پیش‌بینی رشد قیمت طلا در بازارهای جهانی

۱۳۹۸/۱۲/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۴۱۱۷
پیش‌بینی  رشد  قیمت طلا در بازارهای جهانی

اثر «کرونا ویروس » و «اف‌ای‌تی‌اف» بر بازارها

گروه بانک و بیمه|حسین بداغی |

روز شنبه 3 اسفند ماه 98 در بازارهای جهانی اونس طلا با ادامه افزایش قیمت خود با 4 دلار افزایش نسبت به روز جمعه با قیمت 1644 دلار معامله شد. در بازار آزاد و معاملات نقدی نیز قیمت دلار به 15220 تومان افزایش یافت. برخی کارشناسان و فعالان بازار، دلیل رشد همزمان نرخ اونس جهانی طلا و دلار در بازار ایران را به دو موضوع شیوع ویروس کرونا و همچنین اضافه شدن ایران به لیست گروه اقدام مالی و نزدیک شدن به ایام تعطیلات نوروز و سال جدید خورشیدی مرتبط می‌دانند. کارشناسان بازار طلا می‌گویند که موضوع ویروس کرونا می‌تواند روی کاهش رشد اقتصادی و رونق بازارهای مالی در بخش عمده‌ای از اقتصاد جهان اثرگذار باشد و در نتیجه بازارهای سنتی مانند طلا را جذاب‌تر کرده و بازارهای سهام، خودرو، ملک و... را دچار رکود کند.  به گزارش «تعادل»، روز شنبه، بهای خرید هر دلار در تابلوی صرافی‌های بانکی 14 هزار و 430 تومان و فروش 14 هزار و 530 تومان درج شد و نرخ خرید هر یورو نیز 15 هزار و 480 تومان و نرخ فروش آن 15 هزار و 580 تومان معامله شد، این نکته نشان می‌دهد که بازار ساز تلاش دارد تا در نزدیکی نرخ آزاد معاملات نقدی، به گونه‌ای نرخ صرافی‌ها اعلام شود که سفته بازی رونق کمتری داشته باشد. از سوی دیگر، جو بازار ارز و طلا نسبت به روزهای قبل تغییر داشته و نهادهای نظارتی و انتظامی نسبت به رشد سفته بازی و حضور دلال‌ها در بازار هشدار داده‌اند.

از سوی دیگر، روز جمعه کارگروه ویژه اقدام مالی در جلسه خود در پاریس، ایران را در لیست سیاه “اف‌ای‌تی‌اف “ قرار داد که این موضوع می‌تواند عامل رشد روانی قیمت‌ها در بازار ارز و طلا باشد. اما برخی کارشناسان و مسوولان بانکی معتقدند که این اقدام «اف‌ای‌تی‌اف» اثری بر بازار ارز و سکه ندارد و چیز جدیدی نیست زیرا قبل از این روابط بانکی محدود شده بود و کانال‌های ارتباطی بانک‌ها قطع شده بود و لذا اثر جدیدی بر روابط بانکی نمی‌گذارد. از جمله مدیر مالی بانک تجارت در پاسخ به این پرسش که تصمیم اخیر گروه اقدام مالی چه تاثیری بر بازار ارز و عملکرد بانک‌ها داشته باشد گفت: روابط بانکی پیش از این تصمیم تغییر کرده و برخی ارتباط‌ها قطع شده بود و لذا این تصمیم، اثر جدیدی بر روابط بانکی و فعالیت بانک‌ها نخواهد داشت و همان‌گونه که راهکارهای دور زدن تحریم‌ها در دو سال اخیر در دستور کار بوده همچنان همان اقدامات انجام خواهد شد و لذا تصمیم گروه اقدام مالی، چیز جدیدی نیست.

