حرکت نرخ اونس جهانی طلا به سمت 1700 دلار

۱۳۹۸/۱۲/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۴۳۰۱
حرکت نرخ اونس جهانی طلا به سمت 1700 دلار

گروه بانک و بیمه|

روز دوشنبه 5 اسفند ماه 98 در بازارهای جهانی نرخ اونس طلا با افزایش 38 دلاری نسبت به روز شنبه، به قیمت 1682 دلار معامله شد و به عقیده کارشناسان بازار ارز و طلا، به نظر می‌رسد که اثر ویروس کورنا و تحولات اقتصاد جهانی و چین، باعث خواهد شد که نرخ اونس طلا به زودی در مرز 1700 دلار قرار گیرد.

به گزارش «تعادل»، در بازار آزاد و معاملات نقدی نیز قیمت دلار که تا مرز 16 هزار تومان و قیمت‌های مختلف با میانگین 15500 تومان در روز شنبه بالا رفته بود به 15580 تومان رسیده و نسبت به روز یکشنبه افزایش داشته است.و هر یورو نیز 16700 و درهم 4240 تومان معامله شد که نشان می‌دهد احتمالا بازار ارز با افزایش عرضه ارز همراه شده است یا به دنبال رشد شاخص بورس و جذب نقدینگی در بازار سرمایه، جذابیت کمتری برای صاحبان سرمایه داشته است. برخی کارشناسان و فعالان بازار، دلیل رشد همزمان نرخ اونس جهانی طلا و دلار در بازار ایران را به دو موضوع شیوع ویروس کرونا، و همچنین اضافه شدن ایران به لیست گروه اقدام مالی و نزدیک شدن به ایام تعطیلات نوروز و سال جدید خورشیدی ارزیابی کرده‌اند. اما برخی صاحب نظران معتقدند که به تدریج اثر روانی تصمیم گروه اقدام مالی از بین خواهد رفت و نرخ دلار دوباره کاهش می‌یابد و دلیل نرخ دلار در روز دوشنبه را نشانه کاهش تدریجی اثر روانی نشست گروه اقدام مالی روی بازار ارز و طلا و سکه ارزیابی می‌کنند.

هر دلار در تابلوی صرافی‌های بانکی 14 هزار و 600 تومان و فروش 14 هزار و 700 تومان درج شد و نرخ خرید هر یورو نیز 15 هزار و 700 تومان و نرخ فروش آن 15 هزار و 800تومان معامله شد، این نکته نشان می‌دهد که بازار ساز تلاش دارد تا در نزدیکی نرخ آزاد معاملات نقدی، به گونه‌ای نرخ صرافی‌ها اعلام شود که سفته بازی رونق کمتری داشته باشد. از سوی دیگر، جو بازار ارز و طلا نسبت به روزهای قبل تغییر داشته است.

