کاهش نرخ ارز و طلا

۱۳۹۸/۱۱/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۳۵۲۱
کاهش نرخ ارز و طلا

گروه بانک و بیمه|

روز جمعه 25 بهمن ماه 98 در بازارهای جهانی هر اونس 1576 دلار معامله شد. در بازار آزاد و معاملات نقدی نیز روز پنجشنبه قیمت دلار به 13940 تومان کاهش یافت.

به گزارش تعادل، سامانه سنا نیز نرخ میانگین معامله شده ارز برای روز چهارشنبه 23 بهمن 98 را برای دلار 13 هزار و 622 تومان، یورو 15 هزار و 56 تومان، پوند انگلیس 17 هزار و 571 تومان، درهم امارات 3 هزار و 738 تومان، لیر ترکیه 2 هزار و 382 تومان و یوآن چین را یک هزار و 850 تومان اعلام کرد.در بازار طلا و سکه نیز، روز پنجشنبه مظنه یک مثقال طلای آب شده 17 عیار 2 میلیون و 248 هزار تومان، هر گرم طلای 18 عیار 518 هزار و 900 تومان، سکه طرح جدید 5 میلیون و 95 هزار تومان، طرح قدیم 5 میلیون و 70 هزار تومان، نیم سکه 2 میلیون و 650 هزار تومان، ربع سکه یک میلیون و 620 هزار تومان و سکه گرمی نیز 930 هزار تومان معامله شد.در بازار ارز رسمی نیز بانک مرکزی روز پنجشنبه نرخ ۴۷ ارز را اعلام کرد که بر اساس آن نرخ ۸ ارز افزایش و قیمت ۲۹ واحد پولی از جمله پوند انگلیس و یورو کاهش یافت؛ ۱۰ ارز دیگر نیز ثابت ماند. بر اساس اعلام بانک مرکزی هر دلار امریکا برای روز پنجشنبه بیست و چهارم بهمن ماه ۴۲ هزار ریال قیمت خورد. پوند انگلیس ۵۴ هزار و ۴۰۷ ریال و هر یورو نیز ۴۵ هزار و ۶۴۷ ریال ارزش‌گذاری شد.

   بازار طلا سوت و کور شد

از سوی دیگر، اخبار بد از بازار طلای چین ادامه دارد و اکنون پیش‌بینی می‌شود تقاضا برای جواهرات طلا در نتیجه هراس فزاینده از شیوع ویروس کرونا به‌شدت آسیب ببیند.

ژانگ یونگ تائو، مدیرعامل انجمن طلای چین در مصاحبه با بلومبرگ پیش‌بینی کرد: تقاضا برای جواهرات طلا در چین که بزرگ‌ترین مصرف‌کننده طلا در جهان است، به‌شدت افت خواهد کرد. وی در ادامه افزود: ترس از ابتلا به ویروس کرونا، مصرف‌کنندگان را در خانه نگه داشته است. شمار قربانیان ویروس کرونا در چین از مرز ۱۰۰۰ نفر گذشته است.مدیرعامل انجمن طلای چین گفت: فروشگاه‌ها و مغازه‌ها به دلیل شیوع ویروس تعطیل هستند. فروش جواهرات و شمش طلا امسال به میزان قابل توجهی کاهش پیدا خواهد کرد.

فروش طلا در طول جشن سال نوی چین هم تعریفی نداشت. نانسی وانگ، نایب‌رییس شرکت «لوک فوک هولدینگز» اظهار کرد: جواهرفروشان بین‌المللی شاهد افت قابل ملاحظه‌ای در میزان خرده فروشی و تردد روزانه خریداران در سرزمین اصلی چین، هنگ‌کنگ و ماکائو در طول یک هفته تعطیل بودند.

بر اساس گزارش کیتکونیوز، آمار فروش طلا در چین سال میلادی گذشته مایوس‌کننده بود. آمار شورای جهانی طلا نشان داد که تقاضای چین برای جواهرات در سال ۲۰۱۹ به میزان هفت درصد افت کرده است. این موسسه خاطرنشان کرد که قیمت بالای طلا در بازار چین، بزرگ‌ترین عامل بازدارنده تقاضا برای خرید در سال میلادی گذشته بود. به نظر می‌رسد امسال اصلی‌ترین عواملی که تاثیر منفی بر تقاضا خواهند داشت، رشد اقتصادی ضعیف و نگرانی از شیوع ویروس کرونا هستند.

موسسه کپیتال اکونومیکس پیش‌بینی کرده است حتی اگر اپیدمی کرونا در چین مهار شد، این کشور رشد اقتصادی آهسته‌تری پیدا خواهد کرد. بانک امریکایی گلدمن ساکس هم پیش‌بینی خود از رشد تولید ناخالص داخلی چین در سال ۲۰۲۰ را از ۵.۸ درصد به ۵.۲ درصد کاهش داده است.

