افت قیمت اونس طلا پس از کاهش تنش‌های خاورمیانه

۱۳۹۸/۱۰/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۱۱۶۷
افت قیمت اونس طلا پس از کاهش تنش‌های خاورمیانه

گروه بانک و بیمه|

روز جمعه 20 دی ماه 98 و دو روز پس از حمله ایران به پایگاه‌های امریکا در عراق و همچنین اعلام نظر ترامپ مبنی بر کاهش تنش در خاورمیانه، در بازارهای جهانی نرخ اونس طلا به 1548 دلار رسید که نسبت به رشد آن تا 1610 دلار در روز چهارشنبه، با 62 دلار کاهش مواجه شده است و کارشناسان معتقدند که با کاهش تنش‌ها و از بین رفتن احتمال جنگ و درگیری، قیمت طلا بار دیگر روند کاهش به خود گرفته و در روزهای آینده به سطح قبل از تنش‌های اخیر از 13 دی 98 می‌رسد.

به گزارش «تعادل»، کاهش قیمت طلا در بازارهای جهانی به دنبال کاهش تنش‌ها در منطقه خاورمیانه ارزیابی می‌شود روز چهارشنبه به دنبال حمله موشکی سپاه پاسداران به دو پایگاه نظامی امریکا در عراق قیمت جهانی طلا با 2.4 درصد افزایش برای مقطعی از 1600 دلار عبور کرد همچنین عاملی که رشد قیمت طلا را محدود کرد، صعود بازارهای سهام آسیایی در پی تعدیل نگرانی‌ها نسبت به التهابات ژئوپلیتیکی بود، در حال حاضر هیچ نشانی از افزایش تنش‌ها در منطقه خاورمیانه وجود ندارد و بازار در شرایط آسودگی به سر می‌برد. همچنین در بازار آزاد نیز قیمت دلار در روز پنجشنبه به 13290 تومان رسید که نسبت به نرخ 14200 تومان روز چهارشنبه با کاهش 90 تومانی مواجه شده است. این در حالی است که دلار روز چهارشنبه برای مقطعی از کانال 14 هزار تومان عبور کرد.

سامانه سنا نیز نرخ میانگین ارز برای روز چهارشنبه 18 دی 98 را برای دلار 13 هزار و 486 تومان، یورو 15 هزار و 177 تومان، پوند انگلیس 17 هزار و 800 تومان، درهم امارات 3 هزار و 702 تومان، لیر ترکیه 2 هزار و 405 تومان و یوآن چین 2 هزار و 61 تومان اعلام کرد.

روز پنجشنبه با اعلام اونس طلای جهانی و دلار آزاد به قیمت 13 هزار و 290 تومان در بازار آزاد، طلا و سکه با کاهش قیمت نسبت به روز چهارشنبه مواجه شدند و بر این اساس مظنه یک مثقال طلای آب شده 17 عیار 2 میلیون و 70 هزار تومان، هر گرم طلا 18 عیار 477 هزار و 800 تومان، سکه طرح جدید 4 میلیون و 685 هزار تومان، طرح قدیم 4 میلیون و 670 هزار تومان معامله شد و هر گرم طلا باکاهش حدود 43 هزار تومان مواجه شده است.

بانک مرکزی نیز نرخ ۴۷ ارز را برای روز 19 دی اعلام کرد که بر اساس آن نرخ ۱۳ ارز مانند یورو و پوند کاهش و قیمت ۲۵ واحد پولی دیگر افزایش یافت؛ نرخ دلار و ۸ ارز دیگر نیز ثابت ماند. بر اساس اعلام بانک مرکزی هر دلار امریکا برای روز پنج شنبه ۱۹ دی ماه ۹۸ ۴۲ هزار ریال قیمت خورد. هر پوند انگلیس ۵۵ هزار و ۵۳ ریال و هر یورو نیز ۴۶ هزار و ۶۸۹ ریال ارزش‌گذاری شد.