روز دوشنبه به دنبال افزایش قیمت جهانی اونس طلا و قرار گرفتن ایران در لیست سیاه FATF بازار ارز و سکه با نوسان قابل توجهی مواجه شد. در سامانه سنا نیز نرخ لحظه‌ای قیمت خرید دلار 14 هزار و 600 تومان و فروش آن 14 هزار و 700 تومان درج شد و نرخ خرید هر یورو نیز 15 هزار و 700 تومان و نرخ فروش آن 15 هزار و 800تومان معامله شد، از سوی دیگر، سامانه سنا نیز نرخ میانگین معامله شده ارز برای روز یکشنبه 4 اسفند را برای دلار 14 هزار و 707 تومان، یورو 15 هزار و 849 تومان، پوند انگلیس 19 هزار و 366 تومان، درهم امارات 4 هزار و 112 تومان و لیر ترکیه را 2 هزار و 604 تومان، یوآن چین 2079 تومان اعلام کرد.اما بازار طلا و سکه در روز دوشنبه، با افزایش قیمت مواجه شد و به دنبال اعلام اونس طلای جهانی به قیمت 1682 دلار و دلار به نرخ 15 هزار و 580 تومان در بازار آزاد، نرخ طلا و سکه به روند افزایش قیمت خود ادامه دادند. مظنه یک مثقال طلای آب شده 17 عیار 2 میلیون و 712 هزار تومان، هر گرم طلا 18 عیار 626 هزار، سکه طرح جدید 6 میلیون و 120 هزار تومان، طرح قدیم 6 میلیون و 110 هزار تومان، نیم سکه 3 میلیون و 70 هزار تومان، ربع سکه یک میلیون و 880 هزار تومان و سکه گرمی نیز 950 هزار تومان معامله شد.در بازار ارز رسمی نیز بانک مرکزی نرخ ۴۷ ارز را اعلام کرد هر دلار امریکا برای روز «یکشنبه چهارم اسفند ماه ۹۸» بدون تغییر ۴۲ هزار ریال قیمت خورد. همچنین هر پوند انگلیس بدون تغییر به قیمت ۵۴ هزار و ۴۲۸ ریال و هر یورو نیز بدون تغییر به نرخ ۴۵ هزار و ۵۴۸ ریال ارزش‌گذاری شد

   طلا ۱۷۰۰ دلار را نشانه گرفت

 برخی فعالان بازار ارز معتقدند که ویروس کرونا همچنان می‌تازد و اقتصاد جهان را تحت تاثیر خود قرار داده، اما طلا همچنان به عنوان اندوخته‌ای امن در حال اوج گرفتن است. ویروس کرونا همچنان گسترش یافته و تلفات می‌گیرد و خسارت می‌زند. «شی جین‌پینگ» رییس‌جمهوری چین زنگ‌های خطر را در خصوص شیوع این ویروس کشنده به صدا درآورد.

اظهارات وی با لحن خوش‌بینانه هفته گذشته وی در تناقض آشکار بود. افزایش چشمگیر شمار مبتلایان جدید به کرونا منجر به قرنطینه شدن مناطق شمالی و صنعتی ایتالیا شده است. در کره جنوبی تعداد مبتلایان جدید مرتبط با با یک فرقه مذهبی در جنوب کشور در حال گسترش است.

معاملات آتی شاخص S&P، اکثر بورس‌های آسیا، ارز کالا و بهای نفت همگی با کاهش روبرو شدند. نرخ برابری دلار استرالیا به دلار امریکا پایین‌ترین سطح خود را در یک دهه اخیر تجربه کرد و این در حالی است که ین ژاپن تقریبا بدون تغییر بود؛ بهای طلا همچنان صعودی است و به ارتفاع ۱۶۸۰ دلار رسید.

دلار امریکا برابر یورو و پوند میزان قابل توجهی از افت خود را در روز جمعه جبران کرد. کارشناسان هشدار داده‌اند که اگر بریتانیا به تعهدات خود مرتبط با ایرلند شمالی پایبند نماند، توافقات تجاری مابین امریکا و اتحادیه اروپا را به خطر خواهد انداخت.عربستان سعودی نیز شایعات را در خصوص شکستن اتحاد نفتی خود با روسیه تکذیب کرد. رمزارزها امروز روند کاهشی داشتند؛ البته همچنان در محدوده‌ای آشنا نوسان می‌کنند به‌طوری که معاملات بیت کوین حول و حوش ۹ هزار ۷۰۰ دلار انجام شد.

قیمت طلا در معاملات روز دوشنبه تحت تاثیر افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا در کشورهای متعدد که نگرانی‌ها نسبت به آسیب دیدن رشد اقتصاد جهانی را برانگیخت و تقاضا برای خرید این فلز ارزشمند را تقویت کرد، بیش از دو درصد جهش یافت.

