نوسانات طلا و ارز در بازار جهانی

۱۳۹۸/۱۰/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۱۵۸۷
نوسانات طلا و ارز در بازار جهانی

گروه بانک و بیمه|

روز چهارشنبه 25 دی ماه 98 در بازارهای جهانی نرخ اونس طلا با 8 دلار افزایش نسبت به روز سه‌شنبه 1552 دلار اعلام شد. در بازار آزاد نیز قیمت دلار در روز چهارشنبه بین 13550 تا 13630 تومان رسید.

 روز چهارشنبه بهای خرید هر دلار در تابلوی صرافی‌های بانکی 13 هزار تومان و فروش آن ۱۳ هزار و 100 تومان بود، نرخ خرید هر یورو نیز ۱۴ هزار و 600 تومان و نرخ فروش آن ۱۴ هزار و 700 تومان درج شد. همچنین بانک‌ها تا سقف ۱۰۰۰ یورو به مسافران کشورهای غیر همسایه ارز مسافرتی ارایه می‌کنند که قیمت این ارز نیز در حال حاضر با احتساب کارمزد بانک مرکزی و بانک‌ها، حدود ۱۴ هزار و ۹۰۰ تومان است.

به گزارش «تعادل»، در سامانه سنا نرخ لحظه‌ای قیمت خرید دلار 13 هزار تومان و قیمت فروش آن ۱۳ هزار و 100 تومان اعلام شد همچنین نرخ لحظه‌ای هر یورو 14 هزار و 600 تومان خریداری و به قیمت 14 هزار و 700 تومان به فروش رسیده است سامانه سنا نیز نرخ میانگین ارز برای روز سه‌شنبه 24 دی 98 را برای دلار 12 هزار و 989 تومان، یورو 14 هزار و 592 تومان، پوند انگلیس 17 هزار و 6 تومان، درهم امارات 3 هزار و 615 تومان، لیر ترکیه 2 هزار و 316 تومان و یوآن چین یک هزار و 918 تومان اعلام کرد.

با اعلام اونس طلای جهانی به قیمت 1552 دلار و دلار آزاد به نرخ 13 هزار و 630 تومان در بازار آزاد، طلا و سکه با افزایش قیمت مواجه شدند بر این اساس مظنه یک مثقال طلای آب شده 17 عیار 2 میلیون و 156 هزار تومان، هر گرم طلا 18 عیار 497 هزار و 700 تومان، سکه طرح جدید 4 میلیون و 915 هزار تومان، طرح قدیم 4 میلیون و 860 هزار تومان، نیم سکه 2 میلیون 450 هزار تومان ربع سکه یک میلیون و 450 هزار تومان و سکه گرمی نیز 930 هزار تومان معامله شد

بانک مرکزی نرخ ۴۷ ارز را اعلام کرد که بر اساس آن نرخ ۲۳ ارز مانند یورو کاهش و قیمت ۱۲ واحد پولی دیگر مانند پوند افزایش یافت؛ نرخ دلار و ۱۱ ارز دیگر نیز ثابت ماند. بر اساس اعلام بانک مرکزی هر دلار امریکا برای روز «چهارشنبه ۲۵ دی ماه ۹۸» ۴۲ هزار ریال قیمت خورد. همچنین هر پوند انگلیس ۵۴ هزار و ۷۲۳ ریال و هر یورو نیز ۴۶ هزار و ۷۶۱ ریال ارزش‌گذاری شد.

 ادامه صعود دلار در بازارهای جهانی

از سوی دیگر، شاخص دلار در بازارهای جهانی کماکان در حال پیشروی است. به گزارش رویترز، انتظار می‌رود تا سرانجام پس از هفده ماه جنگ تجاری، دو اقتصاد بزرگ جهان تا پایان این هفته بر سر امضای فاز نخست توافق تجاری به یک جمع‌بندی واحد برسند. قرار است تا نخست‌وزیر چین برای این کار راهی واشنگتن شود و استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری امریکا از گفت‌وگوی خود با طرف چینی خبر داده است. یک منبع آگاه به رویترز گفته است که چین متعهد شده واردات خود از امریکا را تا ۸۰ میلیارد دلار بیشتر کند.

