اخبار

۱۳۹۸/۱۱/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۲۸۴۴

هدایت نظام بانکی  به سمت بانکداری اسلامی

سخنگوی کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با اشاره به لزوم هدایت نظام بانکی به سمت بانکداری اسلامی بیان داشت: شاخص‌های کفایت سرمایه، نقدینگی و تفکیک منابع نقد و غیرنقد از ملزومات ساماندهی بانک‌ها است.

محمدمهدی مفتح در گفت‌وگو با ایبِنا با بیان اینکه بانک‌ها باید به سمت بانکداری اسلامی هدایت شوند، گفت: بانک‌ها برای اینکه بتوانند درست کار کنند باید یک سری اصول بر آنها حاکم باشد که لازمه رعایت این اصول قانون مداری است. نماینده مردم تویسرکان در مجلس، با بیان اینکه شاخص‌هایی همچون ضریب کفایت سرمایه، میزان نقدینگی و تفکیک منابع نقد و غیر نقد بانک‌ها از ملزومات ساماندهی شبکه بانکی است، تصریح کرد: این شاخص‌ها در نظام بانکداری دنیا دیده شده و لازم است در کشور ما نیز مدنظر قرار بگیرد. مفتح با تاکید بر اینکه ما باید سعی کنیم بانک‌های خود را به این سمت و در نتیجه به سمت نقاط بهینه بانکداری اسلامی سوق دهیم، افزود: در برخی از شاخص‌ها مانند کفایت سرمایه فاصله قابل توجهی وجود دارد که باید در این زمینه بیشتر کار کنیم. این نماینده مردم در مجلس دهم، با بیان اینکه برای اینکه بانک رسالت خود را درست انجام دهد باید پایه‌هایش درست باشد، تصریح کرد: میزان سرمایه مبنی‌بر علم بانکداری باید در نظر گرفته شود، در غیر این صورت تبعات آن بیشتر دامنگیر شبکه مالی کشور خواهد شد. وی با تاکید بر اینکه میزان سرمایه منجمد بانک‌ها باید در مسیر کاهش هدایت شود، افزود: داشتن املاک بسیار منافات با اصل بانکداری دارد، از این‌رو لازم است در این مسیر نیز بانک مرکزی تدبیری داشته باشد.

سقف کارت هدیه

 ۵۰۰ هزار تومان

بانک‌ها براساس مقررات مبارزه با پولشویی موظفند هنگام صدور کارت هدیه مشتری را احراز هویت کنند و همچنین صدور کارت هدیه برای دارندگان سابقه چک برگشتی ممنوع است. صدور کارت هدیه در قبال برداشت از حساب مشتری یا دریافت وجه نقد معادل آن مجاز است. حداکثر مبلغ هر کارت هدیه، پنج میلیون ریال است، کارت هدیه فاقد قابلیت شارژ مجدد بوده و پس از اتمام موجودی باید ابطال شود.

به گزارش ایبِنا، کارت هدیه حداکثر به مدت یک سال دارای اعتبار است پس از انقضای مدت مذبور، مانده مصرف نشده کارت‌های هدیه در تمام شعب موسسه اعتباری صادر‌کننده قابل دریافت می‌باشد. درج تاریخ انقضای کارت هدیه روی جسم کارت الزامی است.

کمیسیون مقررات و نظارت موسسات اعتباری، در اجرای بند (ب) ماده (۱۱) قانون پولی و بانکی کشور و در راستای ساماندهی فرآیند صدور و استفاده از کارت هدیه و بن کارت ریالی دستورالعمل شیوه صدور کارت هدیه را به شرح زیر تصویب کرده است:  موسسه اعتباری باید هنگام صدور کارت هدیه - ضمن شناسایی اولیه مشتری، برابر ضوابط و مقررات مبارزه با پولشویی- اطلاعات هویتی وی را به همراه مشخصات یکایک کارت‌های هدیه صادر شده برای وی، در سامانه‌های خود وارد نماید به گونه‌ای که ردیابی تمامی تراکنش‌های هر کارت صادره به آسانی میسر گردد. موسسه اعتباری باید هنگام صدور کارت هدیه برای مشتری، تعهدات لازم در خصوص اجرای قانون و مقررات مبارزه با پولشویی را از وی اخذ نماید. در صورت خودداری مشتری از ارایه این تعهد یا خودداری از عمل به تعهدات، موسسه اعتباری باید از ارایه خدمات به ایشان خودداری نماید. لازم به ذکر است مسوولیت هرگونه سوءاستفاده از کارت هدیه یا  بن کارت صادره بر عهده مشتری است. در صورتی که موسسه اعتباری به دلایلی همچون عدم همکاری مشتری نتواند اطلاعات لازم را برای شناسایی وی به‌دست آورد یا مشتری اقدام به ارایه اطلاعات غیرواقعی نماید، موسسه اعتباری پس از توضیح موظف است مشخصات مشتریانی را که مبادرت به اعلام اطلاعات غیر واقعی نموده‌اند به واحد اطلاعات مالی و بانک مرکزی گزارش کند.

ائتلاف بانک‌های مرکزی جهان برای رمزارز انحصاری

گروهی از پرنفوذترین بانک‌های مرکزی جهان به منظور همفکری در خصوص راه‌اندازی ارز مجازی انحصاری کشورهای خود اقدام به همفکری و اشتراک تخصص‌ها و تجربیات ائتلاف کردند. به گزارش پایگاه اجلاس جهانی حکمرانی، بانک‌های مرکزی کانادا، انگلیس، ژاپن، سوئد  و سوییس به همراه بانک مرکزی اروپا (ECB) و همچنین بانک تسویه‌حساب‌های بین‌المللی (BIS) قصد دارند تا به منظور ارزیابی احتمال استفاده از رمزارز ملی یا بانک مرکزی (CBDC) در کشورهای متبوع‌شان، تجریبات خود را به اشتراک گذاشته و همفکری کنند. این گروه جدید موضوعاتی همچون موارد استفاده از رمزارز شامل حوزه‌های اقتصادی، کاربردی و گزینه‌های طراحی فنی همچون تعامل‌پذیری فرامرزی و همچنین به اشتراک‌گذاری دانش مرتبط با فناوری‌های نوظهور را مورد بررسی قرار خواهند داد. ریاست این گروه را «جاناتان کانلیف» قائم‌مقام بانک مرکزی انگلیس و «بنوآ کوره» یکی از اعضای اجرایی اسبق بانک مرکزی اروپا و رییس تازه‌منصوب شده بنیاد نوآوری BIS برعهده دارند. بنیاد نوآوری BIS در سال ۲۰۱۹ و به منظور تشویق بانک‌های مرکزی جهت همکاری در زمینه فناوری‌های نوین مالی تاسیس شد و در سه منطقه سوییس، هنگ‌کنگ و سنگاپور فعالیت می‌کند. کوره که ریاست ۵ ساله خود را در این بنیاد از ۱۵ ژانویه آغاز کرد، به‌طور همزمان ریاست کارگروه هفت را که در زمینه رمزارزهای مانع نوسان بازار فعالیت می‌کند، بر عهده دارد.

 

ارسال نظر