رییس کل بانک مرکزی نیز در واکنشی اظهار داشت: چنین وقایعی، مشکلی برای تجارت خارجی ایران و ثبات نرخ ارز ایجاد نخواهد کرد. اما در عین حال فعالان بخش خصوصی و بازرگانان معتقدند که این تصمیم حداقل روی بخش خصوصی و تجارت و بازرگانان ایران اثر منفی خواهد داشت زیرا قبل از این، بازرگانان در کشورها و شرکت‌های مختلف، حساب بانکی داشته‌اند و قادر به نقل و انتقال و روابط بانکی و ارزی به شکل خصوصی بوده‌اند و حساب‌های بانکی آنها فعال بوده است . اما با این تحولات جدید، محدودیت‌هایی در کانال‌های ارتباطی بخش خصوصی و بازرگانان واتاق‌های بازرگانی و... ایجاد خواهد شد. لذا اگرچه روی روابط بانک‌ها و ساختار دولتی تجارت ایران ممکن است اثر کمی داشته باشد اما تصمیمات گروه اقدام مالی، روی بخش خصوصی اثرات بیشتری خواهد داشت.   روز شنبه به دنبال افزایش قیمت جهانی اونس طلا و قرار گرفتن ایران در لیست سیاه «اف‌ای‌تی‌اف» بازار ارز و سکه با نوسانات قابل توجهی مواجه شد. در سامانه سنا نیز نرخ لحظه‌ای قیمت خرید دلار 14 هزار و 430 تومان و قیمت فروش آن 14 هزار و 530 تومان اعلام شد. همچنین نرخ لحظه‌ای خرید هر یورو 15 هزار و 480 تومان و فروش آن 15 هزار و 580 تومان معامله شد. از سوی دیگر، سامانه سنا نیز نرخ میانگین معامله شده ارز برای روز پنجشنبه یکم بهمن 98 را برای دلار 14 هزار و 246 تومان، یورو 15 هزار و 465 تومان، پوند انگلیس 18 هزار و 40 تومان، درهم امارات 3 هزار و 838 تومان و لیر ترکیه را 2 هزار تومان اعلام کرد.

در بازار طلا و سکه نیز، با اعلام اونس طلای جهانی به قیمت 1644 دلار و دلار به نرخ 15 هزار و 220 تومان در بازار آزاد، نرخ طلا و سکه به روند افزایش قیمت خود ادامه دادند. مظنه یک مثقال طلای آب شده 17 عیار 2 میلیون و 617 هزار تومان، هر گرم طلای 18 عیار 604 هزار و 100 تومان، سکه طرح جدید 5 میلیون و 910 هزار تومان، طرح قدیم

 5 میلیون و 900 هزار تومان، نیم سکه 2 میلیون و 990 هزار تومان، ربع سکه یک میلیون و 820 هزار تومان و سکه گرمی نیز 960 هزار تومان معامله شد. در بازار ارز رسمی نیز بانک مرکزی نرخ ۴۷ ارز را اعلام کرد که بر اساس آن ۱۵ ارز مانند یورو و پوند افزایش و قیمت ۲۵ واحد پولی دیگر کاهش یافت؛ نرخ دلار و ۶ ارز دیگر نیز ثابت ماند. بر اساس اعلام بانک مرکزی هر دلار امریکا برای روز «شنبه سوم اسفند ماه ۹۸» ۴۲ هزار ریال قیمت خورد. هر پوند انگلیس ۵۴ هزار و ۴۲۸ ریال و هر یورو نیز به نرخ ۴۵ هزار و ۵۴۸ ریال ارزش‌گذاری شد.

   کاهش شکاف نرخ دلار نیما و سنا به ۵۳۳ تومان

از سوی دیگر، اختلاف نرخ خرید هر دلار امریکا در سامانه نیما و بازار سنا در فاصله یک‌ماهه بین ۲۸ دی تا ۲۷ بهمن ماه به ۵۳۳ تومان کاهش یافته است.