به گزارش ایسنا، هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز جاری بازار سنگاپور ۱.۲ درصد رشد کرد و به ۱۶۶۳ دلار و شش سنت رسید. بهای طلا اوایل معاملات تا مرز ۱۶۷۸ دلار صعود کرده بود. در بازار معاملات آتی امریکا، هر اونس طلا یک درصد افزایش یافت و به ۱۶۶۵ دلار رسید.مایکل مک کارتی، استراتژیست ارشد در شرکت «سی‌ام‌سی مارکتس» اظهار کرد: تصور می‌رود افراد کمتری سهام نگه می‌دارند و اکثرا به فروش اقدام کرده‌اند و این پول به سوی داراییهای امن سرازیر شده است. تاثیر این اتفاق روی اقتصاد جهانی به معنای آن است که احتمالا نرخهای بهره برای مدت طولانی‌تری پایین خواهند ماند.

نرخ‌های بهره پایین‌تر هزینه نگهداری طلا که بازدهی ندارد را کمتر کرده و جذابیت سرمایه‌گذاری در طلا را تقویت می‌کند.بازارهای سهام جهان به دلیل نگرانی‌ها نسبت به گسترش ویروس کرونا در خارج از چین و افزایش موارد ابتلا به کرونا در ایتالیا، ایران و کره جنوبی به روند نزولی خود ادامه دادند.سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده که نگران افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا است که ارتباطی با چین ندارند.جفری هالی، تحلیلگر ارشد بازار در شرکت OANDA در یادداشتی نوشت: طلا بالاخره روند صعودی پرقدرتی پیدا کرد و اخبار منفی در خصوص شیوع ویروس کرونا کمک خواهد کرد این فلز ارزشمند دیر یا زود مرز ۱۷۰۰ دلار را تست کند.در میان دارایی‌های امن، دلار امریکا بالاتر رفت و بازده اوراق خزانه امریکا نزدیک به پایین‌ترین سطح خود از سپتامبر ایستاد. ارزش ین ژاپن در برابر دلار امریکا بهبود یافت.در بازار سایر فلزات ارزشمند، هر اونس پالادیم برای تحویل فوری با ۰.۳ درصد رشد، ۲۷۱۱ دلار و ۸۱ سنت معامله شد. هر اونس نقره برای تحویل فوری ۱.۱ درصد افزایش یافت و به ۱۸ دلار و ۶۷ سنت رسید. هر اونس پلاتین برای تحویل فوری با ۰.۳ درصد کاهش، به ۹۷۰ دلار و ۳۶ سنت رسید.

   رشد تقاضا در پایان سال  و جذاب شدن دارایی سنتی طلا و ارز

از سوی دیگر، برخی فعالان بازار ارز با توجه به نشست روز جمعه کارگروه ویژه اقدام مالی که در جلسه خود در پاریس، ایران را در لیست سیاه FATF قرار داد معتقدند که این موضوع می‌تواند عامل رشد روانی قیمت‌ها در بازار ارز و طلا باشد. اما برخی کارشناسان و مسوولان بانکی معتقدند که این اقدام FATF اثری بر بازار ارز و سکه ندارد و چیز جدیدی نیست باید توجه داشت که در پایان سال هستیم و تقاضای بازار به صورت طبیعی بالا می‌رود ضمن اینکه مسائلی مانند ویروس کرونا تمایل به نقد شوندگی دارایی طلا و ارز را افزایش می‌دهد. از سوی دیگر، فنر نرخ ارز برای مدتی نگه داشته شده و به مدت بیش از یکسال ثابت مانده بود و طبیعی است که اثر نقدینگی و تورم باید خود را نشان دهد و حالا فرصتی است که بازار تاحدودی سعی دارد خود را متناسب با تورم و نقدینگی انطباق دهد. لذا موضوع fatf تنها عامل رشد نرخ ارز و طلا در روزهای اخیر نیست و عوامل دیگری مانند ویروس کورنا، اثر نقدینگی و تورم و عید نوروز و پایان سال نیز موثر بوده‌اند.

