اخبار

۱۳۹۸/۱۲/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۴۱۱۹

تامین مالی بنگاه‌های مولد نقدینگی را افزایش نمی‌دهد

یک فعال اقتصادی با استقبال از اجرایی شدن طرح گام گفت: نکته مهم طرح گام آن است که دقیقا تامین مالی تولید و بنگاه‌های تولیدی را انجام می‌دهد. بهرام شکوری در گفت‌وگو با ایبِنا درباره اجرایی شدن طرح گام برای تامین مالی بنگاه‌های مولد اظهار داشت: به نظر می‌رسد با اجرای طرح گام هم مشکل نقدینگی فعالین حل خواهد شد و هم حجم نقدینگی در جامعه بیشتر نخواهد شد. وی با بیان اینکه بیشترین زمان برای تسویه اوراق طرح گام کمتر از یک سال و حدود ۹ ماه است، افزود: بنگاه‌هایی که از طریق اوراق گام تامین مالی می‌شوند، بعد از تسویه اوراق مرحله اول با همان وثایقی که در بانک دارند، امکان تامین مالی مجدد از این طریق را در قالب انتشار اوراق جدید دارند. وی با اشاره به تنگنای اعتباری بنگاه‌ها به ویژه بعد از جهش ارزی سال گذشته تصریح کرد: طرح گام نه تنها حجم نقدینگی را بیشتر نمی‌کند، بلکه این امکان وجود دارد که بانک مرکزی با اجرای همزمان عملیات بازار باز و به‌طور غیرمستقیم، نرخ تنزیل اوراق آن را کنترل کند.

اقدام بانک مرکزی چین برای حمایت از اقتصاد در برابر کرونا

بانک مرکزی چین اعلام کرد حضور خود در بازارهای مالی این کشور را تقویت خواهد کرد. به گزارش نیویورک تایمز، لیو گوچیانگ، یکی از مدیران ارشد بانک مرکزی چین گفت که بانک مرکزی این کشور گام‌های بیشتری برای حمایت از بازار در برابر ویروس کرونا خواهد برداشت. بخشی از این اقدامات شامل تزریق نقدینگی بیشتر و کاهش نرخ بهره وام و تسهیلات به شرکت‌ها و بنگاه‌های کوچک و متوسط خواهد بود. لیو با بیان اینکه فضای سیاست پولی چین هنوز جای مانور زیادی دارد، افزود: ابزارهای در اختیار بانک مرکزی، متعدد و نیرومند هستند و مطمئن هستیم که می‌توانیم بر پیامدهای این اپیدمی غلبه کنیم. در هفته‌های اخیر بانک مرکزی چین نرخ بهره‌روی  بسیاری از تسهیلات اعطایی را کاهش داده است اما سرمایه‌گذاران انتظار دارند اقدامات بیشتری انجام شوند. از سوی دیگر چن لیو، یکی دیگر از مدیران بانک مرکزی چین با بیان اینکه تاثیر کرونا بر رشد اقتصادی چین کوتاه‌مدت خواهد بود، افزود: مطمئنیم که پس از پایان همه‌گیری کرونا، تقاضا و سرمایه‌گذاری سرکوب‌شده با سرعت زیادی آزاد شود. بسیاری از کارشناسان و موسسات بین‌المللی پیش‌بینی کرده‌اند رشد اقتصادی سه ماهه نخست سال اقتصاد چین در محدوده سه درصدی باشد. در صورتی که این رشد به ثبت برسد، ضعیف‌ترین رشد اقتصادی چین در سه دهه اخیر خواهد بود. چن لیو در بخش دیگری از سخنانش با هشدار به سودجویان بازار گفت که بانک مرکزی به دقت قیمت‌های نهایی برای مصرف‌کننده را زیرنظر دارد و با کسانی که قصد اخلال در زنجیره تامین داشته باشند برخورد خواهد کرد. به گفته این مدیر ارشد چینی، بانک مرکزی به زودی نقدینگی بیشتر به بازار تزریق خواهد کرد و کماکان متعهد به کمک به رشد اقتصادی و توسعه پایدار در چین خواهد بود. تخمین زده می‌شود که بانک مرکزی چین تاکنون حدود ۲۵۰ میلیارد دلار به بازار ارز تزریق کرده باشد. علاوه بر این بانک مرکزی حدود ۶۰ میلیارد دلار وام در اختیار کسب و کارهای کوچک و متوسط قرار خواهد داد.

حمایت بانک‌های ترکیه از ارزش لیر

بانک‌های دولتی ترکیه در راستای کمک به کاهش شدت تضعیف لیر و در بحبوحه رویارویی نظامی با نیروهای تحت حمایت روسیه در سوریه، سیل دلار را به سوی بازارهای آنکارا سرازیر کردند. به گزارش بلومبرگ، براساس گزارش منابع نزدیک به موضوع، موسسات و بانک‌های دولتی ترکیه برای حفظ ثبات لیر روز گذشته بالغ بر ۸۰۰ میلیون دلار به بازار تزریق کردند. معاملات انجام شده تا پایان روز پنجشنبه کاهش ارزش لیر را تعدیل کرد. این در حالی است که لیر ترکیه با افت ۰.۴ درصدی به پایین‌ترین سطح خود در ۹ ماه اخیر رسیده و در بازار این کشور هر دلار ۶.۱۰۷۹ لیر معامله شد. شاخص اوراق قرضه ۱۲ درصد افزایش یافت و شاخص بورس استانبول متحمل بیشترین افت در جهان شد. درخواست آنکارا از واشنگتن مبنی بر ارسال سامانه‌های دفاع موشکی موسوم به «پاتریوت» به مرزهای جنوبی ترکیه برای عقب راندن حملات احتمالی نیروهای سوریه، بی‌ثباتی اخیر را در بازار ترکیه رقم زده است. وزارت دفاع ترکیه اعلام کرده است که در جریان حمله هوایی به ادلب در سوریه، ۲ نظامی کشته و پنج نفر زخمی شده‌اند.

افزایش سرقت سایبری از حساب‌های بانکی روسیه

براساس گزارش بانک مرکزی روسیه، سال گذشته میلادی سرقت آنلاین از حساب‌های بانکی در این کشور افزایش داشته است به گزارش نیویورک‌تایمز، مطابق گزارش مذکور، در نتیجه این افزایش، ۶.۴ میلیارد روبل (معادل ۱۰۰.۳۷ میلیون دلار) از حساب‌های شخصی افراد در بانک‌های دولتی روسیه به سرقت رفته است. بانک مرکزی روسیه اعلام کرده که این نهاد سال گذشته بیش از نیم میلیون فعالیت غیرقانونی در حساب‌های سراسر کشور به ثبت رسانده است. با توجه به اینکه این بانک آمار و ارقام مربوط به سال ۲۰۱۸ را منتشر نکرده است، نمی‌توان برآورد درستی از میزان چشمگیر بودن این افزایش سرقت سایبری ارایه داد.

 

ارسال نظر