تومان فروخته شد که نسبت به سه‌شنبه ۱۰۰ تومان کاهش یافته است. این صرافی‌ها نرخ خرید هر اسکناس یورو را ۱۶ هزار و ۶۰۰ تومان اعلام کردند و به قیمت ۱۶ هزار و ۷۰۰ تومان فروختند که این نوع ارز هم نسبت به روز قبل ۵۰ تومان کاهش قیمت را تجربه کرده است.

به گزارش تعادل، بانک‌ها هر دلار را به نرخ ۱۴ هزار و ۴۰۰ تومان از متقاضیان خریدند که بیش از ۲۵۰ تومان ارزان شده است. همچنین نرخ خرید هر اسکناس یورو از سوی بانک‌ها ۱۶ هزار و ۳۷۰ تومان اعلام شده است که نشانگر کاهش ۳۰۰ تومانی است. ارز مسافرتی نیز با احتساب کارمزد بانک مرکزی و بانک‌ها به ازای هر یورو حدود ۱۶ هزار و ۹۰۰ تومان در اختیار مسافران قرار گرفت.

در سامانه سنا نیز نرخ لحظه‌ای خرید دلار 14750 و نرخ فروش دلار 14850 تومان، نرخ خرید یورو 16600 و نرخ فروش یورو به 16700 تومان رسید. هممچنین سامانه سنا، نرخ میانگین معاملات ارز برای روز سه‌شنبه را برای دلار 15081، یورو 16789، درهم 4125، یوآن 2264، پوند 19014، لیر ترکیه 2503 تومان اعلام کرد.

در بازار طلا و ارز نیز به دنبال اعلام نرخ اونس جهانی طلا به قیمت 1667 دلار و نرخ دلار در بازار آزاد و معاملات نقدی به قیمت 15400 تومان، یورو 17200 تومان و درهم 4210 تومان، قیمت انواع طلا و سکه اندکی کاهش یافت و هر گرم طلای 18 عیار 597 هزار تومان، مظنه مثقال 17 عیار 2 میلیون و 588 هزار، سکه جدید 6 میلیون و 30 هزار، سکه قدیم 5 میلیون و 845 هزار، نیم سکه 3 میلیون و 35 هزار، ربع سکه 1 میلیون و 750 هزار و سکه گرمی 965 هزار تومان معامله شد.

  انگلیس هم نرخ بهره را کاهش داد

دفتر تجارت و توسعه سازمان ملل نیز اعلام کرد که کرونا به اقتصاد جهانی یک تا 2 تریلیون دلار خسارت خواهد زد.

بانک مرکزی انگلیس در واکنش به بحران کرونا نرخ بهره در این کشور را نیم‌درصد کاهش داد و به ۲۵ صدم درصد رساند. این نرخ پایین‌ترین نرخ بهره در تاریخ پولی این کشور است. بانک مرکزی انگلیس در اقدامی غیرمنتظره در راستای تقویت اقتصاد بریتانیا برابر اختلال ناشی از شیوع ویروس کرونا، نرخ بهره را به نصف کاهش داد. به گزارش رویترز، بانک مرکزی انگلیس با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که اعضای کمیته سیاست پولی این بانک روز (چهارشنبه) به‌طور متفق القول به کاهش نرخ بهره از ۰.۷۵ به ۰.۲۵ درصد رای دادند؛ از آگوست ۲۰۱۶ تاکنون، این نخستین‌باری است که این بانک دست به این اقدام می‌زند.

در بیانیه بانک مرکزی انگلیس آمده است: گرچه وسعت شوک اقتصادی ناشی از کووید-۱۹ بسیار مبهم است اما انتظار می‌رود فعالیت اقتصادی در انگلیس طی ماه‌های آتی به شکلی قابل توجه کاهش یافته و تضعیف شود. بانک مرکزی انگلیس مدعی است که هدف‌گذاری این نهاد برای خریداری اوراق دولتی و اوراق مشارکت به ترتیب ۴۳۵ و ۱۰ میلیارد پوند است.

این بانک علاوه بر این، برای کسب و کارهای کوچک، بودجه مالی را با مدت زمانی جدید معرفی کرد. در پی شیوع کرونا در جهان، بازار‌های سهام تنها در یک روز 2.5 میلیارد دلار زیان دیدند و به این ترتیب جهان به سمت بیشترین کاهش یک روزه از زمان بحران مالی اواخر سال ۲۰۱۸ حرکت کرد.

  روند افزایشی طلا ازسرگرفته شد

قیمت طلا پس از ریزش شدید به دلیل ابهاماتی که نسبت به بسته محرک مالی ارایه شده از سوی دولت امریکا وجود داشت، در معاملات روز چهارشنبه بازار جهانی افزایش یافت. هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز جاری بازار سنگاپور ۰.۴ درصد افزایش پیدا کرد و به ۱۶۵۶ دلار و ۳۷ سنت رسید. بهای معاملات این بازار روز گذشته با امیدواری به اعلام تدابیر محرک مالی از سوی بانک‌های مرکزی جهانی حدود دو درصد سقوط کرده بود.

