قیمت جهانی طلا بار دیگر به کانال 1600 دلار وارد شد

۱۳۹۸/۱۲/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۴۸۱۹
قیمت جهانی طلا بار دیگر به کانال 1600 دلار وارد شد

گروه بانک و بیمه| محسن شمشیری|

روز دوشنبه 12 اسفند ماه 98 نرخ اونس جهانی طلا بار دیگر افزایش یافت و پس از وارد شدن به کانال 16 هزار و ثبت عدد 1606 دلار، اندکی کاهش یافت و به 1599 دلار رسید. به عقیده کارشناسان، متاثر از گزارش‌های جدید رشد اقتصادی امریکا، وضعیت اقتصاد چین، شیوع کرونا و افت بازارهای سهام و معاملات ارزی، نرخ طلا و ارز نیز در بازارهای مختلف با افت و خیز مواجه شده و دلیل تمایل طلا به افزایش متاثر از وضعیت اقتصاد جهان و کشورهای درگیر کرونا است. از سوی دیگر نرخ ارز نیز در بازار معاملات نقدی و آزاد نسبت به روز قبل افزایش یافت و در شرایطی که نرخ دلار روز شنبه به قیمت14900 تومان معامله شده بود، روز دوشنبه دلار 15450 تومان، یورو 1690 تومان و درهم 4290 تومان معامله شد .

به گزارش «تعادل»، در معامالات ارزی قیمت دلار تا بیش از ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومان تعیین شد.‌گر چه در اولین روز هفته جاری قیمت دلار در صرافی‌های مجاز بانکی به کانال ۱۴ هزار تومان برگشت، اما مجدد به بیش از ۱۵ هزار تومان برگشته است. صرافی بانک‌ها قیمت فروش را برای دلار ۱۵ هزار و ۵۵۰ تومان و خرید آن را ۱۵ هزار و ۴۵۰ تومان اعلام کردند. همچنین برای یورو ۱۶ هزار و ۹۵۰ برای فروش و ۱۶ هزار و ۸۵۰ برای خرید نرخ اعلام شده است.بانک‌ها نیز برای خرید دلار ۱۵ هزار و ۱۰۰ تومان و یورو ۱۶ هزار و ۶۸۰ تومان قیمت‌گذاری کرده‌اند.بر این اساس ارز مسافرتی برای هر یورو حدود ۱۶ هزار و ۵۰۰ تومان قیمت خورده است که برای کشورهای همسایه تا ۵۰۰ یورو و سایر کشورها ۱۰۰۰ یورو عرضه می‌شود. از سوی دیگر در بازار سکه و طلا به دنبال اعلام نرخ هر اونس طلا به قیمت 1597 دلار، و دلار به قیمت 15450 تومان، ‌نرخ انواع سکه و طلا افزایش یافته است. مظنه هر مثقال 17 عیار به 2 میلیون و 570 هزار تومان، قیمت هر گرم طلای 18 عیار 593 هزار، سکه جدید 5 میلیون و 930 هزار، سکه قدیم 5 میلیون و 830 هزار، نیم سکه 2 میلیون و 950 هزار، ربع سکه 1 میلیون و 720 هزار، سکه گرمی 960 هزار تومان معامله شده است   برخی فعالان بازار معتقدند که در مجموع بازار ارز و طلا و نرخ ارز و طلا پس از افت و خیزهای مختلف دو هفته گذشته، به نظر می‌رسد که به یک آرامش نسبی رسیده است. کارشناسان می‌گویند که ویروس کرونا اثرات مختلفی روی بازارها داشته اما سرانجام پس از افت و خیزهای مختلف، بازار به سمت نرخ‌های قبل حرکت کرده و آثار نوسان متاثر از کرونا را کنترل کرده است