همچنین قیمت طلا در معاملات روز پنجشنبه بازار جهانی پس از اینکه معلوم شد شمار موارد جدید ابتلا به ویروس کرونا در چین افزایش پیدا کرد و شیوع این اپیدمی برخلاف تصور قبلی آهسته نشده است، افزایش پیدا کرد.

هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز جاری بازار سنگاپور با ۰.۵ درصد افزایش، به ۱۵۷۳ دلار و ۵۳ سنت رسید. در بازار معاملات آتی امریکا، هر اونس طلا با ۰.۳ درصد افزایش، ۱۵۷۶ دلار و ۸۰ سنت بود.

جان شارما، اقتصاددان بانک ملی استرالیا در این باره گفت: افزایش نگران‌کننده شمار موارد ابتلا به ویروس کرونا در استان هوبی که مرکز شیوع این اپیدمی بوده است، باعث افزایش ریسک گریزی سرمایه‌گذاران و تقویت تقاضا برای خرید دارایی‌های امن نظیر طلا شد.

مقامات استان هوبی چین روز چهارشنبه از افزودن شدن ۲۴۲ نفر به شمار قربانیان ویروس کرونا و ابتلای ۱۴ هزار و ۸۴۰ مورد دیگر به این ویروس خبر دادند که افزایش چشمگیری نسبت به آمار ۲۰۱۵ مورد ابتلای جدید در روز سه شنبه داشت.این سریع‌ترین رشد آمار تلفات روزانه از زمان آغاز شیوع اپیدمی کرونا بود و باعث سقوط شاخصهای سهام آسیایی شد اما ین ژاپن که ارز مطمئن به شمار می‌رود به بالاترین حد سه هفته اخیر در برابر دلار امریکا صعود کرد.

ارزش دلار امریکا هم در برابر ارزهای رقیب، نزدیک به بالاترین رکورد خود در بیش از چهار ماه گذشته در نوسان بوده و طلا را برای خریداران غیرامریکایی گرانتر کرده است.

بر اساس گزارش رویترز، در بحبوحه کندی رشد اقتصاد جهانی و بازدهی منفی اوراق خزانه امریکا و اجرای سیاست‌های تسهیلی از سوی بانک‌های مرکزی سراسر جهان، سرمایه‌گذاران اکنون به دنبال هر گونه اطلاعاتی درباره پیامدهای اقتصادی این اپیدمی هستند.

وضعیت اضطراری سلامتی باعث اختلال در حمل و نقل کانتینری جهانی شده و خطوط کشتیرانی به تغییر مسیر محموله‌ها و کاهش ورود به بنادر چین اقدام کرده‌اند.

جروم پاول، رییس بانک مرکزی امریکا روز چهارشنبه در دومین روز سخنرانی خود در برابر کنگره امریکا با وجود ابراز اطمینان به دورنمای اقتصادی کشورش، پیش‌بینی کرد ویروس کرونا تاثیر منفی خود را به زودی نشان دهد.

بانک مرکزی امریکا در نشست سیاست پولی ماه گذشته خود در برابر آسیب اقتصادی ویروس کرونا نظر محتاطانه‌ای داشت و نرخهای بهره را بدون تغییر نگه داشت.در بازار سایر فلزات ارزشمند، هر اونس پالادیم برای تحویل فوری تغییر چندانی نداشت و به ۲۴۰۷ دلار و دو سنت رسید. هر اونس نقره برای تحویل فوری با ۰.۹ درصد افزایش، ۱۷ دلار و ۶۳ سنت معامله شد. هر اونس پلاتین برای تحویل فوری ۰.۳ درصد افزایش پیدا کرد و به ۹۶۳ دلار و ۷۹ سنت رسید.

   ادامه روند نزولی یورو

از سوی دیگر، با تداوم عملکرد ضعیف منطقه یورو، ارزش ارز واحد اروپایی در برابر دلار کاهش یافت. به گزارش رویترز، روند رشد ضعیف اقتصادی کشورهای اروپایی کماکان ادامه دارد؛ آلمان به عنوان بزرگ‌ترین اقتصاد اروپایی با کاهش شدید رشد مواجه شده و در فرانسه نیز اعتراضات به لایحه جنجالی اصلاح بازنشستگی ادامه دارد. در انگلیس نیز کابینه با یک زلزله داخلی مواجه شده و چند وزیر از جمله ساجد جاوید، وزیر دارایی و چهره کلیدی بودجه این کشور از سمت خود کناره گرفته‌اند.

عیسا مازن، استراتژیست ارشد بازار ارز در موسسه تی دی سکیوریتیز گفت: اروپا و به ویژه آلمان به روابط تجاری با آسیا مخصوصا چین وابستگی زیادی دارند و با تداوم اثرگذاری ویروس کرونا انتظار داریم مشکلات کشورهای اروپایی بیش از پیش تشدید شود.