در بازار معاملات آتی امریکا، هر اونس طلا با ۰.۲ درصد کاهش، ۱۶۵۶ دلار و ۷۰ سنت معامله شد. بهای معاملات این بازار روز گذشته با ۱۵ دلار و ۴۰ سنت معادل ۰.۹ درصد کاهش، در ۱۶۶۰ دلار و ۳۰ سنت بسته شده بود. کاخ سفید و کنگره روز سه‌شنبه درباره اقداماتی برای تقویت اقتصاد امریکا و مردم در برابر تاثیرات اپیدمی کرونا مذاکره کردند اما توافق فوری حاصل نشد. مارگارت یانگ یان، تحلیلگر شرکت سی‌ام‌سی مارکتس در این باره گفت: ریسک‌پذیری ضعیف شده و بازار از تاخیر ترامپ برای اعلام بسته محرک مالی که روز سه‌شنبه قول آن را داده بود، مایوس شده است. افت بازده اوراق خزانه و ارزش دلار امریکا از قیمت طلا پشتیبانی کرده است.

بازارهای سهام آسیا و وال‌استریت با افزایش بدبینی نسبت به بسته محرک مالی دولت امریکا سقوط کردند و بازده اوراق خزانه ۱۰ ساله امریکا روند نزولی خود را ازسرگرفت. دلار امریکا در معاملات روز چهارشنبه با ادامه نگرانی‌ها نسبت به شیوع ویروس کرونا در برابر رقیبان بزرگ خود کاهش پیدا کرد.

بر اساس گزارش رویترز، شمار موارد ابتلا به ویروس کرونا در چین تا روز سه‌شنبه به ۸۰ هزار و ۷۷۸ نفر افزایش یافت در حالی که بیش از ۱۱۶ هزار نفر در سطح جهان به بیماری کووید ۱۹ مبتلا شده‌اند.

در این بین، بانک‌های مرکزی جهان اقدامات برای مبارزه با تبعات اقتصادی اپیدمی کرونا را افزایش دادهاند. پس از اقدام هفته گذشته بانک مرکزی امریکا در کاهش ۵۰ واحدی نرخ‌های بهره، بازارها منتظر کاهش مجدد نرخ‌های بهره در نشست ۱۸ مارس این بانک مرکزی هستند. کریستین لاگارد، رییس بانک مرکزی اروپا هم در کنفرانس ویدیویی با رهبران اتحادیه اروپا شرکت کرده و به بحث درباره اقدامات لازم برای مقابله با اثرات کرونا خواهد پرداخت.

در بازار سایر فلزات ارزشمند، هر اونس پالادیم برای تحویل فوری با ۰.۶ درصد کاهش، به ۲۴۰۴ دلار و ۵۸ سنت رسید. هر اونس نقره برای تحویل فوری با ۱.۳ درصد افزایش، ۱۷ دلار و هشت سنت معامله شد. هر اونس پلاتین برای تحویل فوری با ۰.۸ درصد افزایش، در ۸۷۵ دلار و ۳۷ سنت ایستاد.

  دلار یک پله عقب نشست

شاخص دلار از ۹۶ واحد عقب نشست. به گزارش خبرگزاری فرانسه، در جریان معاملات چهارشنبه، بسیاری از ارزهای مختلف در برابر دلار در موقعیت صعودی قرار گرفتند و دلار به عقب رانده شد. در شرایطی که شمار قربانیان ویروس کرونا در امریکا به ۲۹ نفر افزایش یافته است، برخی از کارشناسان معتقدند باید شاهد کاهش بیشتر نرخ بهره در این کشور باشیم. پیش‌تر فدرال رزرو نرخ بهره را در اقدامی کم‌سابقه با ۰.۵ درصد کاهش به محدوده یک تا ۱.۲۵ درصدی کاهش داده بود.

امیدواری‌ها از روند کاهشی شمار مبتلایان به چین اکنون جای خود را به نگرانی از شیوع گسترده ویروس در خارج از مرزهای چین داده و گزارشات جدید حاکی از آن هستند که کرونا در حال ادامه پیشروی در مناطق مختلف جهان بوده و شمار بیشتری را نیز مبتلا کرده است.