با این حال در منطقه خاورمیانه اگر چه از شدت تنش‌ها به میزان قابل توجهی کاسته شده است اما برخی ریسک‌ها هنوز به قوت خود باقی مانده‌اند. شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن در دیدار با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی بر مصمم بودن کشورش به ارسال نیروی نظامی به خلیج فارس تاکید کرده و پارلمان ژاپن نیز با اختصاص بودجه برای تامین مالی این کار موافقت کرده است. ری آتریل، تحلیلگر بازار ارز در بانک ملی استرالیا گفت: معامله‌گران منتظر روشن شدن ابعاد توافق تجاری هستند، هر چند دلیلی وجود ندارد که موقعیت دلار در برابر ارزهای امن تضعیف شود.

شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با افزایش ۰.۱ درصدی نسبت به روز قبل و در سطح ۹۷.۱۰واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوییس معادل ۱.۰۳۳۲ دلار اعلام شد.

روابط امریکا با اروپا نیز بر سر مسائل تجاری کماکان متشنج است و پس از تحریم پروژه انتقال گاز روسیه به آلمان توسط امریکا، تنش‌ها بین متحدان دو سوی اقیانوس اطلس شدت گرفته و آلمان از کشورهای عضو اتحادیه اروپا خواسته است با هم یک سپر دفاعی در برابر تحریم‌ها تشکیل دهند. از سوی دیگر نیز فرانسه امریکا را تهدید کرده است که در صورت عملی شدن افزایش تعرفه‌ها، پرونده را به سازمان تجارت جهانی خواهد برد. برونو لو مر، وزیر دارایی فرانسه با غیرمنطقی خواندن مواضع امریکا خواهان بازگشت به میز مذاکره شده است.

جولیان امانوئل، استراتژیست ارشد ارزی در موسسه

« بی‌تی جی» گفت: نگاه معامله‌گران اکنون به خاورمیانه و چین دوخته شده است. در خصوص چین اطمینان خاطر بیشتری وجود دارد و احتمالا به دنبال امضای فاز نخست توافق تجاری، رشد اقتصادی این کشور تقویت خواهد شد.

در آخرین دور از معاملات، پوند با ریزش ۰.۰۷ درصدی نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۳۰۳۰ دلار مبادله شد. یورو نیز برای سومین روز متوالی نزولی شد و به ۱.۱۱۲۹ دلار رسید. همچنین هر دلار امریکا به ۱.۳۰۵۹ دلار کانادا کاهش یافت. در برابر همتای سنگاپوری، هر دلار به ازای ۱.۳۴۷۶ دلار سنگاپور مبادله شد.

تحولات انگلیس نشان می‌دهد که باید منتظر اتخاذ موضع سرسختانه‌تر از طرف لندن در برابر بروکسل به دنبال پیروزی تاریخی محافظه‌کاران در انتخابات بود. احتمالا انگلیس خواهان گرفتن امتیازات بیشتری از اتحادیه اروپا در خصوص توافقات تجاری، بانکی و گمرکی خواهد شد. مجلس جدید انگلیس با اکثریت قاطع آرا به لایحه دولت برای ترک اتحادیه اروپا تا ۳۱ ژانویه سال‌ آینده رای مثبت داد تا برگزیت یک گام بزرگ به سرانجام خود نزدیک شود. با این حال برخی از مسوولان اروپایی نسبت به طولانی شدن دوران گذار در صورت تغییر موضع انگلیس هشدار داده‌اند.

اورسلا فون در لین، رییس کمیسیون اروپا با تغییر موضعی آشکار گفته است که اتحادیه اروپا شاید مهلت زمانی مذاکرات با انگلیس را تمدید کند. موضع‌گیری جدید مقامات مالی و دارایی انگلیس نیز نشان می‌دهد که بودجه سال ۲۰۲۰ متمرکز بر تقویت زیرساخت‌ها و افزایش هزینه‌های دولتی در بخش‌های آموزشی و درمانی خواهد بود که به معنای در نظر گرفتن یک دوره گذار طولانی برای برگزیت خواهد بود.