 این کارشناسان می‌گویند: قبل از این روابط بانکی محدود شده بود و کانال‌های ارتباطی بانک‌ها قطع شده بود و لذا اثر جدیدی بر روابط بانکی نمی‌گذارد. روابط بانکی پیش از این تصمیم تغییر کرده و برخی ارتباط‌ها قطع شده بود و لذا این تصمیم، اثر جدیدی بر روابط بانکی و فعالیت بانک‌ها نخواهد داشت و همان‌گونه که راهکارهای دور زدن تحریم‌ها در دو سال اخیر در دستور کار بوده همچنان همان اقدامات انجام خواهد شد و لذا تصمیم گروه اقدام مالی، چیز جدیدی نیست.

رییس کل بانک مرکزی نیز در واکنشی اظهار داشت چنین وقایعی، مشکلی برای تجارت خارجی ایران و ثبات نرخ ارز ایجاد نخواهد کرد. اما در عین حال فعالان بخش خصوصی و بازرگانان معتقدند که این تصمیم حداقل روی بخش خصوصی و تجارت و بازرگانان ایران اثر منفی خواهد داشت زیرا قبل از این، بازرگانان در کشورها و شرکت‌های مختلف، حساب بانکی داشته‌اند و قادر به نقل و انتقال و روابط بانکی و ارزی به شکل خصوصی بوده‌اند و حساب‌های بانکی آنها فعال بوده است . اما با این تحولات جدید، محدودیت‌هایی در کانال‌های ارتباطی بخش خصوصی و بازرگانان واتاق‌های بازرگانی و... ایجاد خواهد شد. لذا اگرچه روی روابط بانک‌ها و ساختار دولتی تجارت ایران ممکن است اثر کمی داشته باشد اما تصمیمات گروه اقدام مالی، روی بخش خصوصی اثرات بیشتری خواهد داشت. به دنبال تصمیم گروه اقدام مالی و قرار گرفتن ایران در لیست fatf رییس کل بانک مرکزی اعلام کرد که بانک مرکزی، با هیجانات بازار، هیجانی برخورد نمی‌نماید، بلکه با رویکرد اصولی و استفاده از امکانات و روش‌های تجربه شده خود در طول ماه‌های گذشته و با رهیافت صبر و تدبیر، تلاش‌ها برای سفته بازی از طریق تحمیل شوک به بازار ارز را با تقویت اقدامات در دست اجرا، خنثی و ثبات لازم را به بازار اعاده خواهد کرد. در خصوص آنچه که موجب تصمیم FATF برای اعلام اقدامات تقابلی علیه ایران شد و مطابق انتظار موجب خرسندی دولت امریکا و موجه نشان دادن تحریم‌های ظالمانه آنها شد، صحبتی نمی‌کنم. به‌دنبال این اقدام، همان‌گونه که قبلاً تأکید کردم، گروهی در تلاش بوده و هستند، تا با ایجاد فضای روانی بی‌ثباتی و نیز اعلام نرخ‌های بی‌پایه و غیر معاملاتی در فضای مجازی، در چارچوب فشار حداکثری امریکا، این تصمیمات را تکمیل کرده و ثبات بازارها، از جمله بازار ارز را مجدداً به هم بزنند. هموطنان از ورود به دام روانی سفته بازان و سودجویان پرهیز نمایند.

   مجلس حامی سیاست‌های افزایش  ارزش پول ملی

 از سوی دیگر، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس بر ضرورت تلاش مستمر در جهت افزایش ارزش پول ملی تاکید کرد و گفت: مجلس حامی سیاست‌های حوزه تعیین تکلیف وضعیت بازار است.احمد انارکی محمدی در گفت‌وگو با ایبِنا، با مثبت ارزیابی کردن ساماندهی وضعیت اقتصادی کشور، گفت: برای واقعی شدن قیمت ارز، دولت باید تورم را کنترل کرده، از واردات بی‌رویه جلوگیری کند و برای افزایش ارزش پول ملی تلاش کند که خوشبختانه در این راستا اقدامات مثبتی در حال انجام است.

