ارز نزولی شد

۱۳۹۸/۱۱/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۲۷۵۲
ارز نزولی شد

بازگشت سکه به کانال 4 میلیون

گروه بانک و بیمه|

روز یکشنبه 13 بهمن ماه 98 در بازارهای جهانی اونس طلا با قیمت 1589 دلار معامله شد و در بازار آزاد و معاملات نقدی نیز قیمت دلار به 13480 تومان کاهش یافت. همچنین روز یکشنبه بهای خرید هر دلار در تابلوی صرافی‌های بانکی 13 هزار و 200 تومان و فروش 13 هزار و 400 تومان درج و نرخ خرید هر یورو نیز ۱۴ هزار و 700 تومان و نرخ فروش آن 14 هزار و 900 تومان بود.

به گزارش«تعادل»، در سامانه سنا نیز نرخ لحظه‌ای قیمت خرید دلار 13 هزار و 200 تومان و قیمت فروش آن 13 هزار و 400 تومان اعلام شد. همچنین نرخ لحظه‌ای خرید هر یورو 14 هزار و 700 تومان و فروش آن 14 هزار و 900 تومان معامله شد. از سوی دیگر، سامانه سنا نیز نرخ میانگین معامله شده ارز برای روز شنبه 12 بهمن 98 را برای دلار 13 هزار و 440 تومان، یورو 14 هزار و 953 تومان، پوند انگلیس 17 هزار و 534 تومان، درهم امارات 3 هزار و 664 تومان و لیر ترکیه 2 هزار و 362 تومان اعلام کرد.

در بازار طلا و سکه نیز، با اعلام اونس طلای جهانی به قیمت 1589 دلار و دلار به نرخ 13 هزار و 480 تومان در بازار آزاد، نرخ طلا و سکه با کاهش قیمت مواجه شد. مظنه یک مثقال طلای آب شده 17 عیار 2 میلیون و 183 هزار تومان، هر گرم طلا 18 عیار 504 هزار و 900 تومان، سکه طرح جدید 4 میلیون و 955 هزار تومان، طرح قدیم 4 میلیون و 930 هزار تومان، نیم سکه 2 میلیون و 540 هزار تومان، ربع سکه یک میلیون و 540 هزار تومان و سکه گرمی نیز 930 هزار تومان معامله شد.

در بازار ارز رسمی نیز بانک مرکزی نرخ ۴۷ ارز را اعلام کرد که بر اساس آن نرخ تمام ارزها ثابت ماند بر اساس اعلام بانک مرکزی هر دلار امریکا برای روز «یکشنبه سیزدهم بهمن ماه ۹۸» ۴۲ هزار ریال قیمت خورد. همچنین هر پوند انگلیس ۵۵ هزار و ۴۶۳ ریال و هر یورو نیز ۴۶ هزار و ۶۰۰ ریال ارزش‌گذاری شد.

   طلا هم قربانی کرونا می‌شود؟

از سوی دیگر، شاید یکی از معدود برنده‌های شیوع ویروس مرگبار در چین، طلا بوده که به نقش سنتی خود به عنوان دارایی مطمئن عمل کرده و افزایش قیمت چشمگیری پیدا کرده است اما این اپیدمی ممکن است در نهایت به ضرر طلا تمام شود.

به گزارش ایسنا، ناظران بازار طلا به خصوص کسانی که در غرب هستند، نوسانات قیمتی که تحت تاثیر ریسک‌پذیری و ریسک‌گریزی ایجاد می‌شوند و ورود و خروج سرمایه در بازار کالاهای سرمایه‌گذاری طلا مانند صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس (ETF) را معمولا مورد توجه قرار می‌دهند.

اگرچه این روش معتبری برای ارزیابی علاقه‌مندی سرمایه‌گذاران به طلاست، اما این حقیقت را نادیده می‌گیرد که نیمی از بازار فیزیکی طلا از تنها دو کشور چین و هند تشکیل شده است.

تقاضا برای طلا در این دو کشور در حال حاضر تحت تاثیر رشد اقتصادی آهسته‌تر و قیمت بالاتر طلا ضعیف شده است. طبق آمار GFMS، تقاضا برای جواهرات طلا در چین طی سال میلادی گذشته ۸.۶ درصد در مقایسه با سال ۲۰۱۸ کاهش پیدا کرد و به ۶۲۹ تن رسید.

تقاضای سرمایه‌گذاری در چین بهتر بود و تحت تاثیر ابهامات پیرامون جنگ تجاری با امریکا، با یک درصد افزایش به ۲۳۵ تن بالغ شد. اما تصویر کلی برای چین، یکی از ضعیف‌ترین ترندهای تقاضا برای طلا در سال میلادی گذشته بود و با در نظر گرفتن اینکه ویروس مرگبار احتمالا به اقتصاد چین و اعتماد مصرف‌کننده آسیب می‌زند، یقینا شیوع این ویروس به تقاضای خرده فروشی کمک نخواهد کرد.

