کاهش نرخ اونس جهانی طلا

۱۳۹۸/۱۱/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۲۹۲۵
کاهش نرخ اونس جهانی طلا

گروه بانک و بیمه |

روز سه شنبه 15 بهمن ماه 98 در بازارهای جهانی اونس طلا 1571 دلار معامله شد و در بازار آزاد و معاملات نقدی نیز قیمت دلار به 13640 تومان رسید. همچنین روز سه‌شنبه بهای خرید هر دلار در تابلوی صرافی‌های بانکی

13 هزار و 200 تومان و فروش 13 هزار و 430 تومان درج شد نرخ خرید هر یورو نیز ۱۴ هزار و 700 تومان و نرخ فروش آن 14 هزار و 930 تومان معامله شد.

به گزارش «تعادل»، در سامانه سنا نیز نرخ لحظه‌ای قیمت خرید دلار 13 هزار و 200 تومان و قیمت فروش آن

13 هزار و 430 تومان اعلام شد. همچنین نرخ لحظه‌ای خرید هر یورو 14 هزار و 700 تومان و فروش آن 14 هزار و 930 تومان معامله شد. از سوی دیگر، سامانه سنا نیز نرخ میانگین معامله شده ارز برای روز دوشنبه 14 بهمن 98 را برای دلار 13 هزار و 330 تومان، یورو 14 هزار و 848 تومان، پوند انگلیس 17 هزار و 500 تومان، درهم امارات 3 هزار و 652 تومان و لیر ترکیه 2 هزار و 342 تومان و یوآن چین را یک هزار و 930 تومان اعلام کرد.

در بازار طلا و سکه نیز، با اعلام اونس طلای جهانی به قیمت 1571 دلار و دلار به نرخ 13 هزار و 640 تومان در بازار آزاد، نرخ طلا و سکه با کاهش قیمت مواجه شد. مظنه یک مثقال طلای آب شده 17 عیار 2 میلیون و 202 هزار تومان، هر گرم طلا ی18 عیار 508 هزار و 300 تومان، سکه طرح جدید 4 میلیون و 990 هزار تومان، طرح قدیم 4 میلیون و 960 هزار تومان، نیم سکه 2 میلیون 550 هزار تومان، ربع سکه یک میلیون و 550 هزار تومان و سکه گرمی نیز 930 هزار تومان معامله شد.در بازار ارز رسمی نیز بانک مرکزی نرخ ۴۷ ارز را اعلام کرد که بر اساس آن نرخ ۲۲ ارز مانند یورو و پوند کاهش و قیمت ۱۴ واحد پولی دیگر افزایش یافت؛ نرخ دلار و ۱۰ ارز دیگر نیز ثابت ماند. بر اساس اعلام بانک مرکزی هر دلار امریکا برای روز «سه شنبه پانزدهم بهمن ماه ۹۸» ۴۲ هزار ریال قیمت خورد. همچنین هر پوند انگلیس ۵۴ هزار و ۶۴۱ ریال و هر یورو نیز ۴۶ هزار و ۴۵۳ ریال ارزش‌گذاری شد.

     بازار جهانی تحت تاثیر کرونا

همچنین رییس اتحادیه طلا و جواهر اصفهان با اشاره به اینکه بازار جهانی طلا همچنان تحت تاثیر ویروس کرونا است، گفت: البته نرخ سکه بعد از شش روز از کانال ۵ میلیون تومان خارج شد به ۴ میلیون ۹۹۲ هزار تومان رسید.

هوشنگ شیشه‌بران در گفت‌وگو با ایسنا با تحلیل بازار جهانی طلا، اظهار کرد: بازار جهانی کماکان تحت تاثیر ویروس کرونا در نوسان است.وی با بیان اینکه بانک مرکزی چین برای جلوگیری از ریزش بیشتر بازارها اقدام به تزریق ۱۷۱ میلیارد دلار نقدینگی کرده که این اقدام اندکی در تقویت ارزش یوان موثر است، افزود: شاخص دلار جهانی که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی مورد اندازه‌گیری قرار می‌گیرد، در معاملات با صعود ۰.۴ درصدی نسبت به روز گذشته و در سطح ۹۷.۶۶۵ واحد بسته شد.