طلا از نفس افتاد

روز چهارشنبه به دنبال حمله موشکی سپاه پاسداران به دو پایگاه نظامی امریکا در عراق قیمت جهانی طلا با 2.4 درصد افزایش به 1610 دلار رسیده بود ولی با صعود بازارهای سهام و کاهش تنش‌های خاورمیانه، تب افزایش قیمت طلا در معاملات بازار جهانی فروش کرد و بهای این فلز ارزشمند روز جمعه برای دومین روز متوالی کاهش یافت. تقاضا برای طلا پس از آنکه دونالد ترامپ رییس‌جمهور امریکا، عقب‌نشینی و اعلام کرد که واشنگتن در پاسخ به حمله علیه اهداف امریکا در عراق، خود را محدود به اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران می‌کند، کاهش یافت. همچنین به دنبال این اتفاق دلار با رشد ۰.۱ درصدی ارزش در بازارها روبرو شده، پوند ۰.۲ درصد سقوط کرد و یورو نیز ۰.۳ درصد کاهش ارزش داشت.

برنارد سین، رییس بخش بازرگانی MKS سویس، گفت: از آنجا که ایران و ایالات متحده اختلاف را در یک سطح بحرانی تشدید نخواهند کرد، می‌بینیم که قیمت طلا زیر حد روانی بازار به میزان ۱۵۵۰ دلار قرار می‌گیرد.

تحلیلگران شرکت کامرزبانک، معتقدند که به دلیل کاهش درگیری ارزش قیمت طلا همچنان رو به کاهش خواهد بود. سرمایه‌گذاران همچنین انتظار دارند آماری در مورد بیکاری و تعداد مشاغل موجود در بخش‌های غیرکشاورزی اقتصاد در ایالات متحده باشد که روز جمعه منتشر می‌شود. کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که در ماه دسامبر بیکاری در سطح ماه گذشته ۳.۵ درصد و تعداد مشاغل ۱۶۴ هزار نفر افزایش یافته است.

به گزارش رویترز، هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز جاری بازار سنگاپور ۰.۳ درصد کاهش پیدا کرد و به ۱۵۴۷ دلار و ۵۵ سنت رسید. قیمت‌ها روز پنجشنبه حداکثر یک درصد سقوط کرده و به ۱۵۳۹ دلار و ۷۸ سنت رسیدند که پایین‌ترین قیمت از سوم ژانویه بود. در بازار معاملات آتی امریکا، هر اونس طلا با ۰.۳ درصد کاهش، ۱۵۴۹ دلار و ۲۰ سنت معامله شد. معاملات این بازار روز پنجشنبه با حدود شش دلار کاهش قیمت بسته شد.

به گفته استفن اینس، استراتژیست بازار در شرکت اکسی تریدر، بازار طلا تحت تاثیر ریسک‌پذیری سرمایه‌گذاران، دلار قوی‌تر و صعود بازارهای سهام قرار دارد. علاوه بر اظهارات اخیر رییس‌جمهور امریکا، کنگره امریکا هم قانونی را برای کاهش اختیارات اجرایی ترامپ علیه ایران تصویب کرده که از تنشها در خاورمیانه کاسته است.

بهای معاملات طلا از ابتدای هفته جاری تاکنون ۰.۲ درصد کاهش داشته که بزرگ‌ترین کاهش هفتگی از هفته منتهی به ششم دسامبر است. در این بین بازارهای سهام جهان پس از اظهارات دونالد ترامپ، رییس‌جمهور امریکا که حاکی از کاهش تنشها در خاورمیانه بود، صعود کردند.