تاکنون بیش از ۱۱۷ هزار و ۷۵۰ مورد ابتلا به کرونا گزارش شده است که در این بین ۴۲۹۲ نفر جان خود را از دست داده‌اند. در بین کشورهای مختلف، بالاترین تلفات مربوط به چین با ۳۱۵۸ نفر، ایتالیا با ۶۳۱ نفر، ایران با ۲۹۱ نفر و کره جنوبی با ۶۰ نفر بوده است. رودریگو کارتیل، تحلیلگر بازار ارز در بانک ملی استرالیا گفت: انتظار می‌رود سیاست‌گذاران پولی به یک پاسخ مشترک برای تهدید کرونا برسند اما تا آن زمان عامل اصلی تعیین مسیر دلار، اخبار مربوط به نرخ بهره خواهد بود.

رقابت‌های انتخاباتی درون حزبی امریکا اکنون به ایستگاه ششم رسید و انتخابات درون حزبی دموکرات‌ها در شش ایالت این کشور، به‌طور همزمان در ایالت‌های آیداهو، میشیگان، می‌سی‌سی‌پی، واشنگتن، میسوری و داکوتای شمالی برگزار شد.

جو بایدن، معاون اول دوره ریاست‌جمهوری اوباما در چهار ایالت و برنی سندرز در دو ایالت پیروز شدند. اکنون جو بایدن در صدر سه نامزد باقی مانده دموکرات از حیث آرای متعهد قرار دارد. جزایر ماریانای شمالی مقصد بعدی انتخابات درون حزبی خواهد بود. انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا در ماه نوامبر امسال برگزار خواهد شد. نامزدی دونالد ترامپ از حزب جمهوری‌خواه قطعی شده است.

شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ریزش ۰.۴۹ درصدی نسبت به روز قبل و در سطح ۹۵.۹۱۸ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوییس معادل ۱.۰۷۱۷ دلار اعلام شد. از سوی دیگر روند رشد ضعیف اقتصادی کشورهای اروپایی کماکان ادامه دارد و ویروس کرونا نیز به سرعت در حال گسترش در نقاط مختلف این قاره است. در نتیجه وخیم‌تر شدن وضعیت در ایتالیا، بسیاری از شرکت‌های هواپیمایی پروازهای خود به این کشور را لغو کرده‌اند.

از طرف دیگر مقامات انگلیس و اتحادیه اروپا پس از یک وقفه یک‌ماهه، مذاکرات خود را برای امضای پیمان تجاری جدید آغاز کردند. اظهارات اخیر مذاکره‌کننده ارشد اتحادیه اروپا نشان داد که طرفین چه‌قدر تا رسیدن به یک توافق فراگیر فاصله دارند. میشل بارنیه گفت: اگر بخواهم با شما صادق باشم هنوز اختلافات زیادی وجود دارد که کاملا هم جدی هستند.

یک سخنگوی دولت انگلیس در گفت‌وگو با رویترز با تایید وجود اختلافات تهدید کرده است که اگر اتحادیه اروپا با انگلیس به توافقی نظیر آن چه با کانادا دارد دست پیدا نکند، این کشور در روابط آینده تجاری تابع مقررات سازمان تجارت جهانی خواهد بود و اولویت خود را از اتحادیه اروپا به استرالیا و امریکا تغییر خواهد داد. با این حال آملی مونتشلین، دستیار رییس‌جمهور فرانسه در امور اروپایی آب پاکی را روی دست انگلیسی‌ها ریخته و گفته است: شما (انگلیسی ها) کانادا نیستید، استرالیا هم نیستید. شما یک کشور اروپایی هستید.

سام لووه، کارشناس ارشد تحقیقات در مرکز اصلاحات اروپایی گفت: رسیدن به یک توافق کلی بین انگلیس و اتحادیه اروپا تا پایان سال ۲۰۲۰ هنوز هم ممکن است اما چنین مساله‌ای نیازمند آن است که دو طرف اندکی از مواضع سرسختانه خود کوتاه بیایند و این به نفع همه خواهد بود.

اکنون بسیاری از کشورهای آسیایی در حال بررسی گزینه‌های موجود برای تقویت رشد اقتصادی خود هستند. بر طبق برخی گزارشات، به دنبال رشد منفی هفت درصدی اقتصاد ژاپن در سه ماهه پایانی سال قبل، اکنون دولت و بانک مرکزی این کشور در حال رایزنی با یکدیگر برای اتخاذ سیاست‌های محرک بیشتر هستند. نخست وزیر استرالیا نیز از آماده شدن یک بسته جدید برای تقویت رشد اقتصادی خبر داده است.

در تازه‌ترین دور از معاملات، پوند با ریزش ۰.۸۷درصدی نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۲۹۳۴ دلار مبادله شد. یورو ۰.۰۹ درصد بالا رفت و با باقی ماندن در کانال ۱.۱۳ به ۱.۱۳۶۱ دلار رسید. همچنین نرخ برابری هر دلار امریکا معادل ۱.۳۷۱۶ دلار کانادا اعلام شد. در برابر همتای سنگاپوری، هر دلار به ازای ۱.۳۸۹۷ دلار سنگاپور مبادله شد.

