مذاکره صرافان با بانک مرکزی برای افزایش سقف خرید ارز

۱۳۹۸/۰۹/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۸۵۲۰
مذاکره صرافان با بانک مرکزی برای افزایش سقف خرید ارز

گروه بانک و بیمه|

روز چهارشنبه 13 آذر 98 در بازارهای جهانی نرخ اونس طلای جهانی 1476 دلار قیمت‌گذاری شد و قیمت دلار در بازار آزاد به 12970 تومان افزایش یافت و در نتیجه قیمت طلا و سکه نیز افزایش یافت و مظنه مثقال طلا به سمت 2 میلیون تومان حرکت کرده است.

به گزارش «تعادل»، در سامانه سنا نرخ لحظه‌ای قیمت خرید دلار به 12 هزار و 550 تومان و قیمت فروش آن به 12 هزار و 700 تومان رسید. همچنین نرخ لحظه‌ای هر یورو به قیمت 13 هزار و 800 تومان خریداری و به قیمت 13 هزار و 950 تومان به فروش رسیده است. با اعلام نرخ اونس طلای جهانی و قیمت 12970 تومانی دلار در بازار آزاد قیمت طلا و سکه با افزایش قیمت نسبت به روز قبل مواجه شد و بر این اساس مظنه یک مثقال طلای آب شده 17 عیار یک میلیون و 958 هزار تومان، هر گرم طلا

 18 عیار 451 هزار و 800 تومان، سکه طرح جدید 4 میلیون و 570 هزار تومان، طرح قدیم 4 میلیون و 480 هزار تومان، نیم سکه 2 میلیون و 380 هزار تومان، ربع سکه یک میلیون و 540 هزار تومان و سکه گرمی نیز 910 هزار تومان معامله شد. قیمت خرید دلار در صرافی‌های مجاز بانکی نسبت به روز سه شنبه با افزایش ۲۰۰ تومانی همراه شد و قیمت خرید آن ۱۲ هزار و ۵۵۰ تومان و قیمت فروش آن نیز ۱۲ هزار و ۷۰۰ تومان است، همچنین هر یورو در این صرافی‌ها ۱۳ هزار و ۸۰۰ تومان خریداری و ۱۳ هزار و ۹۵۰ تومان فروخته می‌شود که قیمت این ارز نیز ۱۵۰ تومان افزایش یافته است، ارز مسافرتی هم نسبت به روز سه شنبه با افزایش قیمت روبه‌رو شد؛ به‌طوری‌که قیمت هر یورو مسافرتی با احتساب کارمزد به حدود

 ۱۴ هزار و ۲۰۰ تومان می‌رسد، اما در بانک‌ها قیمت خرید دلار و یورو افزایش داشت و هر دلار ۱۲ هزار و ۴۵۸ تومان و هر یورو ۱۳ هزار و ۷۱۱ تومان از مشتریان خریداری شده است.سامانه سنا نرخ میانگین ارز برای روز سه‌شنبه

12 آذر 98 را برای دلار 12 هزار و 486 تومان، یورو 13 هزار

و 740 تومان، پوند انگلیس 15 هزار و 973 تومان، درهم امارات

3 هزار و 409 تومان، لیر ترکیه 2 هزار و 248 تومان و یوآن چین یک هزار و 895 تومان اعلام کرد.

در بازار ارز رسمی نیز بانک مرکزی نرخ ۴۷ ارز را برای روز چهارشنبه اعلام کرد که بر اساس آن نرخ ۲۱ ارز مانند یورو نسبت به روز سه‌شنبه کاهش و قیمت ۱۵ واحد پولی دیگر مانند پوند افزایش یافت؛ نرخ دلار و ۱۰ ارز دیگر نیز ثابت ماند.بر اساس اعلام بانک مرکزی هر دلار امریکا برای روز «چهارشنبه سیزدهم آذر ماه ۹۸» بدون تغییر نسبت به روز سه‌شنبه ۴۲ هزار ریال قیمت خورد. همچنین هر پوند انگلیس نیز با ۲۴۴ ریال افزایش نسبت به روز سه‌شنبه

۵۴ هزار و ۵۹۵ ریال و هر یورو نیز با ۳ ریال کاهش نسبت به روز سه‌شنبه ۴۶ هزار و ۵۱۸ ریال ارزش‌گذاری شد.

 بخش عمده‌ای از ارز خانگی به بازار عرضه شد

از سوی دیگر، عضو شورای عالی کانون صرافان از بازگشت بخش عمده‌ای از ارز خانگی به بازار در پی ثبات نرخ ارز طی ماه‌های گذشته خبر داد.