ویروس کرونای جدید که در شهر ووهان آغاز شد تاکنون بیش از ۲۰۰ نفر را به کشتن داده و بیش از ۷۷۰۰ نفر به آن آلوده شده‌اند و حداقل به ۱۵ کشور رسیده است. قیمت طلا از زمانی که این ویروس در صدر اخبار مهم قرار گرفت، رو به افزایش گذاشت و تا روز جمعه به ۱۵۸۷ دلار رسید.

افزایش قیمت طلا در ورود سرمایه به صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس منعکس شده است. موجودی طلای «اس‌پی‌در‌آر گلد تراست» که بزرگ‌ترین صندوق سرمایه‌گذاری تحت پشتوانه طلا در جهان است، از ۲۸.۱۲ میلیون اونس

در ۱۴ ژانویه به ۲۸.۹۲ میلیون اونس رسید که دو درصد افزایش نشان داد.

اگر طلا به تنهایی در نظر گرفته شود، عملکرد ضعیفی نداشته اما قطعا سود زیادی هم از تقاضا برای دارایی مطمئن نبرده است زیرا سایر کالاها به دلیل هراس بازار از تاثیر اقتصادی منفی این ویروس به‌شدت افت قیمت پیدا کرده‌اند، به عنوان نمونه قیمت مس از سطح ۶۲۷۷ دلار در ۱۶ ژانویه، ۱۰ درصد ریزش کرد و به ۵۶۴۱ دلار رسید، در حالی که قیمت نفت برنت از ۲۰ ژانویه ۹ درصد سقوط داشت.

این احتمال وجود دارد که سرمایه‌گذاران قراردادهای مس و نفت را بیش از حد فروخته باشند یا به حد کافی در طلا سرمایه‌گذاری نکرده باشند. همه‌چیز به مسیر آینده این ویروس بستگی دارد. اگر به نظر برسد که آسیب این اپیدمی به اقتصاد چین و سایر اقتصادهای آسیایی موقتی باشد، قیمت مس و نفت خام احتمالا بهبود پیدا خواهد کرد. چنین سناریویی احتمالا باعث خواهد شد طلا بخشی از درخشش خود به عنوان دارایی مطمئن را از دست دهد اما این موضوع می‌تواند با بهبود تقاضای خرید مصرف‌کنندگان در چین جبران شود.

هند هم مایه نگرانی طلا است. بنا بر اعلام یک منبع دولتی آگاه، واردات طلا به هند در نیمه دوم سال ۲۰۱۹ به ۲۶۷ تن در مقایسه با ۵۶۴ تن در نیمه اول کاهش پیدا کرد. واردات هند معمولا در نیمه دوم که مردم برای فستیوال‌ها و مراسم‌های عروسی طلا خریداری می‌کنند، بالا می‌رود، از این رو واردات کمتر در سال گذشته نگران‌کننده بوده است. احتمالا رشد اقتصادی کندتر و قیمت بالاتر طلا باعث واردات کمتر شده است.

این عوامل دوراهی که پیش روی طلا وجود دارد را بارز می‌کنند. قیمت این فلز ارزشمند برای اینکه از تقاضای بالاتر مصرف‌کنندگان در هند و چین برخوردار شود، باید ملایم‌تر شود. اما اگر روند افزایشی اخیر طلا که ناشی از تقاضا برای دارایی امن است، متوقف شود، سرمایه‌گذاران ممکن است دارایی‌های خود را از صندوق‌های ETF‌ خارج کنند و قیمت این فلز تحت فشار کاهشی قرار بگیرد.

بر اساس گزارش رویترز، اینکه قیمت طلا در کوتاه‌مدت چه روندی داشته باشد، به این بستگی دارد که تقاضا برای دارایی امن به حدی قوی باشد که تاثیر افت تقاضای مصرف‌کننده به دلیل شیوع بیماری در چین و چالش‌های اقتصادی در هند را جبران کند.

همچنین به گزارش ایبِنا، در معاملات روز شنبه MCX، معاملات آتی طلا برای ماه آوریل با ۰.۱۷ درصد افزایش به ۴۱.۲۹۳ دلار به ازای هر ۱۰ گرم افزایش پیدا کرد و به رکورد اوایل ماه جاری نزدیک شد. در بازارهای جهانی، روز گذشته به دنبال افزایش نگرانی‌ها پس از شیوع سریع ویروس کرونا که به افزایش تمایل برای سرمایه‌گذاری‌های امن منجر شد، قیمت هر اونس طلا در گروه بورس و بازرگانی و کالای شیکاگو به ۱.۵۸۸ دلارافزایش یافت.

