کاهش نسبی قیمت طلا و سکه

۱۳۹۸/۱۰/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۰۳۹۷
کاهش نسبی قیمت طلا و سکه

گروه بانک و بیمه|

روز دوشنبه 9 دی‌ماه 98 در بازارهای جهانی نرخ اونس طلا بدون تغییر 1513 دلار اعلام شد و قیمت دلار در بازار آزاد نیز به 13140 تومان رسید همچنین در صرافی‌ها قیمت‌ها تغییری نسبت به روز یکشنبه نداشتند و براین اساس قیمت خرید هر دلار در تابلوی صرافی‌های بانکی ۱۲ هزار و 850 تومان و فروش آن نیز ۱۲ هزار و 950 تومان درج شد. نرخ خرید هر یورو نیز ۱۴ هزار و ۱۵۰ تومان و نرخ فروش آن ۱۴ هزار و ۲۵۰ تومان درج شد.

به گزارش «تعادل»، در سامانه سنا نرخ لحظه‌ای قیمت خرید دلار به 12 هزار و 850 تومان و قیمت فروش آن 12 هزار و 950 تومان اعلام شد. همچنین نرخ لحظه‌ای هر یورو به قیمت 14 هزار و 150 تومان خریداری و به قیمت 14 هزار و 250 تومان به فروش رسیده است. سامانه سنا نیز نرخ میانگین ارز برای روز یکشنبه 8 دی 98 را برای دلار 12 هزار و 890 تومان، یورو 14 هزار و 280 تومان، پوند انگلیس 16 هزار و 740 تومان، درهم امارات 3 هزار و 560 تومان، لیر ترکیه 2 هزار و 272 تومان و یوآن چین یک هزار و 929 تومان اعلام کرد. روز دوشنبه با اعلام اونس طلای جهانی به قیمت 1513 دلار و دلار آزاد به قیمت 13 هزار و 140 تومان در بازار آزاد، طلا و سکه به ثبات قیمتی خود ادامه دادند بر این اساس مظنه یک مثقال طلای آب شده 17 عیار 2 میلیون و 38 هزار تومان، هر گرم طلای 18 عیار 468 هزار و 200 تومان، سکه طرح جدید 4 میلیون و 575 هزار تومان، طرح قدیم 4 میلیون و 560 هزار تومان، نیم سکه 2 میلیون و 360 هزار تومان، ربع سکه یک میلیون و 460 هزار تومان و سکه گرمی نیز 910 هزار تومان معامله شد.

در بازار ارز رسمی نیز بانک مرکزی نرخ ۴۷ ارز را اعلام کرد که بر اساس آن نرخ ۲۷ ارز مانند یورو و پوند افزایش و قیمت ۱۲ واحد پولی دیگر کاهش یافت؛ نرخ دلار و ۷ ارز دیگر نیز ثابت ماند. بر اساس اعلام بانک مرکزی هر دلار امریکا برای روز دوشنبه نهم دی ماه ۴۲ هزار ریال قیمت خورد. پوند انگلیس ۵۵ هزار و ۶۹ ریال و هر یورو نیز ۴۷ هزار و ۴۲ ریال ارزش‌گذاری شد.

    کنترل بازار ارز

همچنین، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس بیان داشت: بانک مرکزی در راستای ساماندهی ارزی ورود جدی داشته و توانست بازار را کنترل کند. سیدفرید موسوی در گفت‌وگو با ایبِنا با اشاره به علل رشد نرخ ارز در هفته‌های اخیر گفت: نوسانات ارزی در هفته‌های اخیر عوامل مختلفی داشت که صرفا بحث خرید اسکناس با هدف سرمایه‌گذاری توسط مردم مطرح نبوده است.

نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه یکی از علل رشد نرخ ارز تغییر فصل و نزدیک شدن به کریسمس بوده است، افزود: تسویه‌های آخر سال نیز در این حوزه نقش داشته و توانسته در نوسان نرخ ارز دخیل باشد. موسوی با تاکید بر اینکه برخی اتفاقات رخ داده در کشورهای همسایه از جمله عراق نیز بر روند تغییرات نرخ ارز تاثیرگذار بوده است، تصریح کرد: با توجه به قطعی اینترنت بسیاری از مراودات صرافی‌ها نیز در هفته‌های اخیر انباشت شده بود که این نیز بر حجم مراودات ارزی افزوده است. وی با بیان اینکه بانک مرکزی در راستای ساماندهی ارزی ورود جدی داشته و توانست بازار را کنترل کند، گفت: بهبود وضعیت بازار ارز اکنون دستوری نبوده و سازوکار مدیریت و کم شدن هیجانات به ساماندهی وضعیت کمک کرده است. این نماینده مردم در مجلس دهم، با تاکید بر اینکه وجود انتظار تورمی در جامعه مردم را به سمت خرید ارز هدایت کرده است، افزود: تحریم‌ها نیز می‌تواند نوسانات ارزی را تقویت کند. بانک مرکزی باید اقداماتی را در دستور کار قرار دهد تا بر این عوامل غیراقتصادی دخیل در رشد نرخ ارز غلبه کند. موسوی به راهکارهای کاهش نرخ ارز اشاره کرد و افزود: بانک مرکزی باید عوامل سیاسی که در اختیار دستگاه‌های اقتصادی نیستند را مدیریت کرده و با در نظر گرفتن برخی سازوکارها روند ورود ارز به کشور را تقویت کند.

    دلار متوقف شد

از سوی دیگر، شاخص دلار جهانی بدون تغییر نسبت به روز قبل خود باقی ماند. به گزارش رویترز، پس از مدت‌ها کش و قوس بر سر مسائل تجاری به نظر می‌رسد که دو اقتصاد نخست جهان به یک توافق جامع تجاری با یکدیگر نزدیک شده‌اند. پس از آنکه چین و امریکا دست از افزایش متقابل تعرفه بر بخشی از کالاهای وارداتی یکدیگر برداشتند، اکنون دونالد ترامپ، رییس‌جمهور امریکا گفته است که به زودی به همراه ژی جین پینگ، رییس‌جمهور چین فاز نخست توافق تجاری را امضا خواهد کرد. استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری امریکا نیز با تمجید از کاهش تنش‌ها گفته است که فاز نخست توافق تجاری به نفع اقتصاد امریکا، چین و همه جهان خواهد بود. اقتصاد امریکا در سه ماهه سوم امسال ۲.۱ درصد رشد کرد تا طولانی‌ترین دوره رشد متوالی مثبت اقتصاد امریکا ادامه یابد. معامله‌گران کماکان منتظر روشن شدن زمان برگزاری جلسه استیضاح ترامپ در مجلس سنا و همچنین سرانجام تهدیدات امریکا به افزایش تعرفه‌ها بر محصولات اروپایی هستند. پس از تحریم پروژه انتقال گاز روسیه به آلمان توسط امریکا، تنش‌ها بین متحدان دو سوی اقیانوس اطلس شدت گرفته و آلمان از کشورهای عضو اتحادیه اروپا خواسته است با هم یک سپر دفاعی در برابر تحریم‌ها تشکیل دهند. از سوی دیگر نیز فرانسه امریکا را تهدید کرده است که در صورت عملی شدن افزایش تعرفه‌ها، پرونده را به سازمان تجارت جهانی خواهد برد.

 رابرت لایت هایزر، وزیر بازرگانی امریکا گفته است که شاید این کشور تعرفه بر واردات محصولات اروپایی را افزایش دهد. در شرایطی که اقتصادهای اروپایی پیش از این نیز با بحران رشد اقتصادی مواجه شده و رشد اقتصادی کشورهای بزرگ مثل آلمان، انگلیس و ایتالیا در محدوده صفر درصد قرار گرفته است، یک جنگ تجاری آن هم در زمان برگزیت می‌تواند آخرین چیزی باشد که اروپایی خواستار آن هستند.

شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، بدون تغییر نسبت به روز قبل و در سطح ۹۶.۹۴۲ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوییس معادل ۱.۰۲۸۶ دلار اعلام شد. تحلیلگران موسسه «اکشن اکونومیکس» در گزارشی نوشتند: بازارها بی‌صبرانه منتظر امضا شدن فاز نخست نخست توافق تجاری امریکا و چین هستند اما باقی ماندن ریسک‌های دیگر آنها را کماکان نسبت به رشد اقتصادی در سال‌آینده نگران کرده است. در آخرین دور از معاملات، پوند با افزایش ۰.۱۵ درصدی نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۳۱۲۱ دلار مبادله شد. یورو نیز برای ششمین نوبت متوالی صعود کرد و به ۱.۱۲۰۱ دلار رسید. همچنین هر دلار امریکا به ۱.۳۰۸۶ دلار کانادا کاهش یافت. در برابر همتای سنگاپوری، هر دلار به ازای ۱.۳۴۹۵ دلار سنگاپور مبادله شد. اورسلا فون در لین، رییس کمیسیون اروپا با تغییر موضعی آشکار گفته است که اتحادیه اروپا شاید مهلت زمانی مذاکرات با انگلیس را تمدید کند. تحولات انگلیس نشان می‌دهد که احتمالا موضع لندن در برابر بروکسل به دنبال پیروزی تاریخی محافظه‌کاران در انتخابات سخت‌تر خواهد شد و انگلیس خواهان گرفتن امتیازات بیشتری از اتحادیه اروپا در خصوص توافقات تجاری، بانکی و گمرکی خواهد شد. مجلس جدید انگلیس با اکثریت قاطع آرا به لایحه دولت برای ترک اتحادیه اروپا تا ۳۱ ژانویه سال‌ آینده رای مثبت داد تا برگزیت یک گام بزرگ به سرانجام خود نزدیک شود. با این حال برخی مسوولان اروپایی نسبت به طولانی شدن دوران گذار در صورت تغییر موضع انگلیس هشدار داده‌اند. در معاملات بازارهای ارزی جهانی، همچنین هر دلار با ۰.۲ درصد افزایش به ۱۰۹.۱۴۵۹ ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار امریکا به ازای ۱.۴۳۰۳ دلار مبادله شد. همچنین نرخ برابری دلار معادل ۶.۹۸۳۵ یوان چین اعلام شد.

    قیمت طلا دوباره بالا رفت

در خبری دیگر، قیمت طلا در معاملات روز دوشنبه بازار جهانی در پی تحولات جدید خاورمیانه که تقاضای سرمایه‌گذاران برای خرید این فلز ارزشمند را تقویت کرد، اندکی افزایش یافت و نزدیک به بالاترین حد در دو ماه اخیر ایستاد. به گزارش ایسنا، هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز جاری بازار سنگاپور ۰.۳ درصد افزایش داشت و به ۱۵۱۴ دلار و ۵۶ سنت رسید. در بازار معاملات آتی امریکا، هر اونس طلا تغییر چندانی نداشت و در ۱۵۱۷ دلار و ۵۰ سنت ایستاد. قیمت طلا در سال ۲۰۱۹ عمدتا به دلیل جنگ تجاری ۱۷ ماهه امریکا و چین و تاثیر منفی آن بر رشد اقتصاد جهانی، حدود ۱۸ درصد رشد کرده است. مقامات امریکایی روز یکشنبه از حملات هوایی به مواضع گروه حشد شعبی در عراق خبر دادند و اعلام کردند ممکن است برای دفاع از منافع امریکا، اقدامات بیشتری انجام دهند. اعلام این خبر در معاملات روز جاری که در آستانه پایان سال میلادی حجم خرید و فروش در بازار اندک بود، باعث ریسک گریزی سرمایه‌گذاران و افزایش تقاضا برای طلا شد.

بر اساس گزارش رویترز، سرمایه‌گذاران همچنین به تحولات پیرامون توافق تجاری امریکا و چین چشم دوخته‌اند. دونالد ترامپ، رییس‌جمهور امریکا هفته گذشته گفته بود یک مراسم امضا برای نخستین فاز توافق تجاری وجود خواهد داشت. در بازار سایر فلزات ارزشمند، هر اونس نقره برای تحویل فوری ۰.۹ درصد افزایش یافت و به ۱۷ دلار و ۹۱ سنت رسید. هر اونس پلاتین برای تحویل فوری با ۰.۸ درصد رشد، به ۹۵۲ دلار رسید. هر اونس پالادیم برای تحویل فوری با ۰.۲ درصد افزایش، ۱۹۰۹ دلار و ۱۹ سنت معامله شد.

 

ارسال نظر