قیمت طلا در معاملات روز پنجشنبه بازار جهانی که سرمایه‌گذاران همچنان متقاضی خرید دارایی‌های امن بودند اندکی افزایش یافت اما از رکورد روز چهارشنبه فاصله چشمگیری پیدا کرد. هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز پنجشنبه بازار سنگاپور ۰.۳ درصد رشد کرد و به ۱۵۶۰ دلار و ۳۶ سنت رسید. قیمت‌ها روز چهارشنبه تا مرز ۱۶۱۰ دلار و ۹۰ سنت صعود کرده بودند که بالاترین رکورد از مارس سال ۲۰۱۳ بود. در بازار معاملات آتی امریکا، هر اونس طلا در ۱۵۶۰ دلار و ۵۰ سنت ثابت بود. بهای معاملات این بازار روز گذشته در ۱۵۶۰ دلار و ۲۰ سنت بسته شد در حالی که اواسط معاملات تا مرز ۱۶۱۳ دلار و ۳۰ سنت پیش رفته بود.

    ذخایر طلا و ارز در چین

تا پایان سال ۲۰۱۹ چین بیش از ۳.۱ تریلیون دلار ذخایر طلا و ارز داشته است. به گزارش شین هوا، با از سرگیری مجدد روند تقویت ذخایر ارزی توسط چین، داده‌های بانک مرکزی چین نشان می‌دهد که حجم ذخایر ارزی این کشور تا پایان ماه دسامبر به سه تریلیون و ۱۰۸ میلیارد دلار رسیده است که در مقایسه با ماه قبل ۱۲ میلیون دلار افزایش پیدا کرده است.

با وجود افزایش تنش‌ها با امریکا بر سر مسائل تجاری، از اواسط سال میلادی گذشته حجم ذخایر ارزی چین به طرز تدریجی افزایش پیدا کرده بود که بخشی از آن ناشی از تشدید کنترل‌های دولت بر روند خروج سرمایه از این کشور بوده استژ نوسانات اخیر بازارهای مالی و افزایش صادرات نیز احتمالا در تقویت حجم ذخایر ارزی چین نقش داشته‌اند.

وانگ چون یینگ، سخنگوی کمیسیون نظارت بر بازارهای مالی چین گفت: آمارها نشان می‌دهد که حجم ذخایر در ماه اخیر ۱.۱ درصد افزایش داشته است. ینگ افزود: با توجه به نوسانات نرخ ارز و تغییر در ترکیب سبد دارایی، افزایش ذخایر کاملا معقول است.

ارزش یوان در برابر دلار پس از سه ماه افت متوالی سرانجام در ماه گذشته روندی صعودی به خود گرفت. با این حال با وجود افرایش ۰.۱۲ درصدی ارزش یوان در برابر دلار طی ماه نوامبر، ارزش این ارز در برابر اسکناس سبز در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۲.۳ درصد کاهش پیدا کرده است.

همچنین طبق اعلام بانک مرکزی چین، ذخایر طلای این کشور تا پایان ماه دسامبر به ۹۵.۴۰۶ میلیارد دلار رسیده است که ۳.۵۴ میلیارد دلار پیشتر از رقم ثبت شده تا پایان ماه نوامبر بوده است. اقتصاد چین در سه ماهه سوم سال قبل تنها شش درصد رشد کرد که ضعیف‌ترین رشد فصلی این کشور در طول ۳۰ سال اخیر بوده است. انتظار می‌رود روند نزولی نرخ رشد اقتصادی چین در سال آینده نیز ادامه پیدا کند و متوسط رشد فصلی این کشور به پنج درصد برسد. در ماه‌های اخیر بانک مرکزی چین به آهستگی روند کاهش نرخ بهره را آغاز کرده است و انتظار می‌رود که این روند در ماه‌های بعدی نیز ادامه یابد.متوسط ذخایر ارزی چین در بازه زمانی ۱۹۸۰ تا ۲۰۱۹ معادل ۱۰ میلیارد و ۵۷ میلیون دلار بوده است که کمترین رقم ثبت شده مربوط به دسامبر ۱۹۸۰ با دو میلیارد و ۲۶۲ میلیون دلار و بالاترین رقم ثبت شده مربوط به ژوئن ۲۰۱۴ با ۳ تریلیون و ۹۹۳ میلیارد دلار بوده است.