انتظار می‌رود به تدریج روند بازگشایی شعبات شرکت‌های بزرگ خارجی در چین از ابتدای ماه‌ آینده میلادی آغاز شود. با وجود متوقف ماندن بسیاری از پروازها به چین، شرکت‌های خارجی در حال برنامه‌ریزی از سرگیری تولید خود هستند؛ هر چند که موج جدیدی از تعلیق پروازها و تعلیق فعالیت‌ها در کشور همسایه یعنی کره جنوبی به راه افتاده است. سامسونگ و هیوندای دو شرکت مهمی هستند که بخشی از خطوط تولید خود در کره جنوبی را به دلیل ویروس کرونا تعطیل کرده‌اند. کره جنوبی پس از چین دومین کانون کرونا از نظر تعداد مبتلایان در شرق آسیا به شمار می‌رود.

با کاهش سرعت شیوع ویروس کرونا در چین، بسیاری از بیمارستان‌های صحرایی تعطیل شده‌اند و برنامه‌ریزی‌هایی برای بازگشت بخشی از افراد به کار و همچنین اجازه مسافرت به آنها در حال انجام است.  دولت ژاپن اعلام کرده است از ورود اتباع چین و کره جنوبی ممانعت به عمل می‌آورد. برخی از کشورهای دیگر نیز محدودیت‌های مشابهی علیه اتباع چینی، ایرانی، کره‌ای و ایتالیایی وضع کرده‌اند.

سام استوول، استراتژیست سرمایه‌گذاری در موسسه سی‌‌اف‌آر‌ای گفت: معامله گران منتظر رسیدن لحظه مهار بیماری هستند و تا آن زمان شیب نزولی بازارها و شاخص‌ها ادامه خواهد داشت.

در معاملات بازارهای ارزی جهانی، همچنین هر دلار با ۰.۳۹ درصد کاهش به ۱۰۴.۳۵۷۱ ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار امریکا به ازای ۱.۵۳۸۱ دلار مبادله شد. همچنین نرخ برابری دلار معادل ۶.۹۴۷۷ یوان چین اعلام شد.

شاخص‌های بورسی در معاملات امروز رفتار متناقضی با هم داشتند. به گزارش ایسنا به نقل از اسوشیتدپرس، ایتالیا به عنوان کانون اصلی کرونا در اروپا اعلام کرده است که قرنطینه را به تمام کشورش گسترش خواهد داد. میشل مک کارتنی، کارشناس موسسه سی‌ام‌سی مارکتس گفت: ترس و اضطراب در بین معامله‌گران کاملا مشهود است، به ویژه که حالا ایتالیا تصمیم گرفته است کل کشور را قرنطینه کند.

چین اعلام کرده است که از زمان همه‌گیری کرونا تاکنون صادراتش ۱۷ درصد و وارداتش چهار درصد کاهش پیدا کرده است. با توجه به بزرگی بازار چین، بسیاری از شرکت‌های مطرح بین‌المللی انتظار زیان سنگینی را در نتیجه تعطیلی کسب و کارهای خود دارند.

تاکنون بیش از ۱۱۷ هزار و ۷۵۰ مورد ابتلا به کرونا گزارش شده است که در این بین ۴۲۹۲ نفر جان خود را از دست داده‌اند. در بین کشورهای مختلف، بالاترین تلفات مربوط به چین با ۳۱۵۸ نفر، ایتالیا با ۶۳۱ نفر، ایران با ۲۹۱ نفر و کره جنوبی با ۶۰ نفر بوده است.

در بسیاری از کشورهای جهان از جمله چین، ژاپن، کره جنوبی، سنگاپور، هنگ‌کنگ، تایلند، تایوان، مالزی، ایران، ایتالیا، استرالیا، آلمان، امریکا، ویتنام، فرانسه، ماکائو، کانادا، امارات متحده، جمهوری چک، اتریش، الجزایر، کرواسی، سوییس، رومانی، انگلیس، فیلیپین، هند، روسیه، اسپانیا، بلژیک، کامبوج، مصر، فنلاند، فلسطین اشغالی، کویت، عمان، افغانستان، لبنان، نپال، سری‌لانکا و سوئد ابتلا به کرونا گزارش شده است.

به دنبال افزایش شمار قربانیان ویروس کرونا در امریکا به ۲۹ نفر، در کالیفرنیا و واشنگتن حالت فوق‌العاده اعلام شده و کنگره نیز بودجه اضطراری مقابله با کرونا تخصیص داده است. فدرال رزرو نرخ بهره را در اقدامی کم‌سابقه با ۰.۵ درصد کاهش به محدوده یک تا ۱.۲۵ درصدی کاهش داد اما انتظار می‌رود که روند کاهش نرخ بهره در ماه‌های پیش رو نیز ادامه داشته باشد.

 

ارسال نظر