رییس اتحادیه طلا و جواهر اصفهان همچنین به خروج انگلیس از اتحادیه اروپا اشاره کرد و توضیح داد: پس از سه سال بحث و جدال، انگلیس سرانجام در آخرین روز از ماه ژانویه ۲۰۲۰ اتحادیه اروپا را ترک کرد تا به نخستین کشور در تاریخ این اتحادیه تبدیل شود که از آن خارج می‌شود.

وی گفت: انتظار می‌رود پیامدهای برگزیت به تدریج بر روی اقتصاد انگلیس و کشورهای اروپایی آشکار شود هر چند که انتظار نمی‌رود بانک مرکزی اروپا دست کم در کوتاه‌مدت تغییر زیادی در سیاست‌های پولی خود ایجاد کند، البته هنوز مشخص نیست که با توجه به روند خروج شرکت‌های بزرگ بین‌المللی از انگلیس به دنبال برگزیت، رشد اقتصادی این کشور چگونه خواهد شد.

شیشه‌بران با بیان اینکه بورس‌های جهان پس از چندین ریزش متوالی، سبزپوش شدند، تاکید کرد: ورود جدی بانک مرکزی چین به بازارهای مالی این کشور برای جلوگیری از هرج و مرج بیشتر، موجب دلگرمی معامله گران شده است، البته این هفته نیز حدود دو سوم اقتصاد چین به منظور کاستن از شدت شیوع بیماری جدید کرونا تعطیل است.

وی اظهار کرد: براین اساس سه‌شنبه قیمت طلا در معاملات بازار جهانی تحت تاثیر رشد ارزش دلار که نگرانی‌هایی را نسبت به پیامدهای شیوع ویروس کرونا ایجاد کرده، تغییر چندانی نداشت.رییس اتحادیه طلا و جواهر اصفهان همچنین به نتایج یک تحقیق از ترمیم غیرمنتظره بخش تولید امریکا اشاره کرد و گفت: نتایج این تحقیق موجب تقویت ارزش دلار شد، به همین دلیل قیمت طلا

روز سه شنبه شاهد نوسان چندانی نبود هرچند که نگرانی‌ها در مورد شیوع ویروس کرونا در چین و تبعات اقتصادی آن مانع از افت بیشتر قیمت فلز زرد شد.وی ادامه داد: قیمت نفت نیز پس از ریزش سنگینی که روز گذشته به دلیل تاثیر از پیامدهای منفی ویروس کرونا بر تقاضا داشت، در معاملات همسو با سایر بازارهای مالی افزایش یافت.

وی با اشاره به بازار داخلی طلا، گفت: روز دوشنبه، بازار ارز و سکه شاهد کمی افزایش قیمت بود، البته روند این روزهای بازار بیشتر متاثر از روند قیمت دلار است و هر گونه اتفاق در بازار ارز، موقعیت فروش یا خرید معامله‌گران بازار سکه را تحت تاثیر قرار می‌دهد.شیشه بران در خصوص روند افزایشی قیمت سکه در سومین روز این هفته، اظهار کرد: با وجود نوسانات نرخ دلار روند طلای جهانی را نمی‌توان به عنوان متغیری افزایشی در بازار سکه در نظر نگرفت. البته با تلاش بانک مرکزی نرخ دلار کنترل شده و شاهد روند صعودی آن نیستیم.وی با بیان اینکه در روزهای اخیر دامنه نوسانات بازار ارز کاهش داشت، گفت: از سوی دیگر بازار سهام در حال ثبت رکوردهای تازه است و روز (دوشنبه) شاخص بورس با رشدی بیش از ۹۵۰۰ واحد از مرز ۴۳۷ هزار واحد عبور کرد، بنابراین طبیعی است که در چنین شرایطی و با ثبت رکوردهای تاریخی، بخشی از تقاضا از بازار ارز به سوی بازار سهام روانه شود.