نماینده مردم رفسنجان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه عملیات بازار باز یکی از اقداماتی است که می‌تواند هدف از ساماندهی ارزی را محقق کند، با تاکید بر اینکه بازار ارز بارها ثابت کرده که دستوری ساماندهی نمی‌شود، تصریح کرد: ساماندهی تقاضا مهم‌ترین اقدامی است که می‌تواند در نتیجه بهبود وضعیت بازار را رقم بزند.

این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه سیاست‌های جدید در حوزه ارزی می‌تواند آینده روشنی را در حوزه بازار رقم بزند، گفت: کوتاه کردن دست دلالان از دستکاری نرخ ارز در بازار مهم‌ترین اقدامی بوده که از سوی بانک مرکزی صورت گرفت.انارکی‌محمدی با اشاره به ضرورت فرهنگ‌سازی در بین مردم برای سرمایه‌گذاری در بورس، افزود: مردم باید بدانند که سرمایه‌گذاری در بازار ارز به جهت تلاطم‌های بسیار آن به صلاح نبوده از این رو باید سرمایه‌های خود را به سمت بورس که معتبرتر با ضمانت‌های بیشتری است، هدایت کنند.عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی یادآور شد: گزارش دهی مستمر به مجلس در خصوص برنامه‌های آتی و همچنین اثرگذاری برنامه‌های اجرا شده می‌تواند در خصوص ارایه نظرات مرتبط و کارشناسی نمایندگان نیز مفید باشد.

  کنترل بازار با حفظ ذخایر ارزی

رییس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی مجلس با مثبت ارزیابی کردن ساماندهی وضعیت بازار، گفت: سیستم بانکی بدون از دست دادن ذخایر ارزی، کنترل بازار را به دست گرفته است.

امیر خجسته در گفت‌وگو با ایبِنا با اشاره به وضعیت فعلی بازار گفت: هر چند نمی‌توان منکر نوسان اخیر بازار در بخش‌های مختلف شد، اما باید بدانیم عملکرد فعلی بانک‌ها در ساماندهی کلی بازار قابل تقدیر است.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه در حال حاضر نرخ‌ها در بازار به واقعیت نزدیک‌تر شده است، افزود: خوشبختانه سازوکار و چارچوب‌هایی که سیستم بانکی اکنون در دستور کار خود قرار داده نوید‌دهنده بهبود وضعیت در آینده نزدیک است.این نماینده مردم در مجلس دهم، با تاکید بر اینکه سیستم بانکی توانسته با حداقل دخالت در بحث بازار سکانداری بازار را به دست بگیرد، تصریح کرد: دخالت در بازار موضوعی بوده که در برهه‌های گذشته عوارض بسیاری بر اقتصاد بر جای گذاشته است.

خجسته با بیان اینکه قطع ید سوءاستفاده‌کنندگان و دلالان از بازار ارز در طی یک سال اخیر مهم‌ترین اقدام سیستم بانکی بوده است، گفت: بارها دیده شد که عامل اصلی نوسانات نرخ‌ها در بازار خرید و فروش‌های بی‌پشتوانه و حتی غیر واقعی بوده که خوشبختانه این موضوع اکنون به حداقل ممکن رسیده است.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با تاکید بر ضرورت اتخاذ راهکاری از سوی سیستم بانکی برای کاهش خروج ارز به بهانه‌های مختلف، افزود: ضمن اینکه باید تلاش کنیم ارز تک نرخی شود باید در مسیر ممانعت از خروج آن از کشور نیز کوشا باشیم.

رییس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ارایه مشوق‌های کلان به صادرکنندگان یکی از راهکارهایی است که به واسطه آن می‌توان افسار ارزی کشور را در داخل کنترل کرد.

 

ارسال نظر