فعالان بازار ارز، مهم‌ترین عامل نوسان نرخ ارز را به لغو بخش عمده‌ای از سفرهای نوروزی، لغو تورهای سفر خارجی، محدودیت در صدور ویزا به دلیل مقابله با کرونا ویروس و همچنین اعلام شرط ارایه سند برای تراکنش‌ها و انتقال پول بالای 200 میلیون تومان، مرتبط می‌دانند و در عین حال، اثر گشایش‌هایی در کانال مالی اینستکس، صدور مجوز امریکا برای اقدامات بشر دوستانه و معامله دارو و غذا با ایران، احتمال افزایش عرضه ارز در مهلت باقی مانده سال توسط صادرکنندگان، افزایش عرضه ارز و نظارت بانک مرکزی، نیاز برخی شرکت‌ها به نقدینگی و فروش ارز، و سخنان اخیر مسوولان بانک مرکزی را نیز موثر ارزیابی کرده‌اند. به نظر کارشناسان، رشد اخیر قیمت دلار در هفته گذشته، تحت تاثیر عوامل روانی مرتبط با تصمیم FATF و شیوع ویروس کرونا بوده است و ریشه در عوامل واقعی اقتصادی ندارد.

از سوی دیگر، نرخ لحظه‌ای خرید دلار در سامانه سنا به 15450 تومان، نرخ فروش دلار 15550 تومان، نرخ خرید یورو 16850 تومان و نرخ فروش یورو 16950 تومان رسید سامانه سنا نیز نرخ میانگین معاملات ارز روز یکشنبه 11 اسفند 98 را برای دلار 14958، یورو 16340، یوآن 1996، درهم 4055، پوند انگلیس 19364، لیر ترکیه 2491 تومان اعلام کرد. فروش حواله ارزی دلار 13430 تومان، یورو نیز 14725 تومان، درهم 3705، یوان 1867 تومان اعلام شده که نشان می‌دهد فاصله دلار در سنا و نیما به 1528 تومان رسیده است. این در حالی است که در کمتر از یک ماه اخیر نرخ دلار از حدود ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان تا حدود ۱۵ هزار و ۷۰۰ تومان افزایش یافته بود که اکنون در مسیر کاهشی قرار گرفته است. به اعتقاد فعالان بازار ارز، خبرها و رویدادهای اخیر در این نوسان بی‌تاثیر نبوده که از جمله آن می‌توان به اخبار و رویدادهای سیاسی و همچنین رد شدن لایحه بودجه در مجلس یا بسته شدن مرزها در پی شیوع ویروس کرونا که صادرات و در نهایت ارزهای صادراتی را با مشکل مواجه می‌کند، اشاره کرد. در عین حال که در ماه پایانی سال با توجه به تقاضایی که برای ارز وجود دارد معمولا قیمت رو به بالا بوده است.

عبور قیمت اونس در بازارهای جهانی که در هفته گذشته از مرز یک هزار و ۶۰۰ دلار عبور کرده بود، تحت تاثیر تحولات مربوط به کامودیتی‌ها، رشد اقتصادی جهانی و شیوع کرونا و تصمیم‌های اقتصادی دولت چین، به یک‌باره سقوط کرد و به یک هزار و ۵۸۵ دلار عقب‌نشینی کرد.

    قیمت طلا یک درصد گران شد

از سوی دیگر، قیمت طلا در معاملات روز دوشنبه بازار جهانی بیش از یک درصد گران شد تا بخشی از ضرر سنگینی که روز جمعه متحمل شده بود را جبران کند. هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز جاری بازار سنگاپور ۰.۹ درصد رشد کرد و به ۱۵۹۹ دلار و ۱۵ سنت رسید. بهای معاملات این بازار در زمان گشایش بیش از یک درصد افزایش داشت. در بازار معاملات آتی امریکا، هر اونس طلا با ۲.۲ درصد افزایش، به ۱۶۰۱ دلار و ۲۰ سنت رسید.قیمت طلا روز جمعه که فلزات ارزشمند ریزش بازارهای مالی را دنبال کردند، بیش از ۴.۵ درصد سقوط کرد. ضرر سنگین در بازارهای سهام باعث شد سرمایه‌گذاران برای تهیه نقدینگی و پوشش ضرر خود به فروش دارایی‌های دیگرشان از جمله طلا اقدام کنند. استفن اینس، استراتژیست ارشد شرکت اکسی کورپ در این باره گفت: روز جمعه مقامات بانک مرکزی امریکا به کاهش نرخ‌های بهره اشاره کردند که اتفاق خوبی برای طلا خواهد بود. دلار ضعیف‌تر شده و یورو قوی‌تر شده است و این نشان می‌دهد که قیمت طلا بالا می‌رود.