به گزارش ایبِنا، معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق بازرگانی تهران در گزارشی به کاهش شکاف نرخ دلار در سامانه نیما و بازار سنا پرداخته و نوشته است: در حالی که میانگین فاصله یک ماهه نرخ خرید دلار در سامانه نیما (بازار ثانویه) و بازار سنا (خرید و فروش اسکناس ارز) در یک ماهه منتهی به ۲۸ دی‌ماه، یک هزار و ۶۵ تومان بوده، این فاصله در یک ماهه منتهی به ۲۷ بهمن‌ماه به ۵۳۳ تومان کاهش یافته است. میانگین خرید هر دلار امریکا در سامانه نیما در یک ماهه منتهی به ۲۸ دی‌ماه ۱۱هزار و ۹۴۰ تومان که این رقم برای یک ماهه منتهی به ۲۷ بهمن‌ماه به ۱۳ هزار و ۲۰۸ تومان افزایش یافته است. از سوی دیگر در مدت زمان مشابه، نرخ خرید هر دلار امریکا در بازار سنا از ۱۳هزار و ۶ تومان به ۱۳هزار و ۷۴۲ تومان افزایش یافته است. با این حال کاهش فاصله ۱۰۶۵ تومانی هر دلار در سامانه نیما و بازار سنا، در یک ماهه منتهی به ۲۷ بهمن‌ماه تقریبا ۵۰ درصد کاهش یافته است که خبری خوب برای صادرکنندگان است زیرا آنها ارز حاصل از صادرات خود را در این سامانه عرضه می‌کنند.

این معاونت همچنین نوشته است که طی این مدت میانگین نرخ خرید دلار در بازار ۱۲هزار و ۵۱۶ تومان و نرخ خرید هر یورو نیز ۱۳هزار و ۷۷۰ تومان بوده است. این گزارش می‌افزاید در یک ماهه منتهی به ۲۸ بهمن‌ماه بیش از ۱.۱۳ میلیارد یورو ارز حاصل از صادرات در سامانه نیما عرضه شده است که با افزایش این رقم، مجموع ارز عرضه شده از این محل از ابتدای سال پایان روز ۲۸ بهمن ماه به ۱۴ میلیارد و ۵۸۰ میلیون یورو رسیده است.

همچنین طی این مدت ۱.۱۱ میلیارد یورو ارز برای واردات از این سامانه تامین شده است. از ابتدای امسال تا پایان روز بهمن ماه نیز ۱۲ میلیارد و ۲۸۰ میلیون یورو از این سامانه برای واردات خرید ارز انجام شده است. براساس گزارش معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق بازرگانی تهران، تا پایان روز ۲۸ بهمن‌ماه، شکاف بین فروش و خرید ارز در سامانه نیما به ۲.۳ میلیارد یورو افزایش یافته است.