در معاملات بازارهای ارزی جهانی، همچنین هر دلار با ۰.۱ درصد کاهش به ۱۰۹.۹۴۹۲ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار امریکا به ازای ۱.۴۴۹۲ دلار مبادله شد. همچنین نرخ برابری دلار معادل ۶.۸۶۶ یوان چین اعلام شد.

   روند صعودی طلا از سرگرفته شد

همچنین، قیمت طلا در معاملات روز چهارشنبه بازار جهانی تحت تاثیر تردید سرمایه‌گذاران پیرامون کارآمدی فاز اول توافق تجاری امریکا و چین، افزایش پیدا کرد.

به گزارش ایسنا، هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز جاری بازار سنگاپور ۰.۳ درصد افزایش پیدا کرد و به ۱۵۵۱ دلار و ۳۸ سنت رسید. بهای معاملات این بازار روز گذشته به پایین‌ترین حد در دو هفته اخیر سقوط کرده بود. در بازار معاملات آتی امریکا، هر اونس طلا ۰.۵ درصد افزایش یافت و به ۱۵۵۲ دلار و ۳۰ سنت رسید.

استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری امریکا، یک روز پیش از امضای سند توافق میان واشنگتن و پکن، اعلام کرد تا زمان تکمیل فاز دوم توافق تجاری، امریکا تعرفه‌های واردات روی کالاهای چینی را حفظ خواهد کرد و تنها در صورت پیشرفت سریع دو کشور برای انعقاد فاز دوم توافق تجاری، دونالد ترامپ، رییس‌جمهور امریکا ممکن است کاهش بیشتر تعرفه‌ها را در نظر بگیرد.حفظ تعرفه‌ها ممکن است مزایای اقتصادی فاز اول توافق تجاری را برای چین کاهش دهد زیرا دسترسی این کشور به دومین بازار تجاری‌اش را محدود می‌کند.به گفته وارن پاترسون، تحلیلگر شرکت ING، گزارش‌هایی که شب گذشته در خصوص عدم تغییر تعرفه‌های فعلی امریکا روی واردات کالاهای چینی حداقل تا پس از انتخابات این کشور منتشر شد، بازارها را اندکی متلاطم کرد و این موضوع از قیمت طلا پشتیبانی کرد. قیمت طلا سال میلادی گذشته تحت تاثیر مناقشه تجاری امریکا و چین ۱۸ درصد رشد داشت.

عامل دیگری که از رشد قیمت طلا حمایت کرد، افت بازارهای سهام آسیا تحت تاثیر اظهارات منوچین بود.

بر اساس گزارش رویترز، سرمایه‌گذاران مشتاقانه منتظر جزییات فاز اول توافق تجاری با چین هستند که روز چهارشنبه منتشر خواهد شد و تنها یک ضمیمه در خصوص جزییات کالاها و خدماتی که قرار است چین خریداری کند، محرمانه خواهد ماند.یک منبع آگاه روز سه شنبه به رویترز گفت: چین در راستای آتش بس تجاری متعهد شده است در دو سال آینده ۸۰ میلیارد دلار بیشتر کالاهای ساخت امریکا را خریداری کند اما برخی از کارشناسان تجاری امریکا درباره امکان تحقق این میزان خرید بدبینی دارند.در بازار سایر فلزات ارزشمند، هر اونس پالادیم برای تحویل فوری با ۰.۲ درصد افزایش، به رکورد ۲۲۰۴ دلار و ۲۹ سنت صعود کرد. هر اونس نقره برای تحویل فوری با ۰.۳ درصد افزایش، به ۱۷ دلار و ۸۳ سنت رسید. هر اونس پلاتین برای تحویل فوری با ۰.۶ درصد افزایش، به ۹۸۹ دلار و سه سنت رسید.

 

 

ارسال نظر