رییس اتحادیه طلا و جواهر اصفهان در خصوص آخرین وضعیت بازار ارز، گفت: صرافی‌ بانک‌ها سه شنبه قیمت دلار را برای فروش به مردم ۱۳ هزار و ۴۳۰ تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت ۱۳ هزار و ۲۰۰ تومان خریداری می‌کنند، همچنین قیمت فروش یورو در صرافی‌های بانک‌ها ۱۴ هزار و ۹۳۰ تومان و قیمت خرید یورو نیز در این صرافی‌ها ۱۴ هزار و ۷۰۰ تومان است.

    ناکامی طلا برای شکستن رکورد

از سوی دیگر، قیمت طلا در معاملات روز سه‌شنبه بازار جهانی تحت تاثیر رشد ارزش دلار که نگرانیها نسبت به پیامدهای شیوع ویروس کرونا را تحت الشعاع قرار داد، تغییر چندانی نداشت.به گزارش ایسنا، هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز جاری بازار سنگاپور ثابت بود و در ۱۵۷۵ دلار و ۶۷ سنت ایستاد. بهای معاملات این بازار روز گذشته تا مرز ۱۵۹۱ دلار و ۴۶ سنت صعود کرده بود که بالاترین قیمت از هشتم ژانویه بود. در بازار معاملات آتی امریکا، هر اونس طلا با ۰.۲ درصد کاهش، به ۱۵۸۰ دلار رسید.وارن پاترسون، تحلیلگر بانک ING در این باره گفت: ابهامات پیرامون ویروس کرونا همچنان از قیمتهای طلا پشتیبانی می‌کند و این فلز از حمایت نسبتا خوبی برخوردار است مگر اینکه شفافیت بیشتری درباره تاثیر ویروس کرونا بر اقتصاد چین و جهان حاصل شود. طلا در شرایط ابهامات مالی و سیاسی به عنوان دارایی مطمئن با افزایش تقاضای خرید روبرو می‌شود.هنگ‌کنگ نخستین مرگ ناشی از ابتلا به ویروس کرونا را گزارش کرد که دومین مرگ در خارج از چین است. شمار تلفات این ویروس در چین به ۴۲۵ نفر رسیده است و پکن به کارشناسان سلامت امریکایی اجازه داده است برای کمک به مبارزه با شیوع این ویروس وارد این کشور شوند.شیوع ویروس کرونا باعث شده است معامله‌گران روی کاهش نرخهای بهره امریکا تا ژوئن حساب باز کنند. پایین ماندن نرخ‌های بهره به نفع طلا است زیرا جذابیت سرمایه‌گذاری در این فلز که بازدهی ندارد را افزایش می‌دهد.عاملی که در معاملات روز سه‌شنبه پیشروی طلا را متوقف کرد، رشد ارزش دلار امریکا در برابر ارزهای رقیب بود که در معاملات روز دوشنبه ۰.۴ درصد صعود کرد. دلار روز گذشته تحت تاثیر آماری که بهبود فعالیت بخش تولید امریکا در ژانویه را نشان داد، بزرگ‌ترین افزایش قیمت از دوم ژانویه را تجربه کرد. بازارهای سهام آسیایی با وجود احتیاط سرمایه‌گذارانی که منتظر تدابیر محرک مالی بیشتر از سوی چین بودند، به سطح بالاتری صعود کردند.بر اساس گزارش رویترز، بانک مرکزی چین قصد دارد نقدینگی بیشتری برای تقویت اقتصاد این کشور تزریق کند و اوایل هفته جاری وعده داد از ابزارهای سیاست پولی مختلفی برای کمک به زدودن تاثیر شیوع ویروس استفاده خواهد کرد.به گفته وانگ‌تائو، تحلیلگر فنی رویترز، هر اونس طلا در محدوده ۱۵۳۷ تا ۱۵۸۲ دلار خنثی به نظر می‌رسد و اگر از این محدوده خارج شود، جهت قیمت مشخصی پیدا خواهد کرد.در بازار سایر فلزات ارزشمند، هر اونس پالادیم برای تحویل فوری با ۰.۳ درصد افزایش، به ۲۳۲۶ دلار و ۶۳ سنت رسید. هر اونس نقره برای تحویل فوری با ۰.۳ درصد کاهش، ۱۷ دلار و ۷۱ سنت معامله شد. هر اونس پلاتین برای تحویل فوری بالاتر رفت و به ۹۶۷ دلار و ۳۵ سنت رسید.