   دلار عقب رفت

در خبری دیگر، افزایش تمایل معامله گران به خرید ارزهای امن باعث عقب‌گرد دلار شد. به گزارش رویترز، در جریان آخرین روز از معاملات هفتگی، تقاضا برای خرید ارزهای امن به طرز کم سابقه‌ای افزایش یافت و اسکناس سبز از بالاترین سطح خود از اواسط سال ۲۰۱۷ عقب نشست. گزارشات جدی حاکی از آن هستند که کرونا اولین قربانیان خود را در ایتالیا و ایران گرفته و شمار بیشتری را نیز مبتلا کرده است.  روند رشد ضعیف اقتصادی کشورهای اروپایی کماکان ادامه دارد؛ آلمان به عنوان بزرگ‌ترین اقتصاد اروپایی با کاهش شدید رشد مواجه شده و در فرانسه نیز اعتراضات به لایحه جنجالی اصلاح بازنشستگی ادامه دارد. در انگلیس نیز پس از کناره‌گیری چند وزیر از جمله ساجد جاوید، وزیر دارایی و چهره کلیدی بودجه این کشور از سمت خود، اکنون نوبت به استعفای مشاور ارشد نخست وزیر رسید. همچنین اختلافات داخلی در دولت ائتلافی ایتالیا و احتمال برگزاری مجدد انتخابات در این کشور به نگرانی‌ها از تشدید بحران بدهی این کشور دامن زده است. به دنبال خروج انگلیس از اتحادیه اروپا در ژانویه امسال و نزدیک شدن به موعد مذاکرات در خصوص تعیین چگونگی روابط آینده، به نظر می‌رسد باید منتظر یک دوره پر تنش باشیم. دیوید فورست، مشاور نخست وزیر انگلیس در امور اروپایی گفت: از اینکه روابط تجاری مان با اتحادیه اروپا دچار تنش‌هایی شود واهمه نداریم. ما چیز زیادی از آنها نمی‌خواهیم فقط می‌خواهیم تجارت آزادی مشابه بقیه کشورها با اتحادیه اروپا داشته باشیم.  دولت انگلیس به رهبری بوریس جانسون اکنون کار بسیار سختی برای احیای رشد اقتصادی و همچنین رسیدن به توافق با اتحادیه اروپا بر سر چگونگی روابط دو طرف در آینده خواهد داشت. انتظار می‌رود که دست کم یک سال دوره گذار در نظر گرفته شود و روابط دو طرف به شکل کنونی باقی بماند. به گفته فورست، انگلیس قصد تمدید دوران گذار را ندارد.

بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس خواستار داشتن روابطی مشابه کانادا با اتحادیه اروپا شده اما یکی از مسوولان ارشد اتحادیه اروپا گفته است این اتحادیه تن به شرایطی مشابه روابط با کانادا برای انگلیس نخواهد داد و این توافق مد نظر یک رویای خیالی است. اورسلا فون در لین، رییس کمیسیون اروپا نیز گفته است امضای هر پیمان تجارت آزاد با انگلیس مستلزم مطمئن شدن اتحادیه از رعایت قوانین ضد دامپینگ توسط انگلیس خواهد بود.

 انتظار می‌رود پیامدهای برگزیت به تدریج روی اقتصاد انگلیس و کشورهای اروپایی آشکار شود، هر چند که انتظار نمی‌رود بانک مرکزی اروپا دست کم در کوتاه‌مدت تغییر زیادی در سیاست‌های پولی خود ایجاد کند. اقتصاد انگلیس به تدریج در حال وارد شدن به رکود است تا جایی که مرکز آمار انگلیس رشد اقتصادی این کشور در ماه دسامبر را تنها ۰.۱ درصد اندازه‌گیری کرده است. از سوی دیگر به دنبال افزایش تعرفه روی محصولات ایرباس از ۱۰ درصد به ۱۵ درصد و تهدید وزارت خزانه داری این کشور به اعمال تعرفه‌های بیشتر روی محصولات اروپایی در صورت نرسیدن به توافق تجاری، یورو بیش از پیش در موقعیتی ضعیف قرار گرفته است. همچنین نگرانی‌ها از تاثیرگذاری ویروس کرونا روی رشد اقتصادی‌منطقه یورو باعث شده است تا ارز واحد اروپایی ضربه دیگری دریافت کند.  جونیچی ایشی کاوا، استراتژیست ارشد بازار ارز در موسسه «‌ای‌جی سکیوریتیز» گفت: یورو اکنون در کانال مهمی قرار دارد و به نظر نمی‌رسد در کوتاه‌مدت شانسی برای تقویت محسوس در برابر دلار داشته باشد چرا که از نظر بنیادی شرایط منطقه یورو بد‌تر شده است. با وجود باقی ماندن روند شیوع ویروس کرونا در مسیرکاهشی، تلفات ناشی از این ویروس کماکان ادامه دارد. تاکنون بیش از ۷۷ هزار و ۷۶۰ مورد ابتلا به کرونا گزارش شده است که در این بین، ۲۳۶۰ نفر جان خود را از دست داده‌اند. خبرگزاری بلومبرگ از برنامه‌ریزی مقامات چینی برای تزریق نقدینگی بیشتر به بازارها در صورت لزوم خبر داده است. بانک مرکزی چین نیز برای جلوگیری از ریزش بیشتر بازارها به تزریق بیش از ۲۴۰ میلیارد دلار نقدینگی اقدام کرده که این اقدام اندکی در تقویت ارزش یوان موثر بوده است. پیش‌تر شکسته شدن محدوده مقاومتی مهم هفت یوانی در برابر هر دلار موجب نگرانی از ریزش بازارهای مالی در چین شده بود. مو سیونگ، تحلیلگر بازار ارز در بانک مرکزی سنگاپور گفت: یک نوع جنگ احساسی در معاملات به چشم می‌خورد که در آن معامله گران نمی‌توانند نگرانی خود را مخفی نگه دارند. خیلی مهم است که چین برای حمایت از اقتصادش چه کاری انجام دهد و حمایت قوی باعث خواهد شد تا بازارها مجددا اوج بگیرند. شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات دیروز با ریزش ۰.۵۲ درصدی نسبت به روز قبل و در سطح ۹۹.۲۶۲ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوییس معادل ۱.۰۲۲ دلار اعلام شد.