کامران سلطانی‌زاده در یک نشست خبری در مورد بازار ارز اظهار داشت: بازار ارز در دو سال اخیر با مدیریت دکتر همتی به ثبات رسیده و نوسانات ارزی کاهش پیدا کرده و قیمت ارز نیز کنترل شده که نشان می‌دهد بانک مرکزی با کمترین هزینه و جلوگیری از واردات بی‌رویه کالاهای

غیرضروری توانسته بازار را کنترل کند.

وی افزود: در عین حال تمامی نیازهای واقعی تولیدکنندگان که توسط وزارت صمت تایید شده باشد با عرضه‌ای که در سامانه نیما وجود دارد پاسخ داده شده است. وی درباره نوسانات هفته‌های اخیر نرخ ارز نیز گفت: نرخ ارز همیشه متاثر از فضای روانی بوده، اما اگر به تناسب حساب کنیم قیمت ارز بعد از وقایع اخیر از سایر کالاها نوسان بسیار کمتری داشته که آن هم ناشی از فشار روانی بوده است.

سلطانی‌زاده به مردم پیشنهاد کرد در شرایط نوسانات ارزی وارد بازار و سرمایه‌گذاری نشوند و ادامه داد: این روند ادامه نخواهد داشت و تجربیات دو سال گذشته نشان می‌دهد که چندین مرحله استرس‌های شدید تاثیر زیادی بر نرخ ارز نداشته چرا که منابع بانک مرکزی منابع خوبی است و روند عرضه ارز در سامانه نیما و صرافی‌ها به همه نیازهای واقعی پاسخ می‌دهد.وی درباره میزان ارزهای خانگی بیان داشت: با توجه به اینکه بخش عمده‌ای از ارزهای خانگی از کانال‌های غیر رسمی خریداری شده آمار دقیقی در دسترس نیست، اما با روند ثبات بازار به‌طور حتم طی این دو سال بخش زیادی از ارز خانگی به بازار عرضه شده است.

سلطانی‌زاده درباره نوسانات اخیر نرخ ارز بعد از گرانی بنزین تصریح کرد: افزایش قیمت بنزین تاثیری بر نرخ ارز نداشته و با وجود افزایش ۳۰۰ درصدی قیمت بنزین، نرخ ارز ۲ تا ۵ درصد نوسان داشته که این افزایش قیمت هم امکان بازگشت به نرخ قبل را دارد.عضو شورای عالی کانون صرافان افزود: این میزان نوسان نیز با توجه به قرار گرفتن در پایان سال و سفرهای ماه ژانویه طبیعی است و همان‌طور که در ایام اربعین با آن حجم سفر نرخ ارز تغییر چندانی نکرد تاثیر این سفرهای کریسمس هم بیش از این نخواهد بود.

وی درباره دستگیری تعدادی از صرافان نیز گفت: متاسفانه چند همکار ما دستگیر شده‌اند و احکامی صادر شده است. ما طی نامه‌ای با رییس قوه قضاییه مکاتبه کردیم و ایشان نیز با نظر مثبت بررسی کردند و انشالله با بررسی‌های کارشناسی بتوانیم از صرافان خود دفاع کنیم. در این زمینه بانک مرکزی و مرکز پژوهش‌های مجلس نیز بررسی‌های کارشناسی کردند که نشان می‌دهد این معاملات برای سال ۹۶ بوده در حالی که بحران ارزی در سال ۹۷ رخ داده است.

 مذاکره صرافان با بانک مرکزی برای افزایش سقف خرید ارز

همچنین دبیرکل کانون صرافان از مذاکره این کانون با بانک مرکزی برای افزایش سقف و تعداد دفعات خرید ارز در سال خبر داد.شهاب ابراهیم قربانی در نشست خبری درباره پیش‌بینی بازار ارز تا پایان سال اظهار داشت: چشم‌انداز بازار تا پایان سال مثبت است و انتظار ثبات بازار را داریم و حتی می‌توانیم شاهد کاهش نرخ ارز نیز باشیم.وی افزود: به مردم پیشنهاد می‌کنیم دنبال سرمایه‌گذاری در بازار ارز نباشند و برای سرمایه‌گذاری بازارهای دیگری که در اقتصاد ایران وجود دارند را انتخاب کنند، چرا که مردم عادی به دنبال سود در کوتاه‌مدت هستند و در این بازه زمانی نه تنها سودی کسب نمی‌کنند، بلکه ضرر نیز خواهند کرد.