هر چند نگرانی‌ها از شیوع بیشتر ویروس کرونا در سطح جهان به دنبال انتشار اخباری از ابداع واکسن مقابله با این ویروس در چین، ژاپن و انگلیس، تا حد زیادی کاهش یافته است اما سازمان بهداشت جهانی با صدور بیانیه‌ای هشدار داد که خطر شیوع ویروس کرونا در دیگر مناطق جهان ممکن است موجب زبانه کشیدن مجدد آتش زیر خاکستر شود. تاکنون ویروس کرونا جان بیش از ۱۴۸۰ نفر را گرفته است.

بانک مرکزی چین نیز برای جلوگیری از ریزش بیشتر بازارها به تزریق بیش از ۲۷۰ میلیارد دلار نقدینگی اقدام کرده که این اقدام اندکی در تقویت ارزش یوان موثر بوده است. پیش تر شکسته شدن محدوده مقاومتی مهم هفت یوانی در برابر هر دلار موجب نگرانی از ریزش بازارهای مالی در چین شده بود.شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با صعود ۰.۰۵ درصدی نسبت به روز قبل و در سطح ۹۷.۶۵۲ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوییس معادل ۱.۰۲۰۴ دلار اعلام شد. رقابت‌های انتخاباتی درون حزبی امریکا اکنون به ایستگاه دوم رسید و با شمارش آرای ایالت نیوهمپشایر مشخص شد برنی سندرز و پت بوتیجج، برندگان انتخابات داخلی دموکرات‌ها هستند. پیش‌تر در ایالت آیوا نیز نتایج مشابهی به دست آمده بود و الیزابت وارن و جو بایدن، نامزدهای اصلی حزب دموکرات عملکرد ناامیدکننده‌ای داشتند. ایستگاه بعدی انتخابات درون حزبی ایالت نوادا خواهد بود. انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا قرار است در ماه نوامبر امسال برگزار شود.

از سوی دیگر پس از سه سال بحث و جدال، انگلیس سرانجام در آخرین روز از ماه ژانویه ۲۰۲۰ اتحادیه اروپا را ترک گفت تا بدین‌ترتیب به نخستین کشور در تاریخ این اتحادیه تبدیل شود که از آن خارج می‌شود. انتظار می‌رود پیامدهای برگزیت به تدریج روی اقتصاد انگلیس و کشورهای اروپایی آشکار شود، هر چند که انتظار نمی‌رود بانک مرکزی اروپا دست کم در کوتاه‌مدت تغییر زیادی در سیاست‌های پولی خود ایجاد کند. اقتصاد انگلیس به تدریج در حال وارد شدن به رکود است تا جایی که مرکز آمار انگلیس رشد اقتصادی این کشور در ماه دسامبر را تنها ۰.۱ درصد اندازه‌گیری کرده است.در تازه‌ترین دور از معاملات، پوند با صعود ۰.۷۲ درصدی نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۳۰۴۵ دلار مبادله شد. یورو ۰.۳ درصد پایین رفت اما در کانال ۱.۰۹ باقی ماند و هر یورو به ۱.۱۰۸۳ دلار رسید. همچنین نرخ برابری هر دلار امریکا معادل ۱.۳۲۵۸ دلار کانادا اعلام شد. در برابر همتای سنگاپوری، هر دلار به ازای ۱.۳۸۹۶ دلار سنگاپور مبادله شد.تحلیلگران بانک «میتسوبیشی» ژاپن در یادداشتی نوشتند: با توجه به خروج انگلیس از اتحادیه اروپا و کاهش رشد اقتصادی کشورهای منطقه یورو از جمله آلمان و فرانسه، بانک مرکزی اروپا احتمالا ناچار به اتخاذ سیاست‌های انبساطی بیشتری خواهد بود و این مساله می‌تواند یورو را بیش از پیش رو به پایین سوق دهد.

در حوزه تجاری نیز پس از ۱۷ ماه جنگ تجاری سرانجام دو اقتصاد بزرگ جهان به توافقی اولیه بر سر آتش‌بس رسیدند و نخست وزیر چین با سفر به واشنگتن به همراه دونالد ترامپ، رییس‌جمهور امریکا فاز نخست توافق را امضا کرد. چین از کاهش تعرفه واردات ۸۵ میلیارد دلار از محصولات امریکایی به این کشور به عنوان بخشی از تعهدات فاز نخست توافق خبر داده است.

ریچارد گریس، کارشناس بازار در بانک «کامن ولث» گفت: ریسک کاهش بیشتر رشد اقتصادی چین روی همه‌چیز سایه افکنده است. با توجه به اینکه اقتصاد چین ۱۷ درصد کل تولید ناخالص داخلی جهان را بر عهده دارد، ریسک تداوم تعطیلی بخش بزرگی از اقتصاد این کشور کاملا معامله‌گران را نگران کرده است.

در معاملات بازارهای ارزی جهانی، همچنین هر دلار با ۰.۰۳ درصد کاهش به ۱۰۹.۸۰۵۷ ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار امریکا به ازای ۱.۴۸۸۰ دلار مبادله شد. همچنین نرخ برابری دلار معادل ۶.۹۸۱۱ یوان چین اعلام شد.

 

ارسال نظر