در تازه‌ترین دور از معاملات، پوند با جهش ۰.۴۸ درصدی نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۲۹۵۸ دلار مبادله شد. یورو ۰.۶ درصد بالا رفت و با ورود به کانال ۱.۰۸ به ۱.۰۸۴۲دلار رسید. همچنین نرخ برابری هر دلار امریکا معادل ۱.۳۲۲۲ دلار کانادا اعلام شد. در برابر همتای سنگاپوری، هر دلار به ازای ۱.۳۹۸۳ دلار سنگاپور مبادله شد. تحلیلگران بانک «میتسوبیشی» ژاپن در یادداشتی نوشتند: با توجه به خروج انگلیس از اتحادیه اروپا و کاهش رشد اقتصادی کشورهای منطقه یورو از جمله آلمان و فرانسه، بانک مرکزی اروپا احتمالا ناچار به اتخاذ سیاست‌های انبساطی بیشتری خواهد بود و این مساله می‌تواند یورو را بیش از پیش رو به پایین سوق دهد. در حوزه تجاری نیز پس از ۱۷ ماه جنگ تجاری سرانجام دو اقتصاد بزرگ جهان به توافقی اولیه بر سر آتش‌بس رسیدند و نخست وزیر چین با سفر به واشنگتن به همراه دونالد ترامپ، رییس‌جمهور امریکا فاز نخست توافق را امضا کرد. چین از کاهش تعرفه واردات ۸۵ میلیارد دلار از محصولات امریکایی به این کشور به عنوان بخشی از تعهدات فاز نخست توافق خبر داده است. انتظار می‌رود به تدریج روند بازگشایی شعبات شرکت‌های بزرگ خارجی در چین آغاز شود. خودروسازی تویوتا اعلام کرده است تولیدات خود را در چین از این هفته مجددا آغاز خواهد کرد. با این حال هنوز بسیاری از پروازهای بین‌المللی به چین متوقف هستند. در معاملات بازارهای ارزی جهانی، همچنین هر دلار با ۰.۳۷ درصد کاهش به ۱۱۱.۵۶۲ ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار امریکا به ازای ۱.۵۰۹ دلار مبادله شد. همچنین نرخ برابری دلار معادل ۷.۰۲۶۸ یوان چین اعلام شد.

  روند صعودی طلا ادامه خواهد داشت

همچنین طلا روند صعودی پرقدرتی داشته و باعث شده کارشناسان وال‌استریت و سرمایه‌گذاران در نظرسنجی هفتگی افزایش بیشتر قیمت این فلز ارزشمند در معاملات هفته جاری را پیش‌بینی کنند.