قربانی درباره سقف خربد ۲۰۰۰ یورو یک‌بار در سال نیز عنوان داشت: مذاکراتی برای افزایش سقف و همچنین تعداد دفعات خرید با بانک مرکزی داشته‌ایم اما اکنون بسیاری از متقاضیان حتی کمتر از سقف خرید می‌کنند و با این آمارها بانک مرکزی معتقد است که نیازی به افزایش سقف نیست.

وی درباره اقدامات کانون برای مقابله با خرید و فروش ارز در فضای مجازی نیز گفت: باتوجه به گزارشات مردم همچنین صرافی‌ها به کانون، سیاست کانون پیوسته این بوده که گزارش‌ها را جمع‌آوری کرده و در اختیار نهادهای امنیتی و قضایی قرار دهد.دبیرکل کانون صرافان درباره فعالیت دلالان و نوسان‌گیران نیز گفت: حضور نوسان‌گیران با نظارت مستقیم بانک مرکزی و همکاری نیروهای انتظامی بسیار کمرنگ شده و خرید مردم از دلالان نیز بسیار کاهش یافته و می‌توان گفت این عده دبگر نفشی در نوسانات اندک بازار ارز ندارند.

 حرکت تقاضا در بازار ارز به سمت واقعی شدن

 از سوی دیگر، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با اشاره به حرکت بخش تقاضا در بازار ارز به سمت واقعی شدن گفت: اجازه تلاطم قیمتی داده نخواهد شد و رشد هیجانی نداریم.غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی در گفت‌وگو با ایبِنا با بیان اینکه نظارت بر بازار اجازه تلاطم قیمتی را نخواهد داد: گفت: خوشبختانه هوشیاری و نظارت‌های مستمر بانک مرکزی بر عملکرد صرافی‌ها و بازار از رشد قیمت‌ها در بازار جلوگیری خواهد کرد.نماینده مردم رشت در مجلس با تاکید بر اینکه حضور مستمر در بازار پشتوانه محکمی برای آرامش مردم است، افزود: خوشبختانه از روزهای ابتدایی رشد نرخ بنزین رییس کل بانک مرکزی در صرافی‌ها حاضر شده و جویای قیمت‌ها بوده که این خود جلوی سوءاستفاده‌ها را گرفت.وی با بیان اینکه لازم است در سایر بخش‌ها نیز چنین اقداماتی صورت بگیرد، تصریح کرد: اینکه مسوولان همانند رییس کل بانک مرکزی در خصوص نرخ‌ها به کف بازار آمده و به گزارش‌های کاغذی اکتفا نکنند، خود بخش اعظمی از مشکلات را از میان بر می‌دارد.این نماینده مردم در مجلس دهم با تاکید بر ضرورت تداوم نظارت‌ها حتی به مدت‌های طولانی، گفت: خوشبختانه سیاست‌گذاری‌های صحیح بانک مرکزی حتی برای تقاضاهای هیجانی نیز برنامه ارایه کرده و تنظیم نرخ‌ها در بازه زمانی قبلی این موضوع را ثابت کرد.وی با بیان اینکه تقاضا در بازار ارز به سمت واقعی شدن حرکت کرده است، تصریح کرد: با کاهش تقاضا رشد هیجانی نرخ‌ها نیز روندی نزولی خواهد داشت. جعفرزاده ایمن آبادی با تاکید بر اینکه ما در جنگ اقتصادی قرار داریم، گفت: باید در این نوع جنگ به‌روزرسانی سیاست‌ها مدام در دستور کار باشد.عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی یادآور شد: حفظ وضعیت موجود در بازار ارز و تمایل به کاهش نرخ‌ها اولویت اصلی مسوولان باید باشد تا ساماندهی واقعی نرخ‌ها رخ دهد.

 دلار به کف رسید!

افزایش مناقشات تجاری بین چین و امریکا باعث کاهش ارزش دلار در برابر بسیاری از ارزها شد.

به گزارش رویترز، معاملات روز چهارشنبه بازارهای ارز، فضای معاملات بار دیگر کاملا تحت تاثیر اخبار مربوط به جنگ تجاری امریکا و چین قرار گرفت. دونالد ترامپ، رییس‌جمهور امریکا در جمع خبرنگاران در شهر لندن گفت که عجله‌ای برای امضای توافق تجاری با چین ندارد و احتمال می‌رود امضای فاز نخست توافق تجاری به پس از انتخابات ریاست‌جمهوری کشیده شود.ویلبر راس، وزیر بازرگانی امریکا نیز تهدید کرده است که در صورت حاصل نشدن پیشرفت در جریان مذاکرات تجاری، امریکا تعرفه‌های بیشتری روی واردات خود از چین اعمال خواهد کرد.