جروم پاول، رییس بانک مرکزی امریکا اظهار کرد: اگر چه اقتصاد امریکا قوی مانده اما ویروس کرونا یک ریسک متغیر است و بانک مرکزی آماده است در صورت لزوم، اقدام کند. نرخ‌های بهره پایین‌تر هزینه نگهداری طلا که بازدهی ندارد را کمتر کرده و جذابیت سرمایه‌گذاری در این فلز ارزشمند را تقویت می‌کند. معاملات صندوق فدرال نشان می‌دهد که معامله‌گران انتظار دارند بانک مرکزی امریکا در نشست سیاست‌گذاری مارس خود نرخ‌های بهره را ۷۵ واحد کاهش دهد. انتظارات برای کاهش نرخ‌های بهره امریکا باعث شد سایر دارایی‌های امن هم صعود کنند و ارزش ین ژاپن به بالاترین حد خود از اکتبر به این طرف صعود کرد. بر اساس گزارش رویترز، بازارهای سهام جهان با اضطراب سرمایه‌گذاران نسبت به وضعیت شیوع ویروس کرونا و احتمال رکود اقتصاد جهانی سقوط بیشتری پیدا کردند. آماری که روز شنبه منتشر شد، نشان داد که فعالیت کارخانه‌ای چین در فوریه با روند پرشتابی منفی شده که حتی از بحران مالی جهانی هم بدتر بوده است و صدمات ناشی از اپیدمی ویروس کرونا را به خوبی بارز کرد. در بازار سایر فلزات ارزشمند، هر اونس پالادیم برای تحویل فوری ۱.۷ درصد رشد کرد و به ۲۶۳۸ دلار و ۲۱ سنت رسید. این فلز روز جمعه در یک مقطع تا ۱۳ درصد سقوط قیمت داشت که بزرگ‌ترین کاهش قیمت یک روزه از زمان بحران مالی سال ۲۰۰۸ تاکنون بود. هر اونس پلاتین برای تحویل فوری ۱.۶ درصد رشد کرد و به ۸۷۷ دلار و ۵۲ سنت رسید. هر اونس نقره برای تحویل فوری با ۱.۸ درصد افزایش، ۱۶ دلار و ۹۵ سنت معامله شد. پلاتین و نقره روز جمعه به پایین‌ترین قیمت خود در شش ماه اخیر سقوط کرده بودند.

  تداوم ریزش‌های دلار

شاخص دلار در معاملات دیروز نیز عقب نشست. به گزارش رویترز، در جریان نخستین روز از معاملات هفتگی، ارزهای امن در برابر دلار در موقعیت برتری قرار گرفتند و دلار به عقب رانده شد. با افزایش شمار قربانیان ویروس کرونا در امریکا به دو نفر، احتمال کاهش نرخ بهره توسط فدرال رزرو بیش از پیش افزایش یافته است هر چند که لری کودلو، مشاور اقتصادی دونالد ترامپ معتقد است وضعیت کرونا در امریکای شمالی به مرحله انفجار نخواهد رسید. امیدواری‌ها از روند کاهشی شمار مبتلایان به چین اکنون جای خود را به نگرانی از شیوع گسترده ویروس در خارج از مرزهای چین داده و گزارشات جدید حاکی از آن هستند که کرونا در حال ادامه پیشروی در مناطق مختلف جهان بوده و شمار بیشتری را نیز مبتلا کرده است. تاکنون بیش از ۸۹ هزار مورد ابتلا به کرونا گزارش شده است که در این بین ۳۰۴۸ نفر جان خود را از دست داده‌اند. در بین کشورهای مختلف، بالاترین تلفات مربوط به چین با ۲۹۱۲ نفر، ایران با ۵۴ نفر، ایتالیا با ۳۴ نفر و کره جنوبی با ۲۶ نفر بوده است. کیسوکه سوزوکی، تحلیلگر بازار ارز در بانک «سوسیت جنرال» گفت: آمارهای جدید نشان می‌دهند که در چه وضعیت وخیمی قرار داریم و اگر این وضع ادامه پیدا کند شاهد تداوم روند متلاطم کنونی خواهیم بود. از سوی دیگر روند رشد ضعیف اقتصادی کشورهای اروپایی کماکان ادامه دارد و ویروس کرونا نیز به سرعت در حال گسترش در نقاط مختلف این قاره است. در نتیجه وخیم‌تر شدن وضعیت در ایتالیا، بسیاری از شرکت‌های هواپیمایی پروازهای خود به این کشور را لغو کرده‌اند.  همچنین به دنبال خروج انگلیس از اتحادیه اروپا در ژانویه امسال و نزدیک شدن به موعد مذاکرات درخصوص تعیین چگونگی روابط آینده، به نظر می‌رسد باید منتظر یک دوره پر تنش باشیم. نشریه دیلی تلگراف به نقل از منابع آگاه خود مدعی شده است که مذاکره‌کنندگان اتحادیه اروپا از لندن خواهند خواست تا در کنوانسیون حقوق بشر اروپا باقی بماند اما دولت این کشور خواهان خروج از این کنوانسیون و استقلال قضایی از اروپا است.