    جدیدترین نرخ برابری لیر با دلار و یورو

لیر ترکیه در تازه‌ترین ارزش‌گذاری در بازارهای جهانی با اندکی کاهش ارزش مواجه شده است. دلار در بازار آزاد ترکیه معادل ۵,۹۱ لیر خرید و فروش می‌شود. امروز (پنجشنبه نهم ژانویه) قیمت خرید یورو در صرافی‌های ترکیه ۶,۵۷ لیر و قیمت فروش یورو ۶,۵۷۹ لیر است. هر انس طلا نیز در بازار این کشور به بهای ۱.۵۵۳دلار معامله می‌شود. قیمت هر گرم طلای ۲۴ عیار نیز ۲۹۵ لیر اعلام شده است.

    امریکا چقدر اسکناس دلار چاپ می‌کند

بانک مرکزی امریکا دارای ۱۲ دفتر منطقه‌ای است که مسوول تامین اسکناس نقد مورد نیاز نواحی مورد نظر هستند.

به گزارش وب‌سایت فدرال‌رزرو، چاپ اسکناس دلار در امریکا توسط ۱۲ دفتر منطقه‌ای فدرال‌رزرو صورت می‌گیرد اما مسوولیت نظارت بر چاپ این اسکناس‌ها و تعیین میزان انتشار آنها بر عهده وزارت خزانه‌داری است. تخمین زده می‌شود در حال حاضر حدود دو تریلیون دلار اسکناس به شکل نقدی در امریکا در گردش باشد.

در طول ۱۰ سال اخیر بانک مرکزی امریکا به‌طور متوسط سالانه ۷.۱ میلیارد اسکناس منتشر کرده است که بیشترین میزان اسکناس چاپ شده مربوط به سال ۲۰۱۲ با ۸.۴ میلیارد اسکناس و کمترین میزان اسکناس چاپ‌شده مربوط به سال ۲۰۱۴ با ۶ میلیارد اسکناس بوده است.

طبق اعلام بانک مرکزی امریکا، در طول سال‌های اخیر هزینه چاپ اسکناس افزایش یافته و اکنون به ۱۰.۳ درصد ارزش اسمی اسکناس رسیده است که این رقم ۷.۳ درصد بیشتر از هزینه چاپ اسکناس برای سال ۲۰۱۳ بوده است. کمترین هزینه چاپ اسکناس مربوط به اسکناس یک دلاری با ۵.۴ دصرد ارزش اسمی و بیشترین هزینه مربوط به چاپ اسکناس ۱۰۰ دلاری با ۱۵.۴ درصد ارزش اسمی است بدان معنا که چاپ هر اسکناس ۱۰۰ دلاری برای بانک مرکزی امریکا ۱۵.۴ دلار هزینه دارد.

اسکناس دلار در امریکا در حال حاضر به شکل اسکناس‌های: یک، دو، پنج، ۱۰، ۲۰، ۵۰ و ۱۰۰ دلاری منتشر می‌شود که بیشترین تعداد اسکناس‌های موجود در حال حاضر مربوط به اسکناس‌های یک و ۱۰۰ دلاری و کمترین تعداد اسکناس‌های موجود مربوط به اسکناس‌های ۱۰ و ۲۰ دلاری بوده است.

تنها برای سال ۲۰۱۸ بانک مرکزی امریکا در مجموع ۷.۴ میلیارد اسکناس جدید چاپ کرد که ارزش آنها معادل ۲۳۳ میلیارد دلار برآورد می‌شود. جالب است بدانید ۷۵ درصد اسکناس‌های جدید جایگزین اسکناس‌های قدیمی یا آنهایی که قرار است از چرخه خارج بشوند شده‌اند.

 

ارسال نظر