چین و امریکا درگیر یک جنگ تجاری طولانی مدت بوده‌اند که اکنون وارد هفدهمین ماه خود شده است و از آن به عنوان یکی از اصلی‌ترین دلایل کاهش رشد اقتصادی جهان نام برده می‌شود تا جایی که بانک جهانی، زیان این جنگ برای اقتصاد جهانی طی دو سال‌ آینده را حدود ۷۰۰ میلیارد دلار برآورد کرده است. دو طرف طیف گسترده‌ای از محصولات وارداتی یکدیگر را مشمول تعرفه‌های اضافی کرده‌اند.

شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، با قرار گرفتن در کمترین سطح یک ماه اخیر و در سطح ۹۷.۷۳۷ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوییس معادل ۱.۰۱۲۷ دلار اعلام شد.

در حوزه برگزیت نیز بوریس جانوسن، رهبر حزب محافظه‌کار که کماکان از رقیب اصلی خود یعنی حزب کارگر در نظرسنجی‌ها پیش است وعده داده که در صورت پیروزی، انگلیس را سی و یکم ژانویه از اتحادیه اروپا خارج خواهد کرد. از سوی دیگر اما جرمی کوربین، رهبر حزب کارگر وعده داده است در صورت پیروزی در انتخابات، رفراندوم برگزیت را برای بار دوم برگزار خواهد کرد اما افزوده که در جریان این همه پرسی موضعی بی‌طرف اتخاذ خواهد کرد.در آخرین دور از معاملات، پوند با ۰.۱۷ درصد افزایش قیمت نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۲۹۹۱ دلار مبادله شد. هر یورو نیز با ۰.۱۵ درصد افزایش به ۱.۱۰۷۵ دلار افزایش یافت. همچنین هر دلار امریکا به ۱.۳۲۹۰ دلار کانادا کاهش یافت. در برابر همتای سنگاپوری، هر دلار

به ازای ۱.۳۶۴۴ دلار سنگاپور مبادله شد.علاوه بر اتخاذ موضع تند‌تر بر ضد چین، رییس‌جمهور امریکا دیگر کشورها را نیز بی‌نصیب نگذاشته تا جایی که تهدید کرده است در اعتراض به لایحه مالیات بر شرکت‌های دیجیتالی فرانسه، تعرفه وارداتی روی برخی از محصولت فرانسوی تا صد در صد افزایش پیدا کند. ترامپ همچنین برزیل و آرژانتین را به افزایش تعرفه‌ها در صورت امضا نکردن توافق جدید مطابق میل این کشور تهدید کرده است. تهدیدات امریکا به سرعت با واکنش منفی مقامات فرانسه، برزیل و آرژانتین مواجه شده است.در معاملات بازارهای ارزی جهانی، همچنین هر دلار به ۱۰۸.۵۷۷۱ ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار امریکا به ازای ۱.۴۶۵۳ دلار مبادله شد. همچنین نرخ برابری دلار معادل ۷.۰۷۹۲ یوآن چین اعلام شد.

قیمت طلا در معاملات روز چهارشنبه بازار جهانی تحت تاثیر اظهارات رییس‌جمهور امریکا که به امیدها نسبت به انعقاد سریع توافق تجاری مقدماتی این کشور با چین ضربه زد،

به روند صعودی روز گذشته ادامه داد و نزدیک به بالاترین حد یک ماه اخیر ایستاد.به گزارش ایسنا، هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز چهارشنبه بازار سنگاپور

۰.۱ درصد افزایش یافت و به ۱۴۷۸ دلار و ۸۱ سنت رسید. در بازار معاملات آتی امریکا، هر اونس طلا ثابت بود و در ۱۴۸۴ دلار و ۶۰ سنت ایستاد.قیمت طلا روز سه شنبه پس از اینکه دونالد ترامپ، رییس‌جمهور امریکا اعلام کرد توافق با چین ممکن است به پس از انتخابات ریاست‌جمهوری در نوامبر سال ۲۰۲۰ موکول شود، به بالاترین حد خود از هفتم نوامبر به این طرف صعود کرد.

 

ارسال نظر