از سویی دیگر، سازمان بهداشت جهانی روز پنجشنبه و برای مقابله با ویروس کرونا وضعیت اضطراری اعلام کرد و امریکا نیز در واکنش به شیوع کرونا، در این کشور ضمن اعلام وضعیت اضطراری دستور داد که شهروندانی که از استان هوئبی چین به مرکزیت ووهان (محل شیوع ویروس) بازگشته‌اند، به مدت ۱۴ روز در قرنطینه بمانند.معاملات آتی هر اونس نقره نیز در CME (گروه بورس و بازرگانی و کالای شیکاگو) به ۱۸.۰۳۰ دلار افزایش یافت. نگرانی‌های ناشی از کرونا علاوه بر این بازارهای مالی جهان را تحت تاثیر شدید قرار داد به‌طوری که شاخص داو جونز بیش از ۷۰۰ واحد کاهش یافت.در این ارتباط، «آبیشاک بانسال» رییس هیات‌مدیره گروه آبانس، می‌گوید که برای پیش‌بینی واقعی تاثیرات کرونا هنوز زود است اما اگر شرایط کنونی تشدید شود، افزایش چشمگیر قیمت طلا را شاهد خواهیم بود؛ سرمایه‌گذاری که در رابطه با چنین سناریویی سرمایه‌گذاری امن محسوب می‌شود.بسیاری از شهرهای چین همچنان در قرنطینه به سر می‌برند و فعالیت‌های تجاری کاملا تعطیل شده است. به گفته بانسال، در چنین شرایطی طلا سرمایه‌گذاری مطمئنی است. «کریگ ارلام» تحلیلگر موسسه اوآندا در یادداشتی نوشت: طلا همچنان به عنوان یک سرمایه‌گذاری سنتی و امن، جای خود را در بازار باز می‌کند.

   آیا دلار افت خواهد کرد؟

از سوی دیگر، سیاست‌های پولی بانک مرکزی امریکا نقش اصلی تعیین نرخ دلار در سال جاری را خواهد داشت. فوربس در گزارشی به بررسی وضعیت بازار ارز و نرخ برابری دلار پرداخت. در زمان بحران مالی سال ۲۰۰۸ تقاضا برای دلار به‌شدت کاهش پیدا کرد اما با پشت سر گذاشتن این بحران، رفتار معامله‌گران تغییر کرد تا جایی که دلار در مواقع زیادی تبدیل به یک ارز امن شد. در سه سال اخیر سرمایه‌گذاران ارزی که روی تضعیف دلار شرط‌بندی کرده بودند دچار زیان شدند و این زیان به ویژه در بازارهای نوظهور محسوس بود. اما امسال مسیر دلار چگونه خواهد بود؟ به نظر می‌رسد همانطور که دونالد ترامپ، رییس‌جمهور امریکا نیز بدان اشاره کرده است، پاسخ این سوال را باید در سیاست‌های فدرال رزرو جست‌وجو کرد.

بانک مرکزی امریکا سال گذشته نرخ بهره را سه مرتبه کاهش داد اما کاهش دلار آن طور که انتظار می‌رفت محقق نشد. بخش بزرگی از این مساله به ضعف رقبای اصلی دلار نظیر یورو و پوند باز می‌گشت که خود دچار مشکلات عمیقی بودند. کریستوفر دانراج، کارشناس بازار در موسسه «بلک راک» گفت: از سال ۲۰۱۸ تاکنون ارزش دلار در برابر سبدی از همتایان خود ۹درصد افزایش پیدا کرده است.یکی از دلایل کاهش نیافتن ارزش دلار پس از کاهش نرخ بهره توسط فدرال رزرو این بود که دیگر بانک‌های مرکزی نیز اقدام به کاهش نرخ بهره کردند. با این حال با توجه به قرار گرفتن نرخ بهره در اروپا و ژاپن در سطح منفی، بانک مرکزی امریکا دست بازتری از سایر رقبای خود در کاهش نرخ بهره دارد.

با این حال به نظر می‌رسد که کماکان معامله گران در جهان تقاضای بالایی برای خرید دلار داشته باشند و این مساله بدان معنا خواهد بود که ارزش دلار در محدوده کنونی حفظ خواهد شد یا میزان افت آن خیلی محسوس نخواهد بود.

از آنجایی که به نظر نمی‌رسد بانک مرکزی امریکا دست کم در آینده نزدیک برنامه‌ای برای افزایش نرخ بهره داشته باشد، تداوم روند خوب عملکرد اقتصاد امریکا باعث کاهش بیشتر نرخ بهره خواهد شد.