    بالا رفتن دلار در بازارهای جهانی

همچنین معاملات بازار ارز کماکان تحت تاثیر اخبار مربوط به ویروس کرونا قرار دارد. به گزارش رویترز، پس از آنکه روند انتشار بیماری ویروسی مسری جدید به سه قاره جهان کشیده شده و گزارش‌هایی از ابتلا به ویروس کرونا در آسیا، اروپا و امریکای شمالی مخابره شده، سازمان بهداشت جهانی در سطح جهان وضعیت اضطراری اعلام کرده است. تاکنون ویروس کرونا جان بیش از ۳۶۰ نفر را گرفته است. بیش از ۱۲ هزار مورد ابتلا به کرونا گزارش شده است.

بانک مرکزی چین برای جلوگیری از ریزش بیشتر بازارها اقدام به تزریق ۱۷۱ میلیارد دلار نقدینگی کرده که این اقدام اندکی در تقویت ارزش یوان موثر بوده است.

آیاکو سرا، کارشناس بازار در موسسه «سامومیتو میتسوئی تراست» گفت: سوال اصلی اینجاست که روند شیوع بیماری تا کجا قرار است ادامه پیدا کند. افراد در حال فروش دارایی‌های پر ریسک خود هستند.

شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات با صعود ۰.۴ درصدی نسبت به روز قبل و در سطح ۹۷.۶۶۵ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سویس معادل ۱.۰۳۳۶ دلار اعلام شد.

از سوی دیگر پس از سه سال بحث و جدال، انگلیس سرانجام در آخرین روز از ماه ژانویه ۲۰۲۰ اتحادیه اروپا را ترک گفت تا بدین سان به نخستین کشور در تاریخ این اتحادیه تبدیل شود که از آن خارج می‌شود. انتظار می‌رود پیامدهای برگزیت به تدریج بر روی اقتصاد انگلیس و کشورهای اروپایی آشکار شود هر چند که انتظار نمی‌رود بانک مرکزی اروپا دست کم در کوتاه‌مدت تغییر زیادی در سیاست‌های پولی خود ایجاد کند.

هنوز مشخص نیست که با توجه به روند خروج شرکت‌های بزرگ بین‌المللی از انگلیس به دنبال برگزیت، رشد اقتصادی این کشور چگونه خواهد بود. پیش‌تر مدیر بانک امریکایی «جی‌پی مورگان» از انتقال مقر اروپایی این بانک از لندن به پاریس خبر داده بود. تاکنون صدها شرکت، بانک، صندوق سرمایه‌گذاری و موسسات بیمه‌ای برای ادامه فعالیت خود در انگلیس طبق شرایط جدید از دولت درخواست مجوز فعالیت کرده‌اند.دولت انگلیس به رهبری بوریس جانسون اکنون کار بسیار سختی برای احیای رشد اقتصادی و همچنین رسیدن به توافق با اتحادیه اروپا بر سر چگونگی روابط دو طرف در آینده خواهد داشت. انتظار می‌رود که دست‌کم یک سال دوره گذار در نظر گرفته شود و روابط دو طرف به شکل کنونی باقی بماند. بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس خواستار داشتن روابطی مشابه کانادا با اتحادیه اروپا شده است.در تازه‌ترین دور از معاملات، پوند با ریزش ۱.۰۹ درصدی نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۳۰۱۵ دلار مبادله شد. یورو ۰.۱۹ درصد پایین رفت اما در محدوده کانال ۱.۱۰ باقی ماند و به ۱.۱۰۶۲ دلار رسید. همچنین نرخ برابری هر دلار امریکا معادل ۱.۳۲۹۳ دلار کانادا اعلام شد. در برابر همتای سنگاپوری، هر دلار به ازای ۱.۳۷۱۷ دلار سنگاپور مبادله شد.در معاملات بازارهای ارزی جهانی، همچنین هر دلار با ۰.۲۸ درصد افزایش به ۱۰۸.۸۲۶۵ ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار امریکا به ازای ۱.۴۸۸۶ دلار مبادله شد. همچنین نرخ برابری دلار معادل ۶.۹۹۷ یوان چین اعلام شد.

 

ارسال نظر