اخبار

۱۳۹۸/۱۰/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۰۸۳۷

۲۱ هزار میلیارد تومان وام قرض‌الحسنه ازدواج در 9 ماه

از اول سال ۹۸ تا پایان آذرماه بانک‌های کشور بیش از ۶۸۷ هزار وام قرض‌الحسنه ازدواج به مبلغ ۲۱ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان پرداخت کرده‌اند.

مبلغ پرداختی در ۹ ماه امسال۴۰ درصد بیشتر از وام ازدواج پرداختی درکل سال ۹۷ است.

براساس قانون بودجه کل کشور، برای حمایت از ازدواج جوانان، از محل منابع پس‌انداز و جاری قرض‌الحسنه نظام بانکی، تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج به زوج‌هایی که تاریخ عقد آنها بعد از یکم فروردین ۱۳۹۶ است و تاکنون وام ازدواج دریافت نکرده‌اند، پرداخت می‌شود.

تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج برای هریک از زوج‌ها در سال ۱۳۹۸ سیصد میلیون ریال با دوره بازپرداخت پنج ساله با اخذ یک ضامن معتبر و سفته است. بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی می‌توانند یارانه پرداختی به اشخاص را به عنوان تضمین در این زمینه بپذیرند.

ایرلاین‌ها  ارز را نقدا از صرافی می‌خرند

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی گفت: قرار بود بانک مرکزی به‌طور نقدی ارز را در اختیار شرکت‌ها قرار دهد که این مطالبه هنوز محقق نشده است. مقصود اسعدی سامانی در گفت‌وگو با مهر تصریح کرد: این موضوع از چالش‌های جدی شرکت‌های هواپیمایی در ماه‌های اخیر است؛ به گونه‌ای که این شرکت‌ها اگرچه به‌طور نسبی از طریق بانک‌های عامل نیاز خود را تأمین می‌کنند و مشکل خاصی در این زمینه ندارند، اما با این حال قرار بود بانک مرکزی به‌طور نقدی ارز را در اختیار شرکت‌ها قرار دهد که این مطالبه هنوز محقق نشده است. وی خاطرنشان کرد: شرکت‌ها مجبورند برای دریافت ارز نقدی به صرافی‌ها مراجعه کنند و ارز را با قیمت روز از صرافی بخرند.

روند افزایشی قیمت ارز دیجیتال در سال ۲۰۲۰

 کریپتوکارنسی یا رمزارز به دسته‌ای از پول‌ و ارزهای دیجیتال یا مجازی گفته می‌شود که در آنها از رمزنگاری (کریپتوگرافی) برای تراکنش‌های مالی استفاده شده‌؛ به‌طوری که رمزگشایی آنها بسیار دشوار و بعضا غیرممکن است. این نوع ارزها عموما توسط مرکز خاصی کنترل نمی‌شوند، سریع و مقرون به صرفه‌اند و محدودیت جغرافیایی را از میان برداشته‌اند؛ و از همه مهم‌تر با دغدغه حفظ حریم خصوصی ایجاد شده‌اند. به گزارش ایبنا، همان‌طور که پیش از این روال بوده، ارز دیجیتال یا رمزارز نوعی پول مجازی است که از فناوری رمزنگاری در طراحی آن استفاده شده و معمولا به صورت غیرمتمرکز اداره می‌شود. رمزارزها می‌توانند مانند سایر ارزهای فیات (بدون پشتوانه) قابلیت مبادله، انجام تراکنش، خرید آنلاین و... داشته باشند. بیت‌کوین، اتریوم، لایت‌‌کوین، بایت‌‌کوین، بیت‌کوین‌کش، ریپل، مونرو، استلار، ورج و دیگر آلت‌کوین‌ها انواع رمز ارز هستند. اما حالا در سراسر جهان برنامه‌هایی برای توسعه سریع‌تر رمزارزها توسط دولت‌ها و فعالان بخش خصوصی در جریان است. قطعا ورود دولت‌های بزرگ به دنیای رمزارزها، قطعا آینده این پدیده مالی جهان را با تغییرات جدیدی مواجه خواهند کرد و تاثیر دولت‌های کشورهای بزرگ بر روند افزایش قیمت ارز دیجیتالی محسوس خواهد بود.

گلوبال کوین ریسرچ در مطالعاتی اعلام کرده که ارزش ارز دیجیتال در سال ۲۰۲۰ افزایش خواهد یافت. چانگ‌پنگ ژائو، مدیرعامل بایننس اعلام کرده که در ۱۲ ماه آینده این روند رو به رشد حفظ خواهد شد. تأثیر دولت‌های بزرگ و سرمایه‌گذاران نهادی بر روند افزایش قیمت ارز دیجیتال نیز محسوس خواهد بود. به گفته وی، طی ۱۲ ماه آینده، دولت‌ها و سرمایه‌گذاران هر چه بیشتری در جهان به ارز دیجیتال و فناوری بلاک‌چین ورود خواهند کرد. ژائو در این خصوص گفت: در سراسر جهان، تعداد کشورهایی که به مطالعه ارز دیجیتال و استانداردهای نظارتی جهانی می‌پردازند افزایش خواهد یافت که به‌ خودی خود، اشاره‌ای به استفاده هر چه وسیع‌تر این نوع فناوری در جامعه خواهد بود. این روند تاثیر مثبتی بر گسترش بازار ارز دیجیتال خواهد گذاشت. این نوع ارز مورد توجه هرچه بیشتر سرمایه‌گذاران نهادی قرار خواهد گرفت و در سال ۲۰۲۰ این روند افزایش خواهد یافت.

279 میلیارد تومان تراکنش بانکی در آذرماه

بر اساس آمار شاپرک در آذرماه بالغ بر دو میلیارد و ۲۵۹ میلیون تراکنش به ارزش دو هزار و ۷۹۰ میلیارد ریال انجام شده که نسبت به آبان ماه رشد داشته است. به گزارش «تعادل»، گزارش اقتصادی آذر ماه شرکت شاپرک نشان می‌دهد که در این مدت بالغ بر دو میلیارد و ۲۵۹ میلیون و ۱۷۸ هزار تراکنش به ارزش دو هزار و ۷۹۰ میلیارد ریال در شبکه پرداخت انجام شده که تعداد و ارزش تراکنش‌ها نسبت به ماه گذشته با افزایش روبرو بوده است؛ مقایسه وضعیت تعداد و ارزش تراکنش‌های شبکه پرداخت در آذر ماه نسبت به آبان ماه سال جاری به ترتیب حاکی از افزایش ۱.۴۲ و ۱۰.۶۳ درصدی است، اما مقایسه تعداد تراکنش و مبلغ تراکنش‌های شاپرکی در آذر ماه سال ۱۳۹۸ نسبت به مدت مشابه گذشته نشان از رشد قابل توجه در شبکه پرداخت دارد تا جایی که تعداد تراکنش‌ها ۲۱.۷۸ درصد رشد و ارزش تراکنش‌ها نیز ۳۹.۵۱ درصد افزایش داشته است.

 

 

ارسال نظر