دولت انگلیس به رهبری بوریس جانسون اکنون کار بسیار سختی برای احیای رشد اقتصادی و همچنین رسیدن به توافق با اتحادیه اروپا بر سر چگونگی روابط دو طرف در آینده خواهد داشت. انتظار می‌رود که دست کم یک سال دوره گذار در نظر گرفته شود و روابط دو طرف به شکل کنونی باقی بماند.  انتظار می‌رود پیامدهای برگزیت به تدریج  روی اقتصاد انگلیس و کشورهای اروپایی آشکار شود، هر چند که انتظار نمی‌رود بانک مرکزی اروپا دست کم در کوتاه‌مدت تغییر زیادی در سیاست‌های پولی خود ایجاد کند. اقتصاد انگلیس به تدریج در حال وارد شدن به رکود است تا جایی که مرکز آمار انگلیس رشد اقتصادی این کشور در ماه دسامبر را تنها ۰.۱ درصد اندازه‌گیری کرده است.

آن اولیور، کارشناس مسائل اقتصادی در موسسه «‌ای‌ام‌پی» گفت: خبرهای بد جدیدی در خصوص کرونا داشتیم. شمار مبتلایان هنوز در حال بیشتر شدن است و اکنون روند شیوع بیماری در خارج چین نگران‌کننده شده است.

خبرگزاری بلومبرگ از برنامه‌ریزی مقامات چینی برای تزریق نقدینگی بیشتر به بازارها در صورت لزوم خبر داده است. بانک مرکزی چین نیز برای جلوگیری از ریزش بیشتر بازارها به تزریق بیش از ۲۴۰ میلیارد دلار نقدینگی اقدام کرده که این اقدام اندکی در تقویت ارزش یوان موثر بوده است. پیش‌تر شکسته شدن محدوده مقاومتی مهم هفت یوانی در برابر هر دلار موجب نگرانی از ریزش بازارهای مالی در چین شده بود. شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات دیروز با ریزش ۰.۲۱ درصدی نسبت به روز قبل و در سطح ۹۷.۸۷۳ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوییس معادل ۱.۰۳۷۱ دلار اعلام شد. در تازه‌ترین دور از معاملات، پوند با افزایش ۰.۱۵ درصدی نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۲۸۳۹ دلار مبادله شد. یورو ۰.۲۵ درصد بالا رفت اما در کانال ۱.۱۰ باقی ماند و به ۱.۱۰۵۴ دلار رسید. همچنین نرخ برابری هر دلار امریکا معادل ۱.۳۳۵۲ دلار کانادا اعلام شد. در برابر همتای سنگاپوری، هر دلار به ازای ۱.۳۹۰۲ دلار سنگاپور مبادله شد. تحلیلگران بانک «میتسوبیشی» ژاپن در یادداشتی نوشتند: با توجه به خروج انگلیس از اتحادیه اروپا و کاهش رشد اقتصادی کشورهای منطقه یورو از جمله آلمان و فرانسه، بانک مرکزی اروپا احتمالا ناچار به اتخاذ سیاست‌های انبساطی بیشتری خواهد بود و این مساله می‌تواند یورو را بیش از پیش رو به پایین سوق دهد. در حوزه تجاری نیز پس از ۱۷ ماه جنگ تجاری سرانجام دو اقتصاد بزرگ جهان به توافقی اولیه بر سر آتش‌بس رسیدند و نخست وزیر چین با سفر به واشنگتن به همراه دونالد ترامپ، رییس‌جمهور امریکا فاز نخست توافق را امضا کرد. چین از کاهش تعرفه واردات ۸۵ میلیارد دلار از محصولات امریکایی به این کشور به عنوان بخشی از تعهدات فاز نخست توافق خبر داده است. استیون منوچین، وزیر خزانه داری امریکا گفت که انتظار ندارد شیوع ویروس کرونا بر اجرایی شدن توافقات اخیر تجاری تاثیر بگذارد.

