افزایش نرخ اونس طلا به 1562 دلار

۱۳۹۸/۱۰/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۱۲۵۲

گروه بانک و بیمه| روز شنبه 21 دی‌ماه 98 در بازارهای جهانی نرخ اونس طلا به 1562 دلار رسید. در بازار آزاد و معاملات نقدی نیز قیمت دلار در روز شنبه بین 13300 تا 13430 تومان اعلام شد. همچنین در صرافی‌های بانکی بهای خرید هر دلار در تابلوی صرافی‌های بانکی ۱۳ هزار تومان و فروش ۱۳ هزار و ۱۰۰ تومان بود، نرخ خرید هر یورو نیز ۱۴ هزار و ۶۰۰ تومان و نرخ فروش آن ۱۴ هزار و ۷۰۰ تومان درج شد. به گزارش «تعادل»، در سامانه سنا نرخ لحظه‌ای قیمت خرید دلار 13 هزار تومان و قیمت فروش آن 13 هزار و 100 تومان اعلام شد. همچنین نرخ لحظه‌ای هر یورو 14 هزار و 600 تومان خریداری و به قیمت 14 هزار و 700 تومان به فروش رسیده است. سامانه سنا نیز نرخ میانگین ارز برای روز پنجشنبه 19 دی 98 را برای دلار 13 هزار و 294 تومان، یورو 14 هزار و 851 تومان، پوند انگلیس 17 هزار و 735 تومان، درهم امارات 3 هزار و 689 تومان، لیر ترکیه 2 هزار و 367 تومان و یوآن چین 2 هزار و 10 تومان اعلام کرد. بازار طلای ایران و جهان روز شنبه شاهد افزایش نسبی قیمت‌ها نسبت به روز پنجشنبه بودند، روز شنبه با اعلام اونس طلای جهانی 1563 دلار و دلار آزاد به قیمت 13 هزار و 430 تومان در بازار آزاد، طلا و سکه با افزایش قیمت نسبت به روز پنجشنبه مواجه شدند و بر این اساس مظنه یک مثقال طلای آب شده 17 عیار 2 میلیون و 97 هزار تومان، هر گرم طلا 18 عیار 484 هزار و 100 تومان، سکه طرح جدید 4 میلیون و 800 هزار تومان، طرح قدیم 4 میلیون و 760 هزار تومان معامله شد. بانک مرکزی نرخ ۴۷ ارز را اعلام کرد که بر اساس آن نرخ ۱۷ ارز مانند یورو و پوند کاهش و قیمت ۲۱ واحد پولی دیگر افزایش یافت؛ نرخ دلار و ۸ ارز دیگر نیز ثابت ماند. بر اساس اعلام بانک مرکزی هر دلار امریکا برای روز «شنبه ۲۱ دی ماه ۹۸» ۴۲ هزار ریال قیمت خورد. همچنین هر پوند انگلیس ۵۴ هزار و ۸۶۸ ریال و هر یورو نیز ۴۶ هزار و ۶۸۷ ریال ارزش‌گذاری شد.

  واکنش منفی دلار به تحریم‌های جدید

به گزارش سی‌ان‌بی‌سی، تصمیم امریکا به اعمال تحریم‌های جدید بر ضد بخش فلزات ایران و برخی از مقامات ایرانی باعث شد تا نگرانی از افزایش مجدد تنش‌های بین ایران و امریکا، مجددا باعث شکل‌گیری صف فروش دلار شود. دفتر کنترل دارایی وزارت خزانه‌داری امریکا روز گذشته اعلام کرد چندین شرکت مرتبط با بخش فلزات از جمله گل‌گهر و همچنین برخی مقامات ایرانی از جمله علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی، معاون رییس ستاد کل نیروهای مسلح و رییس سازمان بسیج را تحریم کرده است. کارل شاموتا، استراتژیست بازار در موسسه «کمبریج گلوبال پیمنتس» گفت: این حقیقت که امریکا هنوز رویکردی خصمانه در برابر ایران دارد باعث افزایش تقاضا برای دارایی‌های امن شده است.

شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، با کاهش ۰.۱ درصدی نسبت به روز قبل و در سطح ۹۷.۰۷۵ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوییس معادل ۱.۰۳۱۷ دلار اعلام شد. در عراق نیز با وجود درخواست دولت مرکزی از امریکا برای بیرون بردن نیروهای نظامی خود از این کشور، وزارت دفاع امریکا با درخواست مذاکره با مقامات بغداد مخالفت کرده است. روابط امریکا با اروپا نیز بر سر مسائل تجاری کماکان متشنج است و پس از تحریم پروژه انتقال گاز روسیه به آلمان توسط امریکا، تنش‌ها بین متحدان دو سوی اقیانوس اطلس شدت گرفته و آلمان از کشورهای عضو اتحادیه اروپا خواسته است با هم یک سپر دفاعی در برابر تحریم‌ها تشکیل دهند. از سوی دیگر نیز فرانسه امریکا را تهدید کرده است که در صورت عملی شدن افزایش تعرفه‌ها، پرونده را به سازمان تجارت جهانی خواهد برد. برونو لو مر، وزیر دارایی فرانسه با غیرمنطقی خواندن مواضع امریکا خواهان بازگشت به میز مذاکره شده است.

یوکیو ایشیزوکی، استراتژیست ارشد ارزی در موسسه «دایوا سکیوریتیز» گفت: معامله‌گران بسیار ریسک‌گریز شده‌اند و این مساله تقاضا برای خرید ین و فرانک را افزایش داده است. در واکنش به تحولات خاورمیانه، دلار ضعیف شده است و باید ببینیم در ادامه اوضاع چه طور پیش خواهد رفت.

در حال حاضر تنها خبر امیدوارکننده برای معامله‌گران، احتمال امضای فاز نخست توافق تجاری بین امریکا و چین خواهد بود که به گفته ترامپ برای روز پانزدهم ژانویه برنامه‌ریزی شده است. با این حال آن طور که رویترز گزارش داده است، چین برخلاف اظهارات ترامپ مبنی بر امضای فاز نخست توافق توسط روسای جمهور دو کشور، نخست وزیر خود را راهی واشنگتن خواهد کرد. سین مک‌لین، استراتژیست ارزی در موسسه «پپر استون» گفت: نمی‌دانیم چه خواهد شد اما باید صبر کنیم. شرایط خیلی حساس و شکننده است.

  بالا رفتن تقاضا

قیمت هر اونس طلا در پایان معاملات روز جمعه با ۰.۶۵ درصد افزایش به ۱۵۶۲ دلار و ۳۴ سنت رسید. بر اساس گزارش رویترز، در حالی که تحریم‌های جدید امریکا علیه ایران موجب افزایش احساس عدم قطعیت و بالا رفتن تقاضا برای خرید طلا شده است، روز جمعه قیمت طلا شاهد افزایش بود و پنجمین افزایش هفتگی متوالی بود. قیمت هر اونس طلا در پایان معاملات روز جمعه با ۰.۶۵ درصد افزایش به ۱۵۶۲ دلار و ۳۴ سنت رسید. قیمت طلا در بازار امریکا نیز در پایان معاملات دیروز با ۰.۳۷ درصد افزایش به ۱۵۶۰ دلار و ۱۰ سنت رسید.

 

ارسال نظر