در نهایت به نظر می‌رسد که امسال ارزش دلار در برابر سبد ارزی جهانی افت پیدا کند هر چند این افت آن قدر زیاد نخواهد بود که یک ریزش تلقی شود.

   رکورد یوروهای تقلبی

 در اختیار اسکناس‌های ۲۰ و ۵۰ یورویی

آمارها نشان می‌دهد که در نیمه نخست سال ۲۰۱۹ اسکناس‌های ۲۰ و ۵۰ یورویی رکورددار بیشترین تعداد اسکناس‌های تقلبی بوده‌اند.

براساس گزارش تارنمای کوین ویک، در نیمه دوم سال ۲۰۱۹ حدود ۳۰۰ هزار اسکناس یورو از گردش در بازار خارج شده که در مقایسه با نیمه نخست این سال ۲۲.۷ درصد و در مقایسه با نیمه دوم سال ۲۰۱۸، معادل ۱۷.۶ درصد افزایش داشته است.

بنابرین با توجه به رقم کاهشی اسکناس تقلبی در گردش در مقایسه با اسکناس اصل، احتمال دریافت یک اسکناس جعلی بسیار پایین است، رقمی که با نرخی بیشتر از رشد تولید ناخالص داخلی از زمان نخستین ورود آنها به بازار به‌طور یکنواخت افزایش یافته است. تعداد سالانه اسکناس‌های جعلی شناسایی شده به ازای هر یک میلیون اسکناس اصل در گردش در سطح بسیار پایینی قرار دارد.

چیزی در حدود ۲۴ میلیارد یورو اسکناس در گردش وجود دارد که ارزش مجموع آن نزدیک به ۱.۳ تریلیون یورو است. در نیمه دوم سال ۲۰۱۹ اسکناس‌های ۲۰ و ۵۰ یورویی رکورد بیشترین اسکناس‌های تقلبی را در اختیار داشتند و به‌طور مشترک بیش از ۷۰ درصد تمام اسکناس‌های جعلی را به خود اختصاص داده بودند.

بیشترین اسکناس‌های جعلی (۹۶.۴ درصد) در کشورهایی شناسایی شدند که از یورو به عنوان واحد پولی استفاده می‌کنند و مابقی در کشورهای غیراروپایی شامل ۳ درصد، در کشورهای عضو اتحادیه اروپا و در سایر کشورهای جهان ۰.۶ درصد.

علاوه بر این، شمار اسکناس‌های تقلبی و کم کیفیت جمع‌آوری شده از بازار افزایش داشته است. شناسایی این اسکناس‌ها با توجه به دقت بسیار ضعیف در جعل مشخصه‌های امنیتی، کار آسانی است. استفاده از اسکناس جعلی برای پرداخت‌های نقدی جرم کیفری بوده و مشمول پیگرد قانونی است. از زمانی که نخستین مجموعه اسکناس‌های یورو چاپ و وارد بازار شد، بانک مرکزی اروپا و ۱۹ بانک مرکزی ملی کشورهای اروپایی، شهروندان خود و مردم را تشویق کرده‌اند تا در خصوص دریافت اسکناس و پول نقد هوشیار باشند.

افراد می‌توانند با استفاده از روش «لمس، نگاه و کج کردن زاویه دید» که در بخشی از تارنمای رسمی بانک مرکزی اروپا موسوم به «The €uro» توضیح داده شده است، جعلی بودن یا نبودن اسکناس را بررسی کنند.

   حجم معاملات بازار ارزی چین

از ۲۰۰ تریلیون دلار گذشت

در خبری دیگر، داده‌های اداره تبادلات ارزی چین نشان داد که در سال ۲۰۱۹ حجم تراکنش‌های بازار ارز این کشور در کل به ۲۰۰.۵۶ تریلیون یوآن (۲۹.۱۲ تریلیون دلار) رسیده است.

به گزارش شین‌هوا، داده‌های اداره تبادلات ارزی چین نشان داد که در سال ۲۰۱۹ حجم تراکنش‌های بازار ارز این کشور در کل به ۲۰۰.۵۶ تریلیون یوآن (۲۹.۱۲ تریلیون دلار) رسیده است.

تنها در ماه دسامبر، ۱۷.۱ تریلیون یوآن در بازار تبادل شد. در ماه گذشته، حجم تبادلات بانک‌ها با مشتریان به ۲.۷۱ تریلیون یوآن رسید، در حالی که تبادلات بین بانکی ۱۴.۳۸ تریلیون یوآن شد. طبق داده‌های اداره تبادلات ارزی چین، در ماه دسامبر، حجم تراکنش‌های بازار نقدی به ۶.۷۸ تریلیون یوآن و حجم تبادلات بازار حواله به ۱۰.۳۲ تریلیون یوآن رسید.

 

ارسال نظر