انتظار می‌رود به تدریج روند بازگشایی شعبات شرکت‌های بزرگ خارجی در چین از ابتدای ماه‌ آینده میلادی آغاز شود. با وجود متوقف ماندن بسیاری از پروازها به چین، شرکتهای خارجی در حال برنامه‌ریزی از سرگیری تولید خود هستند هر چند که موج جدیدی از تعلیق پروازها و تعلیق فعالیت‌ها در کشور همسایه یعنی کره جنوبی به راه افتاده است. سامسونگ و هیوندای دو شرکت مهمی هستند که بخشی از خطوط تولید خود در کره جنوبی را به دلیل ویروس کرونا تعطیل کرده‌اند. کره جنوبی پس از چین دومین کانون کرونا از نظر تعداد مبتلایان به شمار می‌رود. در معاملات بازارهای ارزی جهانی، همچنین هر دلار با ۰.۱۸ درصد افزایش به ۱۰۸.۳۰۹۹ ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار امریکا به ازای ۱.۵۳۰۷ دلار مبادله شد. همچنین نرخ برابری دلار معادل ۶.۹۸۳۴ یوان چین اعلام شد.

    اثر کرونا بر گردش مالی میلیاردرها

 از سوی دیگر، اثر کرونا بر گردش مالی میلیاردر‌ها موجب کاهش ثروت آنها شده و در نتیجه، مدیرعامل علی‌بابا لقب ثروتمندترین فرد چین را از دست داد. موسسه هورون چین اعلام کرد که تنها در سال گذشته ۱۸۲ میلیاردر جدید در چین ثبت شده است که این رقم بیشتر از امریکا و هر کشور دیگری در جهان بوده است. طبق اعلام این موسسه ۲۸۱۶ فرد با ثروت یک میلیارد دلار یا بیشتر در جهان وجود دارد.

اکنون بیش از ۷۷۰ میلیاردر در چین وجود دارد که بدین‌ترتیب این کشور پس از امریکا، دومین کشور جهان از نظر تعداد ثروتمندان به شمار می‌رود. به دنبال گسترش شیوع ویروس کرونا در سطح چین و جهان، ارزش سهام بسیاری از شرکت‌های چینی دچار ریزش شده و همین مساله باعث تغییرات زیاد ثروت افراد در این کشور شده است تا جایی که جک ما که از سال‌ها پیش همواره ثروتمندترین فرد چین لقب گرفته بود، به دنبال سقوط ارزش سهام شرکت علی بابا جایگاه خود را از دست داده است. انتظار می‌رود روند نوسان شاخص‌های بورسی چین و ارزش نمادهای بزرگ این کشور در هفته‌های آینده نیز کماکان ادامه داشته باشد.  چین با بیش از ۲۹۰۰ قربانی اصلی‌ترین کانون درگیر با ویروس کرونا در جهان به شمار می‌رود هر چند که در روزهای اخیر شمار مبتلایان جدید به ویروس کرونا کاهش چشمگیری داشته و همین مساله نیز امیدها به کنترل بیماری تا پایان سه ماهه نخست سال جاری میلادی را بیشتر کرده است. در حال حاضر مایو هوتنگ، مدیرعامل گروه تنسنت با ۴۳.۸ میلیارد دلار ثروت به عنوان ثروتمندترین فرد چین و نفر بیستم جهان معرفی شده است. جک ما، بنیانگذار فروشگاه اینترنتی علی‌بابا با ۴۲.۴ میلیارد دلار ثروت، نفر دوم در چین و بیست و یکم در جهان است و هوی کا یان، یکی از بزرگ‌ترین فعالان بخش مسکن چین با ۲۹.۴ میلیارد دلار ثروت در رده سوم چین و سی‌ام جهان ایستاده است.

 

ارسال نظر