به گزارش ایسنا، طلا روز جمعه تحت تاثیر ادامه شیوع ویروس کرونا در سراسر جهان و نگرانی‌ها نسبت به آسیب دیدن رشد اقتصادی، به بالاترین حد در هفت سال گذشته صعود کرد. برخی از ناظران به انتظارات برای تداوم سیاست پولی تسهیلی در امریکا و کشورهای دیگر اشاره کردند.

به گفته چارلی ندوس، استراتژیست ارشد بازار در گروه لاسال فیوچرز در این باره به کیتکونیوز گفت: بسیاری از فعالان بازارها سرشان را زیر برف کرده و نگران نبودند اما در روزهای پایانی ریسک گریزی دوباره زنده شد و طلا اوج گرفت. به نظر می‌رسد این اپیدمی وخیم‌تر می‌شود به‌طوری که افزایش موارد ابتلا به آن در کره جنوبی و ژاپن مشاهده شده است. صحبت زیادی درباره آسیب دیدن اقتصاد به خصوص بخش سفر و گردشگری وجود دارد. بانک امریکایی گلدمن ساکس در یادداشتی پیش‌بینی کرده است اگر ویروس کرونا تا سه ماهه دوم امسال مهار نشود، هر اونس طلا ممکن است تا مرز ۱۸۵۰ دلار صعود کند. در نظرسنجی کیتکونیوز از کارشناسان وال‌استریت، ۱۵ نفر شرکت کردند که از میان آنها ۱۴ نفر معادل ۹۳ درصد افزایش قیمت و تنها یک نفر معادل هفت درصد کاهش قیمت طلا را پیش بینی کرد در حالی که هیچ کس نظر خنثی نداشت. در نظرسنجی آنلاین کیتکونیوز، ۱۱۲۱ نفر شرکت کردند که از میان آنها ۸۲۰ نفر معادل ۷۳ درصد افزایش قیمت و ۱۹۲ نفر معادل ۱۷ درصد کاهش قیمت طلا را پیش‌بینی کردند و ۱۰۹ نفر معادل ۱۰ درصد نظری نداشتند.

در نظرسنجی هفته پیش ۶۵ درصد از کارشناسان وال‌استریت و سرمایه‌گذاران به افزایش قیمت طلا خوش‌بین بودند. در بازار معاملات آتی امریکا روز جمعه هر اونس طلا ۲۸ دلار و ۳۰ سنت معادل ۱.۸ درصد افزایش پیدا کرد و در ۱۶۴۸ دلار و ۸۰ سنت بسته شد. این فلز برای کل هفته ۳.۹ درصد افزایش قیمت نشان داد که بزرگ‌ترین رشد هفتگی در هشت ماه اخیر بود. کوین گریدی، رییس شرکت فونیکس فیوچرز اظهار کرد: من به افزایش قیمت طلا در هفته جاری خوش‌بین هستم. رشد قیمت طلا به خصوص در برابر رشد دلار امریکا قابل ملاحظه بوده است. آمار ویروس کرونا که از چین منتشر می‌شود، وخیم‌تر می‌شود و تا زمانی که اوضاع تغییر نکند، طلا همچنان خریدار خواهد داشت. فیلیپ فلاین، تحلیلگر ارشد بازار در گروه پرایس فیوچرز اظهار کرد طلا در وضعیت صعود انفجاری است و وی منتظر افزایش بیشتر قیمت این فلز زرد است. طلا با اقدامات محرک اقتصادی چین پشتیبانی شده و ویروس کرونا باعث وحشت واقعی و تقاضای قوی برای خرید طلا شده است. افشین نوابی، مدیر بازرگانی شرکت‌ام کی است اظهار کرد: طلا آماده صعود به ۱۶۵۰ و ۱۶۷۵ دلار است. جیم ویکاف، تحلیلگر فنی کیتکو اظهار کرد که نمودار فنی بازار طلا هفته گذشته مثبت شد و تاثیر ویروس کرونا بر اقتصاد جهانی وخیم‌تر دیده می‌شود.

Taadol-04

ارسال نظر